Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 18:18

Speechless, dat is echt geen verkeerde prijs. Zeker niet inclusief plaatsen!

Ik ben vandaag ook nog even bij de Aldi geweest. Ik had gehoopt op nog een magnolia, maar die was er niet meer. Ik heb wel drie Brem-plantjes meegenomen. Twee gele, een roze. En ik twijfelde over van die roze pluimen, maar heb het niet gedaan.

Hier ook een nieuwbouw tuin die binnenkort aangelegd wordt. In de voortuin staan inmiddels al planten die ik van mijn ouders gekregen heb.

Achter lagen nog een hoop pallets en stenen. Die heb ik van de week netjes opgestapeld. En ik ben nu begonnen met omspitten en alle beetjes onkruid er nog uithalen!

Mijn ouders zijn op dit moment ook bezig met hun 70-meter diepe tuin opnieuw aan het inrichten. Dus als ze straks graszoden bestellen, komen er wat extra mee voor mij. En ik krijg een boom! Hopelijk binnen nu en een maand ook een schutting aan in ieder geval één kant. En van de week eens plannen maken voor de andere kant!

Ik wil geen strakke tuin, maar wel wat gras, een terrasje waar je kunt eten en bbq'en en een relax hoekje. En lekker veel planten en bloemen erin!
Ik had eigenlijk ergens een Blauwe regen willen laten groeien. Maar ze zijn giftig voor honden en katten. Heeft iemand daar ervaring mee? Het lijkt me niet dat een hond zomaar aan een plant begint te knagen... maar ik wil niet dat mijn toekomstige doggie er aan overlijd omdat ik zo graag zo'n plant wilde...

8nnemiek

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 20:09

Blauwe regen heb ik aan de buitenkant van de heg gezet, zodat ie door het boogje boven onze poort door groeit, en je hopelijk over een aantal jaar onder een boog van blauwe regen door loopt de tuin in :D En aan die kant van de heg kan de hond er niet bij :) Ik durf het ook niet in de tuin te planten.

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 11:10

@Renskep: Jammer dat er geen magnolia's meer waren. Bij de Aldi in het dorp hier hadden ze nog heel veel keus. Ik zag ook een erg mooie klimroos, maar ja, die nemen aardig wat ruimte in, dus, omdat ik het niet kon laten om toch iets mee te nemen, heb ik een roze rosa The Fairy meegenomen. Die kan ook mooi in een pot. :) Eerder heb ik de witte variant hiervan in pot gehad en die bloeide wel heel mooi.

Blauwe regen is prachtig, maar inderdaad wel giftig. Lijkt mij ook niet dat een hond zomaar aan de stam gaat knagen ofzo en die trossen hangen hoog, dan zou je goed moeten opletten als de blaadjes beginnen af te vallen. Maar inderdaad net wat meer buiten de tuin plaatsen is ook wel zo veilig.

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 19:29

Komt binnen vallen.

We pakken border voor border aan om (eindelijk) naar eigen smaak in te richten. Veel groen, vlinders en vogels wilen we in de tuin. :)

Nu is bijna de border bij de keuken aan de beurt en daarin staat een verhoutte struik. Ik dacht rozemarijn, maar bij de plant stond een bordje waar ik nog net 'struiktijm' op kon ontcijferen. Hoort dat nu bij deze plant of is het toch rozemarijn? Deze struik gaat eruit, maar ik wil proberen te stekken. Het is wel fijn om te weten welke plant ik stek. :')

Afbeelding

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 22:52

Voor mij lijkt het toch inderdaad het sterkst op rozemarijn.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 07:56

Kun je het niet ruiken? Tijm en rozemarijn hebben allebei een vrij sterke geur, maar wel echt anders.

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 08:43

Dat is nog wel een idee! Hoop dat ik wel het onderscheid kan ruiken. :') Even een paar blaadjes fijnmalen zal het aroma wel vrij maken hoop ik.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 09:04

Vanaf de foto lijkt het rozemarijn. Zitten er op dit moment ook kleine paarse bloemetjes in?

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 10:47

Nee, geen bloemetjes. Gek eigenlijk hoe zo'n kaartje me aan het twijfelen kan brengen. :o

Madeliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 18:10

Joolien schreef:
Het is nog een beetje een rommeltje inde tuin, maar zo ziet het er nu uit:
Al het groen wat je hier ziet, zijn die tomatenstekjes:

Mijn rozen, incl tomatenstekjes geloof ik:

denk eerder dat het papaver is dat uitkomt want tomatenblad ziet er toch anders uit!

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 13:20

Hier ook weer druk in de tuin begonnen. Dit weekend de lavendel helemaal gesnoeid, wat ik toch altijd een beetje spannend vind! Ook de Annabelles helemaal terug gesnoeid. En we hebben ons gras geverticuteerd, nou daar bleef niet zoveel gras meer van over!!

Verder kan ik niet wachten totdat het nu weer gaat groeien. Het is allemaal nog zo dor. Het loopt allemaal al wel uit, maar ik ben blij als het echt weer allemaal groen is!!

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 21:11

Ow ja, dat ongeduldig wachten tot het echt gaat groenen ken ik. :o Je ziet wel elke dag een beetje verschil gelukkig, maar sommige stukken zien er nog zo doods uit... Er was interesse in foto's van mijn (niet strakke) tuin, maar dat kan nu -alles nog kaal en een vijver volop in aanbouw- even echt niet! -O- Maar als het weer wat meer gaat groenen krijgen jullie een paar plaatjes, beloofd!

Ik heb dit weekend wel veel gedaan: onkruid gewied (helaas nog veel te gaan), aan de vijver gewerkt en het bed met de kruiden wat opgeknapt. Oh ja, en dan toch maar voor het eerst gras gemaaid. Ik ben vorige jaar niet zo lang doorgegaan als vele van mijn buren. Die liepen dit jaar in december nog gras te maaien! :oo Maar nu moest het echt, ander komt mijn arme elektrische grasmaaiertje er niet meer doorheen. :+

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 22:27

Westernfreak: Lijkt mij ook Rozemarijn. Ik heb twee struikjes in een pot. Eentje zelf gekweekt, duurt wel lang voor het wat is... En eentje gekocht bij de Aldi vorig jaar. Lekker bij krieltjes uit de oven! :)

Die bloemetjes komen pas in juni. Zelf geen bloempjes gezien vorig jaar, zal wel niet gebeuren als je soms wat oogst voor het avondeten.

Soesita: Hier ook een woest gebeuren :P Het gras heb ik ook niet zo lang doorgemaaid. Tijdgebrek enzo in het najaar en slecht weer op rustige dagen.

Ik heb zelf alleen de kantjes en rondom mijn vijvertje gemaaid met de strimmer. Dan komende week met fatsoenlijk weer steeds de konijnen wat gras geven en dan kunnen die straks de eerste maaiwerkzaamheden verrichten zodat ik er straks wel door kan komen met mijn handmaaiertje.

Mijn lavendel oogt niet erg mooi. De kleintjes kunnen vast wel gefatsoeneerd worden, die zijn één of twee jaar oud, maar die mooie 'blue ice' is nu in de huidige toestand wel onooglijk... Die ga ik maar stekken zodat ik weer jonge plantjes heb. Wil die dan sowieso op een andere plek, past toch niet zo mooi bij de pergola.

Verticuteren moet hier ook nog ja... Ook de vlinderstruik is nog niet volledig gesnoeid... Drukdruk... en ik heb ook veel werk liggen, maar ik plan wel korte tuinmomentjes in dan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 21:26

Nou, het wordt nog eens tijd om de tuin wat aan te vullen.

Hebben jullie ideeën nodig!

'Eisen'
- winterhard
- geen buxus, klimop, naaldbomen of haagachtige dingen
- veel blad
- min 1 mtr tot 3 meter. (mag ook kleiner maar moet dan wel een beetje vlot groeien)
- bloemen of vruchten hoeft niet perse
- rood blad vinden we mooi (bijv de red robin, hebben we al)
- makkelijk te vormen of te snoeien (vind bijv de walnotenboom ook mooi, maar die schijnt niet makkelijk te snoeien te zijn en groot te worden)
- vooral niet te duur ;) (bijv max €50 voor een boom of struik van 1 mtr)

Ik vind de rode beuk mooi, maar mijn vriend dacht dat daar een nadeel aan zat. Hij wist alleen niet wat :P
Dus brand los, en kom maar met leuke ideeën :D

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 10:20

Rode beuk draagt in de winter enkel dorre blaadjes. Rode laurier geen idee ? Groeit snel, winterhard en bladhoudend. Wordt meestal als heg gehouden maar is eigenlijk een boom net zoals de beuk.
Laatst bijgewerkt door betadine op 06-04-16 10:25, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 10:23

Ja Laurier lijkt me ook mooi idd! Is die ook in het rood ja? Dan ga ik eens kijken :)
Hier vlakbij zit een mannetje met allerlei laurierplanten, misschien ga ik daar van t weekend wel langs.

Edit: oeh, die rode laurier is mooi! Lijkt een beetje op de red robin.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 10:45

Rode laurier kende ik ook niet, wilde gisteren al gewone laurier voorstellen, maar had het uiteindelijk niet gepost omdat ik slecht gelezen had en las dat bladhoudend moesten zijn. Toen dacht ik, vast betere voorstellen. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 11:53

IS de laurier niet bladhoudend dan? Dat is wel jammer.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 12:19

Jawel, laurier is bladhoudend. Ik dacht dat je alleen bladhoudend zocht, vandaar dat ik laurier wilde opperen, maar keek later en zag dat dat er niet bij stond. Dan is er ineens veel meer keuze, en aangezien ik dacht dat laurier er alleen in groen was had ik daarom maar niets meer gepost. :D

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 12:23

Een hazelaar? Mijn grootouders hadden die in de tuin, erg mooie struik en elk jaar hazelnoten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 18:38

Ginko Balboa, Hamamelis mollis Diana of Boskoop, Robinia, Moerbei, Corylus Avellana(Rode Zellernoot).

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 17:57

Hai guys! Ik kom even binnenvallen, wellicht zitten hier ook Bokkers met goede ideeën voor mijn balkon probleem? :D

Ik woon nu al bijna 2 jaar in dit appartement en ondertussen lijkt het me toch wel eens handig wat aan m'n balkon te gaan doen :+ Ik woon op de hoogste verdieping (3 hoog) op de rechterhoek van het gebouw en heb een open balkon momenteel, waarvan ik links nogal wat buren heb. Daarnaast zit ik momenteel best wel in de wind en zou ik graag m'n balkon wat gaan 'optimaliseren'.

Maar dan is de volgende vraag, hoe :+ Ik heb al een beetje zitten kijken naar balkonschermen maar daar lijkt nou niet exact tussen te zitten wat ik zoek. Het liefst iets wat een beetje privacy geeft maar ook niet met 1 windvlaag omligt, dus het moet wel een beetje 'windbestendig' zijn (want die staat hier nog wel eens :+ ) en het moet er ook nog een beetje uit zien. Nu had ik een houten etagere staan, super leuk, maar die heeft onderhand al aardig wat windstoten te lijden gehad dus die is helaas ook in meerdere stukjes beland volgens mij :P

Nu zijn er wel wat opties, maar die zijn of niet wind'dicht' of materiaal waarvan ik 't idee heb dat dat met 1 goede windstoot om ligt en niet heel praktisch dus :+ Het gaat me nu voornamelijk om de 'zijkant' (dus de korte kant in de diepte) af te schermen, wat voor de voorkant zijn er genoeg opties! :) Iemand enig idee?

SpeechLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 18:15

Heb je wel de mogelijkheid om het ergens aan vast te maken? Bij ons balkon zat toen een stukje schutting en anderen hadden een bamboescherm.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 21:04

Broer woont op de 2de en hoogste en die heeft ook een schutting vast aan de reling :)

Vandaag de ren voor bunnies wat verder gemaakt , en heb de eerste plant geplant :D . Vlinderstruik 1 staat erin , heb nog een vlinderplant en nog wat aardbeitjes te planten. Is even kijken hoe en wat de zon doet kwa stand. Ik weet dat hij links achter rond uur of 11 staat en dan langzaam draait gedurende de dag naar rechts dacht ik

Afbeelding

Kom stoeptegels tekort :') , buurman zeurt . Heb neiging er een schutting voor te zetten op mijn tuin , meneer wou geen lelijke schutting dus heeft hij hem 30 cm verder op zijn tuin gezet. Kan niks met dat stuk ><

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 21:35

Ik zat vorige week te twijfelen over de dwerg fruitboompjes die te koop waren bij de Aldi. Heeft iemand enig idee hoe groot deze ongeveer worden?