Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ipsilonka

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 22:03

Ik verbaas me over de gasverbruiken hier. Wij gebruiken zonder verwarming al 10 kuub in de week. En ik let echt zo goed mogelijk op mijn douche tijd, douche niet meer onder de regendouche. Ga wel af en toe in bad. Maar dan nog snap ik het niet goed.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 22:13

Heb je toevallig een gaskachel of gasboiler in huis.
Waakvlam verbruikt veel gas.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 22:19

Bij ons zit het lage verbruik echt in de douchekop en de douchetijd. Volgens Google kost 5 minuten douchen gemiddeld 0,2 m3 gas, dat is dan om 50 liter water te verwarmen. Onze douchekop geeft 4 liter water per minuut. Dat is in 5 minuten maar 20 liter water, dus minder dan de helft. En vaak genoeg douchen we korter dan dat.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 22:21

karrij schreef:
Naath86 schreef:
Ik vraag me wel serieus af hoe mensen aan 4 m3 gas komen in de maand. Wij zijn met zijn 2en en verbruiken met douchen ongeveer 0.4 m3 per dag. Dan ga je toch echt wel over de 10 m3. Wij hebben net een nieuwe cv en douchen max 15 minuten totaal samen. Ben toch wel benieuwd hoe sommigen dan zo laag zitten.

Dat kan ook niet, als wij weg zijn( op vakantie) dan " verbruiken" we al 0.15 kuub, dat is dus 4,5 kuub per maand. Dan wordt er dus niet gedouched en gekookt!

Wij hebben nu voor de derde maand op rij 3 kuub verbruikt, met twee personen.
We hebben de cv op eco stand gezet, dus als we de warme kraan niet aanzetten dan blijft het verbruik gewoon 0. Eerder zaten we op zo'n 7 kuub per maand, dus inderdaad zo'n 4 kuub sluipverbruik door de cv.
Verder koken we op inductie. Douchen doen we om de dag, en dan heel kort. Samen onder de douche, om en om inzepen en afspoelen. Vaak zijn we in minder dan 5 minuten klaar. En als ik mijn haren was dan neem ik wat meer tijd. We hebben een waterbesparende douchekop die zo'n 2 liter per minuut geeft, dus echt heel zuinig. En afwassen doe ik deels met koud water. Ik let er ook op dat ik de warme kraan niet aan zet om de handen te wassen bijvoorbeeld.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 22:22

mavantos schreef:
DiantaM schreef:
Wij zijn met zijn vieren en gebruiken ergens tussen de 0,5-1.00 kuub per dag door douchen. Dus dat mensen op zo weinig gas uitkomen vind ik oprecht knap.

Oh ik ben blij dat jullie dat ook erg laag vinden. Ik dacht al wat doen wij gruwelijk mis met 20 m³ voor een maand. Is dat nog wel aan de hoge kant, maar goed. Mijn hobby is paardrijden en die van mn vriend douchen... Dan is dat douchen nog steeds een stuk goedkoper, ondanks de gasprijzen :+

Haha ja als mijn man even moet nadenken over iets van werk oid, gaat hij douchen..

En ik heb lang dik haar dus dat is ook altijd wel een langdurig proces.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 22:23

Ipsilonka schreef:
Ik verbaas me over de gasverbruiken hier. Wij gebruiken zonder verwarming al 10 kuub in de week. En ik let echt zo goed mogelijk op mijn douche tijd, douche niet meer onder de regendouche. Ga wel af en toe in bad. Maar dan nog snap ik het niet goed.

Bad is wel reuzeveel gas.

Ik ben veel minder gaan douchen aangezien wij nu de volle mep betalen. Denk dat we deze maand op 8m3 uitkomen.

Ik douche nu 2 a 3x per week, 10 minuten, en de rest ouderwets met een washandje. Nu hoef ik momenteel niet vaak de deur uit, heb geen paard en sport niet ( :o ) dus dat gaat dan wat makkelijker. Al voelt het wel als een serieuze consessie…

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 22:25

Sharani schreef:
Bij ons zit het lage verbruik echt in de douchekop en de douchetijd. Volgens Google kost 5 minuten douchen gemiddeld 0,2 m3 gas, dat is dan om 50 liter water te verwarmen. Onze douchekop geeft 4 liter water per minuut. Dat is in 5 minuten maar 20 liter water, dus minder dan de helft. En vaak genoeg douchen we korter dan dat.

Daarvan vraag ik me dan af of ik dat wel prettig zou vinden. Ik hou wel van een beetje fatsoenlijke straal, heb hem wel op de ecostand staan, maar een pisstraaltje vind ik ook niks aan..

@8nnemiek dan snap ik het. Maar om de dag douchen gaat er bij mij niet in. Vind het voor mezelf wel zo prettig om dagelijks te kunnen douchen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 22:26

Mellow schreef:
Trap er niet in bij hun...
Wij kregen ook een telefoontje van hun destijds. Scherpe aanbieding en het maandbedrag kon flink omlaag. Eenmaal getekend konden we een tijd later flink bij betalen.
Wij waren niet de enige bij wie ze dit trucje uithaalden.

Mijn vader ook, 79 jaar met een klein pensioentje en AOW. En dan moet hij dus volgend jaar ergens een nieuw contract afsluiten :( |(

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 22:27

Hier in september 15 kuub gas en 140 kWh stroom. 2 personen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 22:29

Ik zit tussen de 1 en 6 kuub per week.. maar vind het wel gezegend, ga niet blauwbekken in mijn eigen huis en ik douche wanneer ik wil :o

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 22:33

Naath86 schreef:
Daarvan vraag ik me dan af of ik dat wel prettig zou vinden. Ik hou wel van een beetje fatsoenlijke straal, heb hem wel op de ecostand staan, maar een pisstraaltje vind ik ook niks aan..

@8nnemiek dan snap ik het. Maar om de dag douchen gaat er bij mij niet in. Vind het voor mezelf wel zo prettig om dagelijks te kunnen douchen.

Ik heb een super fijne douchekop die met heel weinig druk toch een fijne, harde straal geeft. Echt ideaal! Ik doe de kraan meestal maar half open, of iets minder zelfs, en dat werkt perfect. Deze heb ik: *link*

Zelf doe ik me op de dagen dat ik niet douche gewoon met een washandje wassen. Natuurlijk niet op dagen dat ik hard gewerkt en gezweet heb, maar als ik een dag alleen achter de computer heb gezeten dan mis ik die douche niet :D

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 22:44

Ipsilonka schreef:

Ik denk dat het er wel behoorlijk aan ligt wat voor installatie je thuis hebt en hoe nieuw deze is. Ik douche zelf best ruim en warm, vanochtend zelfs 20 minuten (oeps :')) en ik zit op 4 kuub per maand. Ik kook ook nog op gas en dat doe ik elke dag minstens 1 keer, dus ik snap eigenlijk niet hoe het zo laag kan zijn. De CV ketel is nog wel vrij nieuw.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 22:49

Kinke schreef:
Mellow schreef:
Trap er niet in bij hun...
Wij kregen ook een telefoontje van hun destijds. Scherpe aanbieding en het maandbedrag kon flink omlaag. Eenmaal getekend konden we een tijd later flink bij betalen.
Wij waren niet de enige bij wie ze dit trucje uithaalden.

Mijn vader ook, 79 jaar met een klein pensioentje en AOW. En dan moet hij dus volgend jaar ergens een nieuw contract afsluiten :( |(

Dit is toch hartverscheurend |(

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 22:51

Relaxed schreef:
Ik zit tussen de 1 en 6 kuub per week.. maar vind het wel gezegend, ga niet blauwbekken in mijn eigen huis en ik douche wanneer ik wil :o

Nou ja dat dus idd. We hebben wel variabel tarief, maar om nu een dag over te slaan met douchen vind ik echt te ver gaan. Ik mag graag douchen, al probeer ik er nu qua tijd wel op te letten. Daarentegen hebben we wel zoveel mogelijk de houtkachel aan.
En we hebben gewoon heerlijk een grote regendouche :D

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 22:53

rien10 schreef:
Dit is toch hartverscheurend |(

Jep. En hij heeft allerlei medische problemen en zoals zoveel oudjes de verwarming hoog. Z'n geheugen begint te haperen en het oorlog in Oekraïne en gas/electraprijzen snapt hij helemaal niks meer van. Al diverse keren geprobeerd hem het uit te leggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 22:56

Naath86 schreef:
Relaxed schreef:

Nou ja dat dus idd. We hebben wel variabel tarief, maar om nu een dag over te slaan met douchen vind ik echt te ver gaan. Ik mag graag douchen, al probeer ik er nu qua tijd wel op te letten. Daarentegen hebben we wel zoveel mogelijk de houtkachel aan.

Ik heb het programma van mijn cv wel aangepast en elektrische deken, maar als ik het koud heb gaat ie wel graadje omhoog :j

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 23:02

4 liter water per minuut? Ik heb geen idee hoe het bij ons zit (wel besparende douchekop) maar dat klinkt als heel erg weinig?
Eén maaltijd fibrebeet voor mijn paard kost al 6 liter.. ok vreemde vergelijking haha maar ik probeer me voor te stellen hoe veel - of weinig dus eigenlijk - 4 liter is.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 23:07

Douchekop is waterbesparend als ie 7 liter of minder water per minuut geeft. 4 liter per minuut is een goede waterbesparende douchekop.
Om te testen, kraan open zetten en kijken hoeveel liter water er in de emmer zit na een minuut.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 23:52

Wij zijn met zijn tweeën en zeker 1x per week de kleinzoon ook hier en we douchen iedere dag onder een regendouche.
Maar idd inzepen en afspoelen en weer door :D

Verder staat overdag de ketel uit dat scheelt gewoon een bult gas aangezien wij er een hebben hangen die constant een boiler warm houdt.
Die is aan vervanging toe en de woningbouw plaatst hierna een hele.zuinige of een hybride

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 00:12

Mijn totaal voor stroom en gas van september is:
Stroom 72kwh
Gas 4,42m3

Mijn lage gasverbruik komt denk ik door: minder dan 5 minuten douchen, niet elke dag douchen, waterbesparende douchekop, gezicht en handen wassen aan de wastafel met koud water. Hier ook geen gasverbruik door afwassen want dat kan ik niet meer (en dat heeft niks met luiheid of verwennerij te maken, rare aanname...), mijn vaatwasser is hier de enige die afwast. Verder een vrij nieuwe cv ketel, hij is 3 jaar oud denk ik.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 00:28

Hier in september 7 m3 gas en 57 kwh verbruikt, eenpersoonshuishouden en werk 2 dagen op kantoor, rest thuis. Verwarming niet aangehad die maand.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 06:57

Naath86 schreef:
Relaxed schreef:

Moet je ook zeker niet doen als het voor jou belangrijk is én je het kunt betalen :j . Ik vind het zonde van mijn geld, besteed het liever aan andere dingen. Douchen is mijn hobby niet, dat doe ik om schoon te worden. Een regendouche vind ik echt niks en niet alleen vanwege de 20 liter water per minuut die hij gebruikt :') .

Wij hebben een spaardouche van Grohe, die mengt het water met lucht of zo en geeft daardoor ook een normale straal. Hij geeft officieel iets van 5 liter water per minuut, maar omdat er ook een begrenzing op de kraan zit komt het bij ons neer op 4 liter. Gemeten zoals hierboven genoemd. Het is 1 van de zuinigste douchekoppen die Grohe heeft.

Nogmaals, ik vertel dit als tip voor mensen die moeten of willen besparen op hun gasverbruik. Begrijp het helemaal als iemand die dat niet hoeft te doen, niet zijn of haar doucheroutine wil veranderen :) .

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 07:14

Sharani, weet jij welke douchekop dat is van Grohe? Ik heb nu eerst die van Annemiek besteld, voor 17,- kun je je geen buil vallen. Eerst maar zien of daardoor het gasverbruik naar beneden gaat.

SaskiaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 07:39

September is 9m3 gas en stroom 131 kwh -100 kwh = 31 kwh. We zijn met vier personen.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 07:43

Fitzroy schreef:
Sharani, weet jij welke douchekop dat is van Grohe? Ik heb nu eerst die van Annemiek besteld, voor 17,- kun je je geen buil vallen. Eerst maar zien of daardoor het gasverbruik naar beneden gaat.

*klik*
De tweede uit deze lijst. Die van Annemiek staat er volgens mij ook in.