AH moestuintje

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 20:17

_PatriciaH schreef:
Mijn paprika wil niet..

Heeft heel veel warmte nodig.

_PatriciaH

Re: AH moestuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 20:21

Mmmm in de keuken gestaan best warm, dacht al te warm hihi wat een gedoe :=

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 20:34

Ik groei allemaal paddestoelen bij mijn plantjes. Moet ik hier wat mee? Ik pluk ze er steeds uit als ik het zien :P

Daarnaast gaan mijn worteltjes hangen, ik denk dat ze te hoog worden :P Heb ze nu gestut met een sateprikker. Hier nog iets aan te doen?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 21:15

Paddestoelen kun je gewoon laten zitten. Eruit trekken kan natuurlijk ook als je het vind misstaan. Het is een teken dat het lekker vochtig is en er organisch materiaal in de grond zit (altijd goed!). Onder bij fruitbomen wel weghalen, want dat soort paddestoelen kunnen parasitaire zijn.

Franciee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 21:27

Komt dat nog goed?

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 00:34

Hier groeit alles als kool! :') mijn tomaat moet in een grotere pot in de vensterbank, want die groeit letterlijk mijn minikas uit :P

Mijn kropsla gaat ook hard inmiddels. Net als de radijs, die kan ik denk ik na het weekeind oogsten.

Mijn radijs is overigens gewoon verspeend naar bekertjes en daarna over gezet in mijn meter moestuin en ze doen het uitstekend hier.

Ik las wel dat je niet 2x achter elkaar radijs op dezelfde plek kunt zetten. Dus zodra mijn kropsla, andijvie en veldsla eruit zijn gooi ik de hele bak ondersteboven en voeg ik nieuwe aarde toe. Kan ik mooi nog meer radijs zaaien :P

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 07:36

Er komt bij cranenbroek ook een kastje in de reclame , best een flinke voor 22.50.

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 13:02

Die zag ik ook in de folder gister. Denk dat ik volgend jaar die van de aldi haal die ze elk jaar hebben voor €19,50. Woon hier nu anderhalf jaar. En binne kort gaat de tuin op de schop behalve het moestuin stuk. Om het zooitje daadwerkelijk in een tuin te veranderen. Vorig jaar het onkruid te lijf gegaan en moesten 2 grote struiken en een stronk eruit nu alleen nog 1 stronk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 13:06

Ik heb een baby bosaardbei *\o/*

En ga zo even mn laptop erbij pakken om fatsoenlijk te reageren. Kan ook wat foto's niet zien (pakt mn telefoon niet) en ben benieuwd hoe alles er bij de rest uitziet. Ik zie niet hoe mijn kropsla er ooit uit gaat zien als een echte kropsla. Maar misschien is het heel normaal zoals ze er nu bij staan.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 15:34

Mijn tomatenplantjes doen het goed:
Afbeelding

En de kropsla komt ook ruimte tekort :Y) :

Afbeelding

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 15:38

Ik heb net mijn warmtematje voor m'n oude terrarium tevoorschijn gehaald en onder de niet uitgekomen potjes gelegd. Het regent hier knetterhard en bij het raam is het frisjes, dan hebben ze het lekker warm :(:)

maatje987

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 15:53

het word deze week heerlijk weer dus de plantjes mogen dan veel buiten spelen :D

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 15:57

maatje987 schreef:
het word deze week heerlijk weer dus de plantjes mogen dan veel buiten spelen :D

Ja ik hoorde het *\o/* Ik heb het ze al ingefluisterd hoor!

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 16:03

Eef_Bam schreef:
Mijn tomatenplantjes doen het goed:
[ [url=m/w5jUL5.jpg]Afbeelding[/url] ]

En de kropsla komt ook ruimte tekort :Y) :

[ [url=m/EsRdGk.jpg]Afbeelding[/url] ]

:9 komkommer erbij en je hebt een salade! :D

Jessica_1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 16:13

Bij mij is alles nog best mini!

Alleen aardbei staat nog in z'n ah potje en de broccoli heeft het niet overleeft

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 17:37

Die kropsla! Zijn dat in totaal slechts 3 zaadjes naast elkaar?! :oo

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 17:39

Wow ging het bij mij maar zo goed!

xxPaige

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 17:42

Kropsla gaat bij jou ook lekker eef!

En ja dominique dat zijn maar 4 zaadjes. :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 17:44

Die blaadjes kun je al voorzichtig oogsten en lekker opeten hoor :j je hoeft niet te wachten tot ie helemaal uitgegroeid is. Sowieso heb je dan ineens vier kroppen en die krijg je nooit op :+

xxPaige

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 18:32

Magrathea schreef:
Die blaadjes kun je al voorzichtig oogsten en lekker opeten hoor :j je hoeft niet te wachten tot ie helemaal uitgegroeid is. Sowieso heb je dan ineens vier kroppen en die krijg je nooit op :+

Huh echt? Ik was namelijk inderdaad bang om over een tijdje ineens 8 kroppen sla te hebben ja. :')
En tot waar moet je ze dan afsnijden, die blaadjes? Zodat het verder de plant niet beschadigd?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 18:39

Gewoon het blaadje eraf halen waar hij uit de stam komt zegmaar. Niet teveel per plant, zodat ze wel lekker verder kunnen blijven groeien. Als je meerdere kroppen hebt kun je het mooi verdelen zodat je toch een lekkere salade kunt maken en de plant mooi erbij blijft staan :)* Kan prima met de hand (ze gaan makkelijk los) of met een schaartje.

Ik zou gaan voor de blaadjes aan de buitenkant, die zijn al het "rijpste" en als er al iets afvalt is het daar. De plant heeft meer aan de jonge bladeren bovenaan (die vangen ook meer zon tenslotte).

Deze wijsheid heb ik hier vandaan: http://www.makkelijkemoestuin.nl/oogst-en-beplant :)

Het is eigenlijk heel logisch: een basilicumplantje van de Albert Heijn kan je in één keer helemaal leeghalen maar je kunt ook blaadjes laten zitten zodat hij verder groeit, en af en toe een handje blaadjes plukken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 18:41

Oh die kropslaatjes! Nomnom! Bij mij staan er 5 stekjes van. Ik ben dol op sla in de zomer. En gewoon al vroeg de blaadjes beginnen oogsten dat ze niet gigantisch worden. En ach weggeven kan ook altijd nog!

Ik ga morgen nog wat nieuwe lente-ui zaaien, op direct de juiste plaats. En ook even twee zaadjes tomaat en paprika :+

Verder best tevreden, zo'n beetje alles groeit nog. Niet super snel, maar toch. Laatste week staat het allemaal ook wat frisser. Ben zelf hele dag buiten met het mooie weer, dus verwarming uit. Maar mijn kot blijft heel fris (had ik niet verwacht want het is helemaal schuin dak).

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 22:53

Eefm, wow die sla gaat echt hard :D Gaaf hoor! En die tomaatjes ook!

Magrathea, haha dat is wel heel goed voor ze zorgen! :Y)

Geryon, dankjewel, ik pluk ze er meestal uit. Gelukkig kan het geen kwaad :) Meestal komen ze 's nachts op en zeker als ze in de zon hebben gestaan zijn ze eind van de dag weg.

Heb nog 2 vragen als het mag :Y) Mijn radijsjes zijn nu 3 dagen geleden geboren en schieten de lucht in. Zijn ze nu al te ver of kan het knolletje nog vormen? Ze staan in de woonkamer, wel vlakbij de kachel maar die stond volgens mij niet aan afgelopen week.
Afbeelding

En dan de broccoli, hij maakt wel extra blaadjes (met verspenen 2, nu 3 en 4e onderweg). Zit hier nog heil in :') Het zijn die 2 voorste, daarachter is sla :)
Afbeelding

xxPaige

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 00:55

Misannemijn; geen idee of je radijsjes nog een knolletje gaan vormen. Is het afwachten waard toch? Die van mij zijn in ieder geval niet zo hard gegaan. Kleiner steeltje en al nieuwe minipini blaadjes. Vandaag omgepoot, dus hoop dat ze overleven!
Ik heb wel een tip als je je plantjes gaat ompotten. Zet de sla en broccoli tot en met de eerste blaadjes in de grond. Dan zijn het niet zulke slappe plantjes, maar worden ze sterker :D

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 01:18

Afbeelding

Iemand vroeg iets over te grote plant van de radijsjes? De mijne ging ook veel te snel en zie hier het resultaat! Er is gewoon een knol en hij groeit prima! Met veel te veel plantjes in een bak en met veel te grote planten :') misschien wordt het niet zo'n Joekel.