anneliesdj schreef:Ik ben hier nooit eerder geweest maar ik heb toch ook wat vragen omtrent een woning kopen en ben benieuwd of jullie me wat wijzer kunnen maken. Google is vooral veel technisch geneuzel en ik weet ook niet goed op welke termen ik precies moet zoeken

Ik ben echt helemaal leek in de huizenmarkt dus vergeef mijn onnozele vragen

Wie heeft ervaring met een hypotheek zonder een vast contract bij een werkgever? (is dat haalbaar?)
Hebben jullie een hypotheek gebaseerd op één inkomen of op twee? (is dat haalbaar?)
Wie heeft ervaring met een starterslening? (in hoeverre maakt dit verschil met bovenstaande vragen in je achterhoofd?)
En hoe hoog mag je hypotheek zijn bij welk inkomen ongeveer? (ik snap dat dat met verschillende factoren te maken heeft) En hoe hoog zijn dan je maandlasten?
En ik zie heel vaak langskomen; vrij op naam, wat wordt daarmee bedoeld?
zonder vast contract kan wel, maar dan moet je wel een intentieverklaring regelen. er zijn bij een vast contract ook geen garanties, zeker momenteel niet, maar het is toch een risicoberekening van de geldverstrekkers wat betreft kansen van slagen zeg maar ,
1 inkomen kan prima, hier kijken we ook op 1 inkomen , ligt er wel aan waar en wat je zoekt en of je eventueel bereid bent de eisen bij te stellen naar wat mogelijk is met het inkomen.
starterslening is een optie, maar wij gaan Zonder, voor een starterslening moet de koopprijs te veel zijn voor de max van het inkomen, wij willen helemaal niet op de max van dat ene inkomen lenen, dus valt de starterslening sowieso af, daarnaast vraag ik me af of het wel mogelijk is om van die starterslening gebruik te maken als je met 2 personen koopt op 1 inkomen

tuurlijk kun je alles op naam etc van de persoon wiens inkomen voor de hypotheek gerekend is , maar zodra je er in gaat met een inkomen extra , heb ik geen idee wat dat doet met zo een lening.
vrij op naam is dat de koper in ieder geval geen overdrachtsbelasting hoeft te betalen (nieuwbouw, of verkoper neemt het voor zijn rekening) of er nog andere kosten onder vallen weet ik even niet .
als je een globaal beeld wil van wat je met wel inkomen kan lenen kun je bij verschillende geldverstrekkers rekenvoorbeelden invullen (rabo, abn, ing, moneyou, hypotheker, vereniging eigen huis) een flink aantal daar van hebben ook rekenvoorbeeldjes waar je kan zien hoeveel dta maandelijks zou kosten zeg maar.
als je wat meer zekerheid wil, dan zul je toch echt moeten gaan praten met een geldverstrekker, of een gesprekje hypotheker plannen, 1ste gesprek kost niks en dna heb je ook een beeld van wat wel en niet kan .