Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mavantos

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 15:23

Wij zaten in september op 20 m³ gas en 162 kWh. Moet ik wel zeggen dat ik een vriend heb die erg van lang douchen houdt :=, maar ik denk ook dat de verwarming een keer automatisch is aan gegaan 's nachts. Periode van mei tot augustus verbruikte we namelijk 15-18 m³ aan gas.

Scheelt bij ons wel dat alle apparatuur (letterlijk alles) nieuw uit 2022 is, omdat we pas net uit huis zijn en alles hebben verbouwd. We hebben namelijk wel veel elektrische apparaten (die we ook veel gebruiken) en koken ook elektrisch.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 15:41

Wij hebben 5 m3 en 117 kWh verbruikt.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 16:15

Stroom 156 en gas 23 m3 in september.
Nu zit ik op 76 en 19 m3.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 16:27

159kwh en 11m3.

Ik draai alleen wassen in het weekend ivm daltarief. Maar dat past idd niet op een wasrek, de kleding, handdoeken en beddengoed. Ik draai 3 tot 4 wassen, de kleding past net aan op het rek. De handdoeken en beddengoed niet.

Verwend is maar net hoe je het ziet, Olejon. Vaatwasser of vaat laten staan de hele week tot de hulp komt(heb ik niet genoeg voor :') ) harde handdoeken vind ik al vreselijk, dat is smaak en heeft echt niet met goed drogen of niet te maken. Ik heb een tijd met harde handdoeken moeten afdrogen maar die waren echt niet beter dan de zachte. Wel voor mijn huid.
Is dat dan verwend, zou kunnen. Wel beter voor gezondheid en daar verwen ik mezelf dan graag voor :D

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 16:30

Wij hebben geen vaatwasser, zijn samen dus die twee dingen zijn zo afgewassen.
Ik was in het weekend maar als het zo uitkomt ook weleens doordeweeks, vanmorgen ook heerlijk alles open gehad, bed verschoond en het ligt alweer schoon in de kast.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 16:32

Ik vond het zo stom dat ik dal tarief heb maar er geen rekening mee hield, dus ik was alleen in het weekend. In het kader van besparen :D

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 16:47

zonnebloem18 schreef:
mavantos schreef:
Wat is jullie verbruik geweest qua gas in september?

107 kwh stroom en 14 m³ gas.

102 kwh en 11 m3 gas

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 17:03

Gaat toch echt ergens iets mis met onze stroom als we 3x zo hoog zitten als de meesten hier.

Is dat jullie volledige verbruik of na zonnepanelen?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 17:04

Hier volledig, maar andere maanden zit ik ook hoger. Eerder richting de 180/190kwh, met soms weer een 160/170.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 17:07

mavantos schreef:
Wij zaten in september op 20 m³ gas en 162 kWh.

Bijna gelijk hier; 20 m³ en 168 kwh.
2 persoons huishouden.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 17:10

97 kWh en 4 m3. Maar ik speel vals, ben 10 dagen op vakantie geweest in september.

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 17:10

Hier 68 kWh stroom (-85 kWh als ik de teruglevering van de zonnepanelen eraf haal) en 7m3 gas. Eenpersoons huishouden (wel verwend met droger en vaatwasser, dat dan weer wel)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 17:24

Sanet schreef:
mavantos schreef:
Wat is jullie verbruik geweest qua gas in september?

338 kWh stroom en 13 m³ gas.

Wij zitten echt hoog qua stroomverbruik. Het is me nog niet helemaal duidelijk waar dat precies vandaan komt. Ik heb nu van die stekkers die meten voor de vriezer en de koelkast.
Koelkast deze maand tot nu toe: 7,4 kWh
Vriezer: 11,9 kWh.
(En de PS5: 9,1 kWh)

Dat is niet perse heel laag, maar ook niet mega hoog. Dus ik zoek nog even verder. 1 november gaan de stekkers ergens anders in. Ik denk dan de airfryer misschien eens een hele maand meten :')
Onze oude vriezer, maar die stond uit in september. En misschien mijn warmhoudplaatje.

Ik denk wel dat de rest hier laag zit dan jij per se hoog. Vandebron geeft aan dat 3000. kw per jaar gemiddeld is voor een tweepersoonshuishouden, dus 250 kwh zou gemiddeld moeten zijn.

Grote televisie? Veel thuiswerken? Veel spotjes ? Vaak de oven aan? Oude HR-ketel? Wij zitten vrij hoog, maar merk wel dat als ik een dag niet thuiswerk dat verschil echt heel erg zichtbaar is, terwijl ik zelf helemaal niet het gevoel heb veel stroom te gebruik als ik thuiswerk.
Kennelijk toch dingetjes als vaker de koelkast open, meer lichten aan, PC die niet op stand by staat wat allemaal meetelt :') .

Terwijl ik typ het even opgezocht: Wij zaten op 295 kwh en 14m3 :+ Dat is eigenlijk nog wat hoger dan ik dacht :oo (en ik denk dat dat een combinatie is van een imac met groot scherm hebben, die sws 30 per uur intensief gebruikt wordt voor thuiswerk, en dan nog studie erbij. een relatief grote televisie met ambilight (slechtste aankoop van het jaar :+ If we would have known..... ) en het feit dat we dus overal moeilijk veel spotjes hebben.)

Airco en IR-panelen hebben bijna niet aan gestaan bij mijn weten. Deze maand gaan we er wel onder zitten :j Verder hebben we alle apparaten vorig jaar vervangen van de vakantiecentjes voor energiezuinigere apparaten, dus dat zou het niet moeten kunnen zijn....

** Ik zie overigens in mijn verbruik terug dat de waterkoker ook nog wel een vrij schrikbarend hoog verbruik heeft en die gebruik ik een stuk of 4 a 5x per dag voor mijn kruikje :o
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 18-10-22 17:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 17:27

190kwh stroom
4.68 gas

Dus echt weinig

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 17:28

Stroom hadden wij afgelopen maand 173 khw
Na terug levering -104

Ik ben de hele dag thuis.
Maar tv staat nooit aan overdag.
Pc wel (wisten jullie vast nog niet :+ )
Droger is nog niet aan geweest.
En dat het eerder donker word vind ik nu pas echt te merken.

Gas weet ik zo niet deze maand, is niet slim :D

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 17:30

MyWishMax schreef:
159kwh en 11m3.

Ik draai alleen wassen in het weekend ivm daltarief. Maar dat past idd niet op een wasrek, de kleding, handdoeken en beddengoed. Ik draai 3 tot 4 wassen, de kleding past net aan op het rek. De handdoeken en beddengoed niet.

Verwend is maar net hoe je het ziet, Olejon. Vaatwasser of vaat laten staan de hele week tot de hulp komt(heb ik niet genoeg voor :') ) harde handdoeken vind ik al vreselijk, dat is smaak en heeft echt niet met goed drogen of niet te maken. Ik heb een tijd met harde handdoeken moeten afdrogen maar die waren echt niet beter dan de zachte. Wel voor mijn huid.
Is dat dan verwend, zou kunnen. Wel beter voor gezondheid en daar verwen ik mezelf dan graag voor :D

Heb je in de nacht ook daltarief? Ik doe mijn vaatwasser en wasmachine ook soms doordeweeks met de timer instellen dat ze in de nacht draaien, als ik dan wakker word is het klaar. Ik heb de kracht niet meer om in een weekend meerdere wasjes te draaien en op te hangen, door het op deze manier te spreiden krijg ik het toch alles gedaan.
Hier geen droger, en vaak zijn spullen die ik dan aan het begin van de week heb gewassen en opgehangen al (deels) droog voordat de volgende was er in gaat, dit spreiden werkt voor mij ook beter met drogen in de winter omdat ook hier het aantal waslijntjes beperkt is.

Jobbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 17:32

Voor de mensen met daltarief: check eens heel goed of dit wel rendabel voor je is. Als ik het goed heb moet je meer dan 40% van je verbruik tijdens de dal-uren gaan verbruiken. En dat red je niet met een paar wasjes… je stroom tarief door de week overdag (piek-uren) ligt hoger dan gewoon continu tarief.
Omzetten kun je gewoon bij je leverancier aanvragen. Is iets administratiefs. Veranderd ook niets aan je contract oid….
Dus laat er vooral even een berekening op los. Misschien valt er nog wat te besparen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 17:33

Jobbeltje schreef:
Voor de mensen met daltarief: check eens heel goed of dit wel rendabel voor je is. Als ik het goed heb moet je meer dan 40% van je verbruik tijdens de dal-uren gaan verbruiken. En dat red je niet met een paar wasjes… je stroom tarief door de week overdag (piek-uren) ligt hoger dan gewoon continu tarief.
Omzetten kun je gewoon bij je leverancier aanvragen. Is iets administratiefs. Veranderd ook niets aan je contract oid….
Dus laat er vooral even een berekening op los. Misschien valt er nog wat te besparen.

Huh, maar daltarief wordt toch gewoon door je netbeheerder bepaald? Of ben ik nou helemaal verkeerd geinformeerd :oo

Jobbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 17:35

Menino schreef:
Jobbeltje schreef:

Huh, maar daltarief wordt toch gewoon door je netbeheerder bepaald? Of ben ik nou helemaal verkeerd geinformeerd :oo

https://www.vattenfall.nl/stroom/daltar ... aaltarief/

Hier wordt het wel aardig duidelijk uitgelegd.

Edit: de tijdstippen waarop je meter schakelt van piek naar dal (of dag en nacht) tarief heeft geloof ik nog wel iets met je netbeheerder te maken. Maar je leverancier kan je gewoon voor continu tarief afrekenen

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 17:37

Telpeva schreef:
Heb je in de nacht ook daltarief? Ik doe mijn vaatwasser en wasmachine ook soms doordeweeks met de timer instellen dat ze in de nacht draaien, als ik dan wakker word is het klaar. Ik heb de kracht niet meer om in een weekend meerdere wasjes te draaien en op te hangen, door het op deze manier te spreiden krijg ik het toch alles gedaan.
Hier geen droger, en vaak zijn spullen die ik dan aan het begin van de week heb gewassen en opgehangen al (deels) droog voordat de volgende was er in gaat, dit spreiden werkt voor mij ook beter met drogen in de winter omdat ook hier het aantal waslijntjes beperkt is.

Ja,maar ik word helaas wakker als ze klaar zijn door het laatste stukje centrifugeren en piepen daarna. Plus dat ik het niet lang in de machine wil laten zitten. De was niet, maar vaat ook niet, die laatste wordt dan wer vochtig. Soms doe ik het wel, maar liever dus in het weekend.

Jobbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 17:38

Op de jaarnota van je leverancier kun je zien of je afgerekend wordt tegen dag/nacht (piek/dal) tarief of continu.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 17:40

Ik zet de was op de timer dat hij echt in de nacht wast en dan vaak op eco of 1uur programma op 30graden

Mijn man zet de afwas rond half 12 aan op 65 graden op een uurtje..

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 17:59

En als je in Brabant of Limburg woont gaat het daltarief al om 9 uur s avonds in. In de rest van het land 23.00 uur. Ook handig om te weten.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 18:08

Goof schreef:
mavantos schreef:
Wij zaten in september op 20 m³ gas en 162 kWh.

Bijna gelijk hier; 20 m³ en 168 kwh.
2 persoons huishouden.

Hier ook een tweepersoonshuishouden, waarvan ikzelf ca. 3 dagen per week thuiswerk en mijn vriend ook een aantal uur per week.

We hebben geen zonnepanelen overigens.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 18:14

Ons stroomverbruik ligt 's zomers zo rond de 200 kWh. September 229kWh. Dus wel wat hoger dan wat ik hier voorbij zie komen. Maar we werken wel allebei thuis (en ik heb een redelijk onzuinige computer-opstelling met drie schermen nodig), we hebben een grote koel/vrieskast en tweede vrieskist, koken op inductie, gebruiken de oven vrij veel, en buiten heb ik nog een vijverpomp, boiler in de stal, en als het warm wordt draait de airco regelmatig. Uiteindelijk komen we dankzij de zonnepanelen alsnog op 0 uit.

Het gasverbruik was 3 kuub afgelopen maand.