Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 18:19

Ik ben niet verbaasd over deze prijzen voor uitbouw

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 18:27

Wordt nog vele malen duurder de komende tijd, incl schaarste aan materialen, onderdelen en vaklieden.

Zou nu niets kopen met verbouwplannen.
Of je moet het zelf kunnen.

MarjanB

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 20:51

Of t wordt goedkoper.. hier verwachten alle vakmannen juist dat de boel in stort eind van het jaar. Ze geven aan dat ze ook minder aanvragen hebben vanaf t nieuwe jaar. De recessie zal ook wel doorzetten en dan crisis en juist goedkoper verbouwen

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 21:29

MarjanB schreef:
Of t wordt goedkoper.. hier verwachten alle vakmannen juist dat de boel in stort eind van het jaar. Ze geven aan dat ze ook minder aanvragen hebben vanaf t nieuwe jaar. De recessie zal ook wel doorzetten en dan crisis en juist goedkoper verbouwen

Maar daar heb je nu de eerste maanden dus nog niks aan. Er is geen aannemer die zal zeggen "weet je wat, ik offreer alvast op wat misschien volgend jaar de norm wordt". Dus moet je nu in je berekeningen toch uitgaan van hoge bedragen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 21:34

Klopt maar als je nu niet verder kan ivm prijs zou ik gewoon wachten. Aan de andere kant met ons huis hebben we geen vaste prijs gekregen. Daar is het een te groot project voor

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 12:16

chevax schreef:
MarjanB schreef:

Maar daar heb je nu de eerste maanden dus nog niks aan. Er is geen aannemer die zal zeggen "weet je wat, ik offreer alvast op wat misschien volgend jaar de norm wordt". Dus moet je nu in je berekeningen toch uitgaan van hoge bedragen.

Dat ligt er maar net aan wat je wil. Als je kan wachten zou ik dat nu zeer zeker doen. Wij wachten nu ook met de aanschaf van een warmtepomp. Onze prijsstijging van de energieleverancier valt reuze mee. Zijn 65€ omhoog gegaan. Aanschaf van een warmtepomp is 15k excl subsidie met 1 jaar wachttijd en eventuele prijsstijgingen worden nog doorberekent. Daar heb ik geen zin en en wachten we even rustig af.

chanelle14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 20:13

Mars schreef:
lucifertje schreef:

Vriendin had offertes opgevraagd voor een uitbouw van 3x3m. Was incl heien 65000€ |(
Zij hebben toen ook gezwaaid en gezegd dan maar geen uitbouw.

Mijn zwager wilde ook zoiets en zat rond €50.000 dus zag er ook van af

Goed om te weten! De makelaar zelf dacht aan €40.000.
We zijn handig en ik denk dat we het grotendeels zelf kunnen doen.

Maar okay we zijn een paar nachten verder en zijn toch écht verliefd geworden op het huis, ongeacht of we die uitbouw wel of niet doen.
Als we het gaan doen, zal het waarschijnlijk toch pas over een paar jaar zijn.

Woensdagochtend naar de hypotheekadviseur om te kijken wat nu echt slim is en om zeker te zijn dat het bij ons maandbudget gaat passen.
Spannend!!!

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 11:13

Gaaf Chanelle :D

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 15:22

Hier het huis bezichtigd en we zijn beide enthousiast! Nu bedenken wat we willen gaan bieden en dan duimen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 16:35

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 16:50

Wat een leuk huis! Hoelang duurt het bij iedereen om het rond te krijgen? Dan weet ik ook waar ik rekening mee kan houden :+

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 17:03

Wat fijn, gefeliciteerd!!

Ik heb mijn aanvraag 25 juli ingediend en had 23 augustus de definitieve offerte. Maar mijn aanvraag was uiteindelijk nog vrij ingewikkeld omdat mijn man en ik voor de aanvraag nog huwelijkse voorwaarden moesten laten opstellen en moesten tekenen :+ Was leuk joh, in de vakantieperiode een notaris vinden met beschikbaarheid en een man die nog in het buitenland woont.
Maar goed, daar ook rekening mee gehouden en een aanbieder gekozen met een snelle verwerkingstijd, 22 augustus tekenden we bij de notaris dus de beoordeling ging echt heel snel.
Lang verhaal kort: zonder die complicatie had het denk ik echt in 1-2 weken wel rond kunnen zijn. Ligt er beetje aan hoeveel stukken je al klaar hebt liggen ook.

Edit: en natuurlijk ook de beschikbaarheid van een taxateur en de doorlooptijd bij de aanbieder die je kiest. Ik zit bij Florius, beoordeling duurde minder dan 24 uur, maar sommige geldverstrekkers doen er wel 5 dagen over.
Laatst bijgewerkt door Eulogy op 13-09-22 17:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 17:04

Ik werk zelf bij een bank en de doorlooptijd voor particulieren is, als alles in één keer goed gaat, toch zeker vier tot weken. Ik zou zeggen bereid je goed voor. Zorg voor actuele inkomensgegevens, taxatie, pensioenoverzicht, aanvullende verzekeringen op een rij. Zorg dat je snel kunt handelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 17:05

Anouk_H schreef:
Wat een leuk huis! Hoelang duurt het bij iedereen om het rond te krijgen? Dan weet ik ook waar ik rekening mee kan houden :+

Dankje! Bij ons binnen ongeveer twee weken.
Ik moet wel zeggen dat wij alle gegevens al verzameld en aangeleverd hadden bij de hypotheekadviseur voordat het contract überhaupt getekend was. Zelfs de taxatie was toen al gedaan, dat ging sneller dan we hadden verwacht.
Maar wij hebben dan ook niks geks, beide in loondienst en op dit moment huren we nog.

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 17:49

Bedankt voor jullie reacties. En doen ze nog heel moeilijk als je nog geen samenlevingscontract hebt ofzo?

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 17:59

Was bij ons geen probleem. Wij hebben het overigens wel tegelijkertijd met het passeren laten opmaken en ondertekenen, maar voor de hypotheek was het niet nodig.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 18:13

Anouk_H schreef:
Bedankt voor jullie reacties. En doen ze nog heel moeilijk als je nog geen samenlevingscontract hebt ofzo?

Nee hoor. Dat is geen probleem. Die kun je inderdaad tegelijk met het huis laten passeren.

Belangrijkste is dat je alle benodigde gegevens hebt. Dan kun je snel.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 20:50

Hoi allemaal, wij zijn ook al een tijd opzoek naar een woning.. We hebben inmiddels een berg huizen bezichtigd en op een stuk of 5 huizen ook serieus met goede hoop geboden, maar niets mocht baten.

Vandaag hebben we de zoveelste teleurstelling binnen en zijn we van plan om het nu een stuk serieuzer aan te pakken via een aankoopmakelaar.
De reden dat we dat nog niet eerder gedaan hebben is omdat ons zoekgebied nogal groot is en we onszelf niet tot één bepaalde regio willen beperken met een lokale makelaar. Weten jullie goede makelaars (mag ook per PB) die landelijk of provinciaal (Z-H) werken?

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 21:02

Ligt eraan waar je zoekt. Maar ik kan de huizenbeurs in hazerswoude aanraden.

desireeee_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 21:11

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 21:12

Ik zou zelf gaan voor een aankoopmakelaar, die ook echt alleen aankoopmakelaar is. Ze doen niet anders, kennen de markt goed en hebben het echt als hun primaire inkomst. Veel “gewone” makelaars zijn toch voornamelijk gericht op verkopen en doen het aankoopproces erbij.
Wij hebben daar een heel goede ervaring mee en hebben daar echt voordeel aan gehad. Het tarief was bij ons ook een stuk schappelijker dan een bij een makelaar die beide doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 21:18

Nadeel is dat die vaak in een bepaalde regio zitten.. met een groot zoekgebied best lastig.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 22:43

Anne. schreef:
Hoi allemaal, wij zijn ook al een tijd opzoek naar een woning.. We hebben inmiddels een berg huizen bezichtigd en op een stuk of 5 huizen ook serieus met goede hoop geboden, maar niets mocht baten.

Vandaag hebben we de zoveelste teleurstelling binnen en zijn we van plan om het nu een stuk serieuzer aan te pakken via een aankoopmakelaar.
De reden dat we dat nog niet eerder gedaan hebben is omdat ons zoekgebied nogal groot is en we onszelf niet tot één bepaalde regio willen beperken met een lokale makelaar. Weten jullie goede makelaars (mag ook per PB) die landelijk of provinciaal (Z-H) werken?

Niet helemaal wat he zoekt, alhoewel misschien deels toch wel. Wij hadden een vergelijkbare situatie, maar dan voor Brabant. In Brabant heb je Staete, die hebben ons best fijn geholpen. Zij bieden sowieso ook voor landelijk Samen Zoeken aan.

chanelle14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 08:52

Leuk huis hoor, desireeee_x!

Wij hebben op dit moment geen echte aankoopmakelaar, maar onze verkopende makelaar gaat wel mee naar bezichtigingen en stuurt wat door van klanten van hem voordat het op de markt komt.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 10:00

Ik heb zojuist ons bod uitgebracht en het bedrag vervolgens omgerekend naar guldens. Echt een stom idee :D