Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 17:29

Gedaan maar dat lijkt niet te werken , en er is amper zon nu die de zooi wegbrandt.. Het moet er gewoon niet zijn :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 17:34

Ik ben jullie kwijtgeraakt!! :P

Ik heb de fluweelboompjes er toch met veel geweld uitgehaald. Mijn vriend was al niet overtuigd, en ik twijfelde. Nou daar heb ik geen moment spijt van gehad. Toen ik de eucalyptus daar neer zette en de Red robin verplaatste, klopte het meteen!

Afbeelding

Nu willen we de vlinderplant er ook uit halen, toch te lomp en te groot, en daar een schattig boompje voor in de plaats zetten, liefst eentje die bloemen geeft in de zomer en het liefst ook nog bladhoudend in de winter. Een boom die niet te hard groeit qua hoogte en breedte.
Dus brand los, iemand nog ideeen? :D

karin1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 12:35

Weet je zeker dat je de eucalyptus zo dicht bij het huis wil hebben staan.
Want ik weet niet wat voor formaat het wordt, maar wortels kunnen echt een drama voor je fundering worden. Tenzij het een miniversie is natuurlijk, dan zal het wel meevallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 12:42

Poeh, goede vraag. Ik heb hem net verplaatst, en de wortels waren nog heel klein en dun. De fluweelbomen daarentegen waren echt al immens groot en dik. Dus ik gok dat het wel mee gaat vallen :)
Maar goed dat je het zegt, had ik niet eens aan gedacht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 12:44

Is wel mooi!

Pff heb momenteel heel veel spijt dat ik bijna alle tegels achterhuis eruit gehaald heb :') , mijn voortuin ben ik zeer tevreden over alleen de achtertuin ik wil de tegels er weer in op de paden :')

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 12:14

ik ben juist super blij dat ik tweederde van de tegels kwijt ben. Meer ruimte voor planten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 22:22

Eucalypthus kan een boom worden, alleen een fikse winter doet m wel de das om.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 12:10

Morganlefay schreef:

Ik heb een wintervaste die tot -20 kan ofzo, dus dat scheelt :P Ik wil nu alleen takken gebruiken voor mmijn kerststuk, hoe kan ik dat het beste doen? Zoveel mogelijk aan de onderkant?

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 12:29

Joolien schreef:
Morganlefay schreef:

Ik heb een wintervaste die tot -20 kan ofzo, dus dat scheelt :P Ik wil nu alleen takken gebruiken voor mmijn kerststuk, hoe kan ik dat het beste doen? Zoveel mogelijk aan de onderkant?

Daar zou mijn olijfboom ook tegen kunnen, maar helaas... Zou hem met erge vorst dus wel inpakken hoor!

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 15:09

Topic ligt al een tijdje stil, maar ik ga toch een casus toevoegen. Mijn eigen tuin namelijk. Nadat we verhuisd zijn, heb ik wat plantjes in de grond gestopt en ben fanatiek gaan moestuinieren in een hoek van tuin, maar heb ik de rest een beetje verwaarloosd. Nu heb ik de komende maanden wat tijd en moet project tuin maar eens van start gaan. Ik weet ongeveer wat ik wil en heb een basic ontwerp uitgewerkt in een tekening:

Afbeelding

We hebben een hele zonnige tuin pal op het zuiden. Er staat in de hoek linksboven nu nog een schuur van 24 m2, die wordt afgebroken as we speak. De rechterkant blijft moestuin met gravelpaadjes. Ik wil vanaf mijn terras (onderaan de tekening) de verste hoek niet kunnen zien. Ik hou bovendien absoluut niet van rechttoe rechtaan, maar ben vooral gecharmeerd van Engelse tuinen. Dus wilde borders en veel bloemen. De onderdelen die benoemd zijn blijven sowieso. Ik wil bovendien een mooi stuk gras overhouden waar mijn zoontje van nu bijna 1 straks lekker kan ravotten.

Het gaat me om de invulling en plaatsing van nrs. 1 t/m 4. Daar loop ik vast. Wat moet daar inkomen? Mag ik Bokt om input vragen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 15:17

Haai Linda. Leuk dat je met de tuin bezig bent. Heb je nu ook een foto van hoe het er nu uit ziet?
Ik ben zelf fan van verhogingen met niet alledaagse materialen, zoals cortenstaal wat wij nu hebben :)
Wil je zachte ronde vormen? Of mag het ook wat hoekig zijn?

Zoiets als dit?
Afbeelding

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 15:37

:wave:

Het is nu 1 grote klerezooi omdat die schuur gesloopt wordt. Niet om aan te zien dus. Alles wat er in staat mag wel, m.u.v. de benoemde onderdelen (en die staan nu ook nog op een andere plek en moeten nog verplant worden). Ik wil voor een groot deel opnieuw beginnen.

Ik hou wel van wat zachtere vormen, denk aan:
Afbeelding

En:
Afbeelding

Het terras is ook van steentjes zoals op de 1e foto. Tikkeltje rommelig dus.

Fee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 17:36

Wij willen ook de tuin gaan doen, als het weer wat mooier weer wordt.

Wij zitten op het zuiden en dus erg warm als de zon schijnt, hiervoor willen wij dus graag een overkapping mmaken van hout, zal ik samen met mijn vader gaan doen.

Ook zal een gedeelte van de tuin opgehoogd moeten worden, nieuwe schutting. Voortuin gaan we ook meteen aanpakken.

En omdat we een hoekhuis hebben, hebben we aan de zijkant van het huis ook nog een strookje van 40cm voor wat bloemtjes of zo.

Geen idee hoeveel we er uiteindelijk aan kwijt gaan zijn. Zal uiteraard een duur grapje worden.

Pommier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 19:30

Kaka schreef:
:wave:

Het is nu 1 grote klerezooi omdat die schuur gesloopt wordt. Niet om aan te zien dus. Alles wat er in staat mag wel, m.u.v. de benoemde onderdelen (en die staan nu ook nog op een andere plek en moeten nog verplant worden). Ik wil voor een groot deel opnieuw beginnen.

Ik hou wel van wat zachtere vormen, denk aan:
[ Afbeelding ]

En:
[ Afbeelding ]

Het terras is ook van steentjes zoals op de 1e foto. Tikkeltje rommelig dus.

Misschien kan je uit mijn tuin wat ideeën opdoen? https://nl.pinterest.com/Arona2005/tuin/
Ik heb nog veel meer foto's die staan privé, maar die kan ik je wel doorsturen als het je aanspreekt.

Wat ideeën die ik zelf had opgeslagen: https://nl.pinterest.com/Arona2005/idee ... iddentuin/

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 23:48

Leuk, nieuw leven hier in het topic!
Hopelijk kunnen wij ook dit jaar (eindelijk) aan onze tuin beginnen. Metselwerk van de aanbouw aan de garage is bijna klaar. Dak moet er nog op en er moet nog gevoegd worden, en daarna kan eindelijk bestrating aangelegd worden ( *\o/* *\o/* *\o/* , dan is de zandbak in huis ook direct minder). Dan moet er nog een overkapping weggehaald worden (nu nog opslag voor bouwmaterialen) en dan kunnen we eindelijk aan de tuin beginnen. Hoewel ik ervoor vrees dat manlief zijn werkplaats belangrijker vindt en daar eerst mee verder gaat.
Moet in ieder geval een houten overkapping om onder te zitten geplaatst worden, een vijver gegraven worden, en een grasveld opnieuw ingezaaid worden en die moet eerst weer geëgaliseerd worden. Verder dus alle aanplant, nog een hekwerk om het geheel waar ik een beukenhaag tegenaan wil.
Qua grondwerk moeten er ook nog kabels getrokken worden en beregeningsbuizen in de grond gelegd worden. Genoeg werk dus. :+

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 13:28

Suzanne, wat een prachtige tuin (groot ook, denk ik). Dat is wel waar ik in een paar jaar naartoe wil. Stapje voor stapje. Hoewel ik mss wat meer bloemborders Zal toevoegen.

Haha, Neon, lekker he, verbouwen. Hou dat eindbeeld voor ogen (doe ik ook al een paar jaar, wij verbouwen stukje bij beetje).

Wieldop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 13:41

Ik meld me hier graag ook voor ideetjes.
Wij hebben een nieuwbouwhuis en moeten de tuin gaan aanpakken, maar omdat eigenlijk alles kan is de keuze reuze. Maar wat lastig om dan te bedenken wat je wilt. Ik kom niet verder dan de 'standaard' indeling op papier uit te tekenen en daar ben ik al niet te vreden over. Lastig hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 14:56

Wieldop schreef:
Ik meld me hier graag ook voor ideetjes.
Wij hebben een nieuwbouwhuis en moeten de tuin gaan aanpakken, maar omdat eigenlijk alles kan is de keuze reuze. Maar wat lastig om dan te bedenken wat je wilt. Ik kom niet verder dan de 'standaard' indeling op papier uit te tekenen en daar ben ik al niet te vreden over. Lastig hoor!

De tip: ga struinen over internet. Gan bijv naar www.pinterest.com en toets garden in, en dan gewoon zoeken naar wat jij mooi vind. Plaatjes opslaan, moodboard maken, gewoon een paar keer naar een tuincentrum gaan, kijken wat voor planten je mooi vind. Laat je adviseren.
En als je echt heel weinig beeldend vermogen hebt, kun je altijd een keer een tuinarchitect in de arm nemen.

Wieldop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 17:38

Bedankt voor jouw tip. Ik heb inderdaad al een moodboard gemaakt met ideeën op Pinterest, zoals misschien verwacht is die heel uiteenlopend. :')
Ik ben ieder geval over de soort planten en kleur stenen wel uit. Nu alleen nog de indeling van de tuin en soort bestrating. Ik vind namelijk gras, grind, kleine maar ook grote stenen mooi, waardoor heel veel mogelijk is. Qua indeling wil ik graag twee zitgedeeltes creëeren waardoor ik eigenlijk standaard op dezelfde indeling uitkom. Voorin en achterin een plaatsje en tussenin stuk gras of planten en aan weerszijde een strook met planten.
Misschien inderdaad goed om eens een expert in te huren die mij uit mijn tunnelvisie kan halen :-)

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 10:48

Ik ben het hele weekend bezig geweest met scheppen, schoffelen en harken :oo
Onze tuin ziet er nu zo uit ....

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het was zo ....

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Geld is na de verbouwing op :+ :D Dus ga hem lekker voor dit seizoen, en misschien voor de volgende ook wel low-budget aanpakken. Aankomend weekend ga ik al het onkruid tussen de tegels vandaan peuteren om vervolgens alles, incl. de schuttingen met de hoge druk te gaan schoonmaken.

Als dat gebeurd is ga ik borderrollen plaatsen en deze opvullen met antraciet grijze split, hier en daar wil ik dan graag iets van een olijfboom. De tegels ga ik verven met betonverf :D en ik denk de muur van de schuur, dus die onder de overkapping ook. Ik denk dat het er dan gelijk al heel anders uit ziet.

Van de boomstronk kom ik helaas niet af, want anders krijgen ze hem er nooit meer uit als de tuin eenmaal ECHT gedaan gaat worden, dus ik denk dat ik die korter maak en er 2 stijgerhouten delen op schroef, stoeltjes erom, dan kan mijn dochter daar eten met haar vriendinnen :D
Laatst bijgewerkt door BloemBloem op 13-03-17 10:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 10:56

Het was er ook echt prachtig weer voor. Wij zijn nog steeds bezig met project schuur slopen, ding blijkt weerbarstiger dan verwacht. Daarnaast wel een mooie houtwal gemaakt als erfafscheiding en de moestuin klaar gemaakt om te gaan zaaien (flink wat grond gekeerd). Maar doordat er een grote stapel puin in de tuin ligt is het nog steeds niet om aan te zien. Nou ja, we komen er wel.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 11:01

Het was lekker weer he Kaka <3

Ik heb echt geen groene vingers, al vind ik dat grove werk, dus stronken uitscheppen en dergelijke wel helemaal gaaf :D :))

Het liefste zou ik heel die tuin asfalteren :+

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 11:11

Wat goed dat ik dit topic tegen kom! Misschien kan ik hier nog goed advies opdoen links of rechts. :j

Wij hebben sinds vorig jaar ook een huis met voor en achtertuin. De afgelopen drie weekeinden zijn we er flink in bezig geweest.

We gaan over anderhalve week ploegen en inzaaien. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 11:20

Wieldop schreef:
Bedankt voor jouw tip. Ik heb inderdaad al een moodboard gemaakt met ideeën op Pinterest, zoals misschien verwacht is die heel uiteenlopend. :')
Ik ben ieder geval over de soort planten en kleur stenen wel uit. Nu alleen nog de indeling van de tuin en soort bestrating. Ik vind namelijk gras, grind, kleine maar ook grote stenen mooi, waardoor heel veel mogelijk is. Qua indeling wil ik graag twee zitgedeeltes creëeren waardoor ik eigenlijk standaard op dezelfde indeling uitkom. Voorin en achterin een plaatsje en tussenin stuk gras of planten en aan weerszijde een strook met planten.
Misschien inderdaad goed om eens een expert in te huren die mij uit mijn tunnelvisie kan halen :-)

Oh maar dat had ik ook hoor haha. Maar die stijlen zijn wel leuk aan het combineren. Van strak tot romantisch zeg maar :P
Wij hebben gisteren de vlinderboom gesnoeid. Het is nu iets kaal in de tuin, maar het oogt wel veel rustiger. Dus die laat ik niet meer terug komen :P Lomp ding.
Nu dus wat zoeken wat daar past.

Goed bezig Bloem, het is ook veel werk. Oh en die boom is echt crime, wij komen nog steeds overal wortels tegen in de tuin van de bomen die er in stonden. :P

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 11:22

@BloemBloem, wil je nu de vloer tegels gaan schilderen?
Denk dat dat echt zonde is van het geld hoor. Ik zou ze even zo laten en dan met de grote beurt vervangen door iets mooiere tegel.