[Centraal]Bokkers op de woningmarkt!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 14:55

Er zit uiteraard een verschil in prijsklasse omdat dit huis klaar is.
Wij hebben ook huizen bekeken van rond de 150.000 euro en dan niet in de regio Meppen, want die vind je gewoonweg niet met grond erbij.
En daar was van alles mis mee, nieuw dak erop etc.

Er zijn mensen die genoegen nemen met minder, dat kan.
Maar als ik weer een huis terug zou kopen in DLD, dan zou het nieuwbouw of helemaal gerenoveerd dienen te zijn.
Ze zeggen weleens dat duitsers een betere bouwstijl hebben dan Nederlanders, maar dat valt vies tegen hoor..

frankiej

Re: [HK]Bokkers op de woningmarkt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 15:39

heb laatst ook eens zitten kijken naar huizen/boerderijen voor paardenmensen in DLD maar idd meestal is het niet veel soeps.
waarschijnlijk gaan wij ook op zoek, hangt nog ff van wat zakelijke beslommeringen af. ik heb al wel gezien dat er veel moois te koop staat maar ook heel veel niet moois. ik hou jullie op de hoogte

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 15:47

Ja, er zit inderdaad een berging bij. Wij merkten het ook al op, de makelaar gaat het erin zetten. Bedankt voor de tip :)

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 16:36

vind het nog best meevallen hoor wat er te koop staat in die prijsklasse het is maar net waar je zoekt.
Als ik b.v. in de grensstreek zoek waar wij willen wonen krijg je het inderdaad niet, maar kijk in de grensstreek bij Ter Apel dan krijg je het makkelijk. Net zoals je in Nederland dure dorpen/ plekken hebt heb je dat in Duitsland ook, het is maar net heb je het er voor over of niet.

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 18:07

Pashon schreef:
anders ik wel... word echt niet goed van dat wachten druk wel tig keer per seconde op mijn telefoon of ik een oproep gemist heb ofzo.. hoop het echt, jeetje ben echt gigantisch aan het stressen omdat ik niet wil dat ook dit huisje aan onze neus voorbij gaat.

Erg is dat he!

Wij vonden het ook allemaal super spannend! Sprong een gat in de lucht toen de hypotheek adviseur belde om te zeggen dat de bank akkoord heeft gegeven !

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 18:54

Phoe, wat gaan jullie snel!!

Attitude; wat een leuk huis! Vind die prijs enorm laag, maar ben de randstad gewend! Hoop dat jullie snel kopers/kijkers hebben.

Ik heb een tweede bezichtiging gepland.. ga dinsdag voor de tweede keer kijken. Heb inmiddels een optie tot en met woensdag, dus na het bezoek maandag (en de hyptoheekadviseur maandag) even kijken of het wat kan worden.
Was gisteren heel enthousiast, en nu twijfel ik..
Maar niet eens over het huis geloof ik.. Misschien dat dat hoort, ik bedoel, woon nu nog thuis en ga voor het eerst op mezelf. M'n gevoel erover jojo-t nogal.. En dan denk ik, waar twijfel ik dan over, maar dat weet ik niet :+

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 18:56

Oh kan ik me wel voorstellen hoor Maaike. Het is ook niet niks.
Wel relaxed van zo'n optie eigenlijk. Ik begreep dat ze dat bijna niet meer deden tegenwoordig....... alleen bij nieuwbouw.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 19:17

@Maaike: wij vonden na jaren eindelijk een boerderij met ook nog eens voldoende grond, nou prima, denk je... en toen ook nog flink zitten twijfelen, toch gedaan, trouwens en bevalt prima ;) . Zijn ook grote stappen en je verheugt je er op en dan komt het ineens heel dichtbij en dan ik het ook meteen hartstikke eng, wil ik dit wel...?
Huisje ziet er echt super uit, je hebt nog een paar daagjes om iig aan het idee te wennen.

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 19:36

Spannend Maaike, ik vind het een geweldig huis, maar ben ook dol op huizen met karakter en van die authentieke kenmerken :+: Snap dat je gevoel heen-en-weer gaat, het is ook een hele stap!

Ik woon sinds oktober samen, is toch weer anders dan alleen, maar nog geen seconde spijt gehad :n Had het super thuis hoor, met het voor jezelf een plekje hebben is heerlijk! :j

Prachtig huis Attitude, en wat een geld :oo
Daar kopen wij hier misschien een redelijke tussenwoning voor, waar vaak nog het eea moet gebeuren.
Vrijstaand met wat ruimte voor paarden moet je in deze regio toch minstens 500.000 meebrengen, voor de grap eens 2 voorbeelden opgezocht:

http://www.funda.nl/koop/spijkenisse/hu ... 8-a/fotos/
http://www.funda.nl/koop/spijkenisse/hu ... kenmerken/

Dan heb je niet eens een rijbak of bijzonder veel ruimte...

Het is dat wij hier alles hebben: familie, vrienden, noem maar op. Als ik daar niet zo'n binding mee zou hebben, had ik allang gaan kijken voor een mooi vrijstaand huisje in het oosten :))

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 20:30

Leuk Mae dat het samenwonen bevalt! Heb je inmiddels ook een leuke baan gevonden (jij deed toch ook pabo op tm?)?
Ik kijk ook regelmatig naar boerderijtjes in het noorden/oosten van het land.. Maar wil ook inderdaad hier blijven, familie, vrienden et. zou ik ook niet makkelijk achterlaten. Maar toch kijk ik wel verliefd naar leuke boerderijtjes.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 20:52

Wij hebben boerderijtjes bezichtigd ter hoogte van Zwolle. MAar die zijn nog best aan de prijs hoor. We hebben nu de plannen wat gewijzigd ivm werk/arbeidsmarkt, maar over paar jaar willen we wel die kant op.

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 21:00

wow attitude ik zie nou pas dat je wat te koop hebt op bokt. wat een prachtig spul. helaas in het hoge noorden waar wij niet willen wonen. voor die prijs moet dat toch heel rap weg zijn of niet?

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 22:53

@Mae, ik ben bekend met die omgeving en het is daar idd niet te betalen.

@ frankiej, het ligt ter hoogte van Emmen.
We hebben nu voornamelijk duitse kijkers en daar is het jaja toch te modern voor, die zijn dat helemaal niet gewend.
De NLérs krijgen vaak de financiering niet rond momenteel.
Maar het staat nog geen drie maanden te koop, dus gewoon geduld hebben.

@ manzano, het is idd bij zwolle ook nog niet te betalen en in drenthe ook vanaf 3,5 ton.
Zo af als ons huis is ( voorzien van alle moderne gemakken ) vind je het vaak niet in Duitsland. Ik zou ook nooit meer een opknapper kopen in Duitsland , alleen een nieuwbouw of een recent gemoderniseerd huis.
Je wil niet weten hoeveel geld we erin gestoken hebben. :oo

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 23:00

NL-ers die hun financiering niet rond krijgen? voor dat bedrag koop je hier in de zuidelijke helft van NL nog geen tussenwoning.... of heb jij het dan voornamelijk over NL-ers uit de omgeving Emmen en daarboven? ik weet dat alles daar wel goedkoper is maar dat het zoveel scheelt verwachtte ik niet

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 23:01

En waar zijn jullie zelf naar op zoek? Kan me haast niet voorstellen dat je weg zou willen uit zo'n geweldig huis hihi ;) Het is ook idd écht helemaal af...Gek hè, dat onze naaste buren dat juist niet willen :+

Maaike: ik heb direct een vaste groep gekregen, 5 minuten lopen bij m'n ouderlijk huis vandaan :D Echt geweldig gelopen, had op een gegeven moment de keuze uit 3 scholen, waarvan 2 in Rotterdam, dus de keuze was snel gemaakt :)) Nu ik op mezelf woon, woon ik er nog steeds maar 5 minuten fietsen vandaan, echt heerlijk om zo dichtbij school te wonen :j En groep 6 vind ik geweldig, had ik nooit op durven hopen! Welke groep doe jij nu? :)

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 23:21

Wij gaan voor een app, gezien mijn lichamelijke klachten ( in de omg rotterdam) en dan bij voorkeur St Jobsveem.
Heb ik hier al wat foto's van geplaatst ( het gebouw dan).

De banken zijn niet meer zo happig en ze krijgen dan idd de financiering niet rond.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 08:09

Hmmm die woning zouden wij met gemak kunnen financieren... Kan me bijna niet voorstellen dat 2-verdieners dat niet zouden redden, wij hebben nou echt geen topsalaris, maar kunnen behoorlijk wat meer lenen dan dat... Het is dat we niet uit de regio wegwillen, anders had ik het zo gekocht!!!

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 09:24

Ja maar je moet wel een bank hebben die een huis in Dld wil financieren ;) Schijnt toch anders te zijn.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 10:25

En ik weet niet hoe het in Dld werkt, maar zonder hypotheekrenteaftrek worden de lasten wel een stuk hoger (en ja, in sommige gevallen kan je nog opteren voor hypotheekrenteaftrek in NL, maar dat kan niet altijd).

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 10:32

Als je in NL werkt dan kan je de rente gewoon aftrekken.
Maar er wordt door veel banken geen 110% meer gefinancieerd in het buitenland.
Mensen moeten dus eigen geld meebrengen en dat is er vaak niet.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 10:45

Attitude schreef:

Nee, zo simpel werkt het niet hoor ;). Als je in Nederland nog een bron van inkomen hebt, kan je opteren voor binnenlandse belastingplicht in Nederland. En dán kan je ook hypotheekrente aftrekken. Opteren voor binnenlandse belastingplicht is alleen niet altijd voordelig. Het is een ingewikkelde materie.

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 10:53

veerledec schreef:
Attitude schreef:

Nee, zo simpel werkt het niet hoor ;). Als je in Nederland nog een bron van inkomen hebt, kan je opteren voor binnenlandse belastingplicht in Nederland. En dán kan je ook hypotheekrente aftrekken. Opteren voor binnenlandse belastingplicht is alleen niet altijd voordelig. Het is een ingewikkelde materie.

In dit geval wel. ;)
Want zolang je in nederland je afdrachten doet heb je recht op je rente aftrek van de nederlandse belastingdienst.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 11:04

Attitude schreef:
veerledec schreef:

In dit geval wel. ;)
Want zolang je in nederland je afdrachten doet heb je recht op je rente aftrek van de nederlandse belastingdienst.

Waar je kiest voor sociaal verzekerd zijn is weer een heel ander verhaal, en niet helemaal mijn vakgebied. Dat heeft niets met een eventuele renteaftrek te maken. Nogmaals, als je kiest voor binnenlandse belastingplicht, heb je recht op aftrek. Als je niet kiest, is er een kleine kans dat je via recente EU-jurisprudentie toch recht op hypotheekrenteaftrek hebt, maar laten we hier maar niet zover gaan om dat in detail te gaan bespreken ;). Kiezen voor binnenlandse belastingplicht heeft dus voordelen, maar kan ook nadelen hebben. Dat moet je per geval beoordelen.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 11:10

er zijn wel degelijk banken die huizen in duitsland financieren, wij gaan nu naar de ING die financierd dus huizen in duitsland de rabobank bij ons doet het ook.

wij krijgen straks gewoon de hypotheek rente uit nl weer

had ik al gemeld dat de makelaar gister een paar minuten voor 5 uur heeft gebeld? het is nog steeds afwachten maar we hebben toch wel stille hoop. hij zou voor het weekend weer bellen dus zal wel weer de hele dag in spanning zitten wachten.. en wachten duurd nu nog langer

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 11:15

Ja tuurlijk zijn er banken die het doen, maar het is niet standaard. Dus het is niet net zo "simpel" als dat je een huis in NL gefinancierd krijgt.