Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

poes

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 00:19

Guadeloupe is Frans. Je vliegt er heen met enkel je ID en je blijft op Europese bodem. Dus geen quarantaine bij terugkomst. Wij kunnen ook echt nog bijna nergens heen.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-21 09:43

Wat grappig dat dat onder Europese bodem wordt geschaard (het is toch richting Antillen klopt dat?).
Lijkt me wel zalig hoor, even gewoon echte zon (ik bedoel, wat voor zomer hebben we nu gehad en ik vind het nu al koud worden en dan die regen ... :brr: ) etc.

Hebben jullie de cv / kachel al aan? Ik probeer het met 1 graad minder (op 19 ipv 20 graden standaard) deze winter. Tenminste, dat is het streven O:) zet hem altijd pas echt aan als ik het koud krijg alleen is dat al vrij snel :o zeker als je achter je laptopje zit te werken.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 09:53

Ik heb de vloerverwarming al op het winterprogramma gezet.
Hij draait een dagprogramma welke iedere dag iets anders is, maar gemiddeld zo:

07:00 19,5
16:00 20,0
17:00 20,5
22:30 19,0

Heb eigenlijk geen idee of dat dat goed is haha.

sanneloveyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 10:03

Hier staat de verwarming nog niet aan. Is ook nog totaal niet koud of fris bij ons. Zo blij met de investering in het isoleren van het huis afgelopen jaar! Als het nog wat kouder word eerst nog wat warmer kleden en een lekker kleedje op de bank. Daarna pas de verwarming aan. Het scheelt wel dat ik het niet zo snel koud heb! Maar hoop stiekem dat het nog even duurt voor de verwarming aan moet

Goed dat je gaat proberen de verwarming een graadje kouder te houden! Mij viel het vorige winter mee en wanneer je het toch koud hebt kan je altijd de verwarming (tijdelijk) warmer zetten!

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 10:06

Het is bij mij ook nog niet koud binnen, maar ik moet zeggen dat ik het toch wel lekker vind als de temperatuur binnen behaaglijk is als ik van de hele dag buiten kom.

Staat sinds vorige week vrijdag aan en ik zag op de app dat hij tot nu toe 1x aangeslagen is.

Hoger dan dit gaat de verwarming heel de winter niet, dat is niet nodig gelukkig. Hebben grote raampartijen waar in de winter heerlijk de zon op schijnt, dan geeft zoveel warmte.
In de zomer hebben de platanen blad, die houden het huis dan heerlijk koel.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 10:11

Gefeliciteerd nog voor de jarigen
En Samantha met jullie nieuwe huis.
Hier nu lekker weer, wasmachine aan kan het nog mooi buiten drogen.

Morgen beginnen bij nieuwe baan, zin in.
Uitzendburo vorige 91 euro teveel betaald. Zijn daar echt niet wakker :=
Heb de cv nog niet aan is nu 18 graden in huis,heb ook nog niet koud.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 10:17

Hier nog geen verwarming aan maar het zit op het randje. Met veel thee, dikke trui en dekentje is het in de zetel nog wel te doen. Om thuis te werken is het een tikje te fris.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 10:56

De gewone CV heb ik ook nog niet aan. Ik red me nog met warme sloffen en een dekentje.
Maar vanochtend op mijn werkkamer wel even mijn elektrische kacheltje aangehad op volle stand om de kou er een beetje uit te krijgen. Wel zo fijn met thuiswerken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 11:28

Ik begin het ook best fris te krijgen, maar nog geen verwarming aan(duurt waarschijnlijk niet lang).
Ik heb zelf een tik dat hij niet voor 1 oktober aan mag, gelukkig is het morgen 1 oktober haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 11:37

Hier sinds vorige week aan.. maar hij slaat alleen keer in de ochtend aan. En soms de avond. We hebben enkel glas en nogal een tochtig huis, dus 18 graden voelt ook met dikke trui koud aan.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 11:51

Ik pas dus echt voor het koud hebben of dikke kleren aan te moeten trekken in huis zodat de CV uit kan blijven.
We verbruiken echt zo enorm weinig energie op jaarbasis ondanks dat de vloerverwarming van oktober tot mei 'aan' staat.

Bij de verbouwing krijgen we een haardkachel met speksteen aan de zijkant. Dat blijft 8 uur warm nadat het hout verbrand is, daar heb ik zo'n zin in!

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 11:57

Op de verwarming word hier inderdaad niet bespaard, heb een gruwelijk hekel aan een koud huis.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 12:38

Ik heb m smorgens even aan, anders is het maar 17 graden. En gisteren middag toen de kinderen doorweekt thuis kwamen, even aan om de natte jassen etc te drogen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 13:02

Ik bespaar er ook niet op, maar hou wel de volgorde aan trui aan en dan verwarming. En niet verwarming aan, omdat het met tshirt aan fris is :+

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 13:50

Hier idd ook de verwarming al aan. Wel een oud huis met enkel glas en nog geen plafond, dus het komt hier wel binnenwaaien zeg maar.
Beneden staat de pelletkachel al weer geprogrammeerd op 17 graden (dan slaat die aan als het naar 16 graden gaat en uit als het 18 graden is. Voor overdag prima (ik zit boven te werken, daar staat mijn aircoverwarming op 22 graden aan).
Savonds zet ik de kachel dan op 21 graden, over het algemeen gaat die dan aan en verwarmt bijna de ganse avond (als het kouder is), haalt niet perse de 21 graden maar het is dan wel aangenaam van warmte.
Als het kouder wordt gaat die constant aan op een bepaald vermogen (dan slaat die niet aan en uit op temperatuur maar geeft bv constant 70 % van zijn vermogen. Anders hou ik het hier niet op temperatuur. Als de kachel in de winter een nacht uitgegaan is is het hier maar 12 graden, dat haalt die nooit meer op binnen een deftige tijdspanne. Het doet er 4 uur over om een of 2 graden omhoog te raken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 15:29

Nog geen verwarming hier en op de slaapkamers staan de ramen standaard nog van 8u tot 20u op kiep. Voorlopig red ik het nog met een fleece trui of dekentje :D

Normaal heb je bij terugkeer enkel een test en quarantaine tot je resultaat gekend is als je volledig gevaccineerd bent, ongeacht vanwaar je komt. Of zo stond het toch tot voor kort op diplomatie voor terugkeer naar België. Indien nodig heb ik nog wat dagen vrijaf en kan ik gerust extra thuisblijven.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 16:34

Ben benieuwd! Hier zou 10 dagen quarantaine niet zo grappig zijn.

sanneloveyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 19:32

idinn schreef:
Ik bespaar er ook niet op, maar hou wel de volgorde aan trui aan en dan verwarming. En niet verwarming aan, omdat het met tshirt aan fris is :+

Ja precies dit, maar toen ik vanmiddag thuis kwam was het hier gewoon nog 21 graden in huis, dus hier is zelfs nog geen trui nodig! Ben heel benieuwd wanneer de verwarming wel aan gaat moeten!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-21 19:50

Ik heb mijn vest maar weer uit de kast gehaald :brr: nu wel lekker hoor maar het was te koud brrrr. Heb oude jaren '30 woning. Wel dubbel glas maar bijv geen geïsoleerde vloer. En volgens mij gaat de warmte ook gewoon door de muren heen of zoiets :+
Mis ook de zon want die kan de boel behoorlijk opwarmen, maar zodra de dagen korter worden staat de zon anders tov het appartement en met dan ook nog hoogbouw eromheen komt die zon helaas niet meer zo naar binnen ^)

Verder prima bezig vandaag, want had nog een lekker prakkie :Y) en geen boodschappen gedaan :D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 19:57

Wat gaan jullie hard zeg! Een hoop leuke berichten gemist zie ik. VanHuisUit, wat heerlijk dat je nog maar zo weinig hoeft te werken om rond te komen! Geweldig <3

De verwarming staat thuis nog niet aan, maar ik ben dan ook al 4 weken niet thuis geweest op een enkele dag na :Y) Op de boot waar we aan het klussen zijn koelt het 's nachts heel snel af, dus daar hebben we inmiddels voor de derde dag op rij 's avonds even de elektrische kachel aan (maar daar kunnen we gratis onbeperkt stroom gebruiken :)) )
Thuis is ons huis veel beter geïsoleerd, en de tuinkamer die eraan vast zit warmt heel snel op in de zon, waardoor we eigenlijk alleen bij temperaturen rond het vriespunt of bij heel gure, donkere winterdagen moeten bijstoken.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 20:01

Nu lekker met mijn voetjes op de vloerverwarming! Net aan en zo lekker

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 20:26

Hier ook altijd vesten en dekentjes.
Maar oud huis, en een hoek. Wel dubbel glas maar blijft een koud huis.
Straks heb ik een tussenwoning die beter geïsoleerd is en wat nieuwer, dus dat zal wel schelen.
Ik ben al wat aan het opruimen, ben gelukkig niet zo’n verzamelaar en ruim regelmatig op dus het valt mee.
Maandag worden er foto’s gemaakt voor de verkoop dus nog even flink aan de poets het weekend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 20:37

https://www.info-coronavirus.be/nl/reizen/

Daar kan je alles vinden voor terugkeer naar België. Nepal valt niet onder hoog-risico, dus hooguit testen op dag 1 of 2 van terugkomst en als die negatief is mag je als gevaccineerde gewoon je ding doen. En op dag 7 nog een test.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 20:45

Even een tip, weet niet of het al te laat is maar morgen gaan nieuwe energie tarieven in. Kan voor mensen met een variabel contract goed zijn om vanavond nog een ander contract af te sluiten.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 20:49

Samantha_ schreef:
Hier ook altijd vesten en dekentjes.
Maar oud huis, en een hoek. Wel dubbel glas maar blijft een koud huis.
Straks heb ik een tussenwoning die beter geïsoleerd is en wat nieuwer, dus dat zal wel schelen.
Ik ben al wat aan het opruimen, ben gelukkig niet zo’n verzamelaar en ruim regelmatig op dus het valt mee.
Maandag worden er foto’s gemaakt voor de verkoop dus nog even flink aan de poets het weekend.

Dat gaat je heel veel warmte schelen!