Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 15:31

Wij hadden een hypotheek met de laatste 40K niet aflopend na 30 jaar, met het idee er achter dat we na ons pensioen dat makkelijk als 'huur' zouden kunnen betalen. Maar toen het zover was was de rente op dat restant zo hoog en de rente op een spaarrekening zo laag dat we het maar in één keer hebben afgelost.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 15:51

Queelens schreef:
Ik vind houten trouwens ook heel erg leuk en best betaalbaar. Wij hebben daar ook naar twee huizen gekeken toen we nog in die regio zochten.

Hier gaat alles ver boven vraagprijs momenteel, bizar wel! Wij kochten 3 jaar terug ons huis in Houten, gezinshoekwoning. Kan m een ton hoger minimaal verkopen nu.

Houten noord is ook een stuk duurder dan toen. Appartement, 40m2 vraagprijs 190.000 ging onlangs voor 250.000. :oo

Maar ben t met je eens, Houten is heel leuk! :P

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 16:19

Urona447 schreef:
Nadeel van aflossing vrij is dat je rente vaak hoger ligt omdat het risico voor de bank hoger is.

Heb laatst gesprek gehad en scheelde bijna niks tot letterlijk niks. Verschilt beetje per aanbieder.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 16:32

manzano schreef:
Urona447 schreef:
Nadeel van aflossing vrij is dat je rente vaak hoger ligt omdat het risico voor de bank hoger is.

Heb laatst gesprek gehad en scheelde bijna niks tot letterlijk niks. Verschilt beetje per aanbieder.

Hier scheelde het 0,3 procent. En omdat de rente in ons geval aftrekbaar is, is het verschil echt wel klein.
En tja, op dit moment is aflossen interessanter dan sparen, dus we lossen veel af. Maar er komt ook een moment dat we minder aflossen ivm geplande verbouwing in de toekomst. En dan hebben we juist weer neer belang bij de lagere maandlasten. Iedereen moet zijn eigen keuzes maken, naar voor ons was dat deel aflossingsvrij een heel goed idee. Juist omdat we altijd al goed waren in sparen.
Wij hebben trouwens ook onderhandeld over het boetevrij af te lossen percentage. Dat hebben we omhoog gekregen van 10 naar 20 procent per jaar bij deze aanbieder.

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 16:34

Bij ons scheelde het 0,5 procent en dat vond ik uiteindelijk toch wel behoorlijk.

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 16:43

Ik ben even uit het bieden gestapt en heb ingeschreven bij het nieuwbouwproject om de hoek. Mocht 5 opties nemen maar mensen die vanuit de sociale huur gaan verhuizen krijgen voorrang. Spannend in deze tijd. Als 2e word er gekeken naar financiële check en die heb ik. Daarna naar snelheid van inschrijven. Die was niet aangekondigd en ik zag toevallig de mail binnenkomen dat dat kon en had binnen 1 minuut de inschrijving afgerond. Nu duiken, woensdagmiddag hoor ik meer.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 16:46

Bij ons scheelt het nu maar 0.1% op de rente voor aflossingsvrij of annuïteiten

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 17:02

Wij hebben onze aflossingsvrije bewust niet meegenomen. Wij willen zo snel mogelijk aflossen en de lasten zo snel mogelijk naar beneden brengen, zeker qua rente waar je niets van terug ziet. Dus ook een lineaire hypotheek gekozen. Want na 30 jaar verkopen om dat stuk aflossingsvrije te betalen onder het motto "we krijgen er dan meer voor als we hebben betaald" klinkt leuk, maar je moet er ook weer iets voor terug kopen wat ook in 30 jaar duurder is geworden.
In 6 jaar hebben we nu 40% afgelost.
Moet er wel bijzeggen dat wij de laatste jaren van de hypotheek met pensioen zijn (zoals het er nu uit ziet tenminste) en dan wil je niet de hoogste lasten hebben, zeker niet als je je het nu gewoon kunt veroorloven. Wij hebben ook geen top hypotheek afgesloten, we hebben gekeken naar welk bedrag wij ons comfortabel bij voelden als vaste lasten, en dat kwam uit op ongeveer 60% van wat wij maximaal konden lenen.

Overigens hebben we wel in die 6 jaar ook nog verbouwd, wat we zelf gefinancierd hebben. Hierdoor wordt de rente ook weer lager want de waarde van het onroerend goed is met die verbouwing (zonder inflatie dus) zeker 80000 euro gestegen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 17:05

Hanafubuki schreef:
Queelens schreef:
Ik vind houten trouwens ook heel erg leuk en best betaalbaar. Wij hebben daar ook naar twee huizen gekeken toen we nog in die regio zochten.

Hier gaat alles ver boven vraagprijs momenteel, bizar wel! Wij kochten 3 jaar terug ons huis in Houten, gezinshoekwoning. Kan m een ton hoger minimaal verkopen nu.

Houten noord is ook een stuk duurder dan toen. Appartement, 40m2 vraagprijs 190.000 ging onlangs voor 250.000. :oo

Maar ben t met je eens, Houten is heel leuk! :P

Ik zou ook niet zozeer naar de vraagprijs kijken, als wel naar wat soortgelijke appartementen opbrengen op het moment. Ik heb al meerdere keren gezien dat mensen opzettelijk hun vraagprijs heel laag inzetten, zodat er veel mensen komen kijken en dan hebberig worden.

Overigens zou ik niet dood gevonden willen worden in Houten :=

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 17:14

Century schreef:
Maar studieschuld heeft toch een veel lagere rente (als dat niet al 0 is) dan je hypotheek? Waarom zou je langer meer hypotheekrente betalen om je studieschuld af te betalen? Uiteindelijk kost je dat meer geld.

Dat klopt, maar wij moeten nu per maand rond 350 euro missen door de studieschuld, dus mijn gedachtengang was dat als wij nu de maandlasten nog verder kunnen verlagen, zijn wij eerder van de studieschuld af en kunnen dan ook wel aflossen.

Maar gaan dat natuurlijk uitgebreid even bespreken.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 20:02

verootjoo schreef:
Bij ons scheelt het nu maar 0.1% op de rente voor aflossingsvrij of annuïteiten

Hier ook maar 0.1%

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 20:21

Bij mij scheelt het zelfs maar 0.05 % . Mijn situatie is zo dat het voor mij gunstigst Is om het grootste gedeelte aflossingsvrij te hebben.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 11:49

Change03 schreef:
Zullen we de koppen bij elkaar steken en samen iets kopen? :')

Hier dan het geschikte huis daarvoor :+
https://www.funda.nl/koop/landgraaf/hui ... straat-90/

Ligt aan de voorzijde wel wel aan een drukke weg, ik zou daar nu niet willen wonen.
Maar het is al opgesplitst in twee woningen, en door de constructie met de grond nu betaalbaar, en kun je daar heel erg goedkoop wonen.

@Ikke, niks voor jou?

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 11:51

Sansevieria schreef:
Change03 schreef:
Zullen we de koppen bij elkaar steken en samen iets kopen? :')

Hier dan het geschikte huis daarvoor :+
https://www.funda.nl/koop/landgraaf/hui ... straat-90/

Ligt aan de voorzijde wel wel aan een drukke weg, ik zou daar nu niet willen wonen.
Maar het is al opgesplitst in twee woningen, en door de constructie met de grond nu betaalbaar, en kun je daar heel erg goedkoop wonen.

@Ikke, niks voor jou?

Een huis kopen zonder de grond is ook wel bijzonder. Uiteindelijk heb je dus nog geen poot om op te staan als de eigenaar van de grond iets anders er mee wil? Of zie ik dat verkeerd?

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 11:54

Er staat bij dat je later de grond nog altijd bij kunt kopen, je betaald er een tijdelijke huurvergoeding voor die blijkbaar aftrekbaar is. Dan is het nog steeds goedkoop.
Tegenwoordig zie ik dergelijke constructies vaker voorbij komen, heb er nooit echt naar gekeken eerlijk gezegd.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 12:13

Ik heb daar wel naar gekeken. Huis hier in de buurt werd voor 50000 euro aangeboden op die manier. Maar bij navraag bij adviseurs zou het extra lastig zijn daar een hypotheek voor te krijgen. Het 50000 euro huis was het overigens niet waard :') . En staat nog steeds te koop voor een hogere prijs. :P

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 12:42

Sansevieria schreef:
Er staat bij dat je later de grond nog altijd bij kunt kopen, je betaald er een tijdelijke huurvergoeding voor die blijkbaar aftrekbaar is. Dan is het nog steeds goedkoop.
Tegenwoordig zie ik dergelijke constructies vaker voorbij komen, heb er nooit echt naar gekeken eerlijk gezegd.

Volgens mij is het een soort van erfpacht constructie. Je pacht de grond als het jouw uitkomt dan kan je de grond kopen. Koop je de grond niet dan kan je bij verkoop kan je kiezen om het huis met duokoop te verkopen of zonder. Als je voor het laatste kiest dan moet je wel de grond afbetalen.

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 12:56

Duo-koop is inderdaad een soort erfpacht situatie waardoor je ook flink minder kan lenen. Wij hadden begin van het jaar een huis op oog met duokoop.
Maar konden het door de duokoop niet betalen.

Ikke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 16:26

Ik heb gisteren een bod gedaan op het huis wat ik ben gaan bezichtigen.
De makelaar die aanwezig was, was uiterst onvriendelijk.
Ook daarna aan de telefoon.
Hoe lang duurt het normaal ongeveer voordat je iets hoort?

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 16:27

Ikke, heb je geen termijn tot wanneer je bod geldig is aangegeven?

Het huis en omgeving is je dus meegevallen neem ik aan?
Anders doe je geen bod denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 16:42

Wij hebben gisteren bezichtiging gehad. Het huis bied echt ontzettend veel kansen. Het was alleen echt helemaal afgeleefd en verwaarloosd door de huidige bewoners. De locatie is echt geweldig. Alleen zit er in dat huis nog geen cv installatie. Die zouden we zelf moeten plaatsen inclusief alle Verwarmingsleidingen etc. Toen we op zolder kwamen vroeg mn vriend wat er met de draagbalken gebeurd was. Die hoorde vierkant te zijn en waren nu rond geworden. Houtworm, boktor of iets in die zin.

Toen ik vroeg of het mogelijk was om eens met een expert langs te komen voordat we zouden besluiten om een bod uit te brengen keek de makelaar erg geschrokken. Was volgens hem Niet nodig want ja ik wist zelf ook wel dat er veel werk ik zit. Daarnaast werden alle zwarte plekken op de muren en het dak afgedaan als: nee dat is geen schimmel of vochtplek, dat is viezigheid. Terwijl mijn vriend op 1 plek het water uit het plafond zag druppelen.

Dat huis gaat het niet worden.

Ikke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 16:44

Sansevieria schreef:

Nee, die vrouw was echt vreselijk onvriendelijk en ongeïnteresseerd en zei elke 10 seconden iets anders.
Ik heb nog nooit een huis gekocht, dus voor mij is ook alles nieuw.

Ja de omgeving vond ik zelf echt heel fijn.
Het huis erg leuk, zit inderdaad wel wat werk aan. Maar op zich niet dingen die allemaal direct moeten om het leefbaar te maken.

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 16:50

Ikke89 schreef:
Ik heb gisteren een bod gedaan op het huis wat ik ben gaan bezichtigen.
De makelaar die aanwezig was, was uiterst onvriendelijk.
Ook daarna aan de telefoon.
Hoe lang duurt het normaal ongeveer voordat je iets hoort?

Wij hebben ook nog niks gehoord en hebben Dinsdag het bod gedaan. Makeaar was hee dag niet bereikbaar en heeft ook niet terug gebeld. Wij wachten dus nog even.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 17:07

Ikke89 schreef:
Sansevieria schreef:

Nee, die vrouw was echt vreselijk onvriendelijk en ongeïnteresseerd en zei elke 10 seconden iets anders.
Ik heb nog nooit een huis gekocht, dus voor mij is ook alles nieuw.

Ja de omgeving vond ik zelf echt heel fijn.
Het huis erg leuk, zit inderdaad wel wat werk aan. Maar op zich niet dingen die allemaal direct moeten om het leefbaar te maken.

Zonde dat die makelaar zo'n hork is dan, maargoed, het huis moet je maar bevallen.
En ja, een termijn aangeven tot dan en dan is mijn bod geldig dat leer je wel als je maar genoeg huizen gezien hebt, of al meerdere keren gekocht en verkocht hebt :D

Toen wij een bod deden op het huis waar we nu wonen was de makelaar ook niet (meer) zo vriendelijk, wij hadden een eerste bod gedaan van 10 procent onder de vraagprijs.
Waren ze in eerste instantie niet zo heel blij mee.

Ik druk de duimen voor je dat je het hebt!

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 20:21

Groot gelijk lauraa aab zoiets beter niet beginnen
Ikke, spannend. Vervelend dat de makelaar zo’n zuurpruim is maar gelukkig hoef je daar niet van te kopen indd :D

Veriye, voor jou ook nog even afwachten dan..

Sansevieria, hier is de ervaring dat een bod met deadline neerleggen zeer weinig effect heeft.. nu kan ik er natuurlijk niet heel veel over zeggen, want wij hebben het maar een keer gedaan. Maar die makelaar gaf er geen f* om hoor :+

Hier vandaag bouwtechnische keuring gehad. Allemaal goed bevonden. Enkel hele kleine dingetjes naar dat is heel netjes voor zo’n oud huis :)
Omdat ikzelf niet mee kon lopen ivm corona heb ik in de voortuin gewerkt. Wat was dat heerlijk zeg! Ook de verkopende partij gesproken, hele leuke mensen ook. Dus we hebben er zin in. Half november is alleen nog zo langggggg wachten!