Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

lovelyfiefy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 10:38

_KimmeL schreef:
Gefeliciteerd lovelyfiefy!

Ik had me een tijdje geleden gemeld, afgelopen week voor het eerst bij een huis wezen kijken. Eigenlijk nog wat te vroeg (ivm regelen financiën), maar normaal kom je hier al nauwelijks tussen de bezichtigingen dus toen er plek was meteen langsgegaan. Eigenlijk wel precies wat we zochten, maar verwacht dat het volgende week verkocht is.

Volgende week een afspraak met een hypotheekadviseur. Gezien hier mensen met kennis zitten, weet iemand of ik een werkgeversverklaring nodig heb? Ik heb een contract voor 3 jaar (in duitsland mocht dat nog verschil maken, PhD positie). Dus voor nu is het soort van vast, maar de einddatum is bekend.

Dankjewel :D

ik heb een werkgeversverklaring nodig omdat ik nog geen vast contract heb.
Dus die wordt vanuit mijn werk nu geregeld.
mijn vriend moet er ook 1 aandragen. die heeft wel gewoon een vastcontract
dan geeft het bedrijf waar jij werkt ook aan dat zij nog met jou verder willen namelijk,
dat is voor de hypotheek wel belangrijk

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 11:55

Werkgeversverklaring ga je inderdaad nodig hebben.
Ik heb ook vanuit een PhD contract gekocht. Ook al was dat op dat moment nog een tijdelijk contract, mijn hypotheekadviseur gaf aan dat banken bij aanvragen van mensen met een stabiele werkgever (grote universiteit) en hoog opleidingsniveau soms niet al te moeilijk doen over het feit dat je geen vast contract hebt. Was bij mij ook geen enkel probleem en had zelfs geen invloed op mijn max. hypotheek.
Of ze hebben niet goed gekeken, ik was al +5 jaar in dienst en bij "normale banen" hoor je in NL dan natuurlijk allang een vast contract te hebben :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 12:45

lovelyfiefy schreef:
Dankjulliewel :D
We hebben 280 geboden.
Ik denk dat ons voordeel is geweest dat we er snel in kunnen.
Want het scheelde niet veel vertelde de makelaar.
Bouwkundige keuring wordt nu geregeld met de makelaar en het bedrijf waardoor we dat willen laten doen.
En verder is het papierwerk regelen en afspraken maken nu :+

Maar super blij.
Wij zijn al een hele tijd aan het zoeken en hebben al 40+ huizen bekeken %)
ph wauw 40 huizen bekeken? :oo

Wij hebben heel waarschijnlijk ook een huis gevonden. Tante van mijn vriend verkoopt haar huis. Zij woont daar al een tijdje niet meer maar had het lange tijd verhuurd en wil het nu verkopen. Het conplete perceel (vrijstaand huis met garageboxen, loods en stukje weiland) kreeg ze niet verkocht. Nu vertelde mijn schoonmoeder dat ze had gehoord dat ze het woonhuis wilde verkopen en de rest wilde ze zelf houden. Wij hebben toen gevraagd wat ze wilde hebben. Wilde 275.000 hebben. Was voor ons net aan de hoge kant. Nu zeen aantal maanden later is het nog steeds niet verkocht. Wij hebben vorige week haar opgebeld en een bod van 250.000 gedaan. Belde ze gisteren op dat ze akkoord ging want ze vond het wel fijn dat het huis in de familie bleef (is gebouwd door de opa van mijn vriend). Als het goed is horen we komende week meer en kunnen we de hypotheek gaan regelen. Het zal alleen nog eventjes duren gezien het stuk nog officieel gesplitst moe worden.

Equisync

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 13:49

Ik had zelfs een werkgevers verklaring nodig met mijn vaste contract.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 14:23

Werkgeversverklaring moet je toch altijd invullen bij een hypotheekaanvraag?

En daar vult je wg dan in wat voor contract je hebt enzo.

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 15:08

Jij ook gefeliciteerd lovelyfiefy!
Ik moet inderdaad ook mijn werkgeversverklaring aandragen, net opgestuurd. Willen ze graag hebben in verband met mijn onregelmatigheidstoeslag ook. Die is best hoog. Heb wel een vast contract.

Ik ben bij 2 appartementen wezen kijken en 1 van deze is voor dezelfde prijs als mijn huis nu weggegaan.
Ik betaal nu 232.000 voor 108m2 woonoppervlak en 68m2 tuin. Zit een standaard badkamer en wc in en daar wil ik wel nog wat aan sleutelen.
232.000 had ik met kk nooit kunnen betalen, dit is gelukkig vrij op naam. Dus heb echt heel erg geluk gehad. 230 aanmeldingen en 28 huizen. Daarnaast ging sociale huur ook nog voor en dat heb ik niet. Heb gewoon echt het geluk gehad dat daarna het eerste criteria was de aanmeldtijd. De mail van de aanmelding kwam net toen ik bezig was met de mail bijwerken dus heb me binnen een minuut aangemeld. Heel veel geluk dus! Maar heb er wel slapeloze nachten om gehad, wilde dit zoo graag!

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 16:52

verootjoo schreef:
Werkgeversverklaring moet je toch altijd invullen bij een hypotheekaanvraag?

En daar vult je wg dan in wat voor contract je hebt enzo.

Klopt :j
Je moet altijd een werkgeversverklaring, ook bij een vast contract. Althans, wij hebben beide een vast contract en moesten deze wel meesturen :)

Gefeliciteerd lovely

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 17:23

Ik had geen werkgeversverklaring nodig, ze keken bij mij wat ik afgelopen drie jaar gemiddeld had verdiend en dat was voldoende.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 17:26

Hier hadden we wel werkgeversverklaringen nodig :j

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 17:29

Hier alleen mijn man, ondanks dat wij getrouwd zijn komt de hypotheek helemaal op zijn naam. Moet nog wel tekenen, geen idee hoe het precies werkt.

Ondertussen ons huis onvoorwaardelijk verkocht, nu nog bevestiging krijgen daarvan voor de bank en dan is voor ons nieuwe huis ook alles binnen :D

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 23:13

Dat laat je hopelijk nog wel uitzoeken Azmay? Wordt het huis van jullie samen en is de hypotheek alleen op zijn inkomen afgesloten? Dus dan staat alles wel op naam van jullie beiden. Tegenwoordig moet je als eigenaar schuldenaar zijn en andersom. Gelukkig maar, want in het verleden kon je schuldenaar zijn op de hypotheek zonder dat je eigenaar was. En dát wil je niet :=

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 09:18

Zolang je in gemeenschap van goederen bent getrouwd is het huis altijd van beiden ook al staat er maar één naam op de akte.

Jessy_luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 09:59

Ik meld me hier ook eventjes. Ik lees al even mee hier en maandag gaan we bij een leuk huisje kijken. We zijn starters en mn vriend gaat kopen. We hopen heel erg dat het geluk aan onze kant staat (het is nog maar het 2e huisje waar we heen gaan) maar we willen het zo graag. Had gelijk gebeld toen ik een melding op funda kreeg en we gaan kijken op het allereerste bezichtigings moment. Super spannend allemaal!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 10:00

Toch hoeft bij de overdracht alleen degene aanwezig te zijn die in de oorspronkelijke koopakte stond. Heb ik meegemaakt. Mw was er later bijgekomen maar ik moest toch betalen voor een volmacht omdat hij er niet bij kon zijn. En zij zat er voor spek en bonen, heel raar.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 10:28

DubbelDun schreef:
Zolang je in gemeenschap van goederen bent getrouwd is het huis altijd van beiden ook al staat er maar één naam op de akte.

Als je getrouwd bent in GVG en je gaat een huis kopen moet je altijd samen tekenen. Alleen als je al een huis had en daarna getrouwd bent in GVG staat er één naam op de akte en is het huis alsnog van je samen. Dat heeft voor best hele vervelende situaties gezorgd, zeker als je dan weer uit elkaar gaat..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 10:31

Dan moet je op 'huwelijkse voorwaarden' trouwen :)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 11:51

Of 'gewoon', want je trouwt nu automatisch in beperkte gemeenschap van goederen. Als ik morgen zou trouwen dan houd ik gewoon mijn huis volledig op mijn naam, dat valt dan niet meer automatisch in de gemeenschap.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 11:55

DubbelDun schreef:

De hypotheek op naam van 1 is alleen wat anders dan dit.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 11:57

Los van eigendom binnen het huwelijk moet je bij een echtelijke woning sowieso samen tekenen. Als je er als verkoper samen woont. Ook als maar 1 van beide eigenaar is dus.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 12:07

Bedoel je de koopovereenkomst? Want bij de akte van levering bij de notaris gaat dat dus niet op.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 12:18

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 13:00

Fitzroy schreef:
Bedoel je de koopovereenkomst? Want bij de akte van levering bij de notaris gaat dat dus niet op.

Nee dat geldt voor de akte van levering.
Ik kan jouw voorbeeld niet helemaal volgen

Edit: dat wat brainless zegt idd

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 13:45

Nee hoor, dat was echt niet zo. Zelf meegemaakt. Op de koopovereenkomst stonden ze beiden, maar voor de akte van levering kon alleen de oorspronkelijke eigenaar tekenen. Ik kan er niets anders van maken.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 14:07

Fitzroy schreef:
Nee hoor, dat was echt niet zo. Zelf meegemaakt. Op de koopovereenkomst stonden ze beiden, maar voor de akte van levering kon alleen de oorspronkelijke eigenaar tekenen. Ik kan er niets anders van maken.

Was het nog hun woonhuis? Als ze al wat anders hadden gekocht en daar woonden hoeft het niet.

En de ander hoeft er ook niet op te staan als verkoper, maar enkel te tekenen voor akkoord. Je personalia staan er dan niet op.

En anders heeft de notaris een flinke fout gemaakt.

Sowieso raar dat jij moest betalen voor de volmacht. Dat is ook niet heel gebruikelijk. Tenzij je een notaris ver weg gekozen had. Maar dan was mevrouw ook niet gekomen lijkt me.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 14:15

Ik had wel een notaris verder weg van het huis dat ik gekocht heb. Zij woonden hier inderdaad niet meer maar al in het nieuwe huis. Aangezien dit notariskantoor heel goed bekend staat, kan ik me niet voorstellen dat deze een fout heeft gemaakt. Het kwam er eigenlijk op neer dat zij voor Jan-met-de-korte-achternaam bij de notaris zat :+