Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 19:50

Echwel schreef:
Ja heeft heel veel energie van ons gekost om veelal 80 jarige bewoners van het nut enz te doen inzien..
Vandaag 100% mee eens..
Vruchten van 6 maanden eraan werken..

En je verweer was dat de 80 jarige niet meer leven als de panelen worden geleverd?

Sorry, flauw..
Maar de wachttijd voor het leveren van zonnepanelen is wel bizar..

lukka63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 19:52

Nielojram schreef:
Echwel schreef:
Ja heeft heel veel energie van ons gekost om veelal 80 jarige bewoners van het nut enz te doen inzien..
Vandaag 100% mee eens..
Vruchten van 6 maanden eraan werken..

En je verweer was dat de 80 jarige niet meer leven als de panelen worden geleverd?

Sorry, flauw..
Maar de wachttijd voor het leveren van zonnepanelen is wel bizar..

Kwestie van maanden toch niet van jaren?
Gefeliciteerd echwel fijn dat jullie moeite beloond wordt.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 19:53

Nee februari gaan ze erop gelukkig
Alleen zagen sommigen het nut niet, waren bang voor rotzooi enZ.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 20:02

Wij hebben de regendouche niet meer in gebruik maar een grohe douchekop opgehangen. Scheelt behoorlijk en we douchen wat korter. Vannrond de 32 kuub gas naar 23 kuub per maand. Dat alleen voor douchen. Is voor 4 personen en dan is mijn vriend vaak doordeweeks van huus.

Deze maand zal wel meer zijn want de kachel staat nu weer aan.

We gebruiken rond de 250kwh per maand.

Ik werk regelmatig thuis en mijn zoon zit vaak te gamen.

Charaz

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 20:06

Nou ik kan me hun bedenkingen wel voorstellen, het is toch een behoorlijke investering

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 20:14

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 20:33

Echwel schreef:
Nee het kost ons niets
Alleen het gebruik 16 cent per KWH met een voorschot van 20 euro per maand aan de woningbouw die je weer kunt aftrekken bij je energie leverancier

https://wocozon.nl/

https://wocozon.nl/woningcorporaties/wo ... landwonen/

Klopt. op mijn huurwoning liggen ook zonnepanelen van wocozon. Hier in de straat ook veel mensen die ze niet wilde hebben. Bang voor rotzooi in huis en het feit dat ze 16 cent per kwh moesten betalen en een voorschot. Eigenlijk begrepen ze er gewoon geen ene flikker van :')
Ik heb ze de afgelopen maanden in de tuin tegen de visite horen klagen over hun stroom rekeningen. De afgelopen 6 maanden zat ik door de teruglevering van zonnestroom gemiddeld op een maandtermijn van - 120 euro . Dit totaal voor gas, electra en de vaste vergoedingen...
En dit al 3 jaar lang.

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 22:38

Maar het is toch ook wel een ingewikkeld verhaal? De algemene logica is dat als je zonnepanelen hebt/krijgt, dat je helemaal niet voor de zonne-stroom hoeft te betalen, dus ik kan me voorstellen dat er (oudere) mensen zijn die niet goed begrijpen wat dit principe precies inhoudt en dus ook niet willen dan. Zeker als ze ineens maandelijks aan 2 instanties dus (energieleverancier en dan die wocozon) moeten gaan betalen, voor zowel netstroom als de zonnestroom, wat dus ook nieuw is en dus klinkt alsof het ze extra geld gaat kosten. Ik ken zat mensen die zonnepanelen hebben en niet goed snappen ook wat salderen/terugleveren precies inhoudt, dat begrip is ook al lastig hier en daar is mijn ervaring. Dus dat er mensen zijn die moeite hebben met dit concept kan ik wel inkomen eigenlijk. :) En je weet hun energieverbruik niet, misschien pakt het (door omstandigheden) voor die mensen wel negatief uit, dat kan ook nog.

Neemt niet weg dat ik het wel een goede zaak vindt dat dit soort dingen kunnen, heel fijn voor je dat het gaat gebeuren bij jullie! :j Zeker na zoveel moeite!

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 06:01

Cynthia82 schreef:
karrij schreef:
Ik vraag me wel serieus af hoe mensen aan 4 m3 gas komen in de maand. Wij zijn met zijn 2en en verbruiken met douchen ongeveer 0.4 m3 per dag. Dan ga je toch echt wel over de 10 m3. Wij hebben net een nieuwe cv en douchen max 15 minuten totaal samen. Ben toch wel benieuwd hoe sommigen dan zo laag zitten.

Dat kan ook niet, als wij weg zijn( op vakantie) dan " verbruiken" we al 0.15 kuub, dat is dus 4,5 kuub per maand. Dan wordt er dus niet gedouched en gekookt!

Dat kan dus wel en mijn cv is ook echt niet heel nieuw. Ik denk tussen de 10-15 jaar
Staat jouw cv wel op de ecostand en 60 graden? Ook dat scheelt veel![/quote]

Ja hoor hij staat op eco, 55 graden! Maar linksom of rechtsom mmoet het water verwarmt worden, dus of hij door de dag heen , iets, verwarmd of op het moment dat je warmwater vraagt en je moet langer wachten op warm water. Bij ons is het water in no time warm , als we hem helemaal uitzetten dan duurt het langer om water te verwarmen! Dat maakt niet zoveel uit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 07:05

Die eco stand is niet in elk huis zinvol en zorgt voor meer verbruik als je laag rendement verwarmingen hebt. Hier verbruiken we op eco stand meer gas dan op de normale omdat die veel harder er aan trekken moet. Exact wat de monteur ons al gezegd had.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 07:14

Grainey schreef:
Maar het is toch ook wel een ingewikkeld verhaal? De algemene logica is dat als je zonnepanelen hebt/krijgt, dat je helemaal niet voor de zonne-stroom hoeft te betalen, dus ik kan me voorstellen dat er (oudere) mensen zijn die niet goed begrijpen wat dit principe precies inhoudt en dus ook niet willen dan. Zeker als ze ineens maandelijks aan 2 instanties dus (energieleverancier en dan die wocozon) moeten gaan betalen, voor zowel netstroom als de zonnestroom, wat dus ook nieuw is en dus klinkt alsof het ze extra geld gaat kosten. Ik ken zat mensen die zonnepanelen hebben en niet goed snappen ook wat salderen/terugleveren precies inhoudt, dat begrip is ook al lastig hier en daar is mijn ervaring. Dus dat er mensen zijn die moeite hebben met dit concept kan ik wel inkomen eigenlijk. :) En je weet hun energieverbruik niet, misschien pakt het (door omstandigheden) voor die mensen wel negatief uit, dat kan ook nog.

Neemt niet weg dat ik het wel een goede zaak vindt dat dit soort dingen kunnen, heel fijn voor je dat het gaat gebeuren bij jullie! :j Zeker na zoveel moeite!

Bij ons doet Salland wonen die betaling van 20 euro extra bij de huur.
Dus om iedereen te laten begrijpen zijn we al een half jaar bezig, kregen ze extra uitleg, hebben bijeenkomst met Wocozon gepland enz.
Het is niet een kwestie van een weekje geweest.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 08:32

Spenk schreef:
Die eco stand is niet in elk huis zinvol en zorgt voor meer verbruik als je laag rendement verwarmingen hebt. Hier verbruiken we op eco stand meer gas dan op de normale omdat die veel harder er aan trekken moet. Exact wat de monteur ons al gezegd had.

Eco stand heeft helemaal niks met verwarming te maken :)
Eco stand is een stand op de cv waarmee je het continu verwarmen van tapwater dus kraanwater uitschakeld. En dat scheelt echt een hoop gas. Eco stand heeft alleen effect op het kraanwater.
Hier verwarmde hij bijv elke 2 uur het water. Dag en nacht en op momenten dat we niet thuis waren/geen warm water pakken. Dit uitgezet en scheelt ruim 200 m3 per jaar.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 08:39

Precies, in mijn vakantie was het verbruik 0.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 09:16

Het viel mij ook op dat ik de ketel af en toe hoorde aanslaan terwijl er geen warm water gevraagd werd. Nu dus ook maar op de ecostand gezet. Scheelt toch weer wat.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 09:26

Tieme schreef:
Klopt. op mijn huurwoning liggen ook zonnepanelen van wocozon. Hier in de straat ook veel mensen die ze niet wilde hebben. Bang voor rotzooi in huis en het feit dat ze 16 cent per kwh moesten betalen en een voorschot. Eigenlijk begrepen ze er gewoon geen ene flikker van :')
Ik heb ze de afgelopen maanden in de tuin tegen de visite horen klagen over hun stroom rekeningen. De afgelopen 6 maanden zat ik door de teruglevering van zonnestroom gemiddeld op een maandtermijn van - 120 euro . Dit totaal voor gas, electra en de vaste vergoedingen...
En dit al 3 jaar lang.

>;)
Nou, fijn dat je het zelf goed geregeld hebt toch :j

ik zat al heel lang op een maandbedrag van circa 100 euro, en dat zonder zonnepanelen en terugwinnen etc.. (blijft dat terugwinnen interessant, ik lees daar verschillende dingen over.. ) Nu is dat uiteraard wel hoger, ze hebben er 160 van gemaakt geloof ik ...

En zonder eco stand, met het iedere 2 uur aanslaan van de ketel en gewoon douchen en afwassen zit ik op een verbruik van 9m3 pm ongeveer. Met de CV erbij wordt dat uiteraard meer, maar ik heb de maand oktober al 60m3 bespaard.. het is nu ook een beetje sport om te bezuinigen :D

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 14:07

Tieme schreef:
Spenk schreef:

Eco stand is een stand op de cv waarmee je het continu verwarmen van tapwater dus kraanwater uitschakeld. En dat scheelt echt een hoop gas. Eco stand heeft alleen effect op het kraanwater.
Hier verwarmde hij bijv elke 2 uur het water. Dag en nacht en op momenten dat we niet thuis waren/geen warm water pakken. Dit uitgezet en scheelt ruim 200 m3 per jaar.

Fijn dat jij het even wilde uitleggen :) Het maakt inderdaad wel degelijk uit!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 14:14

Je hebt ook een stand voor je verwarming :)

In water scheelt het bij ons echt niets op jaarbasis maar als je elke dag veel doucht enzo zal het wellicht schelen.

Maar ik had het over een optie voor verwarming dat hebben wij wel en die is bij ons niet zinvol.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 19:57

Ik heb sinds twee weken een nieuwe cv-ketel.
Ik kijk eigenlijk alleen op mijn P1 app, maar zag net in mijn app van de ANWB dat dat dus echt wel effect heeft gehad :D
Tot nu toe 2x per dag douchen, en nog geen cv aan gehad ( ff de dag dat de ketel werd geïnstalleerd " Doet'ie het of doet'ie het niet" ;-) )
Afbeelding

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 20:01

Afbeelding
Dit is bij ons alleen de cv ketel, terwijl de kachel nog niet aan heeft gestaan. We gaan dus eens uitzoeken hoe we de instellingen kunnen veranderen van de ketel.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 12:06

Tieme schreef:
Spenk schreef:

Dank je voor deze uitleg. Ik dacht ook dat zo'n eco-stand voor mij geen zin had in mijn label F woning. Maar even boekje van de ketel erbij gepakt, en ik kan idd ook het warm houden van water uitzetten. Ga daar dit weekend even naar kijken.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 14:46

zonnebloem18 schreef:
[ [url=m/7JP3m3.jpg]Afbeelding[/url] ]
Dit is bij ons alleen de cv ketel, terwijl de kachel nog niet aan heeft gestaan. We gaan dus eens uitzoeken hoe we de instellingen kunnen veranderen van de ketel.

Dit is dus waarschijnlijk om het water warm te houden toch ?

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 14:49

Maris schreef:
zonnebloem18 schreef:
[ [url=m/7JP3m3.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit is dus waarschijnlijk om het water warm te houden toch ?

Ja, als jij een cv ketel hebt met een ingebouwde buffer die water warm kan houden wel.

Onze oude cv ketel had dat, de nieuwe niet meer.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 19:14

Ik ga dat ook opzoeken, beneden heb ik warm water uit de cooker. En met doucen wacht ik dan wel ff.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 20:29

Ipsilonka schreef:
Ik ga dat ook opzoeken, beneden heb ik warm water uit de cooker. En met doucen wacht ik dan wel ff.

Je weet dat een Qooker ontzettend veel stroom verbruikt? Die houdt het water nog warmer dan je cv. Kan je beter de qooker uitzetten :+ .

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 20:34

Eef_Bam schreef:
Ipsilonka schreef:

Je weet dat een Qooker ontzettend veel stroom verbruikt? Die houdt het water nog warmer dan je cv. Kan je beter de qooker uitzetten :+ .