Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 14:19

Fitzroy schreef:
Ik had wel een notaris verder weg van het huis dat ik gekocht heb. Zij woonden hier inderdaad niet meer maar al in het nieuwe huis. Aangezien dit notariskantoor heel goed bekend staat, kan ik me niet voorstellen dat deze een fout heeft gemaakt. Het kwam er eigenlijk op neer dat zij voor Jan-met-de-korte-achternaam bij de notaris zat :+

Mwah die aanname over de kwaliteit zou ik niet per definitie doen. Wij hadden in Arnhem een van de best bekend staande notarissen ook en dat ging behoorlijk mis, maar goed.

Maar dan zal het iig geen echtelijke woning (meer) zijn geweest en dan hoeft het niet.

JML

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 14:26

Wij waren getrouwd in gemeenschap van goederen. Omdat ik op papier (hij heeft natuurlijk wel meebeslist) alleen een huis heb gekocht hebben we dit omgezet naar huwelijkse voorwaarden.
Mijn man staat genoemd op de hypotheek akte en vastgelegd is inderdaad dat ik niet het huis mag verkopen zonder zijn toestemming. Dit om hem te beschermen tegen dakloosheid, omdat het zijn thuis is.
We zijn inmiddels 12 jaar getrouwd en vonden het allebei prettig om het zo te regelen, daar waren we zo uit! Wie de honden krijgt ... daar heeft de notaris naar gevraagd, maar daar konden we het zonder het gevaar van een scheiding niet eens over worden hahaa!

manzano

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 14:28

:)) JML
Bij ons staan de katten ook in de verdeling opgenomen haha.

JML

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 14:59

manzano schreef:
:)) JML
Bij ons staan de katten ook in de verdeling opgenomen haha.

Wij keken elkaar strijdlustig aan en riepen tegelijk naar de notaris: "Daar komen we dan wel uit".

Nou ja... we blijven maar bij elkaar ;)

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 21:53

manzano schreef:
Fitzroy schreef:
Ik had wel een notaris verder weg van het huis dat ik gekocht heb. Zij woonden hier inderdaad niet meer maar al in het nieuwe huis. Aangezien dit notariskantoor heel goed bekend staat, kan ik me niet voorstellen dat deze een fout heeft gemaakt. Het kwam er eigenlijk op neer dat zij voor Jan-met-de-korte-achternaam bij de notaris zat :+

Mwah die aanname over de kwaliteit zou ik niet per definitie doen. Wij hadden in Arnhem een van de best bekend staande notarissen ook en dat ging behoorlijk mis, maar goed.

Maar dan zal het iig geen echtelijke woning (meer) zijn geweest en dan hoeft het niet.

Ik zou de vrouw mee hebben laten tekenen sowieso en anders een onderhandse verklaring. Wie zegt dat zij niet bedacht had dat hun oude woning toch weer hun echtelijke woning zou worden?

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 11:15

wij hebben morgen de overdracht van ons (verkochte) huis, maar ik ben zo ziek als een hond. Gisteren heb ik de coronatest gehad, maar ik heb de uitslag nog niet binnen. De notaris is niet bereikbaar voor overleg, maar ze gaan proberen om me vandaag terug te bellen. Overdracht staat gepland voor morgenochtend 09.00 uur...
Hier iemand ervaring met het machtigen van de partner voor het tekenen? Daarvoor moet je toch ook eerst fysiek langs de notaris?

Jessy_luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 12:01

Gister hebben we een leuk huisje bezichtigd en we gaan deze week een bod doen. Heel spannend want er is veel belangstelling. We zijn daarom goed aan het nadenken wat het bod moet zijn. Hebben jullie tips? De vraagprijs is 215. Zouden jullie 5 meer bieden of net 6? Of nog veel meer?

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 12:03

Jessy_luna schreef:
Gister hebben we een leuk huisje bezichtigd en we gaan deze week een bod doen. Heel spannend want er is veel belangstelling. We zijn daarom goed aan het nadenken wat het bod moet zijn. Hebben jullie tips? De vraagprijs is 215. Zouden jullie 5 meer bieden of net 6? Of nog veel meer?

Sowieso altijd een oneven bedrag bieden... Dus niet rond 220.000 maar 221.000 bijv. Verder kan ik niet echt een overbiedbedrag voor je bedenken gezien ik niks van het huis en de omgeving weet.
Laatst bijgewerkt door ElSea op 30-06-20 12:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 12:12

Plukje schreef:
wij hebben morgen de overdracht van ons (verkochte) huis, maar ik ben zo ziek als een hond. Gisteren heb ik de coronatest gehad, maar ik heb de uitslag nog niet binnen. De notaris is niet bereikbaar voor overleg, maar ze gaan proberen om me vandaag terug te bellen. Overdracht staat gepland voor morgenochtend 09.00 uur...
Hier iemand ervaring met het machtigen van de partner voor het tekenen? Daarvoor moet je toch ook eerst fysiek langs de notaris?

Oef vervelend zeg. Beterschap! Hopelijk belt de notaris nog terug en komen jullie eruit. En als ze niet terugbellen vanmiddag escaleren? Kan je verkopende makelaar daar niet evt mee helpen?

lovelyfiefy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 12:28

ElSea schreef:
Jessy_luna schreef:

Sowieso altijd een oneven bedrag bieden... Dus niet rond 220.000 maar 221.000 bijv. Verder kan ik niet echt een overbiedbedrag voor je bedenken gezien ik niks van het huis en de omgeving weet.

Wij hadden ook gewoon een even bod.. dus deze logica snap ik niet helemaal :+

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 12:37

lovelyfiefy schreef:
ElSea schreef:

Wij hadden ook gewoon een even bod.. dus deze logica snap ik niet helemaal :+

Ik zeg niet dat het nooit kan lukken met een even bedrag, maar de kans is natuurlijk groot dat er veel mensen de gangbare ronde bedragen bieden. Hier in de randstad zijn mensen toch wel prijsbelust en als ze bij de één 1000 euro meer krijgen gaan ze echt wel voor het bod van bijv 221.000 IPV 220.000. Als je dat niet doet heb je dus kans dat het een gelijk bedrag is en ze 'gewoon' kiezen en je voor 1000 euro extra je droomhuis had kunnen hebben..

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 12:41

Ja en dan heb jij 221 geboden en bied iemand anders 222....
395 is ook echt oneven, maar 396 echt weer meer.
Dat met die gekke bedragen bieden denkt iedereen nu te moeten doen, dus inmiddels is die tactiek echt achterhaald.

leeslampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 12:48

Bij ons werkte het trucje wel. 331 op een huis geboden, en daarmee hadden we het hoogste bod. De bieder onder ons zat op 330 rond :) Maar voor hetzelfde geldt bood iemand 332, tja, je weet het nooit.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 12:51

manzano schreef:
Dat met die gekke bedragen bieden denkt iedereen nu te moeten doen, dus inmiddels is die tactiek echt achterhaald.

Nogmaals, ik zeg niet dat het altijd werkt. Maar als je hier al mensen leest die dit trucje niet kennen kan het maar zo zijn dat je tegen diegene opbied en het je wel lukt. Positieve insteek hebben in het leven he :=

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 12:51

Ik denk persoonlijk dat gunstige voorwaarden meer mee spelen dan 1000 euro verschil in het bod.

leeslampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 12:53

Maar als alle hoge bieders onder dezelfde of vergelijkbare voorwaarden bieden... Het blijft koffiedik kijken :)

Jessy_luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 12:54

Bedankt voor de reacties. We gaan nog bellen met een adviseur voor een concreet bod.
Voorwaarden spelen uiteraard ook een rol en ik hoop dat we voor starters goede voorwaarden hebben.

leeslampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 12:55

Jessy_luna schreef:

Spannend! Heb je een aankoopmakelaar? Die kan je adviseren, die weet ook voor welk bedrag vergelijkbare woningen in die buurt verkocht zijn.

In de stad en het prijssegment waar wij zochten, is 8-15% overbieden normaal (of ja, normaal :+ nodig om ertussen te komen :+ ). Maar ook dat verschilt enorm per regio, woningtype, prijssegment... En ook daar zaten woningen tussen die veel te hoog geprijsd waren en waar dus juist niet wordt overboden. Dus daar is niet iets zinnigs op te zeggen zonder meer info.

Jessy_luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 13:01

leeslampje schreef:
Jessy_luna schreef:

Spannend! Heb je een aankoopmakelaar? Die kan je adviseren, die weet ook voor welk bedrag vergelijkbare woningen in die buurt verkocht zijn.

In de stad en het prijssegment waar wij zochten, is 8-15% overbieden normaal (of ja, normaal :+ nodig om ertussen te komen :+ ). Maar ook dat verschilt enorm per regio, woningtype, prijssegment... En ook daar zaten woningen tussen die veel te hoog geprijsd waren en waar dus juist niet wordt overboden. Dus daar is niet iets zinnigs op te zeggen zonder meer info.

We hebben een adviseur die heel nauw samenwerkt met een makelaar. Die gaat ons adviseren deze week.

Het is zo spannend allemaal. We willen dit zo graag!

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 13:52

ElSea schreef:
manzano schreef:

Nogmaals, ik zeg niet dat het altijd werkt. Maar als je hier al mensen leest die dit trucje niet kennen kan het maar zo zijn dat je tegen diegene opbied en het je wel lukt. Positieve insteek hebben in het leven he :=

Het is inmiddels een achterhaald trucje dat we zelfs als makelaars niet adviseren. Het gaat met (op)bieden niet om even of oneven...het gaat puur om het getal. Je kan je getal nog zo raar maken als je wil, te laag is te laag.

Wat je moet bepalen; biedt wat jij het maximaal waard vind en verantwoord acht.
En dan maakt het geen reet uit of dat even of oneven is.
(sterker, biedingen die eindigen op een 5, dus 225/235/275 etc komen súper veel voor, dus je kan dan nog beter zeggen, neem geen standaard/rond getal als je je zo wil onderscheiden).

Stel je biedt nu 5.000 meer dan nodig was geweest tov andere bieders, dan kan je balen, aan de andere kant heb je daarmee je droomhuis voor de komende tig jaar en dan ben je die 5000 euro over een paar maanden écht vergeten.
Je droomhuis vergeten dat je misgrijpt kan langer duren om te vergeten.
Uiteraard moet het in je budget passen en financieel verantwoord zijn, maar als dat zo is.... En tegen <2% rente voel je het ook nauwelijks in je portemonnee als het om een paar duizend gaat.

Edit: slim om dat te bespreken Jessy! Die kent dan lokaal ook wel de ins en outs. Dat is zo verschillend per locatie en type woning.
Heb toevallig onlangs 2 dingen aangekocht in Den Haag. Ene ruim boven de vraagprijs, de ander onder de vraagprijs. Het verschilt echt enorm.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 15:05

Inmiddels liggen alle gegevens bij de financiëel adviseur, hopelijk deze week nog antwoord wat we nu kunnen krijgen en dan moeten we nog even praten met familie en hopelijk kunnen we dan een bod doen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 17:57

Plukje schreef:

De vraag is of je partner wel naar de notaris mag zo lang jij verdacht wordt van corona...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 18:06

Idd, die heeft dan ook 'huisarrest'...

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 18:08

Spannend Plukje, hopelijk heb je de uitslag vandaag binnen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 18:11

Plukje knap balen. Gek genoeg mag een huisgenoot wel alles doen zolang de geteste persoon voor de uitslag bekend is geen koorts heeft of benauwd is of de huisgenoot zelf klachten heeft. De vraag is alleen wil een notaris je partner wel daar hebben zolang er geen uitslag is.
Citaat:
Als je je hebt laten testen…
Blijf thuis tot de uitslag bekend is. Als je ook koorts hebt of benauwd bent, dan blijven ook je huisgenoten thuis tot de uitslag van de test bekend is.