E-reader ervaringen - deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Puppetje

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 22:29

Ik heb een Kobo Aura H2O edition 2,maar ik ben er een beetje klaar mee. Ik heb nu ongeveer 800 uur gelezen in totaal en hij loopt steeds vast. Zit je net helemaal in je verhaal moet je hem weer uitzetten en opnieuw opstarten. Soms wel om de 10 minuten. Hij is nu bijna 3 jaar oud. Ik twijfel om nu toch een andere te kopen.

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 22:43

Yv_ schreef:
Mooi hoor! Menu heeft zo te zien ook wel een update gehad als ik kijk naar mijn oude?
Hoe doet-ie het met opstarten? Snel?

Ik had een Kobo dus ik weet niet hoe het menu eerst was. De besturing is makkelijk en het menu spreekt voor zich, eigenlijk. Natuurlijk moet ik even aan hem wennen, maar lijkt me logisch ook.

Ja, ik vind hem zeker wel snel. Net even geprobeerd, langer dan 10sec duurt het niet!

Puppetje, dat is idd wel veel en irritant, lekker doorlezen is er dan niet bij..

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 22:16

Ik kom even binnenvallen in dit topic, hopelijk kan iemand mij advies geven.

Na bijna 9 jaar trouwe dienst moet ik helaas opzoek naar een waardig opvolger voor mijn Sony prs-t2. Hij doet het op zich nog prima, maar de kabelingang lijkt lam te zijn geworden, hij verliest steeds de verbinding met de pc als ik er nieuwe boeken op wil zetten.
Ik moest voor vanavond weer een boek hebben, maar hij praat nu helemaal niet meer met mijn pc ;( Ik moet dus kijken voor een nieuwe, zie alleen door de bomen het bos niet meer.
De grote voordelen van mijn huidige e-reader vind ik:

- Geen backlight, ik lees altijd in bed met een leeslampje en ben bang dat een backlight mijn ogen niet tot rust brengt en/of dat ik er hoofdpijn van krijg. Ik lees om moe te worden, niet om wakker te blijven :+ Het werd mij toen specifiek afgeraden om een e-reader mét backlight te kopen.
- Ik hoef hem maar eens in de maand/twee maanden op te laden (bij dagelijks gebruik), hij projecteert en is daarom vrij traag, maar de batterij gaat dus echt een eeuwigheid mee.

Ik zie bij alle e-readers die ik aanklik dat er backlight op zit en ik ben dus bang dat dat me zo erg niet gaat bevallen. Aan de andere kant denk ik: ideaal dat ik geen leeslampje meer nodig heb en ze hebben het vrijwel allemaal, dus zo erg zal het (tegenwoordig?) dan niet meer zijn toch?

Wat is jullie mening en welke e-reader zou een goede opvolger zijn van mijn ouwe trouwe Sony?

Edit: het zou fijn zijn om er eentje te hebben die tegen een stootje kan, mijn Sony dondert nog wel eens van de trap af en dat ding is onverwoestbaar.
Laatst bijgewerkt door BrittS op 15-02-21 22:34, in het totaal 1 keer bewerkt

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 22:33

Mijn oude Kobo heeft nog een aan/uit-knop voor de achtergrond verlichting, maar heel eerlijk zet ik dat nooit uit en lees in bed àijd zonder extra licht. Dat is juist een vd voordelen van mijn ereader: ik hou mijn partner niet langer wakker en als ik in slaap val dan blijft het licht ook biet branden...
Als je bang bent om "te wakker" te blijven, zou ik wel kijken naar een ereader met instelbare lichtkleur.

Heb sinds kort een Kindle oasis en gelige achtergrondverlichting is wel aangenamer om te lezen in het donker. Maar de levensduur vd batterij is teleurstellend. Denk niet dat ik een maand kan zonder op te laden. Ook als ik hem niet gebruik... Op dat vlak vind ik mijn Kobo nog steeds beter, maar die us intussen ook al 6j oud...

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 22:40

Ik zie bij de Kobo Clara ook dat je het uit kunt zetten, maar die heeft geen knoppen, ik neem aan dat het dan touchscreen is, maar werkt dat fijn of juist niet?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 00:16

Lichtintensiteit was altijd al aan te passen via het touchscreen, maar vind dat persoonlijk niet handig op de Kobo's en 5% is meer dan voldoende licht voor mij. Mijn partner zet het ook niet uit op zijn ereader. Op mijn Kindle maak ik wel gebruik van een tijdschema waarbij hij lichtkleur en intensiteit gaat aanpassen naar gelang het dag of nacht is.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 09:32

Klinkt goed Illsie, veel leesplezier!

Ik moet heel eerlijk zeggen: dat comfort light pro van Kobo doet echt zn werk wel en vind ik de fijnste eigenschap van het apparaat. Sinds ik de Libra heb, heb ik geen nachten meer doorgelezen. Op de eea manier worden mijn ogen echt veel sneller moe en red ik netaan een uurtje lezen in bed. Top voor mijn nachtrust dus, minder top als het een spannend stuk is _O- . Intensiteit gebruik of gebruikte ik ook nooit, vind het zelf niet fijn om een heel fel licht te hebben, dus had 'm altijd behoorlijk donker staan. Nu past-ie dat dan zelf aan, maar dat is niet de felheid, alleen de kleur van het licht.

Ik denk dat je je ook niet moet tegenhouden door backlight hoor, Britt. 9 jaar geleden is een lange tijd in technologie en de ontwikkeling daarvan staat nooit stil. Denk dat het ook niet te vergelijken is. Waarschijnlijk waren er toen ereaders die alleen backlight hadden a la tl licht, maar dat is nu dus echt niet meer zo. Ik zou persoonlijk absoluut wél voor de optie gaan.

Pocketbooks kunnen goed tegen een stootje. De mijne is weet ik het hoevaak gevallen en nooit beschadigd of vastgelopen erdoor. Alleen het hoesje is een paar keer vervangen.

Incroyable

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 10:21

Sinds dit weekend heb ik de Kobo Libra. Ondanks dat die wel backlight heeft, ben ik er elke avond mee in slaap gevallen (nog voor de tijd dat ik normaal ga slapen :')). De lichtintensiteit is heel goed aan te passen, dus ik had ‘m zo ingesteld dat hij eigenlijk geen licht meer gaf. Daarbij heeft het licht een soort warme gloed, dus niet wit/blauw. Wat mij betreft super prettig!

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 12:41

Bedankt voor de antwoorden, backlight is dan wellicht nog wel het proberen waard, 9 jaar is inderdaad een lange tijd als het om ontwikkeling gaat op technologisch gebied :Y)

Ik zit nog wel een beetje met het touchscreen, moet je dan echt swipen naar de volgende pagina? Ik lees op mijn zij met één arm onder mijn kussen en met de andere houd ik de reader vast en klik ik dus op het knopje voor de volgende pagina. Het swipen over het hele scherm heen lijkt me echt heel onhandig, wat is jullie mening daarover?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 12:43

Ik werk altijd met de knopjes onderaan mijn pocketbook. Vind ik fijner en mijn scherm blijft ook schoon.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 13:29

Britt. Ik ben ook net over van de sony naar een kobo, maar het valt echt mee :) swipen is een vrij klein gebaar.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 13:40

Tikken werkt ook ipv swipen

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 13:44

Ik wist niet eens dat je kunt swipen. :+
Ik tik.

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 13:52

Oh, als tikken ook werkt dan maakt me dat al iets vrolijker :o

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 14:11

Ik tik ook altijd, swipen is me teveel moeite :D

ValerieM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 16:45

BrittS schreef:
Bedankt voor de antwoorden, backlight is dan wellicht nog wel het proberen waard, 9 jaar is inderdaad een lange tijd als het om ontwikkeling gaat op technologisch gebied :Y)

Ik zit nog wel een beetje met het touchscreen, moet je dan echt swipen naar de volgende pagina? Ik lees op mijn zij met één arm onder mijn kussen en met de andere houd ik de reader vast en klik ik dus op het knopje voor de volgende pagina. Het swipen over het hele scherm heen lijkt me echt heel onhandig, wat is jullie mening daarover?

Ik heb sinds 2 weken de kobo libra. Ik heb deze keuze bewust gemaakt voor de knopjes. ideaal :)

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 17:28

BrittS schreef:

\

9 jaar terug had je naast de e-ink schermen ook tablets die als e-reader verkocht werden en van die schermen bleef je wakker. (daar kwam blauw licht vanaf en verversten ook continu)
Kan dat niet de oorzaak zijn waarom back-light werd afgeraden?

De e-ink readers kennen een hele andere verlichting dan tablets en verversen ook niet.

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 20:10

De libra vind ik erg groot ogen eigenlijk, beetje meer formaat ipad mini? De Kobo normaal formaat met knopjes ideaal zijn, maar die bestaat zo te zien niet.

Backlight is iets waar ik nu dankzij jullie wel voor open sta, dat is in ieder geval al een begin haha.

Mijn Sony maakte vanmorgen weer heel even verbinding met de pc, heb er in ieder geval 2 boeken op kunnen zetten voordat hij weer moeilijk begon te doen, dus ga er gewoon nog even over nadenken, even wennen aan het idee dat er wat anders moet komen ofzo :')

Incroyable

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 20:46

Zou iemand mij kunnen uitleggen hoe je boeken van een computer naar een ereader zet? Ik heb al wat lopen proberen, maar ik kom er nog niet echt uit := waar halen jullie de boeken vandaan ook?

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 20:50

Bol :) met een usb stekker

ValerieM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 22:03

BrittS schreef:
De libra vind ik erg groot ogen eigenlijk, beetje meer formaat ipad mini? De Kobo normaal formaat met knopjes ideaal zijn, maar die bestaat zo te zien niet.

Backlight is iets waar ik nu dankzij jullie wel voor open sta, dat is in ieder geval al een begin haha.

Mijn Sony maakte vanmorgen weer heel even verbinding met de pc, heb er in ieder geval 2 boeken op kunnen zetten voordat hij weer moeilijk begon te doen, dus ga er gewoon nog even over nadenken, even wennen aan het idee dat er wat anders moet komen ofzo :')

Afbeelding

Afbeelding

Even voor jou beeldvorming, de Libra en de iPad mini, en de libra met mijn oude Sony. Dit was de prs-t1
Hopelijk heb je er iets aan.
Of misschien een ander merk?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 22:32

Ik ben wel blij met mijn libra. Ik gebruik enkel de knoppen. Kwaliteit van het touchscreen vind ik te slecht om te gebruiken bij het lezen.
Hij gaat wel wegen maar om te lezen vind ik het een erg prettig formaat.

Boeken van pc naar ereader is bij mij gewoon kabeltje steken en dan boeken vanuit het mapje op pc naar de Kobo map verplaatsen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 23:06

Incroyable schreef:
Zou iemand mij kunnen uitleggen hoe je boeken van een computer naar een ereader zet? Ik heb al wat lopen proberen, maar ik kom er nog niet echt uit := waar halen jullie de boeken vandaan ook?

Het merendeel vd ebooks kocht ik via Bol of Kobo zelf (zit wel eens prijsverschil op) en dit komt automatisch via de wifi op mijn Kobo. Als ik uitz via een andere aanbieder een ebook heb, dan zet ik deze van pc via een usb-kabeltje erop.

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 23:15

ValerieM schreef:
[ [url=m/74JomB.jpg]Afbeelding[/url] ]

Even voor jou beeldvorming, de Libra en de iPad mini, en de libra met mijn oude Sony. Dit was de prs-t1
Hopelijk heb je er iets aan.
Of misschien een ander merk?

Ooooh wat fijn dit! Hier heb ik wat aan, zo lijkt het ook echt wel mee te vallen. Dank je wel!

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 23:15

Incroyable schreef:

Ik zet boeken over via een usb kabel. De computer herkend de e reader als opslagmedium en je sleept de boeken dan makkelijk naar de e reader. Dat vind ik het simpelste.

Boeken zelf koop ik bij bol, kobo of andere e-boeken winkel.