Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 09:01

idinn schreef:
Nu zijn dekjes, uit eten en elke maand kleding voor jezelf natuurlijk wel zaken waar je makkelijk op kan besparen, want luxe. Maar snap ook wel dat je dat gewoon niet wilt, dan is een dag extra werken wel zo fijn :D

Nee ik heb het geprobeerd haha.
Kleding koop ik niet eens vaak voor mijzelf, maar met 3 kinderen vol in de groep heb je best wat nodig en daarbij is regelmatig uiteten ook wel lekker en gezellig. Nu probeer ik nog steeds op te letten, ben me wel meer bewust. Koop vooral spullen te kopen die we echt nodig hebben en wat extra te sparen.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 09:03

Ik postte net overigens dit in het Griekenland-topic over paardenspullen. Past hier ook wel :D

Fitzroy schreef:
Ja, ik voel me ook wel wat verwend. Maar ik geef verder weinig uit aan kleding of paardenspullen. Bv. setjes doen me helemaal niets. Toevallig had ik het daar nog met een vriendin over van de ponyclub vroeger. Bij ons was het toen zo dat je je oude gewone kleren naar de paarden droeg. En wij doen dat nog steeds _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 09:24

Oh dat doe ik ook hoor :)) Oude shirts of shirts van Zeeman aan naar stal. Of een oude spijkerbroek als ik enkel ga longeren. Heb me wel bewust een nieuwe fleece en hoodie gekocht die voor stal zijn, maar eigenlijk kan ik ze ook best aan in dagelijkse leven buiten werk om. (Of op werk gebruiken als het een keer wat frisser is door tocht).
Dus wel wat twijfel of ik niet een paar fleece vesten extra zou bestellen, want voor Nepal zijn ze bijvoorbeeld ook superhandig. Alleen komt het nu ff niet ideaal uit qua budget :P
Al moet ik zeggen dat ik ruim 5 jaar terug eens 2 fleece vesten heb gekocht bij Wibra. En die doen het ook nog steeds enorm goed. Wel verkleurd en vuil aan de mouwen na al die tijd, dat wel. En het zijn geen kleuren om nou buiten stal te dragen (knalroze en felblauw). Je ziet me van meters afstand al aankomen haha.

Sokken waar gaten in dreigen te vallen gaan ook nog steeds aan naar de paarden tot dat gat er ook echt in zit. Dan is het vuilnisbak. Verkleurd/afgedragen ondergoed idem, zolang er geen gaten in zitten en het is nog comfi? Ideaal onder mijn rijkleiding. Ik hoop vooral dat ik dan niet zo gauw op spoed terecht kom, want het is allerminst charmant.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 10:06

Lekker zo’n meevaller!

Ik ben druk, er worden maandag foto’s van m’n huis gemaakt en ben alles aan het opruimen en schilderwerk bijwerken etc. Sla een beetje door geloof ik maar goed. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 10:25

Ik zit intussen 45min als invaller in het prikcentrum :)) Hadden iemand te kort tot 12u en ik woon vlakbij, dus telefoontje gehad. Krijg wel de volle 4u betaald als compensatie. Hallo :$

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 14:44

idinn schreef:
Wij wachten al bijna anderhalf jaar op een nieuwe CAO.. ondertussen stijgen alle kosten, maar ons salaris niet. Er gaan al geruchten dat, zeker in de fabrieken, ze willen gaan staken. Want het schiet helemaal nog niks op. Ondertussen zijn wij er op kantoor ook wel een beetje klaar mee.

Lekker Varekaj zo'n meevaller. Ik hoop dus al al die tijd dat ze wat rond krijgen, want dan komt de verhoging met terugwerkende kracht.

Wij hebben 3 jaar gewacht
Inflatie is geen verplichting en ik stond al ruim 8 jaar op het zelfde salaris

Ik vind altijd zo bijzonder dat mensen denken dat ze blijven groeien

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-21 17:04

Hier ook jaren eigenlijk niets gegroeid. Toen stapte ik over naar CAO Zorg en Welzijn. Met fors minder salaris ... maar gelukkig zijn daar de lonen afgelopen paar jaar wel opgehoogd. Dus nu zit ik nog wel op minder dan wat ik jaren terug had, echter als ik het effectief aantal uren bekijk (toen ging veel in voorbereiding zitten, nakijken, veel vergaderuren ook die ik niet kreeg doorbetaald, dat soort dingen) zit ik nu best wel OK :) want elk uur wordt geteld... maar groei per uur nog steeds niet tov dat van jaren terug }:0

Goed aan de gang Samantha +:)+ ze maken er vast een mooie reportage van *-:)

Kijk dat zijn leuke meevallers Varekaj. Ik moest vandaag ook werken, heb weekenddienst. Bij ons was weer corona ... dus weer in volle uitrusting moeten werken, afdeling in quarantaine. Word je zo moe van -O- corona bij volledig gevaccineerd persoon trouwens dus tja... :7

PSvanLot

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 17:30

Wat balen van de cao’s.
Die van het onderwijs is wel oké vind ik.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 18:00

Leuke meevaller Varekaj!

M’n huis is al bijna helemaal spik en span. Wel jammer dat de kinderen morgenavond terug komen, haha. Maar maandag voor de foto’s doe ik nog een laatste ronde.
De kattebak en voer staan in de gang, dat moet ook nog weg maar doe ik net van te voren.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 20:27

Jeetje ik ben druk geweest en zie al 4 pagina's verder haha. We hebben een huis gekocht en 15 oktober de oplevering. We gaan zelf schilderen dus puur aanschaf van goede verf e.d. wil wel goede afpoetsbare verf kopen i.vm. klein kind. De aanschaf is duur genoeg. Keuken gaan ze ook zelf zetten. Dus handjes uit de mouwen 3.5e week!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 20:46

Ik verwacht niet nog jaren te groeien als ik qua functie niet doorgroei. Ik verwacht wel dat als ik qua ervaring op een hoger niveau zit (want net begonnen, waarvan 3/4 tijd thuiswerken door corona), dat ik dat terug zie in mijn salaris. Anders kan ik evengoed op mijn huidige kennis en kunden niveau blijven hangen. Voor mij best, maar als mijn baas meer verwacht, zal die ook meer moeten gaan betalen. Simpel zat.

Maar daarnaast verwacht ik ook gewoon een fatsoenlijke cao. Ik heb bewust voor een sector gekozen waar je een cao hebt, zodat alles goed geregeld is. En heel fijn als ze de onderhandelingen hoog inzetten. Maar het wordt tijd dat er eens wat besloten wordt :+

Steenbok, leuk een nieuw huis! Geeft altijd meer uitgaven dan vooraf gehoopt, maar ach.. dan heb je straks wel ook wat als goed is :D

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 21:30

Ja daarom. Alles wordt duurder (sociale woning bouw flat vs koophuis haha) maar kwaliteit van woongenot gaat enorm vooruit. Dus ergens eng al die hoge lasten. Aan de andere kant dan maar zuiniger aan doen. Hebben ook juist gespaard en zuinig aan gedaan om het nu te kunnen uitgeven!

Een cao vind ik zelf ook erg fijn. Gewoon duidelijkheid. Alhoewel in de zorg het op dit moment ook kei hard eraan toe gaat waar je instroomt in onderhandelingen hoor. Ook niet altijd eerlijk voelt dat.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 22:12

Ik heb toch maar even de kachel aangezet. Moet immers toch weten of hij het doet en of hij moet worden ontlucht :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 12:19

Ik zit binnen mijn functie wel aan een plafond volgens mij. Enige manier van doorgroeien is een extra diploma halen, richting een master. Mijn loon zal wel blijven stijgen maar dat is omwille van anciënniteit, en dat is vastgelegd.
Dus wil ik omhoog op de ladder, dan moet ik ofwel extra diploma gaan halen en binnen eigen werkgever evolueren, ofwel mikken op een betere functie elders.

Maar ik zit qua loon wel goed vind ik. Tuurlijk, het mag altijd meer zijn. Dat zal niemand erg vinden. Maar ik ben anderzijds ook niet ontevreden met wat ik nu heb.
De bijverdienste in het prikcentrum vind ik heel fijn omdat ik zelf inspraak heb in aantal uren en planning, en met mijn huidige job iets vinden wat ermee matched is niet zo eenvoudig.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 16:47

Nou, ik kan het sparen wel weer vergeten deze maand |o Gisteren en vandaag de dierenarts bij mijn paard gehad. Acute einschuss, zoals het nu lijkt. 2 x spoedvisite in het weekend, de nodige antibiotica en koortsremmers. Daar gaat het spaargeld …

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 17:46

Fitzroy schreef:
Nou, ik kan het sparen wel weer vergeten deze maand |o Gisteren en vandaag de dierenarts bij mijn paard gehad. Acute einschuss, zoals het nu lijkt. 2 x spoedvisite in het weekend, de nodige antibiotica en koortsremmers. Daar gaat het spaargeld …

Ahh balen zeg, dat had die van mij ook afgelopen november op een donderdagavond...echt niet tof!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 21:55

Een vraag waar ik wel wat tips voor kan gebruiken.
Ik twijfel of ik mijn autoverzekering moet overzetten van allrisk naar casco+
De auto is 11 jaar (straks 12) en ik rijd ca 30.000km per jaar (was voor corona meer)
Het scheelt twee tientjes in de maand. Maar iedere keer denk ik... stel dat volgende maand de auto in de prak rijd :+
Hoe zijn jullie verzekerd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 22:01

senna21 schreef:
De auto is 11 jaar (straks 12) en ik rijd ca 30.000km per jaar (was voor corona meer)
Het scheelt twee tientjes in de maand. Maar iedere keer denk ik... stel dat volgende maand de auto in de prak rijd :+

Op die leeftijd zou ik mijn auto niet meer all risk verzekeren hoor.
Ik ben wel all risk verzekerd nog, maar mijn auto is 3 jaar.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 22:02

Zou wa+ doen voor die leeftijd.
Ik heb nu al risk maar mijn auto is iets jonger, 6 jaar. Begint al beetje twijfel geval te worden om naar Wa+ te gaan.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 22:08

Fitzroy schreef:

O wat enorm balen! Is je paard wel opgeknapt?
Ik mag een maand UlcerGold afrekenen... nog geen rekening gezien, maar ik ga huilen denk ik..

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 22:11

senna21 schreef:

Kijken naar wat de dagwaarde van je auto is. Als deze nog hoog genoeg is zou ik hem op all risk laten staan.

Ik had in mijn studententijd een Ford Ka. Werd gebeld door de verzekering, hoe ik erbij kwam om mijn 12 jarige auto all risk te hebben verzekerd. Ik had er uiteraard uitgebreid onderzoek naar gedaan. Ik zeg tegen de dame, kijk eens naar het verschil met WA. Zij kijken, zegt ze: voor die paar euro verschil per maand liet ik hem ook all risk staan!

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 22:27

Ik had mijn auto uit de all risk gehaald (11 jaar oud), pas een jaar van mij dus 0 plannen om hem te vervangen en dus ook nog geen spaarpotje daarvoor gemaakt en twee maanden later besloot mijn vriend hem in de sloot te parkeren. Heb er €400 voor teruggehad. Lees, die zomer nog 4 gloednieuwe Michelin banden eronder gelegd dus dat zal de reden van dat bedrag geweest zijn 8)7. Zeer pijnlijk. Wat ik voor de auto betaald had was toch wel een stukje meer dan die €400 :=. Onze auto’s zijn nu beiden 8 jaar oud maar staan braaf in de all risk. Nu weer een nieuwe kunnen we echt niet meer betalen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 22:39

Ja, ik vind het een lastige afweging. Dagwaarde is ca. 3100
Maar bij claim indienen bij de verzekeraar gaat er ook een stukje noclaim korting af (nu 80%).

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 22:45

senna21 schreef:
Ja, ik vind het een lastige afweging. Dagwaarde is ca. 3100
Maar bij claim indienen bij de verzekeraar gaat er ook een stukje noclaim korting af (nu 80%).

Hoeft niet. Als je al lang schade vrij rijdt dan kan het zijn dat je pas na de 2e schade inlevert op je no-claim. Moet je even in de polis bekijken, daar stond het in. Zowel mijn moeder als buurman hadden dit allebei waardoor ze een klein eenzijdig foutje konden oplossen zonder meer premie te hoeven betalen.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-21 11:11

@Fitzroy ik hoop dat het nu beter gaat??

Mbt autoverzekering, ik heb die van mij altijd vrij lang in de all risk. Gewoon omdat ik een nieuwe (koop altijd occassion maar goed, een andere :P ) auto niet zomaar kan / wil betalen als de mijne de prak in wordt gereden. Dan maar die paar tientjes extra per jaar.
Mijn huidige auto doet nog 9000 Euro bij total loss. Dus da's de moeite (betaal 42 Euro per maand verzekering incl glas / inzittende etc).
Dus ik begrijp je twijfel hoor.
Kijk anders wat je kunt doen met dat glas / inzittende/ je eigen risico / diefstal etc. De kans dat ze een oudere auto stelen is vrij klein zeker als je hem goed op slot doet (een van mijn vorige (oude) auto's is ooit gestolen, later teruggevonden met lege tank op vreemde plek vol zakken chips, bierflessen en peuken ^) :roll: ) maar goed, die had ik toen vergeten op slot te zetten...