[Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 20:35

Sue_ schreef:
Nee 5 ton behoort zeker niet tot gemiddeld. Was dat maar zo haha.

Vandaag de foto's gemaakt van mijn appartement. Best een werk nog. Komende week komt ie op funda

Gaaf!

Heb je de foto's zelf gemaakt?

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 20:53

Ik weet natuurlijk niets van de inkomens af, maar in 2016 kon men als twee verdieners met een inkomen van 50.000 op jaar basis rond 355.000 hypotheek krijgen het minste salaris telt voor 1 derde mee het hoogste salaris voor 2 derde. Ik geloof dat dat als modaal gezien werd. Met een een groot verschil tussen het hoogste een laagste inkomen zit daar dus ook nog speling in, en als je ook nog wat spaargeld hebt kun je met een modaal inkomen behoorlijk in de buurt komen ;)

Sue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 21:02

vonneke schreef:
Gaaf!

Ja. Verkoop gaat via Makelaarsland. :)

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 21:14

waxmeltsenzo schreef:
Ik weet natuurlijk niets van de inkomens af, maar in 2016 kon men als twee verdieners met een inkomen van 50.000 op jaar basis rond 355.000 hypotheek krijgen het minste salaris telt voor 1 derde mee het hoogste salaris voor 2 derde. Ik geloof dat dat als modaal gezien werd. Met een een groot verschil tussen het hoogste een laagste inkomen zit daar dus ook nog speling in, en als je ook nog wat spaargeld hebt kun je met een modaal inkomen behoorlijk in de buurt komen ;)

Bij mij in de buurt komen de nieuwe kopers uit Amsterdam. Ze hebben daar hun huis met grote overwaarde verkocht, en kunnen dus verderop in de randstad een flink grote en dure woning kopen, met hun eigen hypotheek en de winst van hun oude huis bij elkaar gelegd.
Dus ik herken jouw verhaal wel.

Sonja_vR

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 21:57

WME, een tweeverdienend stel met 2 kinderen gaat niet zo bar hard meer qua sparen, dan gaat er vaak ook nog een dag of 2 of meer van de uren werken per week af(papa dag , mama dag , of papa of mama gewoon echt flink terug in uren naar halve dagen)
Ik ken in mijn omgeving verrekte weinig tweeverdieners met 1,5ton op de bank die
Zeker als er dan nog kinderen om de hoek komen

Maar nogmaals , er lijkt me allemaal niets mis mee , voldoende inkomen gegenereerd hebben om 5 ton aan een huis uit te kunnen en willen even

Maar het is en blijft gewoon veel geld
Hier inde regio gaan gezinswoninen tussen de 175000 tot 250000
(Rijwoningen , tweekappers, kleinere/oudere dijkwoningen etc)
Die worden veel gebouwd en ge/verkocht omdat dat hetgeen wat er uitgegeven kan worden

De 3, 4, 5 ton en meer woningen zijn gewoon voor veel mensen niet haalbaar
Dienstknecht et dan ook gewoon een stuk minder

Duurdere regio's kunnen mensen met een modaal inkomen gewoon geen huis kopen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 22:04

Sue_ schreef:
[naam] schreef:
Gaaf!

Ja. Verkoop gaat via Makelaarsland. :)

Tof! vrienden van ons ook gedaan. Ik was er niet bekend mee maar schijnt prima te werken.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 22:11

@ Sonja die anderhalve ton spaargeld is niet nodig.
Stel man is bouwvakker de gemiddelde bouwvakker werkt hier toch echt 40 uur per week of meer en geloof het of niet maar die verdienen toch echt gemiddeld 25 euro per uur dat is 40.000 pj als de vrouw dan 10.000 pj verdient dat kan ook vanuit huis tegenwoordig ;) dan zit je al aan die modale 50.000 per jaar. Maar nu komt het. Omdat de man 40.000 verdient dat telt dus twee keer mee kan het bedrag om te lenen al best wel eens oplopen tot 455.000 en als je overwaarde hebt op je eerdere huis dan kun je zelfs zonder spaargeld dat huis kopen van rond de 500k en niet elke twee verdiener heeft kinderen. Hier is het gewoon een normaal iets een huis tussen de 400 en 600k dat wordt hier gezien als doodnormaal en niet als gek.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 22:33

Ik zeg ook niet dat het gek is ...
alleen dat die prijzen voor de gemiddelde normale Nederlandse inkomens niet haalbaar zijn
En dat je dus als je zo een huis wel kunt kopen je dus een bovengemiddeld inkomen hebt

Dat kan idd als geheel normaal worden gezien en als niet gek , het kopen van een huis voor een dergelijk bedrag
Prima, want het is ook niet gek of abnormaal
maar dat staat los van het feit dat dat huis nog steeds onhaalbaar is qua lasten voor het gemiddelde inkomen
Waarmee de normale mens werd bedoeld

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 22:34

Nee dat leg ik uit. Dat je met een modaal inkomen volgens de berekening dus mogelijk is.

Als je niet aan een modaal inkomen zit wordt het idd lastig ;)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 22:40

Wij hebben hier een modaal inkomen
Ruim zelfs
Maar wij krijgen echt geen 3,5 tot 5 ton mee van de hypotheekverstrekker. :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 22:41

waxmeltsenzo schreef:
Nee dat leg ik uit. Dat je met een modaal inkomen volgens de berekening dus mogelijk is.

Als je niet aan een modaal inkomen zit wordt het idd lastig ;)

Wat is volgens jou modaal?

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 22:44

waxmeltsenzo schreef:
@ Sonja die anderhalve ton spaargeld is niet nodig.
Stel man is bouwvakker de gemiddelde bouwvakker werkt hier toch echt 40 uur per week of meer en geloof het of niet maar die verdienen toch echt gemiddeld 25 euro per uur dat is 40.000 pj als de vrouw dan 10.000 pj verdient dat kan ook vanuit huis tegenwoordig ;) dan zit je al aan die modale 50.000 per jaar. Maar nu komt het. Omdat de man 40.000 verdient dat telt dus twee keer mee kan het bedrag om te lenen al best wel eens oplopen tot 455.000 en als je overwaarde hebt op je eerdere huis dan kun je zelfs zonder spaargeld dat huis kopen van rond de 500k en niet elke twee verdiener heeft kinderen. Hier is het gewoon een normaal iets een huis tussen de 400 en 600k dat wordt hier gezien als doodnormaal en niet als gek.

Ehm nou.... dat is niet helemaal waar...
Wat men op jaarbasis verdient wordt ongeveer maal 5x gedaan, en dan zit je ongeveer aan max. hypotheek.
En niet maal 10 zoals hierboven omschreven wordt.
Want wij zijn 2 verdieners, met een modaal inkomen, maar een huis van 500.000 is een no go...of je moet op je uiterste max willen zitten...
En hoezo telt het voor een man 2x mee?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 22:47

Modaal inkomen voor een gezins van 2,2 personen is 58,500 p/j (even op gezocht )
1 persoons huishouden rond de 35000

ElizeVdS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 22:52

Modaal inkomen van gezin waarvan 1 ouder werkt is in 2017 volgens het Nibud € 35.000.
Tweede ouder werkt meestal minder en dat inkomen wordt ook maar deels meegeteld..

Bij gemiddelde hypotheek die 2-verdienen met 1 tot 2 kinderen meekrijgen ligt echt niet hoger dan 300.000-350.000.

Op basis van enkel inkomen van mijn man, 5-jaar werkervaring, medior functie op technisch WO niveau krijgen wij nog geen 200.000 hypotheek.

Ik heb zelf juridisch WO studie afgerond en gemiddelde salaris ligt voor mij een stuk lager helaas.

Dan zijn wij qua achtergrond zogenaamd beter opgeleid, maar komen echt niet boven modaal uit (helaas).

Nou is het overigens zo dat (zo blijkt uit studies) een MBO functie tegenwoordig beter verdient dan WO..

Ik denk dat jij in een heel bevoorrechte situatie verkeert waxmelts. Maar dat geldt helaas echt niet voor iedereen..

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 23:00

Wij verdienen modaal, maar konden max 3 ton lenen. Maar verwachten nu een baby dus gaan beiden minder werken dus nu hypotheek van iets meer dan 2 ton. Meerzou kunnen maar dan is het krap om geld voor hobbys etc over te houden.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 23:03

waxmeltsenzo schreef:
Gemiddelde Nederlander niet, gemiddelde in dit dorp woont wel tussen de 400 en 600k

Dan woon jij nu niet in Alphen

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 23:06

Klopt Alphen is goedkoper dan ons dorp ;)
Alphen is relatief of zelfs heel goedkoop.
Ons zoekgebied is zo van ter aar tot Zoetermeer en van leiden tot Bodegraven en er tussen.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 23:12

Onze hypotheekverstrekker telt niet zo makkelijk als jij wme, man en ik werken beide en wij verdienen modaal maar krijgen echt geen hypotheek van 4 ton

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 23:12

Zit je nu in Boskoop?

Over financiering; wij hebben ons huit 13 jaar geleden gekocht. Op het moment dat de banken nogal gul waren. Maar ook wij konden toen geen 5 ton lenen en kunnen dat nu nog steeds niet terwijl onze inkomens flink gestegen zijn.
Geen enkele bank die dat verstrekt.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 23:15

Sonja_vR schreef:
Modaal inkomen voor een gezins van 2,2 personen is 58,500 p/j (even op gezocht )

Ja dat is ook zoals ik het heb gezien.
Maar de hypotheek wordt berekend op hoogste inkomen telt 2 keer mee en laagste 1 keer.
Dus hoe hoger het inkomen van de hoogste verdiener hoe hoger de hypotheek.

Als 1 van beiden dus 40.000 pj jaar verdient heb je dus kans op een hogere hypotheek. En een bouwvakker zit gemiddeld al op dat bedrag of een electricien, een schilder etc, doodnormale hardwerkende mensen dus ;)

Huizen worden toch echt voor dit soort bedragen verkocht aan gezinnen met kinderen en hard werkende vaders en moeders.
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 28-01-17 23:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 23:15

benangelique schreef:
Zit je nu in Boskoop?

Over financiering; wij hebben ons huit 13 jaar geleden gekocht. Op het moment dat de banken nogal gul waren. Maar ook wij konden toen geen 5 ton lenen en kunnen dat nu nog steeds niet terwijl onze inkomens flink gestegen zijn.
Geen enkele bank die dat verstrekt.

Ik dacht dat de huizen bij jullie gewoon aan de prijs waren? Toch niet laag of zeer laag?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 23:16

waxmeltsenzo schreef:
Sonja_vR schreef:

Ja dat is ook zoals ik het heb gezien.
Maar de hypotheek wordt berekend op hoogste inkomen telt 2 keer mee en laagste 1 keer.
Dus hoe hoger het inkomen van de hoogste verdiener hoe hoger de hypotheek.

Als 1 van beiden dus 40.000 pj jaar verdient heb je dus kans op wen hogere hypotheek. En een bouwvakker zit gemiddeld al op dat bedrag of een electricien, een schilder etc, doodnormale hardwerkende mensen dus ;)

Waarom telt het hoogste inkomen 2x mee? Je krijgt toch maar 1x betaald?

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 23:18

vonneke schreef:
Sonja_vR schreef:

Als 1 van beiden dus 40.000 pj jaar verdient heb je dus kans op wen hogere hypotheek. En een bouwvakker zit gemiddeld al op dat bedrag of een electricien, een schilder etc, doodnormale hardwerkende mensen dus ;)

Waarom telt het hoogste inkomen 2x mee? Je krijgt toch maar 1x betaald?[/quote]

Je krijgt 1 keer betaald. Maar in berekening weegt het hoogste inkomen het zwaarst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 23:20

Zo heeft het met onze hypotheek toch niet gewerkt.
Dan zou ik nergens naar hoeven kijken bij aankoop :o

Duplo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 23:20

Ik ben wel benieuwd wie jullie hypotheek regelt wme :)