Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gnome

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 18:34

Die gaan toch over koop gerelateerde zaken of mis ik iets?

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 18:35

Past hier prima hoor. Het gaat over kopen maar ook al vele pagina’s (in ieder geval in de afgelopen 6 maanden dat ik meelees) over verkopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 18:51

Ja, maar niet specifiek over advertenties.. ik zou dat bij het funda topic houden.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 18:52

Funda topic gaat toch over random huizen die mensen spotten :S

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 18:57

Shiloh schreef:

Ja precies. En genoeg mensen die hier ook hun aankoop of verkoop showen. Ik ben heel benieuwd naar je huis Chevax.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 19:01

Zolang het niet een "kijk mijn te koop staan huis" topic wordt.. imo is dat toch niet echt het doel van dit topic. Dat men na lang zoeken hun aankoop laten zien is logisch denk ik.

Wat mij wel interessant lijkt is van 1 of 2 ruimtes de onvoordelige voorfoto's en de betere nafoto's zien. Dan krijg je beetje beter beeld hoe foto's kunnen vertekenen. En misschien levert dat eens een Funda advertentie op die je dan niet wegklikt als huizenzoeker, maar je doorheen kan kijken en wil bezichtigen.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 19:07

Mijn intentie is absoluut niet “kijk, mijn huis staat te koop” (alhoewel ook dat hier heel vaak voorbijkomt). Ik lees hier vanalles waar mensen tegenaan aanlopen bij aan- en verkoop. Ik vind het daardoor een informatief topic. Zou jammer zijn als de toon nu verandert. Ieder topic gaat toch volgens een bepaalde “flow”? Zijn maar weinig topics die strikt bespreken wat er in de titel staat. Was gewoon even blij met mijn nieuwe foto’s.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 19:08

lucifertje schreef:
Shiloh schreef:

Ja precies. En genoeg mensen die hier ook hun aankoop of verkoop showen. Ik ben heel benieuwd naar je huis Chevax.

Dank je wel. Ik weet alleen even niet hoe een paar foto’s te plaatsen :+

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 19:10

Via de knop Voeg foto's toe, onder een nieuw bericht

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 22:27

Leuk om de nieuwe foto’s te zien; zeker ook omdat je oude (en de verhalen erbij) gedeeld hebt. Een koper zal je hier 123 niet vinden denk ik en zo ja dan is het mooi voor beide partijen meegenomen. Er worden vaker linkjes gedeeld.

Inmiddels is het topic geëvolueerd tot een plek met zoekers en ook verkopers. Erg informatief allemaal. Persoonlijk heb ik er geen problemen dat een topic wat breder wordt.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 08:58

Past wat mij betreft ook prima hier :j Het is een algemeen huizen kopen&verkopen topic geworden, het Funda topic is meer 'spot de meest gekke/dure/mooie/... huizen'.

Over kopen gesproken, wij gaan morgen weer een woning bezichtigen. Helemaal anders dan de eerste twee woningen, dit is net-niet-meer-nieuwbouw. Ook niet in Haren maar in Groningen, en dan niet eens in Zuid :oo Heel benieuwd hoe we zo'n woning gaan ervaren.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 10:03

Jeee Berdien wat gaan jullie lekker zeg!
Ben benieuwd waar jullie terecht komen.

Chevax ben benieuwd naar de nieuwe foto’s maar fijn dat je zelf al tevreden bent
En wellicht zitten de nieuwe bewoners wel op bokt :)

Wij kochten in 2011 ook een huis wat op bokt te koop stond :)

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 17:53

Wij zijn ook via bokt bij ons huis uitgekomen

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 18:59

Dit is toch het vervolgtopic van het 'bokkers op de woningmarkt' topic? Ik ben benieuwd naar de foto's Chevax!

Vind het ook altijd wel leuk om te zien welke huizen bokkers verkopen en kopen.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 21:29

Ik lees veel verhalen op Facebook (de meest betrouwbare bron ever) over dat jonge stellen weer thuis moeten wonen vanwege de hoge energieprijzen. Nu maak ik me toch iets zorgen. Ik reken wel met een hoog bedrag. Maar niet met 800 euro. Hoe kan ik een beetje mijn energiekosten berekenen voor als ik iets koop? Is daar een manier voor?

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 21:45

eilleen333 schreef:
Ik lees veel verhalen op Facebook (de meest betrouwbare bron ever) over dat jonge stellen weer thuis moeten wonen vanwege de hoge energieprijzen. Nu maak ik me toch iets zorgen. Ik reken wel met een hoog bedrag. Maar niet met 800 euro. Hoe kan ik een beetje mijn energiekosten berekenen voor als ik iets koop? Is daar een manier voor?

Goede vraag. Zij huren dus kunnen niet investeren. Met kopen vooral bekijken wat voor energie label het heeft en ook de actuele gegevens proberen te achterhalen van de verkopers?
Hier wonen we sinds oktober dus ook wij zijn van 0.84m3 naar nu 2.20m3 gegaan plus over 3 maanden wederom een verandering. Ik ben angstvallig maar ga wel bedenken wat kan schelen. Vooral de berichten van nu al 3 a 4 euro vind ik heftig. Wat dat betreft hebben we nog 'geluk' We willen een verwarmende airco gaan plaatsen beneden en ik denk nu boven een gordijn naar zolder want de trap is open en dan een petroleum kacheltje mocht het echt-10 worden voor het slapen even. Het huis heeft een a energie label en gelukkig zonnepanelen die dit jaar voor compensatieregeling zorgen maar ik vind het enorm spannend allemaal.. gelukkig hebben we niet op maximaal gekocht. Ik ben minder gaan werken ivm een kleine sinds de koop maar in het ergste geval leveren we familie tijd in om wat meer uren te draaien maar jeetje. Ik had niet gedacht dat wij als midden moot na moesten denken of we wel iedere dag douchen of toch maar even kort wassen en verwarming laag zetten.

Het is vooral de combinatie van alles. Boodschappen, benzine, energie etc. etc.

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 21:52

Toen wij 1,5 jaar geleden op zoek waren naar een woning was energielabel niet het meest belangrijk. Ik kan mij voorstellen dat dat nu wel een verkoopargument is een beter energielabel. Kijken jullie hier al heel erg naar als je op zoek bent naar een nieuwe woning?

Ons nieuwbouwhuis wordt ergens kwartaal 4 opgeleverd en dan zijn we van het gas af en verbruiken enkel elektriciteit en we hebben ook zonnepanelen. Ben benieuwd hoeveel we kwijt gaan zijn per maand.

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 06:50

Ik kijk nu wel heel bewust naar het energielabels bij een woning. En daarnaast vind ik het nu sowieso lastig…. Wat gaat alles voor een invloed hebben op de huizenmarkt. Gisteren naar een woning gaan kijken maar dat gaat hem toch niet worden. In principe zitten we prima dus ik denk dat we toch nog maar een jaartje blijven zitten voordat we ons weer op de woningmarkt begeven. Al is er nu ook nog wel één huis waar we misschien toch nog even naar moeten kijken.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 16:27

Ik ga zo even foto's plaatsen.
Gnome had 't over een knop om foto's te plaatsen, maar ik bok nog via een middeleeuwse browser, moet even aanmelden in Chrome. Maar mijn mailadres van toen betaal niet meer, weet mn ww niet meer, want staat als sinds 2008 op automatisch inloggen...:-)

@zoefie: laatst is er hier iemand geweest voor een energielabel. En die man gaf heel goede uitleg, namelijk dat op zit niet heel veel zegt. Een hele technische uitleg die op dat moment logisch klonk, mar ik kan 'm niet herhalen. Ik hield eigenlijk mijn hard vast, want in basis toch een oud huis, wel enorm veel geïsoleerd, maar ik wist echt niet wat te verwachten. Eén grote zolder bijvoorbeeld is niet geïsoleerd. Maar dat werd eigenlijk weer opgeheven door andere dingen die we hebben gedaan. Er kwam een C-label uit, dus dat is netjes.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 16:33

Vaak klopt het label ook niet.
Toen wij ons huis kochten zat er een D label op, maar na herziening kwamen ze uit op een B label.
Volgens onze fiancieel adviseur moet je niet teveel waarde aan het label hechten, maar wel je verstand erbij houden en zelf onderzoek doen.

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 16:44

Ik ben altijd stille meelezer, maar wil inderdaad even waarschuwen voor het energielabel. Alsjeblieft niet teveel op vertrouwen. Mijn vader heeft energielabel a gekregen, maar huis was uit 1970 en verder nooit wat aan gedaan qua isolatie behalve de ramen die deels vervangen zijn voor dubbelglas. Makelaar heeft hem op funda ook als c neergezet. Maar kan me zo voorstellen dat er ook een hoop makelaars zijn die hem er wel als a op zouden zetten om op die manier een hogere prijs te kunnen krijgen voor de woning. Zeker in deze tijd.

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 16:57

Ik zou mij ook iet blind staren op het energielabel zelf maar wel kijken welke isolatie maatregel er zijn toegepast bij een huis. Of er zonnepanelen op liggen bijvoorbeeld en dan zelf een conclusie trekken.

Ik denk dat ik daar nu wel meer naar zou kijken als ik op dit moment een huis zou kopen.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 11:14

Yipee schreef:
Ik zou mij ook iet blind staren op het energielabel zelf maar wel kijken welke isolatie maatregel er zijn toegepast bij een huis. Of er zonnepanelen op liggen bijvoorbeeld en dan zelf een conclusie trekken.

Ik denk dat ik daar nu wel meer naar zou kijken als ik op dit moment een huis zou kopen.

Even hier op in haken. Er is blijkbaar door onze gemeente afgelopen winter bij elk huis een warmtebeeld gemaakt. Wij kregen nl net van de week een brief met info en de foto die ze gemaakt hadden. Heel interessant, en ons huis werd zelfs als behoorlijk goed geïsoleerd aangemerkt, net wat kleine puntjes (die we ook wisten) werden op die foto aangemerkt. En dan kan ik je vertellen, er is aan het huis weinig tot niets geïsoleerd. Ik zou dus ook echt niet van een energielabel uitgaan. Sommige huizen zijn van zichzelf, al zijn ze ouder, beter geïsoleerd dan je zou verwachten.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 15:22

Berdien schreef:
Over kopen gesproken, wij gaan morgen weer een woning bezichtigen. Helemaal anders dan de eerste twee woningen, dit is net-niet-meer-nieuwbouw. Ook niet in Haren maar in Groningen, en dan niet eens in Zuid :oo Heel benieuwd hoe we zo'n woning gaan ervaren.

Hoe was de bezichtiging, Berdien?

elisa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 21:45

Wbt energielabel;

Mijn huurhuis had energielabel C. Het heeft ontzettend getocht altijd. ramen sloten niet goed en bij harde wind gingen de jaloezieën behoorlijk tekeer. Ook voelde je op een meter afstand van raam dat open kon altijd kou. Ik heb de huur opgezegd en er moest een nieuw energielabel op. Er kwam iemand langs die een paar dingen naging. Het huis heeft nu energielabel B. Ik vind het energielabel heel erg onterecht, maar dat het tocht en kiert wordt niet meegenomen in het label.