Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 11:25

Kaaaren schreef:
@BloemBloem, wil je nu de vloer tegels gaan schilderen?
Denk dat dat echt zonde is van het geld hoor. Ik zou ze even zo laten en dan met de grote beurt vervangen door iets mooiere tegel.

Ik durf de gok voor die 4 tientjes wel te nemen hoor :D
Je kan met betonverf alles verven :)

Nou die boom .... dat is echt HEL! Tuin moet daardoor ook helemaal uitgegraven worden. Ik zal eens googlen wat een vlinderboom is :+

Ik hou niet van kleur en plantjes oid, die druif vind ik al gewaagd zat, hoop wel dat die weer gaat bloeien :)

Moet nu alleen nog op zoek hoe ik het beste mijn grasveldje weer wat meer liefde kan geven :D

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 11:30

Kaaaren

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 11:35

Mooi voorbeeld! Het zal wel helpen als je eerst nog met de hoge drukspuit erover gaat, maar anders krijg je het denk ik toch niet zo mooi aan de randen. Ben benieuwd :D

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 11:38

Welke randen bedoel je Kaaren? Ik denk dat ik voor de zijkanten toch voor
een buxus op stam ga :) Die zijn niet zo afschuwelijk duur, die olijfbomen zijn me
te prijzig voor deze opstelling tuin :P

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 11:48

Ik ga deze week de vlinderstruiken (heb er 4 in de achtertuin staan) en boom ook snoeien. Heerlijk dat het nu echt voorjaar lijkt te worden!

Zag vorige week dat de lupinen ook alweer opkomen, de sneeuwklokjes en krokussen bloeien en de narcissen komen in knop.

De voortuin moet ook nog worden aangepakt en ik zit te denken aan siergrassen, een vlinderstruik en lavendel of heide. Een beetje rotstuinachtig, maar dan zonder rotsen. :+ Ik ben dol op vogels en vlinders in de tuin. Nu zijn het twee vierkanten, omheind met buxus en staan er keurig in een vierkant bolbuxussen en stamrozen. Niet mijn smaak...dus ook heel veel onkruid groeit er, heb de natuur lekker zijn gang laten gaan! :=

Wil ook dolgraag een vijver, maar daar hebben we het budget nu niet voor.

Ook in de achtertuin moet er nog veel gebeuren. We hebben coniferen die we willen vervangen voor schutting en een verwaarloosd terras. Achter de compostton wil ik een hoop bladeren en takken laten liggen. Vorig jaar scharrelde hier een egel rond en die wil ik maar al te graag in de tuin houden!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 11:51

Westernfreak schreef:
Ik ga deze week de vlinderstruiken (heb er 4 in de achtertuin staan) en boom ook snoeien. Heerlijk dat het nu echt voorjaar lijkt te worden!

Zag vorige week dat de lupinen ook alweer opkomen, de sneeuwklokjes en krokussen bloeien en de narcissen komen in knop.

De voortuin moet ook nog worden aangepakt en ik zit te denken aan siergrassen, een vlinderstruik en lavendel of heide. Een beetje rotstuinachtig, maar dan zonder rotsen. :+ Ik ben dol op vogels en vlinders in de tuin. Nu zijn het twee vierkanten, omheind met buxus en staan er keurig in een vierkant bolbuxussen en stamrozen. Niet mijn smaak...dus ook heel veel onkruid groeit er, heb de natuur lekker zijn gang laten gaan! :=

Wil ook dolgraag een vijver, maar daar hebben we het budget nu niet voor.

Ook in de achtertuin moet er nog veel gebeuren. We hebben coniferen die we willen vervangen voor schutting en een verwaarloosd terras. Achter de compostton wil ik een hoop bladeren en takken laten liggen. Vorig jaar scharrelde hier een egel rond en die wil ik maar al te graag in de tuin houden!

Een vijver kan erg goedkoop hoor! Zelf uitgraven en plastic inleggen, mooie stenen kan je wellicht zelfs gratis her en der ophalen.

Als je graag vogels in je tuin wilt, voorzie dan wat schuilplekken in de vorm van struiken :) Ze voelen zich veiliger als ze dekking van struiken hebben (bv voor roofvogels) dan een hele open tuin.

http://www.groenvanbijons.be/tuinadvies ... in-de-tuin

https://www.tuinadvies.be/artikels/dieren_vogels

edit: als je graag je egeltje wil houden: egels lopen graag van tuin tot tuin (voedsel zoeken, partner zoeken) en veel mensen zetten schutting tot tegen de grond, zodat egels vastzitten in een klein territorium. Misschien kan je werken met enkele plekken waar hij onderdoor kan, of met een haag ipv een schutting?
Laatst bijgewerkt door Solleke_Noah op 13-03-17 12:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 11:55

Ik zoek hele simpele planten, waaraan ik eigenlijk niks of heel weinig aan hoef te doen :+ En die gewoon heel het jaar kunnen blijven staan. Zou wel leuk zijn als er een mooie bloem in komt :D Iemand een idee?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 11:57

Vlinderstruik :D heel simpel, mooie bloemen (veel vlinders!) en je moet ze enkel 1 x per jaar quasi tot aan de grond terugsnoeien en dan komen ze weer volledig terug.

https://www.tuinadvies.be/artikels/struik_vlinderstruik

Voor het voorjaar zijn allerlei soorten bloembollen fijn: druifjes, krokussen, narcissen,... goed voor de bijen en na de bloei zijn ze ook weer verdwenen, je kan ze dus ook in je gazon planten. Meteen in het voorjaar overal veel kleur :D

https://www.tuinadvies.be/artikels/krokussen

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 12:05

Booooo schreef:
Ik zoek hele simpele planten, waaraan ik eigenlijk niks of heel weinig aan hoef te doen :+ En die gewoon heel het jaar kunnen blijven staan. Zou wel leuk zijn als er een mooie bloem in komt :D Iemand een idee?

Hortensia :j

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 12:17

@Bloembloem: Ik bedoel dat je tussen de tegels in zand hebt, daardoor zullen de randjes minder mooi worden en het resultaat minder strak als het voorbeeld.

Je kan de groene aanslag ook met schoonmaakazijn weg halen.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 12:28

Kaaaren schreef:
@Bloembloem: Ik bedoel dat je tussen de tegels in zand hebt, daardoor zullen de randjes minder mooi worden en het resultaat minder strak als het voorbeeld.

Je kan de groene aanslag ook met schoonmaakazijn weg halen.

Tegen de randen komt een borderrol, dus die zie je straks niet
meer :)

Ja dat las ik ook, en dat je het beste even een nacht in kan laten werken en dan de andere dag met de spuit erover.

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 12:35

Haha we typen beetje langs elkaar heen, ik bedoel de rand/spleetjes/voeg van de tegel, daar zit nu paar mm zand/onkruid :D

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 12:36

Ik kwam dit topic toevallig tegen.
@bloembloem, wist je dat er voor boomstronken een speciale frees bestaat? Dan hoef je niets uit te graven maar dat ding freest gewoon alles kapot. Kun je huren bij verschillende verhuurbedrijven.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 12:47

Kaaaren schreef:
Haha we typen beetje langs elkaar heen, ik bedoel de rand/spleetjes/voeg van de tegel, daar zit nu paar mm zand/onkruid :D

Ach, helemaal strak zal het inderdaad niet worden, en anders ga ik er gewoon met een kwast nog een keer langs alle voegen.

Is dat echt zo popke? Maar dan ben ik ook mijn halve grasveld kwijt of niet :+

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 12:56

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 21:21

Vanmiddag al gereageerd, nu wat tijd voor foto's uit te zoeken. :)

Onze hele tuin, achter de eerste tent loopt hij nog een stuk door. Ik sta op het platteland dak van onze uitbouw.
Afbeelding

Onze tuin is altijd moestuin geweest, jarenlang. De kinderen van de verkoper hebben hier verder niks mee gedaan, maar om het onkruid enigsinds tegen te gaan hadden ze er anti-worteldoek overheen gegooid. Wij hebben dit de winter laten liggen, en twee weken geleden weggehaald.
Afbeelding

Na twee dagen puin ruimen, vouwen en harken ziet het er nu zo uit.
Afbeelding

Afgelopen twee weekenden alle tegels schoongespoten met de hogedruk, ook dat was hard nodig.
Afbeelding

We willen deze maand gaan omploegen en dan begin april inzaaien.

Het pad wat links ligt wilde we weghalen, helaas is dat onmogelijk, nu twijfelden we om daar gewoon aarde overheen te gooien met egaliseren en dan mee in te zaaien. Maar dat werd ons afgeraden. Helaas.

Daarna gaan we de kattenren realiseren aan de achterkant van de schuur en daarna gaat het dak van de schuur af en nieuwe platen erop, dit zijn oude asbestplaten.

We hebben ook nog een voortuin, die wordt voor een gedeelte omgegooid om de auto kwijt te kunnen. Daar staat een gigantische hortensia en zo'n maretak ding. Afschuwelijk. :')

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 10:30

Wat maakt het onmogelijk het pad links weg te halen? Is het beton?
Ik zou juist nu de dingen waar je vanaf wil eruit halen.

Flinke opruiming al gedaan zeg!

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 10:34

Ja, het is 50 cm gestort beton en daaronder ligt puin van het bouwen van het huis.

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 10:40

Wat een gekken :wow:

Een buildozertje in combinatie met drilboor kan ze er misschien wel uitscheppen.
Maar dat is idd wel een rot karwij, plus je moet het dan ook weer allemaal afvoeren.
Wel balen zeg.

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 11:04

Solleke_Noah schreef:
Een vijver kan erg goedkoop hoor! Zelf uitgraven en plastic inleggen, mooie stenen kan je wellicht zelfs gratis her en der ophalen.

Als je graag vogels in je tuin wilt, voorzie dan wat schuilplekken in de vorm van struiken :) Ze voelen zich veiliger als ze dekking van struiken hebben (bv voor roofvogels) dan een hele open tuin.

http://www.groenvanbijons.be/tuinadvies ... in-de-tuin

https://www.tuinadvies.be/artikels/dieren_vogels

edit: als je graag je egeltje wil houden: egels lopen graag van tuin tot tuin (voedsel zoeken, partner zoeken) en veel mensen zetten schutting tot tegen de grond, zodat egels vastzitten in een klein territorium. Misschien kan je werken met enkele plekken waar hij onderdoor kan, of met een haag ipv een schutting?

Bedankt voor de tips! Ik zag gisteren een 'kant en klare' haag in een folder staan. Aan de achterkant van de achtertuin staan nu ook nog coniferen, ik overweeg die te vervangen door een haag die al wel hoog genoeg is. Aan de kant met de buren hebben zij ook inspraak en daar komt dus wel een schutting.

De schutting heeft bij het huis een opening aan de onderkant en ook bij de deur kunnen er egels (en katten :x) onderdoor.

Puin in de tuin en beton eroverheen...dat is ook een manier om van je zooi af te komen natuurlijk. :roll:

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 14:51

Kaaaren schreef:
Wat een gekken :wow:

Een buildozertje in combinatie met drilboor kan ze er misschien wel uitscheppen.
Maar dat is idd wel een rot karwij, plus je moet het dan ook weer allemaal afvoeren.
Wel balen zeg.

Helaas komen we niet met groot gereedschap in de tuin, het pad naar achteren is één meter breed en de opening van het hek aan de voorkant is nog iets smaller. We komen er met de kruiwagen nèt door. We moeten de tuin al met de hand omploegen en egaliseren.

We hebben er ons bij neergelegd dat het pad dan maar blijft liggen. Gelukkig ligt het aan de zijkant en niet in het midden.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 15:56

Echt rottig dat beton en puin! Hoe mensen dat toch verzinnen. Breng het gewoon naar de stort denk ik dan!

Wij gingen een vijver graven en toen we onder de 1m grens kwamen vonden we ook gigantisch veel puin. Niet alleen steen/beton/sanitair, maar bijvoorbeeld ook een servies, aardewerk potten en als kers op de taart vonden we een enorme welput van ruim 2 meter diep die vol stond met kristalhelder water := .

Onze tuin is momenteel helemaal groen van de aanslag, maar ik wacht nog even met het weghalen want het is met een paar regenbuien toch weer terug.
Alles gaat wel weer uitlopen en daar word ik al zo vrolijk van <3 Nog even en dan is alles weer roze van de clematissen die overal staan <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 16:02

Vorig jaar was de tuin hier ook helemaal groen, dit jaar niet anders. Maar dat was met een paar zonnige dagen ook zo weer weg. Dus ik ga het niet schoonmaken, want dat is blijkbaar niet nodig :P

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 16:12

ik heb hier de border van 10 meter lang en een meter breed, minstens 40 cm laten zakken qua grondniveau door al het puin wat ik er uit kon vissen
dank u laatste huurder :roll:

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 16:18

Mensen, ik heb advies nodig van jullie! Wij hebben vorig jaar een huis gekocht. Heerlijk huis, jaren 80, veranda eraan (ook van die tijd) en een héérlijk grote tuin. Nu zijn we er ondertussen uit dat we die veranda eigenlijk weg willen (ding is 0,0% geïsoleerd én zuidgericht, dus nu is het al te warm om er te zitten, zelfde weer zonder zon en het is er te koud om te zitten), en er een mooie open overkapping van willen maken. Maar, er is een grote maar. De veranda staat op een betonnen sokkel, die weg gaat als de veranda weg gaat. Maar dan moeten we natuurlijk ook zorgen dat de tegel die er komt, mee overvloeit in de rest van het terras......

Oplossing daarvoor = heraanleg van het terras. Nu stond dat ook al wel op de planning, want het terras is overal verzakt, loopt af naar ons huis toe (waardoor we water in onze kelder krijgen, er zou een drainage moeten komen), ligt schots en scheef enzovoort.

Maar dan :D. Als ik zeg dat we een grote tuin hebben, dan ben ik daar ook lekker serieus over :Y). Als ik de oppervlakte samentel van het gedeelte dat heraangelegd moet worden (stukje voorzijde + oprit langst het huis + terras) kom ik aan een oppervlakte van 320m² :+. Nu, dat is in de situatie zoals het nu is, en niemand die zegt dat die natuurlijk zo moet blijven. Alleen vind ik het ZO moeilijk om het mij anders voor te stellen. Ik heb absoluut geen groene vingers, dus ergens naar "handigheid" is nu het wel fijn. Alleen naar 'gezelligheid' heb ik nu soms wel wat het idee dat ik op een speelplaats van een school zit.... Plus, als we het volledig zouden willen laten beklinkeren, gaan we al vlot op 15000€ komen, en dat is toch ook al héél wat.

Naar praktische indeling: onze 2 wagens staan altijd achteraan, dus net voor de twee garagepoorten (nee, er niet in, teveel rommel :')). Dus zoals het nu is, kijken we altijd op de auto's.... Niet zo heel gezellig. De poort moet ook niet blijven staan waar ze nu staan (ons idee was zelfs om ze tot voor de voordeur te verschuiven -op de foto van de oprit is die rechts onder dat afdakje-, iets meer "inbraakproof"), maar er moet wel een 'praktische' afsluiting zijn naar de straat toe omwille van de hond.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dus, iemand met meer inzicht naar layout/beplanting/besparing toe? :D