Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Change03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 20:23

HorsePassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 20:26

Nadir schreef:
Hier ook enigsinds goed nieuws. We hebben een koper, maar die partij wil eerst het eigen huis verkopen voordat ze een bod doen. Huis staat ook al op Funda. Dus hopelijk wordt dat nog iets en anders komt er vast een ander. :)

Nou, dat is toch best positief. Duimen draaien dat hun eigen huis snel verkocht is.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 21:32

Change03 schreef:
Ikke89 schreef:

Nope, Heerlen ook niet, hoewel dat eerste huis inderdaad erg schattig is!

Waar zou je graag willen wonen?

Ik ben omgeving Heuvelland aan het zoeken maar het aanbod is (logisch) schaars... Parkstad heeft super leuke huizen maar ik ken en heb daar niemand.

Heuvelland is echt dramatisch inderdaad. Alles is zo weg..

Wij hebben -zo goed als zeker- gekocht in Bocholtz. Dat was voor ons ook prima. Achteraf kwam ik erachter dat dit toch onder Parkstad valt :')
Maar goed, het huis is leuk, de buurt is prima en het is geen Brunssum of Heerlen :Y)

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 21:43

Jeeej bocholtz *\o/* :') mijn ouders wonen daar. Ben er elke dag om dan weer terug naar huis te gaan haha. De omgeving is echt lekker wandelen. We wandelen nu al weken elke richting uit.

Jammer dat dat huis in landgraaf boven budget ligt. Er ligt een best leuk bosje bij (niet teveel van voorstellen) toen ik daar in de buurt woonde wandelde ik daar best vaak heen.

Queelens

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 09:04

Spannend nadir. Hopelijk verkopen ze het snel. Denk je dan ook dat ze een bod naar wens gaan doen?
Je kan dus blijkbaar wel bij een eerste, nieuwe hypotheek een deel aflossingsvrij nemen. Ik wist het ook niet.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 09:28

Ik heb geen idee. We gaan daar ook niet op wachten, als er iemand anders eerder een goed bod doet dan hebben ze pech.

Meen je dat nou van die aflossingsvrije hypotheek?

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 09:34

Ja dat kan wel bij een eerste hypotheek, maar bij een eerste hypotheek met een deel aflossingsvrij kun je van dat deel de hypotheekrente niet aftrekken.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 10:18

Ja hoor. Kan gewoon. Max 50% aflossingsvrij.

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 11:47

Wat is het voordeel van aflossingsvrij? Je moet het toch een keer terugbetalen?
Onze adviseur heeft alleen lineair en annuiteit uitgelegd. En wij zijn ook starters.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 11:57

Veriye schreef:
Onze adviseur heeft alleen lineair en annuiteit uitgelegd. En wij zijn ook starters.

Je maandlasten zijn lager omdat je over dat deel geen hypotheek betaald. Na de dertig jaar sluit je voor dat deel een nieuwe hypotheek af, of je spaart extra zodat je dat kunt afbetalen aan het eind van de looptijd.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 11:58

Veriye schreef:

Dat zijn ook de meest afgesloten soorten en die ze het liefst hebben dat je kiest.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 12:05

Veriye schreef:

Ja aan einde van de looptijd moet je die dan terugbetalen. Als je bv tussendoor nog een keer gaat verhuizen is dat best handig om te doen voor een bepaald deel omdat je huis dat sowieso wel op gaat brengen.
En als je goed pensioen spaart kan je na je pensioen ook die lening verder afbetalen.
Of als je het niet kan betalen verkoop je de toko en betaal je het daarmee af. Maar er zijn wel mensen mee in de problemen gekomen door een te groot deel aflossingsvrij, want als je je huis door omstandigheden móet verkopen op een moment dat de prijzen zijn zodanig gedaald dat het onder water staat, ben je de pineut en zit je alsnog met een restschuld.

Het voordeel is dat je je maandlasten een paar honderd euro naar beneden kan halen met een deel aflossingsvrij.

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 12:32

Ohhh, bedankt voor de uitleg iedereen!! Wij willen met de koopjuist de maandlsten zo veel mogelijk verlagen, om de studieschuld versnelt terug te betalen die nog open staat. Dus dat zou dan wel handig zijn...ga ik morgen wel een keer aanspreke. Bij de adviseur!

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 12:53

Maar studieschuld heeft toch een veel lagere rente (als dat niet al 0 is) dan je hypotheek? Waarom zou je langer meer hypotheekrente betalen om je studieschuld af te betalen? Uiteindelijk kost je dat meer geld.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 13:07

Century schreef:
Maar studieschuld heeft toch een veel lagere rente (als dat niet al 0 is) dan je hypotheek? Waarom zou je langer meer hypotheekrente betalen om je studieschuld af te betalen? Uiteindelijk kost je dat meer geld.

Omdat studieschuld effect heeft op hoeveel hypo je kan lenen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 13:08

Winged schreef:
Century schreef:

Omdat studieschuld effect heeft op hoeveel hypo je kan lenen.

Maar daar gaat een deel aflossingsvrij niks aan veranderen.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 13:09

Klopt hoor.

overigens raadde mijn adviseur aflossingsvrij af. Maar zal ook per situatie verschillen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 13:15

Ja denk t wel dat t per situatie verschilt.
Wij vinden alles in 30 jaar aflossen niet nodig. Bij ons eerste huis sowieso niet omdat je toch nog wel een keer gaat verhuizen en dan komt dat wel goed en nu bij onze hypotheek ook niet omdat we waarschijnlijk die lasten daarna gewoon wel kunnen dragen, of nog een erfenis krijgen, of zelf genoeg gespaard hebben.
En mocht dat allemaal niet het geval zijn is het huis na 30 jaar sowieso veel meer waard geworden en verkopen we het wel weer.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 14:23

Wij hebben ook een flink deel aflossingsvrij. Dat scheelt ons inderdaad in de maandlasten. Aflossingsvrij zien wij meer als: we bepalen zelf wanneer we wat aflossen, ipv dat de bank dat bepaalt. Ondertussen hebben we ook al ruim €60.000 afgelost in 5 jaar. Aan het einde van de looptijd willen we het ook graag helemaal vrij hebben :j
De reden dat het wordt afgeraden is vooral omdat er in het verleden mensen waren die dus niet aflosten. Tja...

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 15:04

Maar los je dan steeds een ander bedrag in ofzo? Bijv in juli 700 en aug niks en in sept 1200,ik zeg maar wat?

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 15:05

fjordjes schreef:
Maar los je dan steeds een ander bedrag in ofzo? Bijv in juli 700 en aug niks en in sept 1200,ik zeg maar wat?

Je betaalt alleen rente en verder niks. Althans niet verplicht.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 15:06

Ja dat weet ik dat je alleen de rente betaald idd maar omdat Achterom zei al 60.000 in 5 jaar te hebben betaald

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 15:12

fjordjes schreef:
Ja dat weet ik dat je alleen de rente betaald idd maar omdat Achterom zei al 60.000 in 5 jaar te hebben betaald

Afhankelijk van je hypotheek voorwaarden mag je altijd aflossen. Meestal max 10%, soms 20% per jaar van de hoofdsom.
Dat heeft weer niks met aflossingsvrij te maken.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 15:28

fjordjes schreef:

Je kan een bepaald bedrag extra boetevrij aflossen per jaar. Dat kan ook op je gewone hypotheek. Dat staat in je voorwaarden.
In principe los je bij een aflossingsvrije hypotheek niks af, maar pas aan het einde.

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 15:29

Nadeel van aflossing vrij is dat je rente vaak hoger ligt omdat het risico voor de bank hoger is.