[Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 11:06

Jolliegirl wat fijn eindelijk alles echt rond.... hoewel ... misschien moeten we inderdaad maar even wachten tot donderdag om je echt te feliciteren.

Anneliesdj je hebt op Funda wel zo'n voorbeeld rekentabelletje staan. "Kan ik dit huis betalen?" daar kan je op zien wat ongeveer de maandlasten zullen zijn. Maar als je het beter door gerekend wilt hebben dan kun je het beste bij een bank gaan praten. De ING heeft op het moment zo'n beetje de gunstigste voorwaarden.

Gelukkig Angelique dat jullie onder de koop uit gekomen zijn. Op naar een realistischer huis dan :)

Hamont doe jij je bezichtigingen zelf?
Het is mooi dat je zoveel kijkers al hebt, maar verheug je niet teveel .... ik ben na de wereld aan bezichtigingen een jaar verder en nog steeds niet verkocht.

Riaa_

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 11:34

Gefeliciteerd Jolliegirl! Wat moet dat een opluchting voor jullie zijn!

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 11:42

lovemyhorse1 schreef:
Jolliegirl,gefeliciteerd.
Was de kerstmarkt in Dordrecht gezellig?Wilde gister ook gaan maar de kids hadden geen zin.

Werd zaterdag gebeld door een makelaar van Huizenlinq.
Of ik onze woning niet bij hun in de verkoop wilde doen.
Zit nu heel erg te twijfelen of ik dit wel zou doen.
Het is een internetmakelaar en je huis komt dan op
Funda
Jaap
Huizenlinq
Huislijn
Huizenzoeker
VBO
Moviq
Koopwoningen
en dat voor een bedrag van 777 euro.

Voor die 777 euro doen ze:
*afspraken regelen voor bezichtigingen die je zelf moet doen
*onderhandelen met potentiele kopers over de prijs
*ze stellen de koopakte op
*zorgen voor ondertekening van de koopakte
*controle van de notariele stukken
*het transport

Iemand ervaringen met Huizenlinq of advies om het wel of niet te doen.
Aan de ene kant zeg ik Ja omdat ik zelf prima de rondleidingen kan doen en het is goedkoop.
Maar aan de andere kant zeg ik Nee omdat ik nog van niemand ervaringen heb gehoord over een internetmakelaar en je bent die 777 euro kwijt als je je huis niet meer wilt verkopen.Dan is een gewone makelaar met No cure,no Pay wel interessanter als je toch besluit je huis niet meer te verkopen.Maar dan heb je wel weer veel meer makelaarskosten en van dat geld kan je eventueel nog vele leuke dingen doen in je huis.

Dus als iemand hier ervaring mee heeft zou je die dan aub met mij willen delen.

Mijn eerste gedacht? Het is te goedkoop.
Een normale makelaar kost 1,5% van de koopsom oid, of een vast bedrag. Van vrienden die nu op de huizenmarkt komen, hoor ik dat ze maandelijkse abonnementskosten moeten betalen voor elke maand dat de makelaar voor ze werkt.
Daarnaast: zit er nu een notaris bij die club, of komen die kosten er nog bij? Als het het tweede is, want doet die makelaar dan met die koopakte en het passeren etc?
Het klinkt te goed om waar te zijn...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 11:56

anneliesdj schreef:
Ik ben hier nooit eerder geweest maar ik heb toch ook wat vragen omtrent een woning kopen en ben benieuwd of jullie me wat wijzer kunnen maken. Google is vooral veel technisch geneuzel en ik weet ook niet goed op welke termen ik precies moet zoeken :P
Ik ben echt helemaal leek in de huizenmarkt dus vergeef mijn onnozele vragen ;)

Wie heeft ervaring met een hypotheek zonder een vast contract bij een werkgever? (is dat haalbaar?)
Hebben jullie een hypotheek gebaseerd op één inkomen of op twee? (is dat haalbaar?)
Wie heeft ervaring met een starterslening? (in hoeverre maakt dit verschil met bovenstaande vragen in je achterhoofd?)
En hoe hoog mag je hypotheek zijn bij welk inkomen ongeveer? (ik snap dat dat met verschillende factoren te maken heeft) En hoe hoog zijn dan je maandlasten?
En ik zie heel vaak langskomen; vrij op naam, wat wordt daarmee bedoeld?

zonder vast contract kan wel, maar dan moet je wel een intentieverklaring regelen. er zijn bij een vast contract ook geen garanties, zeker momenteel niet, maar het is toch een risicoberekening van de geldverstrekkers wat betreft kansen van slagen zeg maar ,

1 inkomen kan prima, hier kijken we ook op 1 inkomen , ligt er wel aan waar en wat je zoekt en of je eventueel bereid bent de eisen bij te stellen naar wat mogelijk is met het inkomen.

starterslening is een optie, maar wij gaan Zonder, voor een starterslening moet de koopprijs te veel zijn voor de max van het inkomen, wij willen helemaal niet op de max van dat ene inkomen lenen, dus valt de starterslening sowieso af, daarnaast vraag ik me af of het wel mogelijk is om van die starterslening gebruik te maken als je met 2 personen koopt op 1 inkomen :?
tuurlijk kun je alles op naam etc van de persoon wiens inkomen voor de hypotheek gerekend is , maar zodra je er in gaat met een inkomen extra , heb ik geen idee wat dat doet met zo een lening.

vrij op naam is dat de koper in ieder geval geen overdrachtsbelasting hoeft te betalen (nieuwbouw, of verkoper neemt het voor zijn rekening) of er nog andere kosten onder vallen weet ik even niet .

als je een globaal beeld wil van wat je met wel inkomen kan lenen kun je bij verschillende geldverstrekkers rekenvoorbeelden invullen (rabo, abn, ing, moneyou, hypotheker, vereniging eigen huis) een flink aantal daar van hebben ook rekenvoorbeeldjes waar je kan zien hoeveel dta maandelijks zou kosten zeg maar.
als je wat meer zekerheid wil, dan zul je toch echt moeten gaan praten met een geldverstrekker, of een gesprekje hypotheker plannen, 1ste gesprek kost niks en dna heb je ook een beeld van wat wel en niet kan .

lovemyhorse1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 12:22

dammie1 schreef:
lovemyhorse1 schreef:
Jolliegirl,gefeliciteerd.
Was de kerstmarkt in Dordrecht gezellig?Wilde gister ook gaan maar de kids hadden geen zin.

Werd zaterdag gebeld door een makelaar van Huizenlinq.
Of ik onze woning niet bij hun in de verkoop wilde doen.
Zit nu heel erg te twijfelen of ik dit wel zou doen.
Het is een internetmakelaar en je huis komt dan op
Funda
Jaap
Huizenlinq
Huislijn
Huizenzoeker
VBO
Moviq
Koopwoningen
en dat voor een bedrag van 777 euro.

Voor die 777 euro doen ze:
*afspraken regelen voor bezichtigingen die je zelf moet doen
*onderhandelen met potentiele kopers over de prijs
*ze stellen de koopakte op
*zorgen voor ondertekening van de koopakte
*controle van de notariele stukken
*het transport

Iemand ervaringen met Huizenlinq of advies om het wel of niet te doen.
Aan de ene kant zeg ik Ja omdat ik zelf prima de rondleidingen kan doen en het is goedkoop.
Maar aan de andere kant zeg ik Nee omdat ik nog van niemand ervaringen heb gehoord over een internetmakelaar en je bent die 777 euro kwijt als je je huis niet meer wilt verkopen.Dan is een gewone makelaar met No cure,no Pay wel interessanter als je toch besluit je huis niet meer te verkopen.Maar dan heb je wel weer veel meer makelaarskosten en van dat geld kan je eventueel nog vele leuke dingen doen in je huis.

Dus als iemand hier ervaring mee heeft zou je die dan aub met mij willen delen.

Mijn eerste gedacht? Het is te goedkoop.
Een normale makelaar kost 1,5% van de koopsom oid, of een vast bedrag. Van vrienden die nu op de huizenmarkt komen, hoor ik dat ze maandelijkse abonnementskosten moeten betalen voor elke maand dat de makelaar voor ze werkt.
Daarnaast: zit er nu een notaris bij die club, of komen die kosten er nog bij? Als het het tweede is, want doet die makelaar dan met die koopakte en het passeren etc?
Het klinkt te goed om waar te zijn...

Daarom vraag ik juist hier rond of er mensen zijn die er ervaring mee hebben.
Ik zit gewoon heel erg te twijfelen of ik het zou doen.
Notaris weet ik niet of die erbij zit.
Dat kan ik nergens op de site vinden.
En nu heb ik het huis ook te koop staan met een bord in de tuin en op Marktplaats zonder makelaar dus mocht ik het zo verkopen moeten we toch naar de notaris.
Ik wil gewoon weten of er geen addertje onder het gras zit.

Msschien dat Berdien hier antwoord op kan geven?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 12:28

dammie1 schreef:
Jolliegirl schreef:
Zooow...drie dagen kerstmarkt erop zitten in dordrecht...drie dagen van 12 uur werken..

Jaja t is allemaal rond!! Eindelijk!
Donderdag is de overdracht bij de notaris. :)

Vind je het heel erg als ik wacht met je feliciteren tot je post van donderdag dat het inderdaad gelukt is?
:+

Hahahahahaha dat is een slimme!!
Laten we dat maar doen.

Ik ga eens even bijlezen!

Kerstmarkt was druk..heb gewerkr dus ben niet op de markt zelf geweest.

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 13:44

Haha ik snap je wel hoor jolliegirl !
Dat zei ik ook al tegen m'n vriend.
Ben nou pas blij als we de sleutel hebben haha.

Wij gaan donderdag een ander huisje bezichtigen.
Voelt wel heel apart om weer helemaal opnieuw te beginnen haha.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 14:48

ik durde inderdaad ook pas blij te zijn toen het geld eenmaal goed en wel op mijn rekening stond. Nu alleen de laatste afwikkeling met de verzekeringen en wachten op de afrekening van glw. en dan is het echt klaar.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 15:57

Sonja_vR schreef:
anneliesdj schreef:
Ik ben hier nooit eerder geweest maar ik heb toch ook wat vragen omtrent een woning kopen en ben benieuwd of jullie me wat wijzer kunnen maken. Google is vooral veel technisch geneuzel en ik weet ook niet goed op welke termen ik precies moet zoeken :P
Ik ben echt helemaal leek in de huizenmarkt dus vergeef mijn onnozele vragen ;)

Wie heeft ervaring met een hypotheek zonder een vast contract bij een werkgever? (is dat haalbaar?)
Hebben jullie een hypotheek gebaseerd op één inkomen of op twee? (is dat haalbaar?)
Wie heeft ervaring met een starterslening? (in hoeverre maakt dit verschil met bovenstaande vragen in je achterhoofd?)
En hoe hoog mag je hypotheek zijn bij welk inkomen ongeveer? (ik snap dat dat met verschillende factoren te maken heeft) En hoe hoog zijn dan je maandlasten?
En ik zie heel vaak langskomen; vrij op naam, wat wordt daarmee bedoeld?

zonder vast contract kan wel, maar dan moet je wel een intentieverklaring regelen. er zijn bij een vast contract ook geen garanties, zeker momenteel niet, maar het is toch een risicoberekening van de geldverstrekkers wat betreft kansen van slagen zeg maar ,

1 inkomen kan prima, hier kijken we ook op 1 inkomen , ligt er wel aan waar en wat je zoekt en of je eventueel bereid bent de eisen bij te stellen naar wat mogelijk is met het inkomen.

starterslening is een optie, maar wij gaan Zonder, voor een starterslening moet de koopprijs te veel zijn voor de max van het inkomen, wij willen helemaal niet op de max van dat ene inkomen lenen, dus valt de starterslening sowieso af, daarnaast vraag ik me af of het wel mogelijk is om van die starterslening gebruik te maken als je met 2 personen koopt op 1 inkomen :?
tuurlijk kun je alles op naam etc van de persoon wiens inkomen voor de hypotheek gerekend is , maar zodra je er in gaat met een inkomen extra , heb ik geen idee wat dat doet met zo een lening.

vrij op naam is dat de koper in ieder geval geen overdrachtsbelasting hoeft te betalen (nieuwbouw, of verkoper neemt het voor zijn rekening) of er nog andere kosten onder vallen weet ik even niet .

als je een globaal beeld wil van wat je met wel inkomen kan lenen kun je bij verschillende geldverstrekkers rekenvoorbeelden invullen (rabo, abn, ing, moneyou, hypotheker, vereniging eigen huis) een flink aantal daar van hebben ook rekenvoorbeeldjes waar je kan zien hoeveel dta maandelijks zou kosten zeg maar.
als je wat meer zekerheid wil, dan zul je toch echt moeten gaan praten met een geldverstrekker, of een gesprekje hypotheker plannen, 1ste gesprek kost niks en dna heb je ook een beeld van wat wel en niet kan .

Heel erg bedankt Sonja, daar ben ik al een stuk wijzer mee in elk geval!

Hamont

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 18:32

Ik doe inderdaad mijn bezichtigingen zelf. Via Huisnet.nl, dit is wel van een echte makelaar. Alleen regio Zwolle/Kampen. Hij houdt wel vinger aan de pols. Ik ben zelfs nog minder kwijt dan 777 euro, het bevalt me wel goed eigenlijk want mensen hebben veel vragen over de buurt. De tweede bezichtigingen doet mijn makelaar, daar betaal je dan apart voor.

De prijsonderhandelingen bemoei ik mij niet mee, daar doe ik ook geen uitlatingen over tegen de kijkers. Je kunt wel zelf een afspraak maken wanneer je wil, ik heb er dadelijk ook weer 1. En ik plan ze ook op zondag.

Ik snap dat het een raar idee is, dat komt omdat dit concept nog een beetje in opkomst is. Maar het wordt steeds meer gedaan. Je hebt ook makelaarsland, dat is hetzelfde principe. Als mensen vragen waarom ik ze zelf doe, zeg ik eerlijk dat het mij bijna 1500 euro scheelt. Het moet je wel liggen, als je zenuwachtig bent kun je het beter manlief laten doen.

Laat de mensen gewoon vooral zelf kijken, en als ze vragen hebben probeer je ze te beantwoorden. Na afloop een brochure meegeven is een goed idee.

Een funda vermelding is natuurlijk wel het allerbelangrijkst. Mijn huis is op funda nu meer dan 5000 x bekeken, en op marktplaats 'maar' 100 x.

De tijd van de makelaar zit vooral in al die bezichtigingen, daarom kan het veel goedkoper als je die zelf doet.

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 00:46

Op zich vind ik het wel fijn dat de makelaar de bezichtigingen doet, hij kan ook een beetje vissen bij de kijkers wat ze willen, wat ze te besteden hebben en hoe hun situatie is. Maar wij hebben expliciet opdracht gegeven voor verkoop van deze woning en aankoop nieuwe woning. Wij zijn zelf niet goed in onderhandelen, wij doen de huizen die we zelf bezichtigen dan ook samen met de makelaar. Dan weet je meteen wat de reden van verkoop is van het huis en heb je vaak ook wel een idee hoeveel rek er eventueel in de vraagprijs zit.
Maar ja, voorlopig hebben we nog geen bod..... en het ziet er ook niet naar uit dat dat er op korte termijn gaat komen. (als jij het nou wel wilde kopen Hamont..... maar helaas ...)

ffjor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 09:25

vraagje, hoelang duurt het normaal voordat de makelaar het koopcontract heeft opgesteld?
We zijn vorige 2 weken terug op donderdag tot een prijs gekomen, bouwkundige keuring was een week later, toen belde de makelaar meteen of we onze gegevens en keuze notaris wilde doorgeven (laatste wisten we nog niet, waren nog aan het wachten op offertes), vrijdag belde hij weer, maandag alles doorgegeven en nu wachten we ruim een week (nadat we onze gegevens doorgaven).
Daarbij komt ook nog dat de verkopers ineens een poster hadden hangen dat ze meededen aan de open huizenroute afgelopen zaterdag (mag natuurlijk maar ik kreeg er geen goed gevoel bij).

Ik wil niet zeuren bij de makelaar, hij heeft vast meer te doen dus vandaar mijn vraag hier eerst maar:)

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 09:40

Gewoon de makelaar bellen hoor! Duurde bij ons maar enkele dagen :)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 10:08

Bij ons gelijk de volgende dag :)

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 10:10

wij hadden het ook de volgende dag in huis. ik zou ook even bellen hoor. de makelaar wordt duur betaald (mede door jou) om zijn werk te doen.

paulus26

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 10:26

Bij ons heeft er 3 uur tussen gezeten van bod tot koopovereenkomst

ffjor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 10:30

Hm oke, duidelijk! Ik ga maar eens even bellen!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 10:56

ffjor schreef:
Daarbij komt ook nog dat de verkopers ineens een poster hadden hangen dat ze meededen aan de open huizenroute afgelopen zaterdag (mag natuurlijk maar ik kreeg er geen goed gevoel bij).

Dat is toch juist wel raar aangezien jullie het al gekocht hebben?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 11:11

gewoon bellen en vragen hoe het zit ,
een voorlopig koopcontract is voor een makelaar een standaard dingetje waar ze maar een paar dingetjes bij hoeven in te vullen/aan te passen , dat hoeft geen week te duren .

Riaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 12:02

anneliesdj schreef:
ffjor schreef:

Dat is toch juist wel raar aangezien jullie het al gekocht hebben?

Het zou kunnen zijn dat de verkopers al betaald hebben om mee te doen aan de OHR, mocht de verkoop om een reden qua financiering niet doorgaan met jullie, en ze hebben andere geinteresseerden dan kan het zo zijn dat ze daar dan mee verder gaan. Moeten wel eerst jullie ontbindende vw van fin. verlopen zijn.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 12:09

Oja, maar dat lijkt me ook vreemd als je dan in dat huis gaat kijken tijdens die open dag en hoort dat het al verkocht is (onder voorbehoud) zou ik stom vinden dat ik me lekker heb zitten maken op een huis wat ik toch niet kan krijgen.

ffjor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 12:41

Ik vond het ook raar anneliesdj, maar het is idd nog niet definitief allemaal dus ik dacht ook ze hebben zich er vast al voor ingeschreven/betaald (ze doen al 3 jaar een paar keer per jaar mee).

Riaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 13:38

Klopt anneliesdj, maar daar heeft een verkoper (helaas) weinig mee te maken, die wil zijn huis alleen maar verkopen.
Ik zou me er niet druk over maken, het is de gang van zaken doen..

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 13:42

Ffjor: dit gebeurt vaker hoor...voor t geval je afhaakt.
Ons huis is ook nog een x in de ohd meeeweest. :)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 16:23

Betalen voor aan de OHD mee te doen? :? Wij hebben ook meegedaan, misschien dat het bij ons inclusief was bij de makelaarskosten, maar wij hebben daar nooit iets over gehoord.

Bij ons zaten er zowel bij aankoop als verkoop 2 weken tussen de mondelinge overeenkomst en het voorlopig koopcontract.