We sparen en besparen door in dit topic met vooral de vraag hoe dan?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 10:27

Dat is wat het is: met geld maak je geld. Zonder geld wordt het lastiger :)
Als je jezelf al een klein stukje ademruimte kan geven, kan het al enorm schelen. Maar dat lukt niet altijd. En hoewel we in een luxe tijd leven (overconsumptie en weet ik wat ik al niet lees) is het voor een groep mensen toch best lastig allemaal..

NB: is ook zeker niet tegen Prairy hoor :)

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 10:30

Naomi_Jortje schreef:
Maar ik heb totaal niet het idee dat Prairy het op een vervelende manier bedoelde? :)

Ik merk wel dat ik het in mijn omgeving soms lastig vind. Ik spaar behoorlijk, maar houd mijn uitgaven ook strak bij en kijk goed wat ik daarvoor over heb. Ik ken mensen die dan 'zeuren' dat ze weinig spaargeld hebben, maar die wel altijd een broodje op het werk halen oid. Dan denk ik: tja, ik heb m'n eigen brood mee, dat maakt al een verschil.

Ik las het ook niet als een vervelende reactie, meer een realistische.

Qua besparing heb ik net twee producten geretourneerd die me tegenvielen. Een broek bij Wehkamp die na een keer wassen dusdanig was gekrompen dat hij me niet meer stond, en nog wat bij de kruidvat wat ik in een 1+1 gratis had gekocht en nu met tegenzin de eerste verpakking aan het opmaken ben. Samen toch €35 retour!

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 10:49

tita schreef:
Er zitten hier mensen in topic die meer dan gemiddeld hebben dikke prima maar laten we niet doen alsof 10k niks voorstelde en alsof je dat in jaartje aan spaart

Daar heb je helemaal gelijk in. Of mensen die letterlijk op droog brood zitten om maximaal te kunnen sparen.

Allemaal helemaal prima, maar laat anderen in hun waarde. Alles wat je kunt sparen/besparen is al super knap natuurlijk!

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 10:49

Oh ik denk ook niet dat Prairy het vervelend bedoelde hoor. Misschien ben ik er ook wat gevoelig over, het deed mij denken aan andere opmerkingen.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 10:53

VuurVleugels schreef:
Oh ik denk ook niet dat Prairy het vervelend bedoelde hoor. Misschien ben ik er ook wat gevoelig over, het deed mij denken aan andere opmerkingen.

Eens! Ik denk ook niet dat het zo bedoeld is, maar het is wel goed om te beseffen dat niet iedereen zomaar 10k heeft liggen om ergens te deponeren of investeren. We kunnen niet in elkaars portemonnee kijken, maar we kunnen elkaar wel een beetje helpen met tips :j

Ik heb dit weekend ook wat paardenspullen op marktplaats gegooid in de hoop wat te kunnen verkopen. Maar ik was even vergeten dat paardenspullen heel slecht verkopen, nergens is interesse in..

jitskenienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 10:57

Is er misschien een bokker die mij wat meer kan vertellen over dat sparen via Rasin via PB?

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 10:57

Naomi_Jortje schreef:
Maar ik heb totaal niet het idee dat Prairy het op een vervelende manier bedoelde? :)

Ik merk wel dat ik het in mijn omgeving soms lastig vind. Ik spaar behoorlijk, maar houd mijn uitgaven ook strak bij en kijk goed wat ik daarvoor over heb. Ik ken mensen die dan 'zeuren' dat ze weinig spaargeld hebben, maar die wel altijd een broodje op het werk halen oid. Dan denk ik: tja, ik heb m'n eigen brood mee, dat maakt al een verschil.

En zo doe ik het dus ook. Opletten op wat je uitgeeft en een goed bestand bijhouden.

Ik ben docent en we hebben een heerlijke kantine voor de leerlingen. Daar haalde ik zeker 2 tot 3 keer per week wat te eten tot afgelopen zomervakantie. Ik had eens goed gekeken op mijn eigen rekening wat ik uitgaf daaraan. Gemiddeld toch 45 euro per maand... Koekoek, dat is echt zonde geld.
Dit schooljaar 1x een broodje gekocht en thats it.

Geld kan toch mooi gespaard worden.

Cer

Re: We sparen en besparen door in dit topic met vooral de vraag hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 10:58

Ik spaarde ook met zegeltjes van supermarkten.. nu dat allemaal digitaal is, is het toch anders..

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 11:04

Ik kom ook meelezen. Wij hebben een meer dan riant inkomen samen, maar er blijft bij lange niet na voldoende over vind ik.

Ik (34) woon samen met mijn Ierse vriend (36) in Ierland, werken allebei full time. We wonen in zijn ouderlijk huis, wat hypotheekvrij is maar betalen wel het (particulier) gehuurde huis van mijn schoonvader, wat iig al een aardig bedrag is.
Ik ben veel (onder)weg voor mijn werk, wat betekent dat er thuis nogal eens thuisbezorgd oid wordt gehaald want het is makkelijk, koken voor je alleen is niet zo leuk en iets uit de vriezer trekken 's ochtends is lastig enzovoorts :roll:.

Wat ik hierboven lees over broodje halen, even een Starbucks etc is hier iets waar ook (belachelijk) veel geld heen gaat. Aan de ene kant vind ik het zonde, aan de andere kant is het ook iets waar we wel van genieten. Ik zoek daarin beetje meer balans denk ik...

We hebben een best wel duur jaar gehad met autoreparaties, tuinonderhoud, nieuw bed, afwasmachine en wasmachine, isolatie van de zolder en dakreparatie, etc en dat hebben we gewoon kunnen betalen zonder echt met onze ogen te knipperen. Dus tja, de spaarrekening is niet echt veel voller dan het begin van het jaar maar we hebben ook wel behoorlijke grote uitgaves gehad.

Bijhouden is stap 1 maar daar moet ik mentaal nog even klaar voor zijn, dat gaat een enorme pleurisberg werk worden.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 11:05

tita schreef:
Er zitten hier mensen in topic die meer dan gemiddeld hebben dikke prima maar laten we niet doen alsof 10k niks voorstelde en alsof je dat in jaartje aan spaart

Nee dat klopt. Heb ik dat gezegd? Nee. Kom ik van ver? Ja ook.

Maar doen alsof dat nooit haalbaar is, is ook niet waar.

Je moet wel je mindset aanpassen. En dingen anders doen. En dat is waar veel moeite mee hebben blijkbaar.

Ik stond tot 7 jaar geleden ook altijd 990€ in de min en kon dan nog 10€ uitgeven en deed dat ook. Terwijl ik ondertussen ook nog een restschuld van € 35k had.

Ik kan gewoon niet zo goed tegen de 'kan ik niet' mentaliteit. Kan niet is dood en wil niet ligt ernaast was vroeger een gezegde thuis.

Alles (of in ieder geval, meer als je denkt) kan, maar dan zul je andere dingen moeten laten en anders moeten gaan denken.

Wil je dat niet, ook helemaal prima, maar ga niet zeggen dat het onzin is of niet kan want dat is gewoon niet waar.

Voor veel mensen is 10k sparen in een jaar een uitdaging, misschien zelfs in 5 jaar of Hell, 10 jaar. Maar het kan wel. Als je wil en anders durft te gaan doen en denken.

@Sodera, klein beginnen :) je hoeft niet gelijk een jaar terug bij te werken. Kijk eens naar afgelopen week of maand, wat heb je uitgegeven en waaraan. Wat is het meeste dat je uitgeeft en zou je daarop willen besparen? Zo ja, hoeveel en vooral, hoe ga je dat doen. Laat de rest nog even zitten, dat komt later. Zo nee, wat is een andere post waarop je kunt besparen en hoe ga je dat doen. Baby steps komen verder als zeven mijls laarzen.
Laatst bijgewerkt door Prairy op 24-10-23 11:11, in het totaal 1 keer bewerkt

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 11:10

Prairy schreef:
Alles (of in ieder geval, meer als je denkt) kan, maar dan zul je andere dingen moeten laten en anders moeten gaan denken.

Nou met alle respect, deze uitspraak getuigd voor mij wél van een blinde vlek (waas?). Als je op of zelfs onder het bestaansminimum moet leven kan écht niet alles. En dat ligt echt niet altijd aan niet willen.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 11:10

Goed, het is een fijn topic en ik wil de sfeer niet vergallen. Maar laten we óók niet doen alsof armoede een mindset is alsjeblieft :o Kunnen besparen op dingen als thuisbezorgd en lunch halen is ook luxe die niet iedereen heeft.

Excuus, en ik ga verder op mijn handen zitten.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 11:12

Armoede is voor mij wel een mindset. Tenzij je heel ziek bent, dat is een ander verhaal. Besparen is één ding, maar je kunt ook kijken naar manieren om meer geld te verdienen, bijvoorbeeld met je hobby of iets anders dat je leuk vindt. Wat is daar mis mee?

Mijn hoofd werkt ook echt niet in veel opzichten. Maar ik kan zo een aantal dingen bedenken die ik zou kunnen doen om wat extra te verdienen. In mijn geval bijvoorbeeld plantjes zaaien en verkopen, of mijn moestuin overvloed verkopen. Dat is wat ik bedoel met een andere mindset, op een andere manier naar geld kijken.

Maar goed, blijkbaar is dat niet iets wat gewenst is.

Ik ga weer wat nuttigs doen ipv proberen mensen te helpen op een andere manier naar geld te kijken.

:evaw:

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 11:16

Prairy schreef:
....
Wil je dat niet, ook helemaal prima, maar ga niet zeggen dat het onzin is of niet kan want dat is gewoon niet waar.
...
Voor veel mensen is 10k sparen in een jaar een uitdaging, misschien zelfs in 5 jaar of Hell, 10 jaar. Maar het kan wel. Als je wil en anders durft te gaan doen en denken.

Nou daar ben ik het dan toch niet mee eens... :)

Er is niks mis met geld verdienen met je hobby (tot zover de belastingdienst dat toestaat, volgens mij mag je niet zomaar bijverdienen? Of het moet zwart) maar dat is ook niet voor iedereen weggelegd. je moet ook nog eens verstand hebben van hoe je met geld om moet gaan.

Je kunt idd over een langere periode sparen, maar als er tussendoor weer een groot bedrag uitgegeven moet worden, dan wordt het weer lastiger.. Heb je eindelijk 5000 bij elkaar, gaat de CV ketel kapot, kan je weer opnieuw beginnen.. bijvoorbeeld..

Ik weet nog dat tegen mij vaak gezegd werd "ah joh, gewoon ZZP-er worden!", maar voor mij is dat niet haalbaar, veel te veel stress.. maar omdat het voor hun heel makkelijk was, was het voor iedereen makkelijk.. gewoon doen joh! :') Dan heb je gewoon niet veel inlevings gevoel..

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 11:18

Jammer dat je zo stellig bent want er zijn mensen met bv een uitkering die al blij zijn als ze een tientje per maand overhouden met de huidige prijzen.
Als daar dan de wasmachine het begeeft is dat meteen een aderlating.
Zulke mensen gaan nooit 10K bij elkaar sparen. Hoe graag ze ook willen.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 11:23

Kritisch kijken naar uitgaven is sowieso verstandig. Er zijn ook genoeg producten die stiekem toch luxe zijn. Denk aan alcohol of sigaretten. Het is niet perse nodig, maar worden gebruikt als genotsmiddelen (ok, het zijn ook verslavende middelen. Maar is stoppen ook niet deels mindset?).

Moet je dan op een houtje bijten omdat 'je niks mag omdat het een genotsmiddel is'. Absoluut niet. Maar kijk wel kritisch naar of iets noodzakelijk is of niet. En dan mag je jezelf best een keer een broodje uit de kantine gunnen ipv je vaste bammetje. Het gaat ook in deze om balans ipv dingen 'gewoon vinden omdat het altijd al zo is'.

In de basis is het belangrijk dat je een goed overzicht hebt met wat je per maand uitgeeft en wat er binnenkomt. Inzicht! Daarna komt stap 2: is alles wat eruit gaat noodzakelijk? Stap 3: kun je op een manier de geldstromen veranderen en zorgen dat er meer geld binnenkomt?

Als de CV ketel kapot gaat dan heb je waarschijnlijk een eigen woning. En als het goed is leg je wel een bedrag voor die eigen woning opzij voor onderhoud? volgens mij wordt aanbevolen om 5 tot 10% daarvoor opzij te zetten.

Cer

Re: We sparen en besparen door in dit topic met vooral de vraag hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 11:26

5 tot 10% van wat? Van de waarde van je woning, van je maandsalaris, van je jaarsalaris?

Inzicht is enorm belangrijk, dat zie je ook vaak in de programma's (dubbeltje op zn kant enzo) dat mensen geen idee hebben wat er binnenkomt.
maar dan nog, er zijn echt mensen die niet roken,drinken, op vakantie gaan, en gewoon zuinig aan moeten doen.
Wat gebeurt er als je een eigen woning hebt en er gaat iets mis met je baan, waardoor je minder gaat verdienen, hoe ga je dat opvangen. Of je bent gescheiden en moet alimentatie betalen, of iemand uitkopen.. Of je wordt gedeeltelijk arbeidsongeschikt?
Ik heb dat allemaal niet aan de hand, maar ik kan me wel voorstellen dat er situaties zijn waarin het niet gaat zoals je gedacht had.. :)

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 11:30

Ik kan niet eens een huis kopen.
Voor wat ik aan hypotheek kan krijgen is niet eens wat te koop hier in de buurt :')

Verder is het ook wel dat ik ook gewoon leuk wil leven.
Want ik leef nu en wie zegt dat ik er morgen nog ben?!
Om dan mezelf alle lekkere en leuke dingen te ontnemen omdat ik moet sparen voor later (wat er misschien dus niet eens is) vind ik ook wel weer wat. Dus ik probeer daar een balans in te vinden.
Maar het is met de huidige prijzen wel een stuk lastiger geworden.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 11:32

Needje schreef:
Voor wat ik aan hypotheek kan krijgen is niet eens wat te koop hier in de buurt :')

Ik keek vanochtend toevallig wat ik kan kopen, met mijn salaris (en dat is gewoon normaal, niet onwijs veel, maar zeker niet slecht)..
In mijn stad was het een oude woonboot, of garageboxen.. :')
Niet liegen, ook 1kamer woningen, en iets raars wat leek op een omgebouwde kelder ofzo..
(ik heb een onwijs leuk appartement hoor.. dus geen klagen)

xU_Blinghx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 11:48

Needje schreef:

Verder is het ook wel dat ik ook gewoon leuk wil leven.
Want ik leef nu en wie zegt dat ik er morgen nog ben?!
Om dan mezelf alle lekkere en leuke dingen te ontnemen omdat ik moet sparen voor later (wat er misschien dus niet eens is) vind ik ook wel weer wat. Dus ik probeer daar een balans in te vinden.
Maar het is met de huidige prijzen wel een stuk lastiger geworden.

Dit is ook een beetje mijn mindset, ik wil ook kunnen genieten van het leven.

Maar ik denk dat zodra ik eens echt kijk aan wat ik allemaal uitgeef en waaraan ik zeker kan besparen en nog steeds leuke dingen kan doen.
Ook moet ik beter kijken naar mijn prioriteiten. Ik vind het leuker om met mensen wat te gaan lunchen/eten dan dat ik wekelijks een koffie afhaal en ergens snel een broodje haal.

Maar ik denk dat overzicht creeren echt de eerste stap is. Ik ben nu alleen nog steeds een beetje in de ontkenningsfase :+

Ik ben niet zo goed met geld en vind het eng om echt overzicht te creeren.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 11:51

Cer schreef:
5 tot 10% van wat? Van de waarde van je woning, van je maandsalaris, van je jaarsalaris?

Inzicht is enorm belangrijk, dat zie je ook vaak in de programma's (dubbeltje op zn kant enzo) dat mensen geen idee hebben wat er binnenkomt.
maar dan nog, er zijn echt mensen die niet roken,drinken, op vakantie gaan, en gewoon zuinig aan moeten doen.
Wat gebeurt er als je een eigen woning hebt en er gaat iets mis met je baan, waardoor je minder gaat verdienen, hoe ga je dat opvangen. Of je bent gescheiden en moet alimentatie betalen, of iemand uitkopen.. Of je wordt gedeeltelijk arbeidsongeschikt?
Ik heb dat allemaal niet aan de hand, maar ik kan me wel voorstellen dat er situaties zijn waarin het niet gaat zoals je gedacht had.. :)

Volgens mij 5 tot 10% van de aankoopwaarde. Er wordt ook gezegd '5000 euro per jaar aan onderhoud'. Kom ik zelf gelukkig niet op, maar kan mij wel voorstellen dat wanneer ik nieuwe kozijnen nodig heb ik wel flink moet investeren.

Dat er ook mensen zijn die niet kunnen bezuinigen snap ik heel goed. Zeker met de alsmaar stijgende kosten. Ben soms ook echt negatief verrast over wat alles inmiddels kost := Betaal je 35 euro en dan heb je eigenlijk nog steeds niet iets waar je een week van kan leven. Dat was een aantal jaar terug echt wel anders.

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 11:55

Ik heb nog een tipje!

Ik ben er achter gekomen dat mijn functiegroep consequent te weinig wordt betaald voor bereikbaarheidsdiensten op werk. Er zit waarschijnlijk een fout in het systeem, en daardoor krijgen we een bepaald bedrag niet goed betaald. Nu is dat maandelijks niet heel veel. Maar alles bij elkaar ben ik nu ongeveer 600 euro misgelopen (van april tot nu). Na belasting blijft daar nog een leuk bedrag van over!

Dus tip: kijk goed naar je salarisstrook en weet waar je recht op hebt.

Bijna geen van mijn collega’s keken kritisch naar hun salarisstrookjes want ‘het zal wel goed zijn’.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 11:58

5-10% is hier echt niet realistisch en dat ben ik ook echt op geen enkele manier kwijt aan mijn huis, gelukkig.
Maar dit jaar wel mijn kozijnen laten schilderen, daar was ik al ruim 10k aan kwijt.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 11:59

Ik ben het wel voor een groot deel met Prairy eens.
Tuurlijk, er zijn ook zat mensen die er echt niks aan kunnen doen, maar óók heel veel mensen die er bewust voor kiezen om hun luxe niet op te geven. Wat ieders goed recht is natuurlijk.
Mensen vragen mij regelmatig hoe ik zo goedkoop kan eten. Nou, simpel; veel plantaardig en geen pakjes en zakjes.. En de reactie die ik dat vaak krijg is: 'ja maar ik wil wel vlees blijven eten..', 'ja maar ik kan niet goed koken'.. 'ja maar ik kies liever voor het gemak van een zakje uit de winkel'..
Dat geldt voor heel veel uitgaven natuurlijk. Van sigaretten en snoep tot het hebben van een (te grote) auto, nieuwe smartphone en/of abonnement, tv abonnement, verwarming op 20 graden, abonnement bij de sportschool, koffie bij de kiosk.
Ik heb dat allemaal niet.. Ik heb geen tv, ik heb zelfs geen stofzuiger meer gekocht toen die stuk ging, ik was veel kleding op de hand, net zoals de afwas, en probeer alles te repareren als er iets stuk gaat. Zonder al die besparingen zou ik ook niet kunnen sparen. En mensen realiseren zich vaak niet dat al die kleine uitgaven uiteindelijk een heel grote uitgave zijn.

Geld bijverdienen naast een fulltime baan vind ik wat overdreven, en ik ben ook geen voorstander van zwart werken naast een uitkering, maar puur met zuinig leven moet een gezond persoon in een kleine woning met een minimumloon eigenlijk prima kunnen rondkomen. Alleen dus niet in de luxe die mensen gewend zijn.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 12:04

aankoopwaarde en hypotheek zijn ook weer verschillend :+ plus aankoopwaarde vs huidige waarde voor sommigen :)
Ik zit met mn appartement in de VVE, dat scheelt wel voor de grote uitgaven zoals dak en muren, maar de CV en dubbelglas en de wasmachine enzo, ja dat moet ik zelf bij elkaar sparen :j

8nnemiek: jullie hebben toch ook een tuin waar je zelf producten kweekt? En dan oppot enzo?
Ik ben wel benieuwd hoe het werkt zonder stofzuiger? Dan gewoon laminaat en een stoffer en blik?

Als ik kijk naar de vaste lasten waar niet veel aan te toornen valt, is dat
Hypotheek, VVE, verzekering, ziektekostenverzekering, gem.belasting, verwarming, afvalstoffenheffing, WOZ
De rest zou, volgens de theorie, dan allemaal wegkunnen :j
Ik denk niet dat ik dat zou kunnen, dat geef ik gelijk toe :D
Laatst bijgewerkt door Cer op 24-10-23 12:07, in het totaal 1 keer bewerkt