[Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hamont

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 09:37

Vandaag 3 bezichtigingen, duim voor mij!!!

paulus26

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 10:00

Ik duim voor je mee!! +:)+

Hebben jullie een hele kleine makelaar? :+

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 10:40

Leuk topic :)

Ik ben hier terecht gekomen omdat we volgend jaar een poging gaan wagen om onze droom uit te laten komen; onze huidige woning te koop zetten en dan op zoek naar een woning in het buitengebied met ongeveer 1 hectare grond, zodat ik mijn paard aan huis krijg :)
Onze huidige woning hebben we gekocht in 2007, sindsdien is er natuurlijk veel veranderd op de huizenmarkt, vandaar dat ik in dit topic al een aantal nuttige tips heb gelezen, dank daarvoor! Alleen vraag ik me wel af, stel dat we minder voor het huis terug krijgen dan het bedrag waarvoor we een hypotheek hebben afgesloten, dan heb je het in feite over een restschuld. Moet je dat dan eerst aflossen voordat je een hypotheek afsluit voor een eventuele nieuwe woning? Hoe gaat dat in zijn werk?

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 10:51

Wauw Hamont, 3 bezichtigingen op 1 dag! Succes!

In welke regio ga je zoeken Wendy? Want huizen met 1 hectare grond zijn vrij schaars, of in ieder geval dat ze dan ook betaalbaar zijn.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 11:00

Ik ga zoeken in de regio Achterhoek. En tsja, wat is betaalbaar... ik heb op funda al genoeg voorbij zien komen wat binnen budget zou moeten liggen. Scheelt ook dat het huis niet modern en/of af hoeft te zijn. Achterstallig onderhoud is niet erg, als de basis maar goed is.
We wonen nu ook in een jaren 20 woning die we helemaal verbouwd hebben. Het enige waar niets aan gebeurd is, zijn de buitenmuren, het dak, sommige binnenmuren en de vloer van de 1e verdieping :')

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 11:04

Wendy, een restschuld kan onder bepaalde voorwaarden meegefinancierd worden. Je neemt dan dus een hogere hypotheek dan noodzakelijk voor de nieuwe woning om (een deel van) de restschuld van de oude woning te kunnen financieren. De hypotheek op de oude woning dient hoe dan ook volledig afgelost te worden op het moment dat de woning verkocht is (passering bij de notaris), er kan geen deeltje achterblijven.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 11:07

@berdien: hmm, bedankt voor je antwoord. Ik zit eigenlijk niet te wachten op een hogere hypotheek, en ik heb denk ik voldoende spaargeld. Wel zuur, al die jaren sparen om er een restschuld mee af te lossen, maar goed.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 11:20

Je kunt er altijd over in gesprek met een adviseur, kijken wat de beste optie is. Die kan de gevolgen van meefinancieren of zelf aflossen ook voor je doorrekenen :j

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 11:22

@Juval: _/-\o_ _/-\o_ , echt fijn voor je, eindelijk het allemaal nu echt achter je te kunnen laten!

Drie bezichtingen, heerlijk, lekker praktisch, slechts 1 keer grote schoonmaak :D .

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 11:25

Berdien schreef:
Je kunt er altijd over in gesprek met een adviseur, kijken wat de beste optie is. Die kan de gevolgen van meefinancieren of zelf aflossen ook voor je doorrekenen :j

Ik weet dat jij zelf ook adviseur bent, maar ik moet zeggen dat mijn ervaring van 2007 het vertrouwen in adviseurs behoorlijk heeft doen afnemen.
Drie verschillende adviseurs geraadpleegd, 3 totaal verschillende voorstellen. Twee kwamen vooral met standaard oplossingen, de derde was uiteindelijk de enige die echt keek naar onze persoonlijke situatie. Punt bij hem is alleen dat hij niet echt in staat is om in taal te spreken die voor mensen die geen adviseur zijn echt goed begrijpelijk is. Maar hij heeft ons destijds uiteindelijk wel een paar honderd euro bespaard.
Maar ik wil het daarom allemaal ook graag zelf begrijpen :)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 11:28

Je móet het ook allemaal zelf begrijpen, anders ga je dingen afsluiten waarvan je geen idee hebt wat het is, wat het doet en wat de gevolgen zijn :) Scheelt dat er sinds 2007 wel veel veranderd is in de wereld van advisering. Veelal ten goede ook. Als ik de adviezen van nu vergelijk met die van 2006/2007 dan is dat niet meer vergelijkbaar, en dat is zonder meer een goed iets.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 11:33

Succes Hamont, dit is hoopvol!

Hamont

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 11:42

Bedankt allemaal! Ik vind het zelf ook fijn, want met twee kleine kinderen poets je je hoe dan ook suf...

Wendy, wij kunnen het gedeelte restschuld van onze ouders lenen. Dat scheelt enorm, want je leencapaciteit gaat heel erg omlaag als je de restschuld mee wil nemen. Al heb ik ook ergens gelezen dat de restschuld vanaf volgend jaar over 30 jaar afgelost kan worden ipv 10, dus dat zou wel gunstig voor je zijn.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 11:45

veel succes vandaag hamont! ik duim voor je.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 11:47

Ik ga vandaag ook bezichtigen *\o/* vind het erg spannend :o

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 11:58

Veel succes, voor de kijkers en verkopers!

@Wendy: jullie hebben dus vast al wat huizen op het oog? Hier zijn we er zo'n 3 jaar geleden voor gegaan, bevalt prima!

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 15:01

Wendy schreef:
Ik ga zoeken in de regio Achterhoek. En tsja, wat is betaalbaar... ik heb op funda al genoeg voorbij zien komen wat binnen budget zou moeten liggen. Scheelt ook dat het huis niet modern en/of af hoeft te zijn. Achterstallig onderhoud is niet erg, als de basis maar goed is.
We wonen nu ook in een jaren 20 woning die we helemaal verbouwd hebben. Het enige waar niets aan gebeurd is, zijn de buitenmuren, het dak, sommige binnenmuren en de vloer van de 1e verdieping :')

Ah ok, Achterhoek is toch ook al weer wat goedkoper dan waar ik zit. (Salland) en als je op wilt knappen dan is er ook wel redelijk wat keuze. Wij zijn zelf niet handig en hebben geen zin in grote verbouwingen.
Hangt ook een kostenplaatje aan vast.

Het is hier ineens stil met bezichtigingen, het huis wordt op Funda nog steeds wel redelijk veel bekeken.
Maar inmiddels heb ik echt steeds minder zin om hier weg te gaan......

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 15:48

paulus26 schreef:
Onze zoektocht naar een nieuw huis heeft bij ons ook wel verbazing gebracht, als je ziet hoe sommige woningen worden aangeboden.
Hierdoor zijn wij op de site http://www.foutehuizen.nl terecht gekomen misschien interessant, lachwekkend en verbazingwekkend om ook eens te bekijken

Haha leuk zeg, best bijzonder dat mensen met foto's waar het één grote bende is hun huis proberen te verkopen...... je moet wel van hele goede huize komen :D om daar door heen te kijken.

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 15:51

Het huis wat wij in augustus gekocht hebben kon er zo op := Er zaten huurders in.. twee honden die nooit werden uitgelaten alleen in de tuin.

Douche helemaal onder de haren. Voor de zolder een barricade van tassen kleren en zooi.. afwas van weken noem maar op...

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 16:58

Shoot, shoot, shoot!!!
Woning is uit de verkoop gehaald!!!
Hoe verzín je het! Staat al 1,5 jaar te koop, bezichtiging al 1,5 week geleden afgesproken en dan de dag vóór de bezichtiging je huis uit de verkoop halen?!
Het moge duidelijk zijn dat ik baal.......

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 18:26

Yeeaaahhh hypotheek goedgekeurd!!!
Op naar de notaris!!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 18:29

Wat FIJN JG!!! *\o/*

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 18:35

jeuj, das inmiddels wel een krat champagne waard geloof ik :=

Liezel, wat balen joh...

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 18:51

JG, eindelijk, gefeliciteerd!!! *\o/*

Liezel, dat sucks gewoon. -O- Ze zullen er ongetwijfeld goede redenen voor hebben, maar het is zuur voor jullie.

lovemyhorse1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 19:28

Gefeliciteerd Jolliegirl!!!