[Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 23:21

benangelique schreef:
Zit je nu in Boskoop?

Over financiering; wij hebben ons huit 13 jaar geleden gekocht. Op het moment dat de banken nogal gul waren. Maar ook wij konden toen geen 5 ton lenen en kunnen dat nu nog steeds niet terwijl onze inkomens flink gestegen zijn.
Geen enkele bank die dat verstrekt.

Hwoude ;)
Maar ik kan je zeggen dat in heel de regio deze prijzen relatief normaal zijn, woonde 7 jaar geleden nog in Den haag. Daar heeft een familie lid 5 jaar geleden een appartemen met 3 kamers gekocht, ok wel met uitzicht op de duinen voor 3,5 ton.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 23:22

Als je bijvoorbeeld 40k en partner 50k verdient kan je tot 5 ton lenen wat ik zo zie op sites van Rabo enz. Dan moet je wel goed verdienen, allebei om dat te kunnen krijgen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 23:27

Maar WME ik zeg nergens dat die huizen niet door normale hardwerkende mensen/gezinnen worden gekocht
Ik zeg alleen de de normale hardwerkende gezinnen die die huiZen kopen een bovengemiddeld inkomen hebben
En daardoor dus al niet meer tot de omschrijving normale mens , zoals die hier in het topic word gebruikt

Die omschrijving word niet mee bedoeld dat het geen normale hardwerkende mensen zijn
Maar gewoon dat dat niet het gemiddelde inkomen is van mensen maar een hoger dan gemiddeld inkomen
(Normaal kun je dan inruilen voor gemiddeld, modaal etc )

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 23:40

vonneke schreef:
benangelique schreef:
Zit je nu in Boskoop?

Over financiering; wij hebben ons huit 13 jaar geleden gekocht. Op het moment dat de banken nogal gul waren. Maar ook wij konden toen geen 5 ton lenen en kunnen dat nu nog steeds niet terwijl onze inkomens flink gestegen zijn.
Geen enkele bank die dat verstrekt.

Ik dacht dat de huizen bij jullie gewoon aan de prijs waren? Toch niet laag of zeer laag?

Gewoon aan de prijs inderdaad. Simpele tussenwoning tussen de 230 en 300. Nieuwere woningen vanaf 280. Alles wat hier nieuw wordt neergezet is vanaf 280 en zo'n 130m2 en dus niet bepaald groot

Met de bedragen die waxmeltsenzo noemt, zouden wij een vrijstaande villa hier kunnen kopen. Helaas werkt t toch echt niet zo

benangelique

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 23:42

Hazerswoude is toch niet bepaald duur?

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 23:46

Ik neem aan dat jullie goed weten wat je zelf kunt lenen WME, maar je berekeningen kloppen echt niet. Verder ken ik ook geen elektriciens of schilders met het loon wat jij noemt, bouwvakker die als zzper werkt komt er ook niet aan, misschien een enkele uitschieter.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 00:27

Charaz schreef:
Ik neem aan dat jullie goed weten wat je zelf kunt lenen WME, maar je berekeningen kloppen echt niet. Verder ken ik ook geen elektriciens of schilders met het loon wat jij noemt, bouwvakker die als zzper werkt komt er ook niet aan, misschien een enkele uitschieter.

Ik snap ook de hypotheekberekening van WME niet. Vooral niet om het feit dat een hoog inkomen x2 geteld wordt. Bij ons was dat niet ter sprake bij diverse hypotheekgesprekken bij verschillende verstrekkers.

Tevens €25 uurloon is wel een machtig loon, daar kom ik als hoger opgeleide niet eens aan...
Laat staan een bouwvakker, elektricien etc wel. Of een bouwvakker moet een heel goed lopend bedrijf op zijn naam hebben staan...maar goed of dat nog zo goed lopend allemaal is tegenwoordig?

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 00:57

Ik weet wat het salaris is van bouwvakkers en elektriciens en zelfs van de mannetjes die werken aan het spoor en dat is hier echt 25 euro per uur gemiddeld, een eigen bedrijf is heel iets anders daarbij kunnen de bedragen aardig oplopen weet ik uit eigen ervaring ;) de kosten ook uiteraard ;)
Een gemiddeld 2 onder 1 kap woning kost hier tussen de 400k en 600k een gemiddeld eensgezinswoning 250k. Weet niet of dat duur is.
Wij vallen op alle fronten buiten het normale. Maar niet als het gaat om het zoeken naar bedrijfspanden want daar waren we niet specifiek naar op zoek. Momenteel wonen wij letterlijk aan de Rijn als in aan het water en dat is natuurlijk al anders dan in een rijtjes huis in een woonwijk.

Alleen er wonen hier heel wat gezinnen die voldoen aan een moraal inkomen gewoon aan het water of aan de rijndijk, of in het dorp mensen met kinderen, stellen waarvan de vrouw voor de klas staat en de man werkt als schilder dat is niet iets heel aparte en toch wonen zulke stellen in huizen van 400k tot 600k ;)

Hoe de banken die berekeningen doet snap ik zelf ook niet ik vind het eigenlijk wat dom, stel de meest verdienende raakt werkloos de ander gaat het niet op kunnen brengen. En toch gebeurd het dat stellen hypotheken krijgen van dat soort bedragen, ook starters en ik maar hierin geen grap.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 01:01

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 01:05

Uurtarief timmerman
http://uurtarief.tips/nl/zzp/uurtarieve ... -timmerman

Wij werken veel samen met zzpers jullie kunnen berekeningen niet snappen of niet willen snappen, hier gaan huizen als lopende broodjes over de toonbank voor 400k of 500k, geloof het of niet zou mij eigenlijk ook worst wezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 01:08

Denk je dat ze dat bedrag rechtstreeks gestort krijgen en dat daar niets meer vanaf gaat?

Ik begrijp dus dat iedereen naar jou omgeving moet want daar krijg je waar voor je werk/geld...

Zitten we toch met zijn allen verkeerd...

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 08:45

Ik zit hier ook Yvon hihihihi

Hypotheek van 5 ton levert een forse maandlast op. Blijft er niks over om van te leven. Het is maar wat je wilt

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 09:03

Ik vraag me af of het verschil in hypotheek komt omdat waxmeltsenzo rekent met een hypotheek voor een zelfstandige?
Als ik in een willekeurige hypotheektool een bedrag invul van 40.000 + 40.000 (partnerinkomen) inkomen uit een vast dienstverband, dan kom ik op een bedrag uit van ongeveer 4 ton. Verander ik dat naar 50.000 + 10.000 (partnerinkomen), dan kan je zelfs geeneens 3 ton lenen.
Dus wat iedereen al roept 'een huis van 5 ton is niet voor de normale mens weggelegd' kan ik helemaal beamen. Want modaal gezien ligt het inkomen tussen de 30.000 en 70.000 voor een 2-persoonshuishouden met of zonder kinderen. Modaal is het vaakst voorkomende inkomen (niet het gemiddelde, het gemiddelde inkomen genomen over de werkende beroepsbevolking is ongeveer 37000 euro per persoon).

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 09:05

hier 2,5 jaar geleden een huis gekocht, maar dat het hoogste inkomen 2x meetelt was hier ook echt niet het geval....

En ja, vaklui verdienen goed over het algemeen. Maar dat wil nog niks zeggen over hun inkomen. Als je de aansprakelijkheidsverzekering, inleg pensioen, afdrachten, belastingen en AOV eraf haalt, hou je een modaal salaris over hoor.... iig niet eentje waarvan je de maandelijkse lasten van 5 ton hypotheek kunt dragen.

Duplo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 09:54

Die uurloon lijstjes zijn prachtig...

Maar dat is wat ze berekenen en niet wat ze verdienen _O-

Het verschil kan inderdaad komen door dat er gerekend word met een partner die ondernemer is

Mijn partner is ook ondernemer en als je ziet wat we volgens de bank in een huis kunnen stoppen :oo
Alleen word je bedrijf daar op de lange termijn niet beter van, iets met blijven verbeteren en investeringen die je ook wil kunnen doen

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 10:09

Als wij een timmerman in huren of een aannemer, mijn vriend moet daar regelmatig voor zijn bedrijf gebruik van maken, krijgt het bedrijf een rekening per uur van c.a 40 euro. Daarvan gaat natuurlijk kosten af als belasting. Maar wat overblijft voor deze vakmannen is toch echt rond de 25euro per uur.

Mijn vriend werkt samen met veel zzpers en betaald hun simpelweg.
Er zijn tegenwoordig vooral zzpers die dit soort werkzaamheden doen.

Het heeft geen zin om te bakelijen of ze het wel of niet verdienen. Het wordt er iig voor betaald.
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 29-01-17 10:14, in het totaal 1 keer bewerkt

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 10:13

x_spekkie_x schreef:
Ik vraag me af of het verschil in hypotheek komt omdat waxmeltsenzo rekent met een hypotheek voor een zelfstandige?
Als ik in een willekeurige hypotheektool een bedrag invul van 40.000 + 40.000 (partnerinkomen) inkomen uit een vast dienstverband, dan kom ik op een bedrag uit van ongeveer 4 ton. Verander ik dat naar 50.000 + 10.000 (partnerinkomen), dan kan je zelfs geeneens 3 ton lenen.
Dus wat iedereen al roept 'een huis van 5 ton is niet voor de normale mens weggelegd' kan ik helemaal beamen. Want modaal gezien ligt het inkomen tussen de 30.000 en 70.000 voor een 2-persoonshuishouden met of zonder kinderen. Modaal is het vaakst voorkomende inkomen (niet het gemiddelde, het gemiddelde inkomen genomen over de werkende beroepsbevolking is ongeveer 37000 euro per persoon).

Ja, idd een zelfstandige, hier zijn toch wel veel mensen zelfstandig ;)
Maar ook een zelfstandige behoord met een modaal inkomen tot een normaal mens hoor.
Nogmaals hier merken we gewoon dat veel jonge gezinnen gewoon huizen voor dat soort bedragen kunnen kopen. Als de banken de hypotheek ze niet zou verstrekken zou dat simpelweg niet mogelijk zijn.

Hier zitten veel aannemertjes,schilders, glazenwassers etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 10:23

Een zelfstandige zal ook voor zijn eigen pensioen moeten zorgen...

Maar laten we alsjeblieft ophouden met deze overloze discussie. De een heeft een ander zicht op wat mogelijk is dan de ander.

Duplo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 10:32

vonneke schreef:

Maar laten we alsjeblieft ophouden met deze overloze discussie. De een heeft een ander zicht op wat mogelijk is dan de ander.

Dan is het huis toch het pensioen :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 10:45

Duplo schreef:
[naam] schreef:

Dan is het huis toch het pensioen :Y)

Aaaaa kijk, dat lijkt me nog eens een heel goed idee...... NOT... Haha

Duplo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 11:20

Bij ons lijkt alles nog steeds voorspoedig te gaan,
Hypotheekadviseur wacht nog even op de opgave 2016 en dan kan hij alles inschieten.
Bodemonderzoek leek ook goed te zijn, nog even lab afwachten

Maar hier alvast fototje van 'ons' huis

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 11:29

ooo dat ziet er gaaf uit!! Heb je een funda link?

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 12:01

Leuk, mooi groot raam ook.

Duplo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 12:05

Ja hè, komt echt flink licht naar binnen,
Zit ook nog een klein raam aan de oprit kant

Helaas wel lek dus moet vervangen worden

Sue_