Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 09:36

Hoe vochtig is het in je huis?

Investeren in een slimme thermostaat kan handig zijn die houdt dat allemaal voor je bij.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 09:41

Spenk schreef:
Hoe vochtig is het in je huis?

Investeren in een slimme thermostaat kan handig zijn die houdt dat allemaal voor je bij.

Ik moet nog een vochtmeter hebben. Ik heb een huurwoning met niet de intentie hier +5 jaar te zitten. Alleen wil ik natuurlijk wel gewoon normaal kunnen leven. Ik ga nu de (beginnende) schimmel behandelen met bison schimmelvreter. Meer luchter, meer verwarmen en dan eens aanzien hoe het gaat. Even kijken naar luchtmeter. Al heeft de vorige eigenaar wel een weerstation achtergelaten. Alleen dat ding is een keer gevallen, dus op reset gesprongen dus ik heb de batterij eruit gehaald, omdat hij maar bleef piepen :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 09:55

MyWishMax schreef:
1,5 uur is toch niet perse vlug? Dat doet mijn oude droger zelfs met standaard programma. Pas als het voorzichtig moet duurt het net iets langer als 2 uur, maar die stand gebruik ik nooit. 9 van de 10 andere programma's zijn net zo lang of korter, maar een paar duren langer.

Een warmtepompdroger is vaak wel langzamer dan een condens. Dus allicht voor een warmtepompdroger vlug.

Wij hebben ook vorig jaar een nieuwe fancy en zuinige droger gekocht. Koel-vriescombinatie idem. Geen idee hoeveel ze verbruiken t.o.v. onze oudere apparaten.

Wij doen nu wel gewoon was uithangen. Hebben in onze nieuwe huis ook een washok, dus dat is heel relaxt (met 5 drooglijnen bij het plafond). Maar inderdaad, snel droog wordt het momenteel echt niet. En het zit tegen de bijkeuken aan die vol kieren en gaten zit. Dus geventileerd wordt er wel := . 't is dat we wel 2 of 3 wasjes op kunnen hangen...

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 09:59

Zo'n ruimte is echt ideaal. Hier moet het in de woonkamer of eigenlijk eetkamer. De kamers boven past droogrek niet in of je kan de kamer niet verder in of bed niet in. Beneden staat hij ook voor een kast, want ergens anders past het ook niet.

Ouders hebben zolder met waslijnen,strijkplank en de machines, dat was ook ideaal

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 10:06

Ik hing een rekje aan de deur in mijn oude huis voor de fijne dingen, de rest gaat in de droger.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 10:07

Mijn droogrek staat ook gewoon in de woonkamer (doorgebroken eetkamer).. Bij mijn ouders vroeger thuis ook in de woonkamer of in de douche, en zo'n rek aan de deur voor de grote dingen
Drogers hebben we nooit gehad, vroeger niet, en ik heb er nu ook geeneen..

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 10:11

Ik heb sinds mijn zoon uit huis is een slaapkamer over, daar droog ik nu mijn was. Raam staat open en is een kamer die snel opwarmt door de zon. De meeste was is in 1 dag wel droog. Verder nog een rekje in de bijkeuken en in de gang voor als ik echt veel moet drogen in huis.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 10:18

Wij hebben geen droger. We hebben 2 rekjes boven het trapgat en 1 rek in de rommelkamer. Alles is binnen 24 uur droog en ons huis is eerder te droog dan te vochtig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 10:23

Ik wil echt niet zonder droger, heb een kat en zonder droger is helemaal verschrikkelijk met dat haar overal.. Vind het ook erg stinken als de was niet snel genoeg droogt en dan die harde handdoeken -O-

Ik heb een klein rekje aan de trap hangen, daar hang ik dingen aan die beter niet in de droger gaan, zoals BH's, mijn sportlegging en dingen die qua stof al bijna droog uit de wasmachine komen..

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 11:31

Zowel mijn wasmachine als droger zijn terminaal. Hij is 8 jaar oud dus wordt tijd voor een nieuwe

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 11:34

Mijn koelkast is een jaar oud en de wasmachine bijna dus dat valt mee, droger is het volgende project :j

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 11:40

Mijn droger en wasmachine zijn al minimaal 10 jaar oud, maar zo lang ze het doen ga ik ze niet vervangen. Koelkast vorig jaar vervangen, omdat de oude kapot was.

Ik kan geen rekjes aan de trap hangen, ook niet in de gang ofzo. Dan kan de deur niet eens meer open haha. Het is een klein oud arbeidershuisje dus ik ben al blij Dat er op 1 slaapkamer een tweepersoonsbed past. En dat er beneden 3,5 meter aangebouwd is.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 11:45

Van mij is een combinatie.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 11:57

MyWishMax schreef:
Mijn droger en wasmachine zijn al minimaal 10 jaar oud, maar zo lang ze het doen ga ik ze niet vervangen. Koelkast vorig jaar vervangen, omdat de oude kapot was.

Ik kan geen rekjes aan de trap hangen, ook niet in de gang ofzo. Dan kan de deur niet eens meer open haha. Het is een klein oud arbeidershuisje dus ik ben al blij Dat er op 1 slaapkamer een tweepersoonsbed past. En dat er beneden 3,5 meter aangebouwd is.

Ik liet de deur openstaan en hing een rekje aan de deur.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 12:26

We hebben hier beneden een hokje van 2 bij 3 ofzo met aan 2 kanten een Ikea PAX kastenwand. Daar past een droogrekje tussen. Aan de binnenkant van de deur van het kamertje heb ik een hoog inklapbaar deur-droogrek en de PAX kasten hebben een paar van die armpjes met 3 gaten waar je kleerhangers aan kan hangen.

Dus op zich kan ik daar best wat kleding ophangen om te drogen. Maar bij handdoeken en beddengoed heb ik daar geen zin in hoor. Spijkerbroeken, sokken, onderbroeken en oude shirts en truien van mijn man ook niet.

Op de droogrekken hang ik alle wolletjes en de kleding van die kleine zodat dat mooi en zacht blijft :)

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 12:29

Is het een idee, dat wanneer de kamer waar de was hangt lang vochtig blijft, om bv een uurtje een elektrische kachel aan te zetten om het sneller droog te maken? Dan is je was wellicht niet droog, maar de ruimte zelf misschien wel?
Ik heb een elektrische kachel die van 750 tot 2000 watt verbruikt, dus hoeft geen enorme stroom verbruiker te wezen.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 12:50

Ik heb een soort washok in mijn appartement, met wasmachine/droger, vriezer en voorraad. Een wasrek past er ook nog bij. Maar ik ben er wel achter dat het daar in de zomer te heet en te vochtig is. Iets met beschimmelde ontbijtkoeken in de verpakking :r
Tegenwoordig zet ik de deur open als ik aan het wassen en drogen ben.

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 12:54

Kinke schreef:
ik heb een infrarood paneel (van invroheat) bij m'n thuiswerkplek gehangen.
Met een foto van onze eigen koetjes :D
[ [url=m/qHHN6R.jpg]Afbeelding[/url] ]

Verwarmd dit ook goed zo? Ik kreeg te horen dat zo'n paneel alleen goed werkt als het naar beneden straalt ipv opzij

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 14:15

Wow wat zijn jullie verwend met droger,vaatwasser. :=
Juist heerlijk de handdoeken hard, drogen ze beter af.
Hoeveel was hebben jullie dan? Dat je het op een rek niet kan houden?
Ik draai 3 wassen per week.
En verspreid het over de week zodat het niet allemaal tegelijk komt en op het rek past bij de winter.
Zo'n droger is alles behalve duurzaam. De kleding slijt sneller en neemt veel stroom.
En een ontvochtiger neemt toch ook weer stroom?

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 14:20

Met 3 wassen per week redden wij het niet. Wij komen op zeker 8 wassen op dit moment. I.v.m. werk wordt er gewassen op maandag, woensdag en zaterdag of zondag. Dan moeten we dus zeker 2 a 3 wassen kwijt kunnen.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 14:24

Ik heb met dit weer alles tegen elkaar open staan boven (4 ramen en een deur op de haak) en beneden ook een klep raampje en de roosters open. Doordat ik beneden heel veel ramen heb is het nu als nog 23 graden en die warmte gaat weer via het trapgat naar boven. Daar is het nu +/- 19 graden ondanks de openstaande ramen al een aantal uur.

Het was echt wel een beetje vochtig in huis volgens de slimme thermostaat en radiatorknoppen (Tado), maar dat daalt nu onwijs. Het is ook buiten erg vochtig geweest afgelopen tijd natuurlijk. Het is ook een oud huis uit 1840. Dat helpt ook niet :+ . We hebben overigens geen last van schimmel.

De verwarming heeft nog amper aan gestaan. Heel eventjes vorige week toen het echt koud en vochtig werd. Ik doe gemiddeld 2-3 draaien was in het weekend (daltarief) en de handdoeken en sommig beddengoed gaat in de droger. Die draait 1-2 keer per week, afhankelijk van de hoeveelheid was. Bij mij staat het wasrek in de bijkeuken waar ik dan bij droog weer de buitendeur op de haak zet of buiten.

Wat is jullie verbruik geweest qua gas in september?

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 14:27

mavantos schreef:

107 kwh stroom en 14 m³ gas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 14:49

JenniferU schreef:
Kinke schreef:
ik heb een infrarood paneel (van invroheat) bij m'n thuiswerkplek gehangen.
Met een foto van onze eigen koetjes :D
[ [url=m/qHHN6R.jpg]Afbeelding[/url] ]

Verwarmd dit ook goed zo? Ik kreeg te horen dat zo'n paneel alleen goed werkt als het naar beneden straalt ipv opzij

niet mee eens, maar je moet wel kijken waar die tegenaan straalt. Staat er iets voor doet 'ie het niet.

Heb een 700 watt paneel boven de bank hangen, en dat valt me een beetje tegen qua warmte-opbrengst, maar we hebben een redelijk grote woonkamer (69 m2) met half-open keuken en heb toch het gevoel dat er het 1 en ander "wegwaait" aan hitte, ookal zou die direct op ons moeten stralen. Situatie:

Afbeelding

Heb er in mijn werkkamer 1 op voetjes die je kunt verschuiven en ik altijd pal achter mijn burostoel zet (midden van de kamer) en dat werkt stukken beter :j Maargoed. Mijn werkkamer is ook maar 8m2 ofzo en die is ook 650 watt. Dat werkt toppie, ook om de gehele ruimte op te warmen (alleen ziet het er niet uit)!

Denk dus vooral dat je niet te zuinig moet zijn qua welk wattage je aanschaft :+ Maar zijwaarts stralen kan prima :j .

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 15:04

mavantos schreef:
Ik heb met dit weer alles tegen elkaar open staan boven (4 ramen en een deur op de haak) en beneden ook een klep raampje en de roosters open. Doordat ik beneden heel veel ramen heb is het nu als nog 23 graden en die warmte gaat weer via het trapgat naar boven. Daar is het nu +/- 19 graden ondanks de openstaande ramen al een aantal uur.

Het was echt wel een beetje vochtig in huis volgens de slimme thermostaat en radiatorknoppen (Tado), maar dat daalt nu onwijs. Het is ook buiten erg vochtig geweest afgelopen tijd natuurlijk. Het is ook een oud huis uit 1840. Dat helpt ook niet :+ . We hebben overigens geen last van schimmel.

De verwarming heeft nog amper aan gestaan. Heel eventjes vorige week toen het echt koud en vochtig werd. Ik doe gemiddeld 2-3 draaien was in het weekend (daltarief) en de handdoeken en sommig beddengoed gaat in de droger. Die draait 1-2 keer per week, afhankelijk van de hoeveelheid was. Bij mij staat het wasrek in de bijkeuken waar ik dan bij droog weer de buitendeur op de haak zet of buiten.

Stroom 177KW
En gas 17m3

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 15:10

mavantos schreef:

338 kWh stroom en 13 m³ gas.

Wij zitten echt hoog qua stroomverbruik. Het is me nog niet helemaal duidelijk waar dat precies vandaan komt. Ik heb nu van die stekkers die meten voor de vriezer en de koelkast.
Koelkast deze maand tot nu toe: 7,4 kWh
Vriezer: 11,9 kWh.
(En de PS5: 9,1 kWh)

Dat is niet perse heel laag, maar ook niet mega hoog. Dus ik zoek nog even verder. 1 november gaan de stekkers ergens anders in. Ik denk dan de airfryer misschien eens een hele maand meten :')
Onze oude vriezer, maar die stond uit in september. En misschien mijn warmhoudplaatje.