Wow echte plantjes al hier groeid de boel haast niet meer. Ik wacht nog even tot het wat beter weer is en dan begin ik opnieuw, met de plantjes die het niet overleefd hebben. En de rest mag dan in de tuin spelen.
MissAnnemijn
Geplaatst: 01-04-15 20:46
Celine_Famke schreef:
Bij de Ranzijn vandaan!
Ben daar al 2x geweest maar alleen ronde gevonden van stevig plastic. Stom
ik heb vandaag 1 verpot, ! en de rest bij het raam gezet, Maar groeit amper, verpotte is zo klote man pff..! niet voor mijn weg gelegd haha Naja kijken hoe snel de rest nu gaat groeien ben bang dat alleen de radijs het heb overleefd.!
Potje voorzichtig open scheuren en dan de grond uit elkaar halen en de plantjes er uit pulken. Gister het grootste deel verspeend en alles staat gewoon rechtop nu. Moet alleen de prei, aardbei, andijvie en aubergine nog. Die mogen nog even.
Anoniem
Geplaatst: 02-04-15 10:57
Hier leeft alles wat verpot is ook nog. Vooral heel voorzichtig de worteltjes losmaken van de aarde. En na verpotten de aarde echt goed nat maken.
Ik hoop dat mijn bosaardbei nog wat gaat doen. Tot nu toe doen de zaadjes nog helemaal niks. Verder vandaag spinazie overzetten (1 zaadje is het gaan doen haha) en aubergine. Ik vind dat de kruiden het niet zo super doen. Geef ze nog even een kans en anders pak ik de rest van mijn Action kruiden erbij
Verspenen is niet zo moeilijk. Zorg wel dat de grond niet te nat is. Potje eraf pulken en de grond open wroeten. Plantje er tussen uit halen. In de nieuwe grond met je vinger een kuiltje maken. Plantje erin stoppen en aandrukken. (zorg er voor dat voor dat je dit doet de grond al vrij stevig is aangedrukt, anders zit er teveel lucht tussen). Na aandrukken veel water geven zodat de grond samen klontert en inzakt. En dan de dag erna ook weer. Als de grond daarna goed vochtig is dan is opnieuw water geven niet nodig. Vanaf dan water geven wanneer nodig is.
Verpotten is nóg makkelijker, dat is potje erafpulken en met alle grond in de nieuwe grond stoppen. Goed aandrukken!
Helaas is mijn dille geen succes Eén plantje heeft z'n hoofd ter ruste gelegd
Anoniem
Geplaatst: 02-04-15 11:24
Sonja_vR schreef:
Hoe lang staan je beitjes nu?
Sinds de 23e.. dus zal nog wel even geduld moeten hebben. En als ik de rest aan het groeien krijg, dan zouden die toch uiteindelijk ook wel wat moeten doen
Sonja_vR
Geplaatst: 02-04-15 11:35
23 maart? Dan kan het nog wel even duren idd. Hier duurde het vlgns mij een dikke drie weken ?(kunnen er ook zo 4 zijn geweest)
Bij mij duurden de aardbeitjes ook erg lang voor ze opkwamen, maar toen de eerste zich liet zien kwam de rest ook heel snel. Ik heb uit 6 zaadjes nu 10 plantjes
Ik ben benieuwd op mijn paprika nog wat gaat doen. Die is inmiddels 6 weken geleden gezaaid, maar laat nog niks zien
Paprika is hier ook nog niet boven Heb inmiddels nog meer paprika gezaaid maar dan in vochtig koffiefilter in een zakje (hele stapel samen met zakjes tomaten, pepers etc)
Ik lees van een hoop mensen dat hun dille niet wil. Bij mij is het net onkruid! Het staat bij mij zo'n 25 cm hoog, ik ga vanmiddag zalm halen, kan ik mooi een bups afknippen en gebruiken dit weekeind!
Mijn kruiden doen het overigens allemaal prima gisteren munt en koriander gezaaid!
Roosje01
Geplaatst: 02-04-15 12:01
Ik heb maar zielige kleine 1 lente ui spinazie zijn er ook maar 3 en in ander bakjes zit zoveel dat het amper past .
Gelukkig heb ik nu genoeg moestuintjes om opnieuw te beginne
Tallie wat doe jij met je dille? Ik heb nu een heleboel van de action, die gaan goed. Zijn al hoger en steviger als mijn eerste poging AH dille. En dan een tweede poging AH dille. Maar die zijn ook weer zo dun, dus die gaan straks ook omvallen vrees ik. Kan nog een reddingspoging wagen en er een korrel kippenmest bijleggen
Sammie
Geplaatst: 02-04-15 12:49
Over zielig gesproken.. Van mijn eerste potje aardbei heb ik nog steeds maar een plantje
Oh.. Lees dat je de aarde moet aandrukken? Ik het AH bakje mocht dat niet, dus doe het nu ook niet bij verpotten/verspenen.. Misschien is daarom mijn broccoli en rucola overleden.
Moet is een groot woord, maar ik doe het iig wel. Zeker bij het verspenen. Bij de AH-potjes is het afgeraden, omdat als je het té stevig aandrukt de wortels er niet tussen kunnen. Tegen de tijd dat de zaadjes zijn uitgekomen dan is de grond door het water wel goed ingeklonken en heb je geen last van lucht (en het is een klein potje). Bij het verspenen is het gevaar al snel dat er teveel lucht in de grond zit en dat is ook funest voor de wortels . Dus daarom imo wel aandrukken Maar gewoon even met je handen erop drukken, water er overheen voor het inklinken. Met 100 kg erop drukken hoeft ook weer niet