Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Badeendje

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 09:22

Ik bespaar zeker wel op stookkosten. Als het aan mij lag, zette ik de kachel de hele dag overal op 20 graden, heerlijk, een behaaglijk huis. Maar dat doe ik niet. Ik werk thuis, kachel staat dag/nacht op 17, maar heb een elektrisch kacheltje in mijn kantoor, dus mijn werkkamer stook ik lekker warm. Heb echt een hekel aan kou. Als we 's avonds op de bank zitten zetten we de kachel even wat hoger, maar tot op heden zitten we bijna niet op de bank, dus dan valt het qua stoken mee. Zit alleen over een oplossing te denken voor in de ochtenden, bijv. een elektrisch kacheltje die een half uur voor de wekker alvast aan gaat om de slaapkamer te verwarmen. We hebben de kachel daar nooit aan, dus het wordt daar best koud. Dat is lekker om in te slapen, maar ik heb zo'n hekel aan me aankleden in de kou. En i.p.v. het hele huis te verwarmen lijkt plaatselijk verwarmen me een stuk efficiënter. Sowieso is de gasprijs nu zo bizar gestegen dat elektrisch verwarmen ineens veel interessanter is.

Lekker op de boot 8nnemiek, hebben jullie nu vakantie? Of alvast een FIRE-voorproefje?

Jeetje Faelynn, dat is echt warm! Wat heftig zeg. Word je ook niet warm van beweging?

What vervelend GA, hoop dat je kan reïntegreren voor je financieel in de ellende komt. Klinkt als een lastige situatie.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-21 09:36

Da's best lastig Faelyn...

Ik heb hier een electrische haard in de woonkamer staan. Heerlijk. Als ik het dan 's avonds (of als er bezoek is) net wat comfortabeler wil maken doe ik die even aan. Vind die kosten voor energie echt wel erg hoog worden...

Ik heb hier nog een horloge liggen wat ik al jaren en jaren niet draag. Denk erover het weg te doen. Heb er geen emotionele waarde (meer) mee. Ben benieuwd of en wat het nog opbrengt...

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 10:48

8nnemiek schreef:
We hebben dat ooit getest; de vloerverwarming dag en nacht op 18 graden, of alleen 's avonds een paar uur vol aan. Dat laatste is echt by far heel veel zuiniger :j Logisch ook, anders zou het tegen alle natuurwetten in gaan :))
Doe ik nog steeds soms; 's avonds de vloerverwarming een uurtje aan. Je moet alleen niet de fout maken om te wachten totdat je de warmte voelt, dat duurt namelijk een paar uur, en als je hem te laat aan zet dan blijft de vloer tot diep in de nacht warm. Dus rond 4 uur een uurtje vol aan, dan hebben we om 7 uur warme voeten <3 en is ie om 11 uur 's avonds weer koel.

Maar dan maak je de keuze om het ook regelmatig koud te hebben. Dat weiger ik, ik wil het gewoon lekker behaaglijk hebben en dan is het veel zuiniger om het heel de dag zachtjes aan te laten staan.
Wordt in de ochtend helemaal blij in mijn lekker behaaglijke keuken.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 11:21

Ik krijg net de rekening van de tandarts binnen voor de controle en gebitsreiniging, €77 #) Tot zo ver het besparen :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 11:41

Hier ga ik ook echt geen kou lijden, maar ik ben wel echt een koukleum dus soms moet ik gewoon even iets warmers aantrekken in plaats van de verwarming op standje sambal.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 12:17

Citaat:
Jeetje Faelynn, dat is echt warm! Wat heftig zeg. Word je ook niet warm van beweging?

Van bewegen word ik wel warm, heel snel zelfs ook weer "te" warm. Maar ik kan natuurlijk niet de hele dag bewegen haha. Zeker niet als ik thuis aan het studeren ben. Als ik ga bewegen ga ik ook vrij snel zweten waardoor ik daarna dus 2x zo hard afkoel en het steen koud heb, dan werkt de kachel daarna helemaal niet meer :')

Vind het zelf ook wel echt een vervelend iets hoor, het maakt dat ik soms heel veel moeite heb met goed functioneren, want als je zo koud bent wil je niks liever dan gewoon op een bolletje opgevouwen zitten en niks doen, maar je moet toch wel echt door. Op mijn oude werk hadden ze een extra elektrische kachel onder het bureau gezet voor mij en mocht mijn sjaal enzo omhouden :')

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 12:26

Ik heb begin dit jaar heel erg op gas bespaard door een elektrische deken te kopen. Ik be een kouwkleum en kreeg het zelfs met de verwarming op 21 °C niet warm.
Elektrische deken werkt voor mij veel beter, ik keijg het weer warm als ik op de bank hang en ik bespaar stookkosten.

Deze heb ik https://www.bol.com/nl/nl/p/lifegoods-e ... uctPageUrl

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 12:29

Faelynn schreef:
Citaat:

Van bewegen word ik wel warm, heel snel zelfs ook weer "te" warm. Maar ik kan natuurlijk niet de hele dag bewegen haha. Zeker niet als ik thuis aan het studeren ben. Als ik ga bewegen ga ik ook vrij snel zweten waardoor ik daarna dus 2x zo hard afkoel en het steen koud heb, dan werkt de kachel daarna helemaal niet meer :')

Vind het zelf ook wel echt een vervelend iets hoor, het maakt dat ik soms heel veel moeite heb met goed functioneren, want als je zo koud bent wil je niks liever dan gewoon op een bolletje opgevouwen zitten en niks doen, maar je moet toch wel echt door. Op mijn oude werk hadden ze een extra elektrische kachel onder het bureau gezet voor mij en mocht mijn sjaal enzo omhouden :')

Dat is echt een hele vervelende kwaal!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 12:35

De verwarming staat hier nog niet aan, maar ik ben ook altijd heel weinig thuis. Tegen de tijd dat het warm is moet ik alweer gaan. :Y) Dat scheelt ook.

Vorige maand heb ik extra kunnen sparen, maar dat ga ik deze maand weer allemaal uitgeven. Met 2 avonden naar een club in Antwerpen waarvan 1 met overnachting ga ik flink over mijn budget heen :')
Verder deze maand de factuur van mijn paard die op zaterdagmiddag een ontstoken oog had. De controle en het zalfje heeft me ruim €140,- gekost, altijd fijn op de zaterdag voor een zalfje dat zelf €5,- is. Maargoed, het was met 2 dagen weer over en ik loop liever geen risico’s.

Om het te compenseren moet de verwarming denk ik het hele jaar uit blijven :j :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 12:37

Faelynn werkt elektrische kleding ook niet voor je? Wel echt een hele vervelende kwaal.. en het is hier nogal vaak koud. Echt oliebol!

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 12:52

arabella2000 schreef:
Ik heb begin dit jaar heel erg op gas bespaard door een elektrische deken te kopen. Ik be een kouwkleum en kreeg het zelfs met de verwarming op 21 °C niet warm.
Elektrische deken werkt voor mij veel beter, ik keijg het weer warm als ik op de bank hang en ik bespaar stookkosten.

Deze heb ik https://www.bol.com/nl/nl/p/lifegoods-e ... uctPageUrl

Ooh, dit ziet er enorm fijn uit. Ik ga hier eens overna denken! :)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-21 14:37

Vind zo'n electrische deken echt een briljant idee :j

Horloge was momenteel niet 'in de mode' mij werd aangeraden over een paar jaar weer te proberen. Zie het maar als soort belegging dan _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 14:45

Hier nog geen verwarming, omdat de temperatuur in huis nog boven de grens zit. Ik vind het wel koud aanvoelen, dus loop met een fleece aan.

Voor de rest even de kosten uitgeteld voor de komende maand en het wordt toch wel wat opletten geblazen jammer genoeg. Sparen zal er even niet in zitten en hopelijk ook niet te vaak tanken met de auto. Helaas wordt het dus wat vaker de fiets nemen. Maar dat zijn persoonlijke onkosten. De vaste lasten voor huis etc, daar hoeven we ons absoluut geen zorgen om te maken

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 15:07

VanHuisUit schreef:
Vind zo'n electrische deken echt een briljant idee :j

Horloge was momenteel niet 'in de mode' mij werd aangeraden over een paar jaar weer te proberen. Zie het maar als soort belegging dan _O-

Je kan altijd marktplaats proberen. Heb je het doosje er nog bij? Dat schijnt vaak wel veel tedoen qua waarde en aantrekkelijkheid.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 16:45

PSvanLot schreef:
Maar dan maak je de keuze om het ook regelmatig koud te hebben. Dat weiger ik, ik wil het gewoon lekker behaaglijk hebben en dan is het veel zuiniger om het heel de dag zachtjes aan te laten staan.
Wordt in de ochtend helemaal blij in mijn lekker behaaglijke keuken.

Ik heb het eigenlijk bijna nooit koud :=
Ik ben dan ook zo’n mafketel die midden in de winter ‘s morgens met vorst in de pyjama zonder jas mijn paard gaat voeren :')

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 20:38

Ik heb het wel snel koud. Maar het is binnen nog 22 graden.
Tijdje niet actief geweest hier sorry.
Geopereerd geweest en een infectie erachter aan in de wond.
Nu bestel ik mijn boodschappen bij de ap.
Deze keer onder mijn weekbudget gebleven

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 21:01

Ik overweeg een elektrische kachel te kopen en daarmee warm te stoken ipv cv. Iemand een idee of dat goedkoper is? Zeker nu het gas veel duurder is/wordt.

Ik heb een ongeisoleerd oud huis..

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 21:03

Als je zonnepanelen hebt zou je misschien goedkoper uit zijn met een elektrische kachel?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 21:19

Electra is wel goedkoper dan gas. Ik ben op tijd overgestapt. Contract loopt over 2 maanden af en krijg daar ook een stukje van terug :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 08:46

Ik heb een meevaller! Loon zat door een foutje bij HR een paar dagen achter. Had wat zitten tellen en kwam nogal krap uit, dus rekende echt op de extra's van het prikcentrum. Nu is loon intussen gestort en een aantal vaste lasten waren ervoor al van de rekening gegaan, ik had meer over dan ik dacht blijkbaar. Scheelt dus wat ik over ga houden voor oktober :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 08:49

Wij wachten al bijna anderhalf jaar op een nieuwe CAO.. ondertussen stijgen alle kosten, maar ons salaris niet. Er gaan al geruchten dat, zeker in de fabrieken, ze willen gaan staken. Want het schiet helemaal nog niks op. Ondertussen zijn wij er op kantoor ook wel een beetje klaar mee.

Lekker Varekaj zo'n meevaller. Ik hoop dus al al die tijd dat ze wat rond krijgen, want dan komt de verhoging met terugwerkende kracht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 08:51

Varekaj schreef:
Ik heb een meevaller! Loon zat door een foutje bij HR een paar dagen achter. Had wat zitten tellen en kwam nogal krap uit, dus rekende echt op de extra's van het prikcentrum. Nu is loon intussen gestort en een aantal vaste lasten waren ervoor al van de rekening gegaan, ik had meer over dan ik dacht blijkbaar. Scheelt dus wat ik over ga houden voor oktober :D

Dat is wel fijn!
Ik ben wel blij dat ik toch een dag extra ben gaan werken, vooral met al die verbouwingskosten.
Moest soms echt puzzelen om de maand rond te breien.
Ik dacht dat ik het redde met 175 a 200 euro per maand voor extra's zoals kleding (voor zowel mezelf als de kinderen) extra's voor het paard (dekjes oid) en dingen als uiteten, bioscoop.
Maar kwam van een koude kermis thuis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 08:53

Nu zijn dekjes, uit eten en elke maand kleding voor jezelf natuurlijk wel zaken waar je makkelijk op kan besparen, want luxe. Maar snap ook wel dat je dat gewoon niet wilt, dan is een dag extra werken wel zo fijn :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 08:58

Dat kan dan wel een hele leuke meevaller worden ja idinn, zeker als dan je kerstbonus daar mee op berekend wordt.

Die komt er in december ook alweer aan, kan dan mooi door naar de spaar.
Moest ik nu nog van mijn 2 zadels af raken...
Ik vind die extra shiften op prikcentrum ook wel fijn. Het is niet veel, ongeveer €80/shift gemiddeld en het zal wel aantikken bij de belastingen volgend jaar. Maar het geeft net een tikje extra ademruimte en dat werkt geruststellend.
En een extra job van een paar uur vinden is best lastig als je iedere week wisselt op je vaste job, want meestal hebben die andere wél een vast stramien.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 09:01

Fijn hoor, varekaj.

Ik doe deze maand mee aan de no spend challenge. Dus alle mails in mijn inbox over goedkope artikelen gooi ik gelijk weg :+