Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ryder

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 23:53

Wij gaan ‘gewoon’ een maand of 9 op een vakantiepark wonen als we uit ons huidige huis moeten. Niet ideaal maar ook wel weer lachen. En de locatie is prachtig.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 23:57

De 6 maanden hangt meestal samen met de offerte termijn van de banken. Voorheen was een langere termijn van niet zo'n probleem of verlenging niet zo duur. Ben benieuwd wat de stijgende rente dat voor invloed op heeft/gaat hebben. Dan is het voor banken natuurlijk minder interessant om daar zo aan mee te werken.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 08:10

manzano schreef:
Pas hier wel enorm mee op. Althans als koper. Je betaalt namelijk 8% overdrachtsbelasting, de bank vind het niet ok meestal en verzekering technisch is het ook soms gedoe.

Ons huis is naar een opkoper gegaan die zijn panden sowieso al verhuurd en tevens geen hypotheek nodig had.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 11:15

Mars schreef:
manzano schreef:
Pas hier wel enorm mee op. Althans als koper. Je betaalt namelijk 8% overdrachtsbelasting, de bank vind het niet ok meestal en verzekering technisch is het ook soms gedoe.

Ons huis is naar een opkoper gegaan die zijn panden sowieso al verhuurd en tevens geen hypotheek nodig had.

Ja dan maakt het niet uit, maar voor de meeste kopers hier geldt dat niet.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 12:02

VanHuisUit schreef:
Zijn er mensen die hier een huis hebben gekocht cq verkocht met een half jaar of meer levertijd?

Yep, uiterlijk na 1,5 jaar…

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 14:05

Wij hebben onze woning in februari gekocht en hebben komende week eindelijk de sleuteloverdracht! :):)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 15:15

Een hoop gaan bijna verhuizen alweer.

Hier destijds ook 9 maanden in een kleine toercaravan met voortent gewoond op een camping met de aanhangwagen vol extras erbij. De koper wilde er snel in, de verkoper moest wachten op een sterk vertraagde nieuwbouw.

Chevax Nieuwe fotos, moeten jullie die weer volledig zelf betalen of neemt de makelaar een deel van de kosten op zich omdat ze zo onduidelijk waren?

Ik zag van de week een huis waarin ze het nodig vonden een design messenblok te fotograferen en tussen de fotos te zetten :+ waarom? Dat voegt toch gewoon niks toe?

Hier al een week aan het wachten of mijn bod geaccepteerd wordt of niet. -O- Heb wel al gemeld inmiddels dat ik geen tijd heb om heel lang te moeten wachten op antwoord. Nou ja lang wachten op een ja ok is geen probleem, lang wachten op een nee dat doen we niet is wel een probleem. Dan zijn mogelijke kanshebbers misschien in de tussentijd verkocht en sta ik dadelijk met lege handen. Dat is ook niet tof, hoewel ik nog wel even heb. Ik heb inmiddels geen nagels meer over :=

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 15:32

Je kan ook op 2 huizen een bod doen, pas na het tekenen heb je dan 3 dagen bedenktijd, zo kun je dus best wat ruimte creëeren, netjes is t niet helemaal, gebruikelijk wel

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 15:39

Mwa ik neem de gok liever niet :n. Ik moet gewoon nog geduld hebben en duimen op een goede afloop. De verkopend makelaar zit er wel achteraan. En anders waren beide huizen niet voor mij bedoeld kennelijk. Ik kijk ondertussen wel ook door naar andere opties voor het geval dat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 17:05

Waarom zou je wachten tot je wat weet van A voor je op B gaat bieden? Als beide je aanspreken, ga je toch beide je kans grijpen? Daar is niks onfatsoenlijks aan, je kan altijd nog vriendelijk bedanken voor 1 vd 2 als de ander wat wordt.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 17:21

Een gevoelskwestie. En er is niet heel veel aanloop op huis 2. Staat ook al een beste tijd te koop met een heel goede reden. Namelijk de ietwat ongelukkige ligging die je zonder voorwerk pas weet als je er bent. Ik ben tot nu toe de enige kijker die niet meteen weer omdraaide. Ik had mijn huiswerk gedaan en wist ervan.

Er zijn wel weer kijkers geweest afgelopen week begreep ik. Daar kan een koper uitkomen al is die kans klein maar wel aanwezig, maar dan is het huis niet voor mij bedoeld. Ik wil die mensen gewoon niet blij maken met een dode mus omdat ik weet dat zij mijn bod hoe dan ook zullen accepteren. Maar ik ben er nog niet helemaal uit of die ligging niet ook mijn struikelblok gaat zijn.

Afwachten is nu het enige wat ik kan doen. Ik heb woensdag en donderdag ochtend nog bezichtigingen staan al zijn dat "noodoplossingen" maar wel goede en dichtbij. Die wacht ik af. Heb ik dan nog niets gehoord dan haak ik af en ga of voor huis twee of een van de twee noodoplossingen als die toch beter passen. Of voor geen als het niet past. En in de tussentijd zoek ik rustig door

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 08:22

Karuna, jij kijkt toch buiten Nederland? Dan gelden mogelijk ook andere regels qua bieden. Spannend hoor

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 09:36

Heeft er iemand hier weleens een bod gedaan waarbij de opleverdatum ver in de toekomst ligt? (1 maart 2023 in dit geval) En hoe beviel dat?

Opzich huren wij nu dus kan het maar ik vind het ook wat eng. Stel je voor er gebeuren gekke dingen in de tussen tijd? Het leven is zo onplanbaar.

Gefeliciteerd Daphne!

Mars: hoe bevalt het klussen? Zitten jullie er al lekker in? :D

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 09:43

Daar gaat het de laatste pagina's net over....
1 maart is niet enorm ver weg.... dat is binnen 6 maanden (als je nu nog moet bieden, voor je dan handtekening zet is het september)

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 09:48

Ja over de technische kant, daarover hebben we onze hypotheekadviseur een mail gestuurd. Ik heb zelf geen idee wat dat doet met de banken en dergelijke, daar laat ik me over informeren.

Mijn vraag gaat meer over de persoonlijke kant.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 10:03

Tja er kan altijd wat gebeuren toch.... Zorgen dat je in tussentijd alvast je zaken geregeld hebt (evt. een levensverzekering oid als je in je eentje de 10% niet kan betalen... mocht er wat gebeuren en je wil van de koop afzien. Veel mensen laten die pas ingaan als de hypotheek ingaat en dus pas bij levering, maar kan verstandig zijn om dat eerder te doen). Op zich is de termijn niet bijzonder lang, dus in die zin zou ik me er niet heel druk om maken. Als je alles financieel gewoon geregeld hebt.... en prive zijn er 100 doemscenario's denkbaar, maar dat kan ook binnen 2 maanden of als je er net woont of wat dan ook.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 10:56

Wij hebben ons huis in februari gekocht met oplevering 1 september ( weliswaar 2020).
Wij konden de garantstelling uit eigen zak betalen waardoor we nog even konden wachten met de hypotheek aanvraag.
Toen leek het erop dat er een stijging zou komen in de rentes dus toch alvast gaan regelen ( langer dan 3 maanden kreeg je toen een boete) uiteindelijk zo'n 300 euro boete gehad voor verlening van de offerte maar als we hem 3 weken later aangevraagd hadden ( voor zo lang was de boete) had dat ons ook ongeveer 300 euro meer door hogere rente gekost.
Wij huurde, hadden het eigen geld, en ondanks rente iets steeg steeg de waarde van het huis ook.

De rentes gaan op korte termijn niet zakken volgens mij: je huis wordt wellicht goedkoper maar de rentes stijgen daarmee ook : onderaan de streep blijft het redelijk hetzelfde gok ik.

Je moet alleen je financiering rond kunnen krijgen en het moet betaalbaar voor je blijven.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 12:15

Ik heb in juli geboden met levering in januari, was inderdaad wat beperkt qua hypotheekaanbieders hoewel ik denk dat ik uiteindelijk toch voor deze aanbieder was gegaan. Er zijn genoeg opties op zich die minstens 6 maanden geldig zijn en de rentedalingen zullen nu inderdaad ook wel weer een tijdje klaar zijn (waren ook niet significant, maar het had voor mij wel 0,25% kunnen schelen als ik even had gewacht... :+ Maar goed dat risico wilde ik niet lopen). Verder... Ik vind zo'n termijn niet extreem lang en ik vind het ook wel fijn om alles rustig voor te kunnen bereiden wat de verhuizing betreft.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 13:31

karuna schreef:
Een hoop gaan bijna verhuizen alweer.

Hier destijds ook 9 maanden in een kleine toercaravan met voortent gewoond op een camping met de aanhangwagen vol extras erbij. De koper wilde er snel in, de verkoper moest wachten op een sterk vertraagde nieuwbouw.

Chevax Nieuwe fotos, moeten jullie die weer volledig zelf betalen of neemt de makelaar een deel van de kosten op zich omdat ze zo onduidelijk waren?

Ik zag van de week een huis waarin ze het nodig vonden een design messenblok te fotograferen en tussen de fotos te zetten :+ waarom? Dat voegt toch gewoon niks toe?

Hier al een week aan het wachten of mijn bod geaccepteerd wordt of niet. -O- Heb wel al gemeld inmiddels dat ik geen tijd heb om heel lang te moeten wachten op antwoord. Nou ja lang wachten op een ja ok is geen probleem, lang wachten op een nee dat doen we niet is wel een probleem. Dan zijn mogelijke kanshebbers misschien in de tussentijd verkocht en sta ik dadelijk met lege handen. Dat is ook niet tof, hoewel ik nog wel even heb. Ik heb inmiddels geen nagels meer over :=

Ik heb zelf een bedrijf ingeschakeld dat makelaarsfoto's maak, m'n huis van Funda laten halen, de makelaar het afgesproken deel van de kosten betaal bij annulering opdracht en ik zie wel even hoe ik he nu verder ga doen.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 13:32

Ik heb nog nooit zoveel schoongemaakt en opgeruimd als de laatste tijd...

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 13:41

Ik ben blij dat dat me grootdeels is bespaard. *\%/* ik zag me al slepen met mijn hond en takjes halve huis ontruimen vooraf al. Vervolgens alle dingen van de hond moeten laten verdwijnen op magische wijze.

Hopelijk krijg je betere fotos

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 14:03

Ben met de verkoop van mijn vorige huis ook zo aan het sjouwen geweest met mijn honden ... eerst honden ergens onderbrengen, dan huis cleanen (en wat zijn er dan veel haren overal) dan foto's, dan honden er weer in, honden er weer uit op bezichtigingsdagen, etc. :+

OK bedankt voor jullie reacties op de vraag van 6 maanden of meer mbt de overdrachtsdatum. Komt dus toch best nog wel voor. Zit erg te twijfelen wanneer ik mijn huis te koop moet gaan zetten, voorjaar 2023 of najaar... vind het ook erg lastig dat de wereld zo veranderd is de afgelopen maanden, van vrijwel geen rente naar toch wel weer duidelijk rente, van maar doorstijgen naar wat stagnerende markt....

Met de huidige markt zou ik liever verkocht hebben voordat ik een bod zou doen op wat anders. Of je moet zeker weten dat je huis bedrag x y z opbrengt en daar rekening mee houden met je bod.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 14:17

Chevax: heb je het nu weer uit de verkoop gehaald? Maar dat kost je toch best veel aan annuleringskosten vd makelaar en aan weer nieuwe foto’s? Ga je nu naar een andere makelaar?

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 17:26

Suzanne F. schreef:
Chevax: heb je het nu weer uit de verkoop gehaald? Maar dat kost je toch best veel aan annuleringskosten vd makelaar en aan weer nieuwe foto’s? Ga je nu naar een andere makelaar?

Ik heb het anderhalve maand geleden uit de verkoop gehaald, makelaar had wat persoonlijke issues en dat werkte hierin door. Zit een verhaal achter, maar dat ga ik niet delen ivm privacy. We hadden scherpe annuleringskosten afgesproken. Ik ben zelf ook te makkelijk geweest, omdat ik eens een keer geen (lastige/meedenkende) klant wilde zijn. Voor mijn werk huur ik veel fotografen in. Dan werken we mt draaiboeken die ik opstel en daarin staat elk noodzakelijk shot omschreven. Natuurlijk worden er ook spontane shots gemaakt, maar ik weet wat ik nodig heb en dat werkt prima. Nu heb ik me veel terughoudender opgesteld en dat had ik niet moeten doen. Er is geen sprake geweest van een echte photoshoot: hij liep met z'n iPhone door het huis en maakte foto's. Ik ben van de details. Je kunt redeneren "maken die zoveel verschil", maar voor mij wel. Ik vind het bijvoorbeeld erg storend als de wcdeur openstaat, de lichten niet branden (want dat maakt een wereld van verschil in de sfeer van de foto), enz. Ik reken dat de makelaar niet zozeer aan als wel mezelf, ik had gewoon moeten doen zoals ik het in mijn werk ook doe.

Nu komt er een bedrijf dat alleen maar woningen fotografeert voor makelaars/verkoop, ze maken ook video-opname voor een langere presentatievideo en een korte clip voor op de socials en maken van die mooie, ingekleurde plattegronden.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 17:41

Foto's zelf maken met een iphone? Nou dan vind ik je makelaar-onwaardig hoor. Spijt me zeer.
Annuleringskosten deed ik ook nooit aan.... Als ik m'n werk niet goed doe moet een klant gewoon voor iemand anders kunnen kiezen. Alleen de opstartkosten kreeg je niet terug, maar die waren ook echt alleen maar kostendekkend voor de fotograaf/funda etc.