Kamerplanten asiel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 20:56

liekec schreef:
Ik vind een yucca ook altijd wel mooi! Die heb je ook wel in het heel erg groot.

Stekje van de tradescantia houd ik mij voor aanbevolen! Die van mij maakt nu nieuwe blaadjes maar het potje verder is nog een beetje zielig, haha.

Waar woon je liekec?
En weet jij uit je hoofd hoe die gestekt moet worden?

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 22:02

Tradescantia stekken? Willekeurig afknippen en op water laten wortelen. Zo in vochtige grond steken zou ook moeten kunnen. Zelden een plant gehad die makkelijker stekt en groeit :D

Mossel

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 22:13

Indd tradescantia is de meest makkelijke plant om te stekken :D

Vandaag m’n verrucosum stek, die ik geruild heb voor een pink princess, binnen gekregen :D weer eentje van m’n lijstje af strepen

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 22:17

Mri schreef:
liekec schreef:
Ik vind een yucca ook altijd wel mooi! Die heb je ook wel in het heel erg groot.

Stekje van de tradescantia houd ik mij voor aanbevolen! Die van mij maakt nu nieuwe blaadjes maar het potje verder is nog een beetje zielig, haha.

Waar woon je liekec?
En weet jij uit je hoofd hoe die gestekt moet worden?

Inderdaad gewoon afknippen ergens haha. Ik doe je even een pb!

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 23:31

magda_90 schreef:
Ooh wat is er gebeurd?

Ik weet dat één klant een plant met trips heeft ontvangen van hen en vorig jaar kreeg ik kort na ontvangen van een bestelling ook trips.
Plus planten die de ene bestelling veeeel kleiner zijn dan de andere keer, bestellingen die veel te laat verzonden worden (later dan hun eigen aangegeven tijd). Op contactformulier werd niet gereageerd.
Pas toen er in een FB groep opmerkingen kwamen, werd er actie ondernomen door henzelf.

Maar ik heb er nu al zeker een half jaar niet meer besteld, dus hoop dat ze de zaken nu op orde hebben. Want ze hebben vaak wel mooie, zeldzamere planten.

Ik ben inmiddels mijn plantencollectie wat aan het inkrimpen (maar kan geen afscheid doen van sommigen :)) ). Moet wel nog m’n enorme Gloriosum gaan verpotten, geen idee hoe ik dat ga aanpakken :=

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 15:56

Weet iemand hoe dit komt?
Mijn areca heeft sinds een week ineens allemaal grijs/zwart verdorde bladeren, terwijl hij het eerst heel goed deed? Hij maakt nog wel nieuwe bladeren aan. Zojuist trok ik er eentje uit en die was helemaal blauw beschimmeld op de stengel.. ik doe verder niks anders dan ik altijd al doe, 1/2x pw een scheutje water..

Afbeelding

Afbeelding

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 10:49

Ik heb gisteren begonia's ge-ent :D was echt superleuk om een keer zelf te doen! Ik weet niet wat voor onderstammen we hadden (wel ook begonia), maar de bovenstammen waren (denk ik) stippenbegonia, en die andere zilver-gestreepte met groter, gekartelt blad. Iemand hier heeft er volgens mij ook 1. Het materiaal dat over was mochten we meenemen om te stekken, dus ik heb nu echt een mega hoeveelheid stekken staan *D
Al is het (ook van de enten) nog maar de vraag of ze aanslaan :=

Ik kan je niet helpen, Lieke. Maar heb echt een tijdje naar je bovenste foto zitten staren, van 2 halve potten. Ik dacht dat de stengel een nerf in het hout was :+

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 11:31

Oh sorry haha, maar tegen een witte muur pakte mijn camera de stengel niet scherp :D :+

Ik wilde dat ook proberen bij mijn calathea! Maar toen bedacht ik me dat ik eigenlijk helemaal geen ruimte heb voor een grote stek :=

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 11:34

Lijkt inderdaad schimmel, zou denk ik een poos geen water geven. Schimmel houdt van vocht.

Ik ga zondag mijn Monster verhuizen en ik vind t maar lastig om te bedenken hoe :=. Hij moet met de auto mee van Zeeland naar Utrecht. Maar niet als enige, dus ik ben aan het denken hoe ik dat in godsnaam allemaal in de auto ga passen.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 13:27

In zn plastic hoes doen van de tuinland

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 13:34

Ik had al bedacht er een vuilniszak om te doen, en dan kan ie tussen m'n benen staan. In de kofferbak past ie niet en de honden zitten op de achterbank.

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 14:10

Ik breek nu al mijn hoofd over hoe ik de potgrond ga verversen van mijn monstera.

Die loopt tegen de 2,5 meter. Vastgebonden aan een mosstok.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 14:12

Luxorvalkje schreef:
Ik breek nu al mijn hoofd over hoe ik de potgrond ga verversen van mijn monstera.

Dat is een terechte breinbreker :D.

Eruit scheppen en dan nieuwe erin?
____

Even iets anders, ik ben nu regelmatig filmpjes van Planterina aan het kijken, vind t erg leuk. Zij gebruikt een of ander visvoerachtig iets om de planten te voeden. Ik kan alleen niet vinden wat het precies is (of ik kijk gewoon niet goed), weet iemand van jullie dat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 14:13

Luxorvalkje schreef:

Heel voorzichtig en met hulp :))

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 14:14

Hijskraan huren en dan de pot eronderweg trekken, opnieuw vullen en de plant er terug in :)).

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 16:55

Wat is wijsheid, op water of meteen in de grond?
Komt van een plant met wortelrot dus had geen optie tot afsnijden tot het voorjaar.
Afbeelding

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 17:13

Op water. Hij krijgt dan wortels uit de luchtwortel

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 17:24

Dank!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 21:38

Ik zou hem juist meteen in de grond doen. Als je eerst laat wortelen op water dan krijg je waterwortels. Heeft hij in de grond weinig aan en moet dan weer nieuwe maken.

Als het kan, direct alles in de aarde.

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 23:41

Ik heb al heel wat succesvolle monstera stekken gedaan omdat ik het zo vond op internet.
M’n moederplant is al tig keer oma zo haha en het staat ook leuk in een vaas

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 00:07

Ik zeg niet dat het niet kan, het is alleen dubbel werk voor de plant. Eerst investeren in wortels voor het water en daar vervolgens niets mee kunnen en dus opnieuw wortels aan moeten maken voor de aarde.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 11:02

_San87_ schreef:
magda_90 schreef:
Snap ik. Het gaat erom dat de wortels een structuur hebben om aan vast te zetten, dan zou het moeten werken toch?

Ja, lijkt mij wel. En cederhout is heel hard, dat rot niet.

Ik heb een random tak uit de tuin:
Afbeelding

(Tijdelijk met chinchilla zand ivm vliegjes, hij gaat niet zo lekker op het moment)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 11:03

imd schreef:
_San87_ schreef:

Ja, lijkt mij wel. En cederhout is heel hard, dat rot niet.

Ik heb een random tak uit de tuin:
[ [url=m/SBl7UJ.jpg]Afbeelding[/url] ]

(Tijdelijk met chinchilla zand ivm vliegjes, hij gaat niet zo lekker op het moment)

Ja, dat vind ik mooi! Ga t ook gewoon proberen.

De planten hebben de verhuizing goed doorstaan, zoals het er nu uit ziet :).

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 09:23

Darah3 schreef:
magda_90 schreef:
Ooh wat is er gebeurd?

Ik weet dat één klant een plant met trips heeft ontvangen van hen en vorig jaar kreeg ik kort na ontvangen van een bestelling ook trips.
Plus planten die de ene bestelling veeeel kleiner zijn dan de andere keer, bestellingen die veel te laat verzonden worden (later dan hun eigen aangegeven tijd). Op contactformulier werd niet gereageerd.
Pas toen er in een FB groep opmerkingen kwamen, werd er actie ondernomen door henzelf.

Maar ik heb er nu al zeker een half jaar niet meer besteld, dus hoop dat ze de zaken nu op orde hebben. Want ze hebben vaak wel mooie, zeldzamere planten.

Ik ben inmiddels mijn plantencollectie wat aan het inkrimpen (maar kan geen afscheid doen van sommigen :)) ). Moet wel nog m’n enorme Gloriosum gaan verpotten, geen idee hoe ik dat ga aanpakken :=

Helder. Tot nu toe heb ik wel goede planten ontvangen. Al verschilt de mate van wortels wel best uiteenlopend. :o

Voor nu is het klaar. Ik heb mijn (betaalbare) whislist binnen. :+:
Stekjes ruilen blijft natuurlijk altijd leuk maar nieuwe planten kopen doe ik even niet meer.

nijnthju

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 18:44

Wat fijn he, het zonnetje van gister en vandaag?! {:}

Ik zou weer eens graag wat stekjes willen ruilen, zijn er hier mensen die wat te ruil hebben? *D
Ik heb oa
Peperomia napoli nights en de rosso
String of hearts en variegata
Peperomia hope
Dolfijnplantje
Purple flush
Philodendron scandens
Fittonias

Ik zoek
String of hearts silver glory
Mooie philodendron soorten
Mooie planten :')