Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

HorsePassion

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 23:04

Ik vind je nieuwe foto's toch wel wat overbelicht :o
Ik had foto's tussen je eerste en tweede serie kwa belichting denk ik fijner gevonden om naar te kijken.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 12:30

Simbaa schreef:
Ik lees al tijden mee in dit topic en heb nu pas een bijdrage ;) . Ons huis staat net te koop en is nog niet verkocht. De afkoeling van de markt lijkt echt merkbaar te zijn. Niet erg, het wordt echt wel verkocht, maar wij zijn ondertussen ons droomhuis tegen gekomen.

Nu willen we dit huis echt niet aan ons voorbij laten gaan, maar we vinden het zo lastig wat we moeten bieden. We hebben budget om ruim over te bieden, maar aan het huis moet veel gedaan worden. Alles wat we dus te veel overbieden, kunnen we niet in het huis steken, vandaar dat ik zou balen als we te veel over zouden bieden en dat niet nodig was geweest Aan de andere kant zouden we nog meer balen als we het net niet zouden hebben.

Nu vragen we ons af of het nog zin heeft om een aankoopmakelaar te betrekken in de aankoopfase. Zou dat onze informatiepositie verbeteren? Van meerdere vrienden in Amsterdam weet ik dat een aankoopmakelaar zeker zin had, omdat de makelaars daar met elkaar communiceerden wat er voor een bod lag. Dat lijkt me niet hoe het hoort te gaan, dus ik vroeg me af hoe de ervaringen van anderen hier mee zijn? Iemand die daar iets over kan zeggen? :)

Edit: mag ook per pb.

Al wat langer geleden dat ik jullie advies heb gevraagd en nu alles helemaal rond is, durf ik het te delen ;)
We hebben heel veel gehad aan de aankoopmakelaar, dus dank voor de adviezen wat dat betreft. Ook uit verhalen die ik via pb kreeg bleek dat je toch wel echt een streepje voor hebt, als je een aankoopmakelaar hebt. De informatievoorziening is beter en we kregen een veel beter idee over wat voor een bod we moesten doen. Er moet waanzinnig veel aan het huis gebeuren, maar dat komt pas over een paar jaar.
Voor nu gaan we terug naar de jaren ‘70 haha.
Het fijne is dat mijn paard mee kan verhuizen :D

Enige smet is dat we ons eigen huis nog niet verkocht hebben, maar dat is niet anders. Hopelijk gebeurt dat ook nog snel en kunnen we dan over. De financiering is iig rond. Dank allen voor de tips! :D

https://www.funda.nl/koop/verkocht/nieu ... straat-48/

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 12:51

Mooi huis! Gefeliciteerd!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 12:57

Hele aansprekende foto's zo Chevax, veel beter! Huis komt zo veel meer tot zijn recht. Leuke woning Simbaa! Fijn dat het gelukt is!

Wij hebben nu drie huizen bezichtigd:
- woning die geheel af was, jaren 30 in Haren (twee-onder-een-kap)
- woning waar nog veeeeel aan moest gebeuren, centrum Haren. Prachtige woning, ook twee-onder-een-kap
- woning uit 2005 in Groningen, tussenwoning

Er zit een flink prijsverschil tussen de eerste twee en de derde woning, en dat bevalt ons toch wel goed :)) Plus dat we 50% van de tijd maar met zijn tweetjes zijn, dus om dan zo'n heel groot huis te kopen, dat voelt ook niet echt goed. De tussenwoning was dusdanig leuk dat we daar wel serieuze potentie in zien, al waren er wel een aantal aardig nadelen (grootste is dat de buren direct naast het huis gaan uitbouwen, dus de tuin was aardig geruïneerd tov de foto's :+ )

Afgelopen weekend goede gesprekken gevoerd, gaan we doorpakken of niet? Besloten het niet te doen, vanwege een aantal persoonlijke omstandigheden die maken dat nú een woning kopen niet in ons belang is. Verwachting is dat we met 3-6 maanden een stuk verder zijn, en dan dus echt concrete stappen gaan maken. Mijn woning maken we verder af, zodat als we moeten schakelen, dat ook direct kan. Makelaar is al geregeld, hij weet ook onze wensen dus houdt een oogje mee in het zeil op de markt.

HorsePassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 19:40

Wow, Simbaa, wat een leuk huis. Gefeliciteerd!

chanelle14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 08:50

Wow, heel erg leuk huis Simbaa!

Ik vind de foto's ook een stuk beter geworden Chevax, maar ik houd sowieso van een lichte fotografie stijl.
Voor de verkoop van mijn appartement heb ik de foto's zelf gemaakt (ben fotografe/vormgever), maar had dit nog nooit eerder gedaan.
Had wel heel erg veel voorbeelden, omdat er meerdere appartementen verkocht worden in ons blok de laatste tijd.

Ik ga eind van de middag bij een huis kijken, ben heel erg benieuwd!
Lijkt op de beste optie tot nu toe, dus hopelijk is dat in het echt ook zo.
Enige dingetje is dat de badkamer naar boven verplaatsen teveel gedoe wordt, dus daar moet ik mij denk ik maar bij neerleggen. :-)

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 09:06

Wij zijn toch weer tegen een huis aangelopen waar we beide erg enthousiast over zijn. Gisteren op Funda gekomen en meteen langsgereden om de omgeving te ‘voelen’. En direct makelaar een bericht gestuurd om een bezichtiging aan te vragen. Hopelijk niet komende vrijdag of zaterdag, dan moeten we later vertrekken of terugkomen van ons weekend weg in Duitsland (vorige bezichtiging viel ook al in onze vakantie, maar toen waren we nog een soort van in de buurt).

En hopelijk deze keer een reële kans. Maar geen idee wat de belangstelling zou zijn voor de woning. Het huis is vrij klein met lage plafonds en veel schuine wanden en iets gedateerd, maar wel netjes onderhouden. Plus veel schuren/garages die voor zowel mijn vriend als mijzelf heel aantrekkelijk zijn. Rustige omgeving en gewoon over asfalt bereikbaar in plaats van een semi onverhard pad van 750 meter zoals bij de vorige. Dus we zijn heel benieuwd of we mogen gaan kijken.

JLLN_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 10:03

Simbaa schreef:
Al wat langer geleden dat ik jullie advies heb gevraagd en nu alles helemaal rond is, durf ik het te delen ;)
We hebben heel veel gehad aan de aankoopmakelaar, dus dank voor de adviezen wat dat betreft. Ook uit verhalen die ik via pb kreeg bleek dat je toch wel echt een streepje voor hebt, als je een aankoopmakelaar hebt. De informatievoorziening is beter en we kregen een veel beter idee over wat voor een bod we moesten doen. Er moet waanzinnig veel aan het huis gebeuren, maar dat komt pas over een paar jaar.
Voor nu gaan we terug naar de jaren ‘70 haha.
Het fijne is dat mijn paard mee kan verhuizen :D

Enige smet is dat we ons eigen huis nog niet verkocht hebben, maar dat is niet anders. Hopelijk gebeurt dat ook nog snel en kunnen we dan over. De financiering is iig rond. Dank allen voor de tips! :D

https://www.funda.nl/koop/verkocht/nieu ... straat-48/

Wauw wat een prachtige plek zeg!! Met een lik verf krijgt het al een hele andere uitstraling en kan dat verbouwen inderdaad best nog even wachten!

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 12:13

Wij mogen dinsdag gaan bezichtigen!

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 20:05

Wij hebben vandaag te horen gekregen dat ons bod geaccepteerd is! *\o/*

Wat er nu allemaal op ons af gaat komen is mij totaal onbekend :+

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 20:42

Haha gefeliciteerd!!
En het gaat vanzelf ;) Er zijn miljoenen mensen die een huis kopen, dus het lukt jullie vast ook wel :D

Je gaat nu het voorlopige koopcontract tekenen. Daarin staan ook eventuele voorwaarden in genoemd (financiering bijvoorbeeld). Na tekenen heb je nog drie dagen bedenktijd (de verkoper niet).

Dan ga je de financiering regelen en teken je uiteindelijk voor de levering en de sleuteloverdracht!
Succes en genieten!

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 21:16

Ik heb gelukkig mijn vriend naast me die er meer vanaf weet :D dus heb er alle vertrouwen in dat het goed komt <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 21:37

Gefeliciteerd!!

Wij bekijken de funda advertenties, maar gaan voorlopig niks doen. Als we nu een huis zouden kopen, is de gwl rekening niet grappig (we zijn namelijk nog nergens klant) :=

Dus er zou wel een heel erg interessant huis langs moeten komen, willen we wat doen nu..

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 09:48

Gefeliciteerd anouk!

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 16:38

Gefeliciteerd!

chanelle14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 17:43

Gefeliciteerd anouk!

Help, ik ben verliefd op het huis waar we zijn gaan kijken. :=
Enige hele grote maar is dat we hoe dan ook uit willen bouwen, maar we echt nergens prijzen kunnen vinden.
Maar het is voor ons wel belangrijk om erachter te komen, omdat dit doorslaggevend gaat zijn of het binnen ons budget past.

Maandag maar een rondbellen, offerte aanvragen voor een huis waar je niet eens een bod hebt gedaan wordt lastig.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 17:43

Gefeliciteerd Anouk!
In oktober komt ons huis terug op de markt. Volgens de makelaar een gunstige maand, dus daar vertrouw ik dan maar op. We hebben nu even geen huis op het oog, maar we zien wel hoe alles loopt. Ik vind zelf eerst verkopen toch een fijner idee dan het risico met twee woningen te zitten. Eerst verkopen heeft ook risico’s, maar ik voel me daar beter bij.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 17:45

chanelle14 schreef:
Gefeliciteerd anouk!

Enige hele grote maar is dat we hoe dan ook uit willen bouwen, maar we echt nergens prijzen kunnen vinden.
Maar het is voor ons wel belangrijk om erachter te komen, omdat dit doorslaggevend gaat zijn of het binnen ons budget past.

Maandag maar een rondbellen, offerte aanvragen voor een huis waar je niet eens een bod hebt gedaan wordt lastig.

Het is erg lastig om nu offertes te krijgen. Druk, onderbemand, stijgende kosten. Let goed op de geldigheidsduur van de offerte, als ik je een tip mag geven.

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 18:31

Ik heb ook eerst mijn appartement verkocht en daarna pas een huis gekocht chevax.
Die overbruggingshypotheek had bij mij best invloed dus daar heb ik destijds niet voor gekozen.

Ik hoop dat je snel een goede koper hebt voor jullie huis :j

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 19:49

Wij hebben ons huis trouwens zelfs €5000 onder de vraagprijs kunnen kopen. Donderdag wezen kijken, vrijdag ochtend bod gedaan, vrijdag middag werden we gebeld dat ons bod geaccepteerd was :D het is een huis dat uit de verhuur komt van een pensioenfonds

tempura

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 20:22

Fijn anouk_h

Dus je hebt 5000 onder de vraagprijs geboden? Was dit op advies van een aankoopmakelaar of heb je dat zelf ingeschat.

Ik lees dat er steeds vaker weer onder de vraagprijs word geboden.

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 20:27

Ja stond voor 285 te koop en we hebben 280 geboden. Wij hebben geen aankoopmakelaar, maar de makelaar was al vrij duidelijk dat overbieden zeker niet hoefde. Huis stond al 2 maanden te koop en zijn 5 kijkers geweest totaal.

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 20:39

In de buurt van t huis waar we wel een bod op hadden gedaan stond er ook een voormalig huurhuis te koop dat via een pensioenfonds werd verkocht. Daar probeerden ze ons ook nog naartoe te krijgen. 2 maanden later stond t nog te koop. Is pas net verkocht en waarschijnlijk dus ook onder de vraagprijs. Mensen vinden het hele "je koopt het, hoe je t ziet" toch niet zo aantrekkelijk klinken.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 16:29

chanelle14 schreef:
Gefeliciteerd anouk!

Vriendin had offertes opgevraagd voor een uitbouw van 3x3m. Was incl heien 65000€ |(
Zij hebben toen ook gezwaaid en gezegd dan maar geen uitbouw.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 16:45

lucifertje schreef:
chanelle14 schreef:
Gefeliciteerd anouk!

Vriendin had offertes opgevraagd voor een uitbouw van 3x3m. Was incl heien 65000€ |(
Zij hebben toen ook gezwaaid en gezegd dan maar geen uitbouw.

Mijn zwager wilde ook zoiets en zat rond €50.000 dus zag er ook van af