[Centraal]Bokkers op de woningmarkt!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 21:56

Doe hypotheek was gek genoeg helemaal geen probleem, ze wilden ook wel een overbruggingskrediet regelen enzo. Maar inderdaad, zit zelf ook niet op dubbele maandlasten te wachten. Maar goed, het schijnt dat een behoorlijk hoog percentage van de onder voorbehoud verkochte woningen uiteindelijk toch niet verkocht worden, doordat mensen hun financiering niet rondkrijgen, hun eigen huis niet verkocht krijgen (al kom je dat in ons segment niet zo snel tegen) of wat voor redenen erook nog meer zijn.
Dat vind ik wel eng, wanneer kan je dan veilig een huis kopen? Eigenlijk pas als de akte gepasseerd is, maarja, dan zijn we wel erg lang dakloos :o

rowo

Re: [HK]Bokkers op de woningmarkt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 22:07

Je zou op zoek kunnen gaan naar een woning als de ontbindende voorwaarden zijn verlopen :) Wij maken op ons kantoor (nog) niet mee dat mensen als voorwaarde opnemen de verkoop van de oude woning. Meestal is het puur het rond krijgen van de financiering. Op het moment dat de datum van de ontbindende voorwaarden afloopt is de woning officieel verkocht en kun je rustig op zoek gaan naar een nieuwe woning. De kopers kunnen er dan alleen nog onderuit als ze een boete betalen. Vaak duurt het dan nog wel even voor het passeert bij de notaris. Hoe lang dat duurt doe je in overleg met de kopers.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 08:26

Dank je! Ik heb nu 2x dichtbij meegemaakt dat er wel een voorwaarde opgenomen was de verkoop van hun oude woning. Bij 1 iemand was het zelfs zo dat ergens in de ketting, 4 huizen terug de verkoop niet doorging en het er zo uiteindelijk op neerkwam dat hun huis ook niet verkocht werd... Dat is toch wel mijn grootste nachtmerrie...

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 08:49

Dat zijn dan wel de extreme gevallen, want ik heb het op ons kantoor nog niet meegemaakt. Dat komt ook wel omdat wij iedereen adviseren eerst de oude woning te verkopen en pas dan op zoek te gaan naar een nieuwe. Meestal heb je dan nog redelijk lang de tijd om wat te vinden hoor :j Niet uitgaan van de ergste gevallen.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 08:50

bij ons was het geen verborgen gebrek of hadden we meldingsplicht ;) dat hebben we uiteraard wel gevraagd voordat we hem verkochten.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 09:34

rowo schreef:
Dat zijn dan wel de extreme gevallen, want ik heb het op ons kantoor nog niet meegemaakt. Dat komt ook wel omdat wij iedereen adviseren eerst de oude woning te verkopen en pas dan op zoek te gaan naar een nieuwe. Meestal heb je dan nog redelijk lang de tijd om wat te vinden hoor :j Niet uitgaan van de ergste gevallen.

I know, maar da's best lastig als je het een aantal keer dichtbij meemaakt :o

Annemiekbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 11:09

Lees hier af en toe wel eens mee en heb ook wel eens gereageerd.
Wij hebben zondag een huis gekocht onder voorbehoud financiering!
deze: http://huislijn.nl/koopwoning/langeveen ... zicht.html
Ben er super blij mee, nu alleen nog hopen dat de gemeente mee werkt met een starterslening, dan is zo goed als alles rond!
We kunnen nog binnen de regels van de NHG 2010 een hypotheek krijgen, anders was het ong. 10.000,- minder.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 11:44

Ik meld me ook maar even.....

Wij zijn ook een beetje aan het rond kijken. Deze week wat bezichtigingen enzo........
Vind het wel lastig hoor. Ook om te bepalen wanneer we ons eigen appartement te koop moeten zetten enzo.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 11:45

Waarom zou je daarmee wachten Manzano?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 11:49

Veerledec, jij weet nogal veel dus even een vraagje.

De WOZ waarde van ons huis is 13.3% hoger dan de aanschafprijs. (dan heb ik het bedrag genomen zonder kk) dit is toch gunstig of heb ik dat mis?

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 11:50

Ik zou voor andersom gaan hoor! Eerst je appartement verkopen en dan zelf wat zoeken. Beter een tussenoplossing zoeken als ie verkocht is en je hebt nog niets anders, dan met dubbele lasten zitten.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 11:53

vonneke schreef:
De WOZ waarde van ons huis is 13.3% hoger dan de aanschafprijs. (dan heb ik het bedrag genomen zonder kk) dit is toch gunstig of heb ik dat mis?

Ja en nee.

Het is gunstig, omdat de kans groot is dat je dus niet te veel betaalt voor je huis. De WOZ-waarde is mede gebaseerd op verkoopprijzen van vergelijkbare huizen.

Het is wel nadeliger omdat je huurwaardeforfait voor je inkomstenbelasting een percentage (0,55%) van je WOZ is. Je 'inkomen uit je eigen woning' is dus iets hoger. Volgens mij wordt het ook gebruikt voor je gemeentelijke belastingen. Als je dat doorrekent, kost het waarschijnlijk niet zo heel veel meer hoor.

Wat je kan doen is de eerstvolgende keer bezwaar maken tegen je WOZ-beschikking, en aangeven wat je er zelf voor hebt betaald, en wat dus de marktwaarde is.

Heb je zo'n taxatierapport via de VEH opgevraagd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 11:58

Nee, gewoon de gemeente gebeld.

Het enige voordeel wat ik begreep is dat we nu geen taxatierapport hoeven te laten maken?

Ik hoorde idd dat we er bezwaar tegen moeten maken straks. De woz waarde is zo hoog omdat in de 'goede' tijd een aantal jaar terug de huizen voor 30.000 euro meer verkocht werden.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 12:00

Een taxatierapport en WOZ-waarde zijn wel 2 verschillende dingen. Een taxatierapport verlangd de bank ALTIJD voor de financiering. Dus daar kom je helaas niet onderuit.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 12:00

veerledec schreef:

Omdat de appartementen in Utrecht Centrum op zich nog best verkopen en er voor wat we willen maar weinig aanbod is.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 12:03

Ik bedoelde niet het taxatierapport voor je financiering (dat moet idd altijd), maar je kan ook via de VEH zo'n rapportje opvragen voor 12 euro, waarin dan de recente verkoopprijzen in de buurt staan onder andere.
Edit: deze bedoelde ik: http://www.eigenhuis.nl/producten-diens ... uis-waard/
Laatst bijgewerkt door veerledec op 07-01-11 12:07, in het totaal 1 keer bewerkt

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 12:04

manzano schreef:
veerledec schreef:

Omdat de appartementen in Utrecht Centrum op zich nog best verkopen en er voor wat we willen maar weinig aanbod is.

Wat willen jullie dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 12:18

Wij gaan maandag bij een huur-woning kijken! Ben benieuwd of het wat is! :D

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 12:19

Hmm lastig te omschrijven. Zal het vanavond eens proberen (ben nu ff met 100 dingen tegelijk bezig ;)).

Maar we hebben gewoon heel verkoopbaar appartement met een enorme overwaarde, dus dat geeft ook nog wat ruimte om wat met je prijs te doen. Dat is wel heel fijn :j

Maar we zijn pas net aan het orienteren hoor. Nou ja, sinds de plannenwijziging (eerder wilden we naar de andere kant van het land, maar dat is van de baan, dus we zijn weer opnieuw begonnen).

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 12:50

Yes, onder overdracht is vervroegd, ipv 6 april is het nu 21 maart. Heerlijk vooruitzicht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 16:36

Ik ga maandag naar de notaris en dan ben ik van mijn huis af.. Had deze week al bericht over de afrekening, een enorme meevaller! :D Had verwacht quitte te draaien, maar er valt nogal wat vrij uit mijn spaarhypotheek en levensverzekering :D

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 21:14

Ik ga woensdag een leuk appartementje bekijken! Ben benieuwd!
Lees hier af en toe mee!

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 17:41

Heeft iemand van jullie ervaring met Makelaarsland?? Vooral als verkoper, maar ben ook wel benieuwd naar ervaringen naar de contacten van bijv. kopers.

Je hebt zoiets ook voor aankoop: http://www.aankoop-makelaar.nl/index.php?which=1
Moet ik me ook maar eens in verdiepen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 17:42

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 21:18

Ik hoop zó verschrikkelijk dat we vanaf het voorjaar eindelijk eens iemand over de vloer krijgen die het appartement komt bezichtigen. Ik wil zó graag verhuizen.