[Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 20:35

ook niet geheel onbelangrijk is dat wij beide elk jaar stijgen wat loon beteft

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 12:38

horsii schreef:
ook niet geheel onbelangrijk is dat wij beide elk jaar stijgen wat loon beteft

Dat klopt, maar wat ook belangrijk is (voor jezelf dan) is of jullie beide fulltime willen blijven werken en of er wellicht een kinderwens is (= flinke stijging van de kosten voor je dagelijks levensonderhoud).

horsii

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 12:48

vriend blijf fulltime werken. ik niet maar ik werk nu ook niet fulltime.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 12:49

horsii schreef:

Mocht je Kids willen dan komen daar ook nog behoorlijk wat kosten bovenop.

Wat wij doen is max op 1.5 salaris kopen.

Ankie2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 13:14

Mag ik wat vragen: Gaan jullie voordat je je bod uitbrengt als langs een hypotheekadviseur of daarna? En kun je de hypotheekadviseur beste per uur betalen of vast bedrag? Zag dat ze wettelijk vooraf geen gratis adviesgesprek meer mogen houden.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 13:56

Gratis adviesgesprekken mogen juist wel. Wij hebben er 2 gehad, waaronder een bij De Hypotheekshop. Lijkt me sowieso een aanrader omdat je dan een beeld hebt wat je ongeveer aan hypotheek kunt krijgen en hoeveel dat dan per maand gaat kosten.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 14:59

Nou, nadat we voor de eerste 4 huizen geen bezichtiging konden krijgen (al in onderhandeling, huis uit de verkoop 2x, en wederom in onderhandleing) hadden we huis nr 5 gezien...
Gebeld voor een bezichtiging en jahoor... ook geen bezichtiging mogelijk, er was al een bod gedaan....

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-13 16:16

Nou liezel, je treft het niet zeg! Wat vervelend!

Ankie2011, eerste hypotheekgesprek van ons bij ING was gratis. Pas de daadwerkelijke aanvraag kostte geld.

Moet zeggen: wij hadden op meerdere websites een schatting gemaakt en uiteindelijk was dat best wel reëel dus dan krijg je al een beeld.

Nou, hier is het verven, behangen, verven, behangen, op de grond slapen, kerst vieren, verhuizen, op de grond slapen, verven, behangen, klussen etc. :+

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 16:41

Een adviesgesprek is nooit gratis. Een eerste, oriënterend gesprek ( = géén advies!) is wel gratis. Dus je kunt best bij verschillende aanbieders langs gaan en in gesprek met ze gaan, zolang je maar goed weet wanneer je gaat betalen.

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 19:24

Ik heb vanmiddag maar een mailtje gestuurd naar de makelaar, met de vraag of de advertentie wel klopt en of het huis wel/niet opnieuw in de verkoop staat. Als het opnieuw in de verkoop is geplaatst, willen we er het liefst deze week of volgende week gaan kijken. Ben benieuwd..

Truf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 22:19

Je heb wel pech zeg, Liezel. Bij jou gaat 3x is scheepsrecht écht niet op, dan hopen op 6x is scheepsrecht ;)

Bij de rabobank heb ik met mijn vriend wel op een informatieavond een gratis gesprek gehad. Daar hebben we de meeste vragen wel kunnen stellen, al was ik er niet echt op voorbereid, was nogal last minute dat we heen gingen.

Hier zijn de plannen weer wat aangepast, nieuwbouw is ook wel erg aantrekkelijk, maar het meeste in de buurt moet nog gestart worden met bouwen. Waar we vandaag zijn geweest hebben we gelijk ook ingeschreven voor mogelijke loting. Dat is in Wognum, waar een deel van de wijk al staat en ergens in het voorjaar gestart wordt met bouwen, dit zal in het voorjaar van 2015 klaar zijn. Het voelt nog erg ver weg, maar ook wel goed om nog aan het idee te wennen en zo veel mogelijk te sparen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 16:55

Heee, tijd niet hier gekeken en wat zie ik nu, Nelleke d'r huis verkocht en een nieuw huis gevonden, wat goed!! +:)+

En zie weer nieuwe problemen hier en daar, jeetje zeg Liezel dat lijkt wel de situatie van 15 jaar geleden dat je geen bezichtiging kon plannen of het huis was al verkocht :P

Hier nog steeds niet van dat küt-huis af -:(- Ben het echt zo zat ermee -O-

Nu heeft de gemeente weer een leuke grap: woning is verhuurd en ze hebben bedacht dat eigenaren van verhuurde woningen wel toeristenbelasting kunnen gaan betalen p.p.p.n. die in hun huis wonen _-:(

Mooiste is nog: een jaar geleden bedroeg de toeristenbelasting nog 60 cent pppn, en komend jaar wordt het 1,32 euro.

Lekker hoor, krijgen alle mensen met het water al aan de lippen hier in de buurt, er nog een keer extra lasten bij terwijl veel huizen al erg lang te koop staan en er ook nog nieuwe huizen bij gebouwd worden, van je gemeente moet je het hebben 8)7

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 17:08

Maar als ze ingeschreven staan in dat huis dan zijn het toch geen toeristen.?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 17:20

Dat is inderdaad de clou :j

Er zit nu iemand in die voor een paar dagen in de week aan deze kant van het land moet zijn voor zijn werk, die wil dan tussen die werkdagen 's nachts niet terug rijden naar zijn huis en slaapt dan in het huis dat hij van mij huurt.

Maarja, als je al elders ingeschreven staat kun je dus niet hier ook inschrijven, en dan wordt hij gezien als toerist en de grootste grap is dan nog dat ik als eigenaar van het huis de rekening krijg en niet de huurder zelf, die degene is die gebruik zou kunnen maken van het strand enzo dat door de gemeente schoon gehouden wordt voor toeristen :roll:

Het mooiste is nog dat ik een formulier in moet vullen waar allemaal hotel-gerelateerde zaken op staan, zoals hoeveel slaapplekken ik verhuur, welke tijd van het jaar ik gasten ontvang, en ik moet een "kopie nachtverblijf register" meesturen.... alsof ik daar elke avond naartoe ga rijden om een vinkje te zetten of er iemand aanwezig is, leuk ook voor de privacy van de huurder >;)

Ik word er echt netig van, gezeik, steeds weer wat anders :roll:

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 09:25

Dat is echt belachelijk pmarena. :(:)

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 11:14

Jouw gemeente kent het begrip tweede huis niet?!

Wat een gedoe zeg. Ben je lid van Vereniging Eigen Huis? Misschien kun je daar een melding maken. Die hebben eerder ook actie ondernomen om de huizenverhuur te verbeteren, er zijn/waren ook problemen met hypotheekverstrekkers die geen verhuur toestonden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 11:23

Ja dat begrip kennen ze wel, en vinden ze blijkbaar reden om uit te melken....echt leuk voor mensen die dolgraag willen verkopen maar al jaren met een "oud" huis op hun nek zitten -O-

Vooral ook dat ze er dan nog expres een dubbel zo hoge belasting op gaan eisen...stel dat je net blij was dat je je te koop staande huis aan 4 expats van de Maasvlakte kon verhuren, dan zou je komend jaar dus 4x30x1,32 = 158,40 euro per maand aan de gemeente moeten betalen vanwege het verhuren van je huis...en daar komen de normale gemeentelijke lasten gewoon nog eens bovenop... stelletje lijkenpikkers :n

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 11:31

Wat vreemd Pmarena.. Kunnen ze zoiets zomaar besluiten?

Hier inmiddels tot de conclusie gekomen dat ik iets buiten het centrum grotere huizen kan kopen voor minder geld. Misschien toch eens wat meer in verdiepen. Punt is: Er moet wel meer aan die woningen gebeuren...

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 15:01

quera schreef:
horsii schreef:

mwah.. ik vind het nog wel meevallen hoor.. zo duur zijn kinderen niet echt. Ik denk dat ik er qua kosten (spullen, kleren, luiers, melkpoeder) niet meer als 20/30 per week aan kwijt ben. Nu heb ik ook wel veel dingen gekregen, en hoeft mijn kindje niet persé alles nieuw. Marktplaats is ook prima. Wat het duur maakt is het minder gaan werken, en de evt kinderopvang (maar ook daar zit een belastingvoordeel aan).

Liezel, wat balen zeg... ik hoop dat jullie toch snel iets vinden waar je mag gaan kijken.. frustrerend hoor..

jeetje Pmarena, wat lastig zeg... kun je die extra belasting niet doorbelasten aan je huurder?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 16:41

juval schreef:
quera schreef:

mwah.. ik vind het nog wel meevallen hoor.. zo duur zijn kinderen niet echt. Ik denk dat ik er qua kosten (spullen, kleren, luiers, melkpoeder) niet meer als 20/30 per week aan kwijt ben. Nu heb ik ook wel veel dingen gekregen, en hoeft mijn kindje niet persé alles nieuw. Marktplaats is ook prima. Wat het duur maakt is het minder gaan werken, en de evt kinderopvang (maar ook daar zit een belastingvoordeel aan).

Maar dat laatste is juist wat veel mensen vergeten ;) En dat reken ik in ieder geval onder de kosten van kinderen (nou ja eigenlijk het teruglopen van inkomsten).
En vergeet niet als ze ouder worden gaan ze meer eten, ze groeien uit hun kleren, een fiets, sporten, boeken voor school, je moet extra betalen voor ze op vakantie, etc etc.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 16:54

Volgens mij beginnen de echte kosten ook meer als ze naar school gaan, schoolgeld, later boeken en collegegeld, hobby's, sporten, kleren, feestjes van vriendjes, enz. Babies zijn nog niet zo duur :)

Tja ik vind het ook te idioot voor woorden dat mensen die hun woning te koop hebben staan er niet buiten gehouden worden, dat zou wel zo sociaal / begripvol zijn....

Ik snap het idee wel hoor, ik als eigenaar sta niet meer ingeschreven in de gemeente omdat ik verhuisd ben naar een andere gemeente en daar nu ingeschreven sta. En de gemeente krijgt een soort vergoeding van het rijk per inwoner, nu hebben ze er dus 1 minder omdat ik daar weg ben, terwijl er toch nog iemand in het huis zit, maar die telt niet mee voor het inwoner-aantal omdat die niet ingeschreven staat in de GBA.

Dus dan willen ze op deze manier toch geld er uit knijpen.... ik vind het belachelijk dat ze dan niet gewoon de bewoner aanslaan!

Ik heb uiteraard nagevraagd bij de verhurende organisatie waar de verhuur via loopt hoe dit zit, je hebt als huis-eigenaar het recht om het door te belasten aan je huurder. Maarja, hier is geen woord over gesproken toen de verhuur in ging (ik wist van het hele plan niets af) dus om dan achteraf nog te zeggen dat de huurder extra aan mij moet betalen, dat gaat nog touwtrekkerij worden denk ik gezien IK degene ben die de rekening van de gemeente moet betalen -O-

Ankie2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 19:37

Pmarena: de gemeente kan dat helaas wel doen. Bij ons in de gemeente is een bungalowpark waar Oost-Europese arbeiders wonen en die betalen ook toeristenbelasting :') .

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 02:35

Gelukkig nieuwjaar allemaal!!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 10:11

Bij woningen die echt voor recreatie bedoeld zijn, of zelfs woningen van huisjesmelkers voor de verhuur vind ik het ook wel terecht :j

Maar een woning van mensen die hun ene oude huis dat ze niet verkocht krijgen, om de kosten te drukken verhuren aan mensen die er langere tijd in zitten.... die kun je natuurlijk best daar buiten houden.

Laat die bewoners zich dan op een andere manier bij de gemeente inschrijven zodat ze die mensen zelf laten betalen, dat is toch veel eerlijker :?

Dat je dat bij een echte toerist niet doet dat lijkt me logisch gezien die maar een paar dagen of weken blijven, veels te veel rompslomp :P

Maar eigenaars van 1 te koop staand huis, met daarin vaste mensen die maanden of zelfs jaren in een woning zitten die kun je toch niet lastig vallen met verblijfsregisters en toeristenbelasting :n

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 10:41

Ons huis is helaas mislukt. Verkopers willen amper zakken in de prijs. We gaan nu een beetje verder kijken en hebben volgende week een bezichtiging staan.