Bezuinigen op de boodschappen - deel 5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Floepie86

Re: Bezuinigen op de boodschappen - deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 00:02

Mwah ik vind de eurenweken aanbiedingen niet echt interessant..
Meer snoep, koek etc. dan echt groente en fruit.

Mensen omgeving van Delft, zaterdag 28 september verkopen wij leeg. Het gaat alleen om de eigen merk c1000 artikelen helaas.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 00:05

Van de 100 ga ik voor maar liefst 7 aanbiedingen, haha: de hak rode kool, milder kaas, tonijn, mars/snickers, uien (wel twee netten, pfff wat kost één net normaal eigenlijk?) en de optimel weer! Gelukkig is die laatste vrij vaak in de aanbieding bij de c1000 want die drinken we erg veel!

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 00:13

Vond de aanbiedingen ook tegen vallen.
Yucca, lijken veel aanbiedingen niet gewoon 'goed' en kun je beter naar de aldi/lidl/nettorama e.d. gaan? Ik haalde eerst ook altijd alles van Hak en Bonduelle in de aanbieding. Maar vind de potten van de Lidl net zo lekker en zijn nog groter ook dus dan hoef ik niet steeds alles af te struinen. Ik ben alleen maar vries dan gewoon 2/3 porties in als ik de pot open maak. Zo ben ik zelfs nog goedkoper uit dan bij 1 euro en 1+1 acties.
En de milner kaas scheelt ivh niet veel aangezien het maar een kleine verpakking is en bij de Lidl is de tonijn niet in de actie ook maar 1,19 geloof ik. Dus om daar nou speciaal voor naar c1000 te gaan en de nep optimel is ook gewoon lekker van de Lidl. Geen idee van prijs alleen.
Vond de verschillende smaakjes sandwich spread nog wel interessant. (normaal 1.70,- en die heb je bij de Lidl alleen maar naturel).

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 00:27

De producten die ik haal en A-merk zijn kopen wij heel bewust. Hak, calve mayo, optimel... Ik heb huismiddelen geprobeerd maar die zijn afgekeurd. Andere yoghurtdrinks zitten zoetstoffen in die een bittere nasmaak hebben, optimel heeft dat niet. En een euro voor een blikje tonijn is altijd nog goedkoper dan 1,19 ;-) Kaas van huismerken ben ik ook niet zo weg van en aangezien ik echt een kaaseter ben wil ik wel wat lekkers op mijn brood!

Ik laat me verder nooit verleiden tot het kopen van A-merken of andere aanbiedingen als we die normaal ook niet kopen, tenzij ik een keertje gek wil doen. Lidl en Aldi kom ik ook vaak, maar ook daar kan je je verkijken op de prijzen. Koek is bijvoorbeeld erg duur bij de Aldi, komt vooral omdat ze wat meer de luxere koeken aanbieden.

Bij mij in het dorp zitten de c1000, Lidl en Aldi bij elkaar om de hoek dus vaak loop ik bij zeker twee even binnen voor de aanbiedingen. C1000 ga ik sowieso altijd heen voor de speciale dingen en A-merken.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 01:01

Prima over nagedacht dan dus :j dus dan zijn het voor jou zeker fijne aanbiedingen. Van sommige wil ik ook perse A merken hebben, maar van die dingen viel het me op dat het mij daarin juist niet interesseert :P

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 07:59

Mag ik me hier ook weer melden.

Nav een topic over het bijhouden van je financiële situatie, gisteren eens even gekeken bij het "Extra Inzicht" kopje van Rabobank bankieren. Zeer handige functie waaruit kwam dat wij met z'n tweeën bijna 400 euro in de maand uitgeven aan boodschappen. Dat is natuurlijk echt veel te veel en ik wil proberen dat met de helft te minderen en dus weer voor 50 euro in de week aan boodschappen te doen.

Nou kreeg ik gisteren de folder van de c1000 binnen en het zijn weer euro-aanbiedingen, dus dat helpt me mooi in de eerste poging :+

Wat het bij ons wel duur maakt is dat we echte vers fruit en groente eters zijn, elke dag een stukje vlees bij het avondeten e.d.
Ik wil dus eigenlijk weer een weekplanning gaan maken met wat we gaan eten elke dag (als diner) en dat aanpassen op de aanbiedingen met vlees en groente die op de folder staan. Dat doe ik nu ook al wel een beetje, maar meestal haal ik voor de eerste twee dagen en dan moet ik weer boodschappen doen en ongemerkt gaat er dan toch weer meer mee naar huis.

Ik ga nu even een heel stuk teruglezen om te kijken of er nog leuke en bruikbare tips instaan.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 08:44

Kom ik weer aan hoor!
Heb je een (grote) vriezer?

En... de markt en toko

Dat zijn mijn 2 belangrijkste bezuinigingstips wat betreft verse groente.
Groenten haal ik dus grotendeels/altijd op de markt en let daarbij op wat er in het seizoen is, thuisgekomen ga ik zonodig aan de snij om het te verdelen/blancheren en in te vriezen.
Mocht dat voor jou niet mogelijk zijn moet je bewuster je groentes kiezen, witte kool kun je bijv. rustig anderhalve week in de koelkast bewaren, tauge moet je wel met een paar dagen opeten. Paprika/courgettes/tomaten/prei kun je minimaal een week wel bewaren (wel uit het plastic halen, papieren zak (markt) kan wel gewoon, tomaten wel even controleren iedere paar dagen, zit er op 1 nl een beetje schimmel heeft de rest het binnen een dag ook, haal je die ene eruit dan blijft de rest ook langer goed).
Probeer 1x per week boodschappen te doen, evt 2x waarbij de tweede keer alleen voor bijv. melkproducten oid is.

Ik eet ook vrijwel dagelijks vlees (of vis), maar koop het vlees in de aanbieding en vries het in portiepakjes in.
Je kunt ook minderen in vlees, hoewel ik natuurlijk niet weet hoeveel vlees jullie eten, maar in roerbak/eenpans gerechten kun je behoorlijk 'bezuinigen' op vlees zonder dat je het echt merkt. Ik eet dan 100 gr vlees ong per maaltijd, terwijl als je agv maaltijden eet je over het algemeen veel meer vlees eet.

Toko voor (bepaalde) groenten, die zijn daar echt goedkoper en ook vaak lekkerder mijn inziens, maar ook voor kruiden en kruidenmixen, uiteindelijk bespaar je dan op maaltijdsauzen/maaltijdmixen ed als je die regelmatig gebruikt.
Neem als je toch niet al te moeilijk wil doen een basissaus mee, bijv. tomatensaus/puree en gooi daar zelf (verse) kruiden in.

Kweek (keuken)kruiden in de vensterbank, leuk om te doen, zaadjes kosten verhoudingsgewijs niet veel en heerlijk door gerechten heen. Ik ben echt een groot gebruiker van basilicum bijv. plantje doet het zowel binnen als buiten prima! Kun je ook weer zelf pesto van maken.
Basilicum is nog wel eens een lastige (wat ik op internet lees), ik heb gemerkt dat je het beste een potje wat open is aan de onderkant op een schotel of diep bord kunt zetten en dan water geven van onderaf (in de schotel dus), zodra het droog is weer bijgieten.
Je kunt zaadjes gebruiken maar natuurlijk ook eenmalig een plantje kopen waar je maanden plezier van hebt.

En kijk volgend jaar/volgend seizoen eens naar het zelf kweken van groenten, ik heb er echt veel lol van tot nu toe (dit is ook mijn eerste jaar en ben ook nog eens veel te laat begonnen lol), nogmaals zaadjes kosten geen drol als je ze bijv. bij de action haalt of bij de lidl als ze in de aanbieding zijn. Paar zakjes aarde en wat grote potten.

*\o/*
Ik heb mijn eerste courgette net geoogst! Hij is een beetje misvormd maar werd de laatste anderhalve dag eigenlijk niet meer groter dus heb hem er maar afgehaald. Alleen had ik zaterdag ook al 3 courgettes gekocht op de markt waar ik er pas 1 van op heb dus ik ga eerdaags ook maar courgettesoep maken naar het eerder geplaatste recept, wel iets gevulder met wat gekookte aardappel erdoor.
Waarschijnlijk kan ik binnen 2 dagen de tweede courgette nl ook oogsten.
Cherrytomaat plantjes hangen nu ook vol groene vruchtjes.
En de zelf gekweekte peterselie die ik nu moet snoeien voor het doorschiet kan mooi de courgettesoep in :)

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 08:51

Jeetje dank je.
Heel veel dingen doe ik al :j Alleen ik moet echt leren in de vriezer te kijken wat ik nog heb :o
Vries dan braaf van alles in en vervolgens vergeet ik het gewoon :oo
Daar moet ik dus beter op letten.
En ik heb niet een hele grote vriezer en wij eten met zijn tweeën al 4 broden in de week dus ik heb mijn ruimte ook wel nodig :+

Vriendlief is een hele moeilijke eter, aardappels/vlees/groente eten we eigenlijk iedere dag.
Soms koop ik voor twee dagen, dat lukt in de winter met stampot vaak wel wat beter. Maak meestal dan voor woensdag en vrijdag, zodat ik op vrijdag niet hoef te koken (heerlijk begin van het weekend :+ )

Eigenlijk let ik altijd heel scherp op de aanbiedingen die er zijn, maar het gaat denk ik meer om alles erom heen wat ik ook nog meesleep? Wij hebben echt een huis vol snoepjes, koekjes en chips e.d. Serieus daar kan een weeshuis van eten :o Dat is vriendlief zijn schuld, maar dat gaat nu ook gewoon veranderen.

Ik denk dat ik vrijdag maar weer eens naar de Aldi ga en morgen een kritisch ga kijken wat we nog hebben en wat we nu echt nodig hebben om volgende week door tekomen. Daarnaast ga ik ook nog even naar de c1000 voor de nodige euroknallers, al viel het me een beetje tegen :o

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 09:01

vlees eruit halen (vermoed dat het vooral om vlees gaat?) als je ook je brood er smorgens uithaalt, groentes kun je bevroren in de pan gooien die hoef je niet eerst te ontdooien.
Het kan handig zijn te investeren in een grotere vriezer (kan ook tweedehands natuurlijk), maar ik weet niet hoe het met jullie ruimte zit natuurlijk.

Boodschappen doen met een lijstje (al dan niet met het weekmenu in je achterhoofd) helpt enorm tegen onbedoeld dingen in je karretje gooien omdat het in de aanbieding is of omdat het lekker is.

Houdt er rekening mee dat Aldi niet altijd zo goedkoop is als het lijkt, wel als je een vervanging zoekt voor A-merken, dan scheelt het heel veel, maar A-merken en huis en/of budgetmerken in de supermarkt scheelt ook al behoorlijk. Wel is aldi/lidl vaak goedkoper wat betreft groente volgens mij... Zelf kom ik er niet voor mijn wekelijkse boodschappen, alleen voor specifieke aanbiedingen.

Nu heb ik wel het geluk dat ik hier de AH, digros, deka en lidl allemaal zo'n beetje op dezelfde afstand heb zitten, voor de Aldi/Vomar/Deen en Coop moet ik een heel eind omrijden en een C1000 zit hier volgens mij helemaal niet lol, tja als je in Zaandam woont is het meeste toch AH :P

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 09:12

Ik heb niet echt de ruimte voor een grote vriezer. Ik heb in de keuken een kleine met drie laden en in de garage staat een klein kistje.
KOmend weekend krijg ik nog een extra koelkast want soms ik het ook wel moeilijk om alles te kunnen houden in de koelkast in de keuken. Vooral op warme dagen als er ook veel drinken in de koelkast ligt is dat lastig.
Wij drinken trouwens zelf al heel erg veel water en thee. Ik omdat ik het zo gewend ben en vriendlief omdat hij dat eigenlijk net zo lekker vindt als ander drinken. Soms doen we er een beetje aanmaak limonade door.

Voor groente en fruit ga ik echt het liefste naar de Lidl, daar is het het beste, ook qua prijskwaliteit. Probleem is dat ik die gewoon echt niet in de buurt heb zitten.
Met het werk zit in bovenop een Jumbo en onderweg naar huis kom ik nog een AH, Poiesz, Aldi tegen. In ons dorp zit alleen een c1000.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 10:23

Wat een goede tip van de Rabobank!! Ik heb meteen even gekeken!
Valt reuze mee wat ik uitgeef aan boodschappen. Ik ga dit goed in de gaten houden!!

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 10:38

Ik gebruik ook wel eens de Extra Inzicht van de Rabobank, maar vind hem niet altijd even uitgebreid. Ben nu begonnen om het regelmatig in Excel bij te houden. Download de gegevens van de Rabobank en zit dit in Excel. Kan ik zo uitgebreid doen als ik zelf wil..

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 10:46

ja ik vind het dus wel uitgebreid. Je kan per maand precies zien wat je hebt uitgegeven aan de boodschappen en waar je dat hebt gedaan.
Zo koop ik bij de Lidl of Aldi ook weleens iets wat niks met levensmiddelen te maken hebben, maar die staan dan wel tussen de boodschappen terwijl die beter onder kleding oid kunnen vallen ;)
Bijhouden in Excel is niet aan mij besteed, daar ben ik echt te lui voor en ik neem niet altijd een bonnetje mee.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 12:45

Ik bewaar ook geen bonnetjes, maar betaal eigenlijk alles met de pin, dus weet precies waar ik mn geld heb uitgegeven.

Nadeel bij de rabobank vind ik dat ie opbrengsten en kosten niet tegen mekaar weg kan strepen. Ik betaal wel eens met de gezamenlijke pas iets voor mezelf en maak ik dan later weer over vanaf mijn eigen rekening. Het programma van de rabobank kan dus geen negatieve uitgaven herkennen, dus dan lijkt het net alsof ik bv. heel veel kleren heb gekocht, terwijl ik heel netjes dat geld van mijn eigen rekening heb overgemaakt en per saldo dus 0 zou moeten zijn. Dat vind ik dus een groot nadeel..

Ik heb het heel lang zo bijgehouden, maar nu toch maar in Excel verder gegaan. Doe voor mijn werk veel in Excel, dus dat scheelt weer!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 12:49

Sakkia, dat vriezer probleem heb ik dus ook, er zit een hoop in, maar dan moet ik er wel in kijken zeg maar :+
wil maar weer (goede voornemens :? ) een lijst gaan maken die ik aan de koelkast ophang met een magneet waar precies op staat wat er in zit , heeft ooit wel eens nut gehad, dus wie weet :P

Miesemuisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 12:52

hier doen wij 1 keer in de zoveel tijd een opruim week.. moet er in elk gerecht (avondeten ) iets uit de voorraadkast/vriezer zitten :P. moet je dan soms nog wel dingen voor bij halen, maar t gaat dan nog best snel leeg :)

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 13:00

Ja maar ik twijfel dan altijf of het vlees dat er in zit nog wel goed is en dan gooi ik het weg...

Ik moet mezelf echt aanleren voor het boodschappen doen even in de vriezer te kijken wat daar nog inligt en daarop mijn weekmenu's aanpassen. Maar dat is dus echt een gedragsverandering en die zijn zo moeilijk :+

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 13:13

als het in de vriezer zit , zal het mij zalig zijn, dat gaat de pan in :+
maar moet zeggen dat het er hier niet idioot lang in zit als ik er om denk dat het de vriezer uit moet voor het eten .
voor onszelf hebben we drie laatjes, en ik heb de mandjes in de hondenvriezer ook voor onze voorraad omdat ik tegenwoordig dichtbij het juiste merk kan krijgen voor de hond, dus hoef niet meer 80 kg in 1 keer te bestellen

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 16:47

Vind de aanbiedingen van de c1000 beetje tegen vallen

Ik heb meegenomen FA douchegel voor vrouwen, want die voor mannen waren goedkoper bij de Hoogvliet. Die waren tot gister 1+1 gratis.

En we hebben 2 flesses alles reiniger meegenomen, 2 zakken aardappelschijfjes en een nasi pakket :)

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 16:49

Naath86 schreef:
Ik bewaar ook geen bonnetjes, maar betaal eigenlijk alles met de pin, dus weet precies waar ik mn geld heb uitgegeven.

Nadeel bij de rabobank vind ik dat ie opbrengsten en kosten niet tegen mekaar weg kan strepen. Ik betaal wel eens met de gezamenlijke pas iets voor mezelf en maak ik dan later weer over vanaf mijn eigen rekening. Het programma van de rabobank kan dus geen negatieve uitgaven herkennen, dus dan lijkt het net alsof ik bv. heel veel kleren heb gekocht, terwijl ik heel netjes dat geld van mijn eigen rekening heb overgemaakt en per saldo dus 0 zou moeten zijn. Dat vind ik dus een groot nadeel..

Ik heb het heel lang zo bijgehouden, maar nu toch maar in Excel verder gegaan. Doe voor mijn werk veel in Excel, dus dat scheelt weer!

Klopt, overboekingen tussen eigen rekeningen worden ook meegenomen in uitgaven/inkomsten. Beetje onhandig.
En iets wat ik bij een webshop heb gekocht en later heb teruggestuurd wordt ook nog meegenomen in je uitgaven. Nou ja dat ding kan ook niet toveren, maar het is wel handig om je gezonde boerenverstand er nog bij aan te hebben.
Maar in basis vind ik het extra inzicht fijn!

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 17:06

Je kan dingen bij extra inzicht "uitzetten" en hem dat dus niet mee laten rekenen :), moet wel handmatig.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 17:14

Klopt, maar als ik specifiek naar mijn kledinguitgaven wil kijken dan klopt dat dus ook niet helemaal. Maar soit.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 17:29

Eef_Bam schreef:
Je kan dingen bij extra inzicht "uitzetten" en hem dat dus niet mee laten rekenen :), moet wel handmatig.

Volgens mij kan je hem wel buiten een categorie laten, maar neemt ie hem dan alsnog mee als uitgaven, maar dan als niet-gecategoriseerd. Of kan je hem ook helemaal buiten het overzicht laten, dat kan ik namelijk niet vinden..

saroanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 17:46

Ik heb toch wel leuke aanbiedingen gescoord bij de c1000. Zakken unox soep, kilo mineola's, aardappeltjes, pepsi en nog het een en ander.

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 18:43

C1000 zit voor ons echt in de uithoek van Hilversum, dus daar komen we nooit. Vind het opzich wel een fijne winkel.

M'n vriend is gelukkig erg goed in restjes opmaken, die maakt van heel veel verschillende kleine beetjes een heerlijk gerecht klaar. Overigens is hij wel erg kritisch betreft invriezen. Had het er gister nog over, dat we best vaker vlees in de aanbieding kunnen halen om het in te vriezen. Hij zegt dat je dat proeft en dat wil ie niet :+