Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Rinske

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 22:02

Wij hebben een bod uitgebracht op een woning die we hebben bezichtigd afgelopen dinsdag. We hebben woensdagochtend meteen een bod gedaan en waren de eerste. Hij heeft nog wel drie dagen vol bezichtigingen gepland staan, dus ik verwacht dat er echt nog wel meerdere mensen gaan bieden. Maar goed, de verkopers willen nog even tot begin volgende week afwachten maar stonden niet negatief tegenover ons bod, dus dat is fijn.

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 22:28

Spannend Rinske! Duimen nu!

Zelf heb ik afgelopen dinsdag gesprek gehad met een hypotheekadviseur. Er is gelukkig best wat mogelijk. We hebben een budget nu dus het avontuur kan beginnen. Volgende week vrijdag ook een orientatiegesprekje met een aankoopmakelaar om te kijken of hij wat kan betekenen voor ons.

Hebben jullie gebruik gemaakt van een aankoopmakelaar? Wat was jullie ervaring?

Vandaag ook afspraak proberen te maken voor een bezichtiging. Makelaar zou me terug bellen vandaag maar natuurlijk nooit meer gedaan en aan het eind van de dag namen ze gewoon helemaal de telefoon niet op toen ik nogmaals belde. Beetje raar.

O en kwa locatie waar we ons voor nu op gaan richten is toch Vianen en Nieuwegein, misschien IJsselstein. We wonen nu in Vianen en het bevalt toch wel erg goed. Dus tips zijn altijd welkom!

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 22:44

Spannend Rinske en Yipee.

Over wel/niet een aankoopmakelaar is de laatste pagina’s best veel gezegd. Ligt denk ik ook aan de regio waar je zoekt, ik weet niet hoe gek de markt is in Vianen/Nieuwegein. Waar ik woon is het niet nodig.

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 23:01

Ik heb dinsdag voor het eerst een bezichtiging, ex woningbouw huisje, moet nog flink wat aan gebeuren maar daardoor wel gunstig geprijst.

Zal wel veel belangstelling voor zijn. Werk zelf op een makelaarskantoor en voor elke woning die we aanmelden krijgen we zo'n 30 bezichtigings aanvragen, echt gekkenhuis momenteel :wow: en dan zitten wij nog wel in het noorden van Friesland.

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 09:32

Nou ik heb ook een eerste bezichtiging gepland staan hoor. Leuke is dat het in Geldermalsen is en niet in Vianen/Nieuwegein gebied haha. Maar reistijd is goed en we vinden het huis wel leuk.

Maar een afspraak maken was niet makkelijk... Ik hou me maar eraan vast dat ik geen haast heb. Ik probeer me de kop niet gek te laten maken voor wat stenen. :+

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 10:15

Wij zijn van de week overboden. We zaten al 15k bovenop vp. We zijn van plan een aankoopmakelaar in de arm te nemen. Om te janken.

Change03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 10:19

Gimme_Joy schreef:
Wij zijn van de week overboden. We zaten al 15k bovenop vp. We zijn van plan een aankoopmakelaar in de arm te nemen. Om te janken.

He wat rot :(:) en vooral als je al over de vp geboden hebt. Hopelijk was het voor een reden en vinden jullie een droomhuis samen met de aankoopmakelaar!

Ik ga momenteel niet kopen. Ons eigen huis is verkocht en ik ben afgelopen donderdag bij een huurhuisje gaan kijken. Piepklein maar wel vrijstaand en een leuke tuin. Maandag hoor ik of ik het geworden ben of niet (10 andere mensen met interesse -O- )
Het valt me op dat alles iedere keer voor het weekend heeft plaatsgevonden. Foto's van ons eigen huis maken, advertentie wat net niet meer voor vrijdag online kon, bezichtigingen op vrijdag en dan het gehele weekend wachten op biedingen, nu dit weer. Dus man, heb echt al weken lang een super relaxt weekend zeg :Y) :Y)

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 10:22

Waarom koop je niets iets terug? Kopen is toch vaak voordeliger dan huren.

Balen GimmeJoy, in welke omgeving zit je? Loopt het daar zo storm?

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 10:23

Toch vraag ik mij af of je met een aankoopmakelaar dan veel verder komt, de aankoopmakelaar hoort niet te weten welk bedrag er al geboden is en als je extreem wilt overbieden ben ik ook wel heel erg benieuwd hoe hij of zij dat bod tot stand laat komen.

De emotionele factor en financiële situatie kunnen er bij anderen voor zorgen dat er bizar overboden word maar daar heeft een aankoopmakelaar naar mijn idee geen zicht op.

Het enige voordeel wat ik zie is dat je misschien 1 dag eerder op de hoogte bent dat het huis te koop komt. Maar in de huidige markt wachten ze toch alle biedingen af.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 10:40

Urona447 schreef:
Toch vraag ik mij af of je met een aankoopmakelaar dan veel verder komt, de aankoopmakelaar hoort niet te weten welk bedrag er al geboden is en als je extreem wilt overbieden ben ik ook wel heel erg benieuwd hoe hij of zij dat bod tot stand laat komen.

De emotionele factor en financiële situatie kunnen er bij anderen voor zorgen dat er bizar overboden word maar daar heeft een aankoopmakelaar naar mijn idee geen zicht op.

Het enige voordeel wat ik zie is dat je misschien 1 dag eerder op de hoogte bent dat het huis te koop komt. Maar in de huidige markt wachten ze toch alle biedingen af.

Aankoopmakelaar weet wel voor welke prijzen de huizen in die prijsklasse in die regio weggaan tov de vraagprijs, dus kan een inschatting doen van welk bedrag je minimaal moet overbieden.

Als je bv in de regio van de grote steden zoekt is €15k overbieden echt niks om kans te maken. Als de laagste biedingen bv pas bij €25k boven de vraagprijs beginnen. Er zijn huizen waar je met 50k overbieden nog te laag zit.

Op ons huis is €25k boven de vraagprijs geboden. Had niet nodig geweest, maar geeft wel aan hoe overspannen de markt is. Om kans te maken kun je dan bv in een lagere prijsklasse gaan zoeken, of een opknappertje zoeken, daar wordt vaak minder hoog op geboden.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 11:13

Mijn broertje zoekt in Utrecht en had van de week 65K (!!) boven de vraagprijs geboden. Waren er serieus nog 4 die nog flink hoger geboden hadden. Hun aankoopmakelaar had geadviseerd 55K boven de vraagprijs te bieden. Dus erg zinvol was het niet. Je komt er gewoon niet tussen... Maar hoe bizar is het dat je dan dus bijna een ton meer dan de vraagprijs krijgt voor je huis...

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 11:43

Tenzij de vraagprijs gewoon te laag is. Dat gebeurt ook vaak zat om meer mensen te lokken.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 11:46

Gebeurt idd ook. Maar Utrecht is echt bizar en je hoeft daar geen mensen te lokken, op een standaard huis krijg je al 30+ bezichtigingaanvragen. Ook op wel goede vraagprijzen wordt bizar veel overboden. Blijkbaar wil iedereen daar wonen ofzo :=

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 12:05

Nee de vraagprijs was in dit geval niet te laag. Ik snap niet dat mensen zoveel geld neerleggen voor een simpel klein huis. En over een paar jaar heb je misschien een groter huishouden, wil je weg, en staat je huis enorm onder water :+

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 12:09

Met 65k overbieden en het dan nog niet krijgen? Was dat huis conform waarde geprijsd of hebben de verkopers laag ingezet om zo een storm aan biedingen te krijgen? Kijk, twee jaar terug ofzo ging hier in Groningen een appartement met een vraagprijs van 120-130 oid weg voor 190-200 maar die was bewust zo laag in de markt gezet..

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 12:28

Berdien schreef:
Met 65k overbieden en het dan nog niet krijgen? Was dat huis conform waarde geprijsd of hebben de verkopers laag ingezet om zo een storm aan biedingen te krijgen? Kijk, twee jaar terug ofzo ging hier in Groningen een appartement met een vraagprijs van 120-130 oid weg voor 190-200 maar die was bewust zo laag in de markt gezet..

Nee, dit is hoe het gaat in Utrecht :+ Vraagprijzen zijn normaal ingezet, maar er is zoooooo’n enorme vraag naar huizen in Utrecht dat mensen echt idiote bedragen neerleggen.
Wij wonen aan de (ruuuuime) rand van Utrecht en je ziet nu ook veel mensen uit de stad bij ons huizen kopen en dan zo’n fijne bieding doen :7 Wij kunnen ons nieuwe huis er leuk van opknappen iig :')

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 12:42

verootjoo schreef:
Gebeurt idd ook. Maar Utrecht is echt bizar en je hoeft daar geen mensen te lokken, op een standaard huis krijg je al 30+ bezichtigingaanvragen. Ook op wel goede vraagprijzen wordt bizar veel overboden. Blijkbaar wil iedereen daar wonen ofzo :=

I know, Ben makelaar in Utrecht geweest. Maar dan nog worden vragen laag gezet om nog steeds extra te hypen.
Blijf dat ik er weg ben haha

Nu nog even wat nieuws vinden zodat ik m'n huis ook zo lekker kan verkopen.
Beetje jammer dat dat nieuws vinden nog niet lukt :=

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 12:54

Klinkt allemaal wel weer erg hoopvol zo. Mensen zijn elkaar ook allemaal aan het opjutten. Ik ga echt niet 50K boven de vraagprijs bieden. Dan blijf ik nog wel 'onterecht' in mijn kleine sociale huur appartement wonen en nog meer geld sparen.

Echt belachelijk hoe mensen zich ook laten meeslepen. In Utrecht stad een woning zoeken ga ik niet eens proberen. De overheid moet echt een keer gaan ingrijpen. Deze manier is niet gezond.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 13:32

Ach een vraagprijs is ook maar een getal. Als ik morgen alvast 50k boven een reëele vraagprijs ga vragen dan komen er opeens veel minder mensen hoor. En gaan ze er echt niet nog eens met zoveel overheen.
Mensen calculeren het nu in, net als dat je vroeger incalculeerde dat je kon afdingen en dus boven je max budget kon zoeken.

Edit: zo heb ik in Utrecht een huis te koop gehad met een relatief hoge vp. Kwamen weinig mensen op af en werd maar niet verkocht.
Toen 30k in prijs gezakt... Allemaal kijkers en 42k boven die vraagprijs (en dus boven de oorspronkelijke vp) verkocht.

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 13:39

Wat zijn mensen toch weer makkelijk te manipuleren...

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 13:40

Yipee schreef:

Als je denkt dat overbieden standaard is snap ik prima dat je dan lagere zoekgrens aanhoudt. Is gewoon realistisch zoeken.

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 14:55

manzano schreef:
Yipee schreef:

Als je denkt dat overbieden standaard is snap ik prima dat je dan lagere zoekgrens aanhoudt. Is gewoon realistisch zoeken.

Zo houd het zichzelf ook in stand ja.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 14:59

Yipee het is toch gewoon een kwestie van vraag en aanbod? Dat is volgens mij een best gezond principe. Wat wil je dat de overheid eraan gaat ingrijpen?
Vraagprijs is maar een getal, het is maar net hoeveel mensen voor een huis willen betalen en hoe graag ze het willen hebben.
Dus kwestie van vraag/aanbod.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 15:11

@Yipee
Stel jij hebt blijkbaar een gewilde kast in huis staan en jij wilt deze verkopen.
Je zet hem op MP met als prijs 100E want dat vind jij hem nog wel waard...
En mensen gaan bieden en het hoogste bod wordt 200E.. verkoop jij hem dan aan de eerste die 100 bied of aan degene die 200 bied?

Dat jij niet mee doet aan "die gekte" houdt anderen er niet van er wel aan mee te (moeten) doen.
Er is nu eenmaal een zeer groot te kort op de woningmarkt dus als men een huis wilt zul je wat moeten.
Jij woont blijkbaar goedkoop.. maar er zijn ook genoeg mensen die in de (ook al dure) vrije sector terecht komen.
En dan kan kopen zeker goedkoper uitvallen.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 15:20

De vraag is nu eenmaal groter dan het aanbod dus dat houdt de prijzen hoog. Het enige wat de overheid zou kunnen doen is meer woningen laten bouwen binnen het populaire segment zodat vraag en aanbod meer in balans komen.