Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Naath86

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 08:59

Ik heb het idee dat onze tuin veel eerder is uitgebloeid dan anders. Zal het door het rare weer komen? Alles is ook echt onwijs ontploft in de tuin, heb nog nooit zo'n volle tuin gehad. We hebben verder weinig van de tuin kunnen genieten door het rare weer. Meer die hier last van hebben?

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 09:12

@Malenka: eindelijk een tuin waar leven in zit. Erg mooi! En volgens mij ook nog eens gezellig. :)
@Naath86: Ja, hier hetzelfde verhaal. Alles is vroeg en redelijk snel uitgebloeid. Mijn herfstasters beginnen al te bloeien! Maar het staat er nog wel mooi bij, hoor. Ik heb nog best veel bloemen in de tuin. :j Gladiolen, hibiscus, vlinderstruik,...

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 09:20

De vlinderstruik bloeit hier inderdaad ook nog mooi. Maar de hibiscus is wel over zijn hoogtepunt heen helaas. Maar al mijn phloxen zijn al allemaal uitgebloeid helaas en ook mijn stokrozen doen het niet meer..

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 09:23

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 10:20

stokrozen even bemesten met paardenmest!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 13:32

Tuin is op sommige punten opnieuw begonnen, eerst koud voorjaar en vroege zomer, daarna koud en veeeeeel regen, nu bloedje heet.
Mijn Wisteria zie ik groeien. De snoeischaar maakt overuren.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 14:19

Mag ik mij hier ook melden?
Sinds september vorig jaar hebben wij eindelijk een huis met een tuin. Achter heb ik inmiddels redelijk naar mn zin, maar voor :=
Ik wil hem het liefst vandaag nog omgooien maar door gebrek aan budget (we trouwen over 14 dagen) staat het voorlopig onderaan de lijst. Wat kost het leeg trekken en betegelen van een voortuin? Er zitten bielzen in een ik wil helemaal tegels op de boom na die er in staat een aan de stoeprand een verhoogde border..
Mijn voortuin:
Afbeelding

En achter:
Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 14:25

Ik vind je tuinen fantastisch :o , al snap ik je met de bielzen maar toch het heeft wel wat :) . (als je de struik met bloemen weg wil uit je voortuin :') , ik houd mij aan bevolen mits het in pa zijn auto past wat ik niet verwacht :') )

Kan je de bielzen niet vervangen voor tegels? En dan de onderste border behouden? Of wil je hem helemaal weg? Tegels van MP-weggeefhoek , zet de planten ook op erop dat ze het er zelf maar uithalen . Bielzen naar milieu terrein brengen , denk dat je voor 50 euro wel klaar kan zijn mits je genoegen neemt met kleine standaard tegels

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 14:34

Mooie tuinen, eleodinges en Malenka. Wel allebei heel verschillend, de ene heel strak, de andere een soort wilde tuin. Denk dat ik het laatste toch het leukst vind :D

Hier raken sommige dingen voor de 2e keer in bloei :P Alles groeit lekker door!

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 14:55

De hortensia gaat of in mijn eigen achtertuin of naar mijn ouders rebecca ;)

En ik wil mooie grote tegels net als achter, met een bijpassende border, anders kan ik het net zo goed laten zoals het nu is, wil het wel in 1x goed doen :) maar ik heb echt geen idee wat de kosten zijn.. achter heeft een kleine 4000 gekost zag ik op het factuur van de oude bewoners maar voor is maar een schijntje van wat het achter is :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 15:12

Aww had gehoopt hem te stelen :P , kon even niet op de naam komen :+

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 20:41

Ik meld mij hier ook, hebben dit jaar een voormalige schoolwoning gekocht en binnen schiet het mooi op met de verbouwing. De tuin (schoolplein) willen we volgend jaar aan gaan pakken, voor nu is het nog wel even makkelijk dat vaste bankje en al die tegels. En tegen de verveling hebben we ook nog een hinkeldpad. :') Inmiddels is echter de schutting geplaatst waardoor alle tuintjes nu echt gescheiden zijn en we niet zo makkelijk meer naar de buren kunnen lopen. Maar nu is ook goed zichtbaar wat echt onze tuin is. :D

Aangezien we volgend jaar willen beginnen met de tuin meld ik mij alvast, ben niet zo handig met al die planten en bloemen soorten en dergelijke maar wil wel graag een tuin met veel groen. Ik houd daar van, bijtjes en vogeltjes en soms een vlindertje. Kan daar van genieten! Net als alle vrolijke kleurtjes van planten en bloemen. Zeker in de zomer maanden.

Foto van onze achtertuin momenteel, een blanco blad.

Afbeelding

Tuin is op het zuidwesten, dus veel zon.

Achterkant (waar de gaaspanelen staan voor klimop) is 9m20.
Stukje van gaaspanelen naar de garage is 5m30
Stukje bij de schuifpui (onder het oranjezeil) is 3 bij 4 zo'n beetje.

Ideetjes zijn meer dan welkom! Ook tips voor geschikte bloemen en planten, in de winter wil ik wel graag groen zien als ik naar buiten kijk. Maar in het voorjaar vind ik het heerlijk om buiten te zitten.

Droom is zo'n Engelse tuin, ook wel prinsesentuin zeg ik wel eens. Maar of dat haalbaar is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 13:51

_Marinke_ schreef:
Ik meld mij hier ook, hebben dit jaar een voormalige schoolwoning gekocht en binnen schiet het mooi op met de verbouwing. De tuin (schoolplein) willen we volgend jaar aan gaan pakken, voor nu is het nog wel even makkelijk dat vaste bankje en al die tegels. En tegen de verveling hebben we ook nog een hinkeldpad. :') Inmiddels is echter de schutting geplaatst waardoor alle tuintjes nu echt gescheiden zijn en we niet zo makkelijk meer naar de buren kunnen lopen. Maar nu is ook goed zichtbaar wat echt onze tuin is. :D

Aangezien we volgend jaar willen beginnen met de tuin meld ik mij alvast, ben niet zo handig met al die planten en bloemen soorten en dergelijke maar wil wel graag een tuin met veel groen. Ik houd daar van, bijtjes en vogeltjes en soms een vlindertje. Kan daar van genieten! Net als alle vrolijke kleurtjes van planten en bloemen. Zeker in de zomer maanden.

Foto van onze achtertuin momenteel, een blanco blad.

[ [url=m/5ERqSU.jpg]Afbeelding[/url] ]

Tuin is op het zuidwesten, dus veel zon.

Achterkant (waar de gaaspanelen staan voor klimop) is 9m20.
Stukje van gaaspanelen naar de garage is 5m30
Stukje bij de schuifpui (onder het oranjezeil) is 3 bij 4 zo'n beetje.

Ideetjes zijn meer dan welkom! Ook tips voor geschikte bloemen en planten, in de winter wil ik wel graag groen zien als ik naar buiten kijk. Maar in het voorjaar vind ik het heerlijk om buiten te zitten.

Droom is zo'n Engelse tuin, ook wel prinsesentuin zeg ik wel eens. Maar of dat haalbaar is?

Cottage garden?
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 14:04

Haai Marlinde, het is vast wel haalbaar hoor, maar niet als je alles in 1 keer wilt :P Planten zijn duur. Wij hebben nu onze tuin 2 jaar, en ik koop in het voorjaar een najaar gewoon elke keer nog wat nieuws, zo komt ie steeds voller te staan. Denk dat onze tuin volgend jaar zo ongeveer compleet is.

Ga ook niet alleen maar naar tuincentra, maar kijk ook op marktplaats en rijdt eens rond in je omgeving, soms worden daar ook leuke dingen aangeboden aan de straat oid. Ik heb al een aantal dingen via mp voor een spotprijs in de tuin gezet :D

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 14:29

Planten zijn idd duur! Ik hoop dat mijn spaanse margrieten de winter overleven, dat gaat me een hoop schelen volgend jaar :))

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 09:00

Het zal inderdaad niet allemaal in 1 keer kunnen, maar van marktplaats kun je dus veel planten e.d. afhalen?? Dan maar is t.z.t marktplaats goed in de gaten houden. :D

@ Morganlefay inderdaad een beetje zo'n cottage garden idee, maar dan in het voorjaar, zomer en als het kan ook in het najaar veel kleurtjes. En wil het daarnaast gezellig hebben maar wel netjes en strak. Moeilijk! Vind een cottage garden dan net te 'wild'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 09:34

Mijn tuin is een het hele jaar door bloeiende wildernis. Geen eenjarigen maar meerjarig en soms ook nog het hele jaar door groen. Snoeischaar wordt regelmatig gebruikt.

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 09:44

Herkenbaar zeg....wij zijn in april in ons nieuwe huis komen wonen...Eerst alleen een grote zandbak achter en voor (en onkruid...) en nu iig alvast bestraat met klinkers, een schuur geplaatst en de voortuin is af.
Ik mis nog heeeeeeeel veel groen, maar indd, planten (en potten!) zijn duur. Via MP een supermooie citroenboom in giga pot gescoord en hier en daar nog wat, maar we zijn er nog laaaaaang niet!

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 16:05

Nu het een beetje tegen de herfst aan loopt wil ik de tuin eens goed onder handen nemen. Alle klimop eruit en de hortensia's flink terug snoeien. Er staat ook nog een appelboom waarvan ik niet zo goed weet wat ik er mee moet. Zonde om 'm weg te doen - de appels zijn best lekker - maar hij staat nou ook niet echt praktisch. Ook heb ik een soort van vijverbak staan. Die wil ik houden, maar wat natuurlijker inbouwen. Hij zorgt voor padden en allerlei andere leuke diertjes in de tuin <3

Foto's van de achtertuin (let niet op de was aub :') ):
Afbeelding
Rechts achterin zie je nog wat appels hangen. De appelboom groeit echter verticaal :+ Links daarvan staat een hortensia, ik denk dat ik die maar aan m'n moeder ga schenken aangezien ik voorin al een mooie heb staan. Kan achterin weer wat anders bloeien - maar wat.
Afbeelding
Klimop (links) eruit is stap een. De klimhortensia wil ik graag terugsnoeien.

Voor wat betreft de voortuin: daar staat een prikstruik voor het raam, enorm onhandig met ramen wassen etc. Dus die gaat eruit. Daar wil ik graag een vlinderstruik oid in, of een pluimhortensia, iig iets wat beestjes aantrekt want dat is leuk om naar te kijken <3 En liefst een bankje onder het raam, de voortuin heeft op bepaalde tijdstippen heerlijke zon. Ik dacht dan de heg heel smal te snoeien, nu een beetje té ver zodat ie mooi zo gaat groeien. Zou dat werken? Iemand ervaring hiermee en of tips?

Stukje foto van de heg en de prikstruik in de voortuin:
Afbeelding
(mocht iemand nog belang hebben bij de prikstruik, die is op te halen in het noorden van het land. Wel zelf uitgraven, al wil ik best even helpen :) )

Dus concrete vragen:
- wat zet ik in de border links, die de hele dag in de schaduw staat zo ongeveer? Liefst iets wat lang mooi is, kleur vind ik leuk! Zat te denken aan lavendel, dat ruikt ook heerlijk.
- kun je zo'n heg als op de onderste foto makkelijk dood snoeien of valt dat gevaar wel mee?
- creatieve ideeën voor hoe ik de vijverbak wegwerk? Liefst in de hoek rechts achter, daar liggen trouwens ook bielzen om het gras van de bomen/struiken te scheiden.
- wat voor beestjes-aantrekkende (liefst vogels, vlinders, libellen, lieveheersbeestjes, bijen, etc) plant(en) kan ik in de voortuin zetten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 16:47

Voor de voortuin Lavendel, Kattenstaart, viooltjes, lathyrus, vlinderstruik, fuchsia's, kamperfoelie of rozen.
Voor de border in de schaduw Helleboris, aardorchidee, gemberorchidee, cyclamen, tricyrtis.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 17:35

Helleboris had ik inmiddels zelf ook gevonden ja, maar de rest nog niet! Dank voor je suggesties, ik ga ze op het lijstje toevoegen :) Vooral die Tricyrtis ziet er prachtig uit, leuke soorten ook!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 19:54

Tricyrtis kan als ie naar zijn zin heeft lekker woekeren. heb 3 kleuren staan bruin, blauw en een bijna witte.
Gemberorchidee( roscoea) heb je in paars, rood, heel zacht geel en geel/paars gevlamd.
Aardorchideen (bletilla en pleione)heb je in paars wit of rose.
Cyclamen heb je in wit zachtrose en fuchsia rose.
In dit topic staan foto's van mijn orchideeën.

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 18:07

Hier een redelijk wilde tuin op het moment :P Niet zoveel tijd. De passiebloemen doen het geweldig goed, metertje of 10 allebei en heel veel vruchten ook nu, leek mij wel leuk vruchtjes en nu met de gewone caerulea erbij heb ik vruchtjes. :) Of ze nog rijp worden...

Er bloeit i.i.g. nog veel en morgen wordt de achtertuin (groot woord...) als het goed is eindelijk wat netter... Een deel van het terras wordt opnieuw gelegd door mijn vader en er komt een klein stukje betegeld bij, de konijnen hebben dan straks hun eigen plaatsje voor het hok. :)

@imd: Ik zou er in ieder geval ook een en ander inzetten wat lang doorbloeit, ik vind er weinig bloeien nu en in september kun je prima nog veel bloemen hebben in de tuin. O.a. veel ooievaarsbekken en campanula's bloeien lang door en de bijen/hommels zullen je ook dankbaar zijn.

Is dat vierkante bakje de vijverbak? Ingraven is inderdaad wel leuk en veel mooier. Wat stenen eromheen en wat plantjes enzo... Ik heb zelf een kleine vijver via MP gekocht voor 10 euro en daar heb ik veel kikkers in wonen en veel groen eromheen, waterplanten, waterlelie. Heel leuk al die diertjes die erop af komen, daar heb je niet perse een grote vijver voor nodig (al had ik een grotere vijver ook wel leuk gevonden...).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 14:29

Heb je ook een filter in je vijver dan?

Pff ik word echt niet goed van het onkruid, het groeit harder dan ik plukken kan . Gif doe ik ivm de dieren niet , zeker nu mijn konijntjes weg zijn gaat het hard :+ (anders gooide ik hun dagen lang in de tuin en boem het onkruid was weg)

Ik wil het pad er sowieso uitslopen , voor de winter even als noodoplossing tegels daarop leggen scheelt al wat onkruid . Dan de rozen eruit slopen , misschien nog elders herplanten maar daar heb ik geen mooie plek voor . Gras zaaien kan ik beter niet aan beginnen nu , heb meerdere plekken waar ik gras wil . En nog meer onkruid slopen >< , oh en een vlinderstruik verplaatsen van achter naar voor maar niet van rechts naar links :')

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 17:27

Als je plekken hebt waar niks hoeft te groeien (bestrating/grind)
Gewoon schoonmaak azijn er op sproeien