Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 20:50

bigone schreef:
Even een tip, weet niet of het al te laat is maar morgen gaan nieuwe energie tarieven in. Kan voor mensen met een variabel contract goed zijn om vanavond nog een ander contract af te sluiten.

Goede tip! Kan mijn vriend nog even kijken. Of geldt dat voor België?

Samantha_

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 20:51

Ja heerlijk! Ga er ook zonnepanelen op laten zetten. Dat is ook een fijne besparing.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 20:56

Dat staat bij ons ook nog op het lijstje!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 21:05

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 21:09

Ik wil deze winter gaan besparen via simpele dingen die ook nog eens goed zijn voor het milieu.
Bijvoorbeeld: niet de warmwaterkraan gebruiken voor handen wassen en dingen afspoelen. Dat is echt onnodig en vooral een kwestie van gewenning.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 21:12

senna21 schreef:
Ik wil deze winter gaan besparen via simpele dingen die ook nog eens goed zijn voor het milieu.
Bijvoorbeeld: niet de warmwaterkraan gebruiken voor handen wassen en dingen afspoelen. Dat is echt onnodig en vooral een kwestie van gewenning.

Dat zijn dingen die ik al nooit deed. Grappig, want dat was onbewust.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-21 21:33

Probeer hier nu ook wat bewuster mee om te gaan. Bijv met douchen de kraan ook wat minder warm. Schijnt overigens ook goed te zijn voor je weerstand :7

Net de energietarieven gecheckt maar zit eigenlijk prima (EnergieDirect). Maar goede tip!

Ja de 2 dagen per week is in principe haalbaar maar dan moet ik niet allerlei rare dingen krijgen die ik nu niet voorzie :o :) heb mooie buffer maar ja als er achter elkaar dingen stuk gaan of het huis krijgt opeens kuren kan dat snel gaan natuurlijk. Laten we maar hopen op wat geluk de komende tijd :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 21:36

Wanneer je nog een vast contract hebt voor een jaar of twee jaar is er ook niet zoveel aan de hand maar veel mensen hebben een variabel contract en die zijn na morgen op jaarbasis ongeveer 500 euro meer kwijt.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 21:38

Ik heb nu een quooker, dan heb je ook veel sneller warm water in de keuken.
In m’n nieuwe huis wil ik er ook weer 1.
Iemand een idee, ik heb een witte ronde eettafel. En eigenlijk wil ik die gewoon meenemen. Alleen zitten er heel veel krasjes enzo in. Iemand idee hoe ik m glad krijg, weer strak wit en geen nieuwe krassen?

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 21:43

Goede tip! Ons contract was afgelopen en wij zaten eigenlijk nog even prima door de variabele tarieven maar nu toch overgestapt.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 21:44

Van welk materiaal is de tafel, Samantha? Als het hout is zou ik de krasjes vullen, glad schuren en opnieuw lakken.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 21:48

Ik denk mdf met een laag erover. Zijn ook stukjes van de verflaag af.
Maak morgen wel even een foto.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 22:15

PSvanLot schreef:
bigone schreef:
Even een tip, weet niet of het al te laat is maar morgen gaan nieuwe energie tarieven in. Kan voor mensen met een variabel contract goed zijn om vanavond nog een ander contract af te sluiten.

Goede tip! Kan mijn vriend nog even kijken. Of geldt dat voor België?

Toevallig ben ik van de week overgestapt van NLE (goedkoop) naar Greenchoice (groen). Kost ca €75 meer op jaarbasis aan gas, electra wek ik zelf op met de zonnepanelen. Maar na een jaar hebben ze een €250 cashback actie. En ze betalen de overstapboete.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 22:18

Sorry dat ik zomaar kom binnenvallen :o

Ik was op zoek naar een topic waar ik kan checken of het bespaart als ik deze winter beneden op hout stook en in de badkamer een electrische kachel zet. Ipv de cv lekker op 20°? Jullie daar ideeën bij?

De ketel voor warmwater kun je terugzetten qua basistemperatuur, las ik van de week. Staat bij mij nu op 63° maar dat is een beetje onzin, kan best terug naar 50° aangezien we niet heel veel warm water gebruiken...

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 22:20

Zou je een elektrische verwarming op een badkamer willen? Of zijn die er speciaal voor?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 22:28

Minimale temperatuur heet water heeft ook te maken met risico's als veteranenziekte.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-21 22:30

Ik schat zo in dat het zeker uit kan maken, ik neem toch aan dat je niet 24/7 in de badkamer bent :+

Met het water kun je het inderdaad instellen. Scheelt zeker als je een grote ketel hebt. Zo ook het uitzetten als je een paar dagen weg bent. Niet dat ik daaraan denk }:0 maar het scheelt wel :)
Wat gezegd wordt over legionella / veteranenziekte moet je eigenlijk altijd in de gaten houden als je lagere temperaturen hebt. Of als je lang van huis bent. Douchekoppen zijn gevreesde verzamelplekken voor legionella...

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 06:00

Hier ook huis geïsoleerd we merken er niet echt wat van verwarming staat ook lekker te loeien.
Ik vertik het namelijk om kou te lijden in mijn eigen huis

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 07:42

Stookkosten is iets waar ik echt niet op ga besparen. Heb t vroeger al iedere winter zo steenkoud gehad in een super slecht geisoleerd huis waar nooit de kachel aan mocht... Nu betaal ik t zelf en vind confort echt wel belangrijker.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 07:53

Stookkosten was hier een van de eerste dingen waar we op gingen besparen. Van 200 euro aan gasverbruik per maand (in de winter) naar 50 euro per maand en inmiddels 10 euro per maand. Dat scheelt ons al gauw zo'n 1500 euro per jaar.
En ik zit momenteel op de boot waar het vanochtend 13 graden was :)) In huis vind ik het dan eerder warm dan koud als het er 16 graden is :')

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 08:13

Dit is de tafel.

Afbeelding

En de plekken:

Afbeelding

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 08:32

tita schreef:
Hier ook huis geïsoleerd we merken er niet echt wat van verwarming staat ook lekker te loeien.
Ik vertik het namelijk om kou te lijden in mijn eigen huis

Precies dit. Lijk wel gek om kou te lijden!

En als je op een goede manier stookt verbruik je ook helemaal niet zoveel. Het in de nacht uitzetten en in de avond vol opendraaien, dat kost veel geld.
Als bv een vloerverwarming constant zachtjes aan staat is dat helemaal geen grote kostenpost.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 08:49

Ik kom hier ook weer binnenvallen! Meest recente besparing: sportschool abonnement opgezegd :+ Scheelt toch €22,50 per maand!

Vanaf deze maand krijg ik helaas minder salaris (2e jaar ziekte, wel druk bezig met reïntegreren) dus dat wordt even enkele maanden droog brood eten denk ik. Mijn vaste lasten kan ik op dit moment niet verder naar beneden krijgen, dus ik hoop gewoon op zo min mogelijk onverwachte rekeningen.

Wat betreft verwarming, ik sta op het punt om hem hier boven op mijn kantoor aan te zetten. Ik werk 100% vanuit huis en zit veel stil, dus ik krijg hele koude handen en voeten. Maar ik ben nog in de ontkenningsfase _O- Ik wil nog geen verwarming aan!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 08:55

We hebben dat ooit getest; de vloerverwarming dag en nacht op 18 graden, of alleen 's avonds een paar uur vol aan. Dat laatste is echt by far heel veel zuiniger :j Logisch ook, anders zou het tegen alle natuurwetten in gaan :))
Doe ik nog steeds soms; 's avonds de vloerverwarming een uurtje aan. Je moet alleen niet de fout maken om te wachten totdat je de warmte voelt, dat duurt namelijk een paar uur, en als je hem te laat aan zet dan blijft de vloer tot diep in de nacht warm. Dus rond 4 uur een uurtje vol aan, dan hebben we om 7 uur warme voeten <3 en is ie om 11 uur 's avonds weer koel.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 09:07

Hier draait de verwarming echt al lang. Maar ik bespaar op mijn eigen manier, het liefst heb ik de verwarming rond de 27 graden, maar heb met mezelf afgesproken dat ik hem als ik thuis ben maximaal op 22 graden mag zetten, liefst 21 en dan dikke truien, sokken en elektrische deken er bij. Ik heb overcapaciteit en vloerverwarming op de badkamer, soms heb ik dagen dan ben ik echt bevroren van binnen en dan ga ik op de badkamer zitten :') Daar is het altijd aanzienlijk warmer dan in de rest van het huis.
Maar ben al 2 keer door de medische molen geweest omdat mijn interne kachel niet werkt, als ik ooit de kans krijg dan verhuis ik ook gewoon naar een tropisch land, :j