We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Re: We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 20:11

Ik snap er niks van, ik krijg nog steeds nauwelijks sap uit mijn sappan -O-
Ik heb zo’n 10 kilo appels verwerkt, en heb er met veel moeite 2,5 liter sap uit gekregen -O-
De pan heeft 4 uur staan stomen, ik heb 3x anderhalve liter kokend water moeten toevoegen tegen droogkoken, de appels werden blubber, maar er kwam nauwelijks sap uit.
En ik heb het idee dat de gaatjes uiteindelijk verstopte door de blubber, waardoor de laatste appels helemaal niet meer goed verhit werden.
Nu heb ik een grote pan vol blubber staan die ik weg kan gooien, en bijna geen appelsap.
Als iemand nog een goede tip heeft, graag!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 20:16

Wat gek, heb je een foto ervan? Ik heb gister van de schillen en klokhuizen van 8 kilo appels 1,5 liter sap gekregen. En het heeft een klein uurtje opgestaan. De tijd die nodig was om de appels tot moes te verwerken in twee ladingen koken en ze in de potten te doen. Ik had geen fut om nog langer te wachten en door te drukken, maar alles was al aardig droog en zekergeen snot :n

Ik heb mijn pan op een oude eenpits electrische dikke plaat staan op vrij lage stand. Doe er met de waterkoker kokend water in roer twee keer door en dat is het dan.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 20:30

wat ook kan dat je de verkeerde soort appels hebt voor sap.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 20:37

Ik heb dat ook gehad met peren, heel irritant. En jammer ook want vorig jaar had ik van dezelfde leren echt heerlijk zoet en prachtig rood sap en veel meer als dit jaar.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 20:44

Niet de mooiste foto.. ik heb de blubber nog even in de vergiet en pan laten zitten in de hoop dat er nog wat sap uit zou lopen, maar dat doet ook niks :=
Afbeelding

Het zijn vooral elstar en jona gold appels.

Ik ga de rest morgen maar gewoon in de slowjuicer doen, eens testen hoeveel sap ik er dan uit haal.

Ik ben jaloers op je, karuna! Waaw, zoveel sap van wat restjes!

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 22:00

duidelijk een vlezige appelsoort

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 07:16

Wat een teleurstelling..... je kan er ook niks meer mee in de categorie appelmoes / appeltaartvulling of mazzeltje voor de paardjes...?

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 07:29

Hier een geïnteresseerde, ik heb me redelijk ingelezen, maar kan nergens echt vinden hoe groot een pot zou moeten zijn om bijvoorbeeld 200 gram groenten (stel bonen) in te wecken? Met hoeveel extra moet ik rekening houden voor het vocht?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 08:14

Hoe zit je sappan eruit annemiek?

Lieke2 dat hangt af van de lengte van de groente. Mijn haricots hadden hoogte nodig, jam en appelmoes kunnen in kleinere potten. Kwestie van proberen. Misschien kun je met een lege jam of pindakaas pot even testen of het past

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 08:22

Ik vind het makkelijkste om gewoon even naar de supermarkt te gaan en dan te kijken wat er in die potten zit, heb je een idee hoeveel je erin kunt doen en ook wat voor vocht zij er bij doen. En welk formaat potten voor jou zou werken qua gezinssamenstelling.

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 08:24

Dat zijn idd goede ideeen, ik ga straks eens kijken bij de supermarkt. Ik zou het nl wat zonde vinden als ik grote potten ga kopen en dat ze niet zo groot nodig zijn :o

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 08:37

In 400ml potten in de winkel zit meestal 250g groenten.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 08:47

Het zal wel aan de appelsoorten liggen inderdaad. De appels komen uit eigen tuin, van vijf verschillende bomen.
De pulp heb ik in de koelkast gezet voor mijn paard inderdaad :+

Karuna, dit is mijn pan: https://www.natuurlijkerleven.eu/Stoomextractor-5liter

Lieke, zelf vind ik voor sperziebonen de 500ml maat ideaal, voor twee personen.
Ik heb vorige week een 20-liter emmer aan bonen geoogst, en heb er 18 potjes van een halve liter mee gevuld.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-24 09:14

Potten zijn vaak ook persoonlijk voor een deel

2 persoons hak Potten zijn ongeveer 250 ml.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 09:34

Annemiek ik heb een oude variant daarvan. Hoe verhit je hem? Je appels lijken op die van mij. Ik heb geen idee welke apelsoort ik gekregen heb, het leken appeltaart moes appelsen van mezelf was het een mix van van alle soorten. Je drab achteraf leek op die van mij ook. Raar.

Kwa potten heb ik van alles en nogwat. Hier kun je echt alle soorten en maten kopen, hoger breder hoog en breed, sommige potten met dezelfde inhoud hebben een heel andere vorm. Voor jam gebruik ik kleinere potjes zodat ik niet door moet eten om op te krijgen

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 09:54

Ik doe alles op inductie :j
Het stomme is dat ik echt voel dat er nog liters vocht in de appelprut zit, maar het komt er gewoon niet uit.
Naja, ik denk dat ik de appels voortaan maar weer gewoon met de slowjuicer doe persen, en de sappan dan alleen gebruik voor zacht fruit.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 10:02

Wordt het heet genoeg? Ik zag echt stoom omhoog komen maar wel redelijk zuinig met water. Misschien is inductie het probleem dat het te snel gaat of zo of juist te langzaam?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 10:14

Het formaat potten ligt er ook aan wat je er in wil doen. Medium maat pot hak met bonen is voor mij voor 2 personen veel te veel want wij eten het alleen als ingrediënt met andere groentes.

Maar die potten zijn voor mij wel weer perfect voor 2 persoons pastasaus, of 1 persoon portie soep.

Voor 2 personen soep gebruik ik mijn 720ml potten weer liever.

En bijv salsa gaat in een 220ml potje, en chutney of hete saus in een heel klein potje van 130ml want daar gebruik ik gewoon niet zoveel van.

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 11:05

Fijn! Dank voor jullie richtingen qua potten en waarvoor jullie ze gebruiken en dan welke maat potten. Hier kan ik wat mee, iig wat potten bestellen :D . Mijn vriezer is echt enorm klein (ong 2 laden voor mij alleen) en dan lijkt me wecken een prima oplossing. Ook omdat ik doordeweeks doorgaans te weinig tijd heb (of maak 8-) ) om te koken (is nu vaak in het weekend en dan de vriezer in ofzo).

Wat ik trouwens laatst als goede tip kreeg, als je iets uit de vriezer had willen eten maar niet aan gedacht had om het er op tijd uit te halen, als je het in een pannetje met koud water legt, is het met een minuut of 20-30 ook ontdooit. Werkt tot nu toe prima hier :j

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 11:12

totdat er ergens een gaatje in het plastic zit en al het water dus in het zakje komt en wat erin zit dus doorweekt en zeiknat is....

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 11:22

Ontdooien doe ik zelfs vaak zonder zakje (bijvoorbeeld bij broccoli/bloemkool/bonen), gewoon in een vergiet onder de stromende kraan. Dan valt het binnen een minuut uit elkaar.

Karuna, mijn pan wordt zeker heet genoeg. Ik had hem eerst op een rustige stand laten koken, dan zie je het deksel mooi beslaan.. en later nog even geprobeerd op een hogere stand, maar toen kwam de stoom aan de zijkant tussen de pan uit (ook misschien omdat de gaatjes toen al verstopt zaten met prut). De lagere stand werkte beter, maar dus ook niet voldoende.
Ik denk dat de appels gewoon te melig waren.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 11:58

speurneusc schreef:
totdat er ergens een gaatje in het plastic zit en al het water dus in het zakje komt en wat erin zit dus doorweekt en zeiknat is....
Dan stop je het zakje in een bakje en laat je dat drijven in (warm) water :)

Ik kruip weer onder mijn steen!

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 12:41

Ailill schreef:
speurneusc schreef:
Dan stop je het zakje in een bakje en laat je dat drijven in (warm) water :)

Ik kruip weer onder mijn steen!

Als je het gaatje niet in de gaten hebt <<) dan is zo ontdooien niet handig. Doorgaans vacumeer ik hetgeen de vriezer ingaat, tot nu toe nog nooit gaatjes gehad

Net een rondje supermarkt gedaan om glazen potten te kijken en met jullie input hierbij ga ik dadelijk vast wat bestellen. Zag dat Blokker ook de weck-potten verkoopt * ik heb het al gezien, dat zijn de dubbele prijzen van wat weckonline rekent 8-) *

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 13:38

vergeet verzendkosten niet bij weck online, dat heb je bij blokker niet, en je kan ze zo gebruiken hoef je geen week te wachten en als het dan komt moet het ook heel aankomen anders heb je nog nix.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 13:43

Op Marktplaats zijn ook heel veel weck potten te koop en dat is een stuk goedkoper meestal als nieuw. Rubbers zou je dan bijv wel nieuw kunnen kopen.

Ik koop glazen potten met draai deksels, zeg maar hak potten. Ik vind met opening TO66 of groter fijn want dan kan er makkelijk een grotere trechter op.

Ik heb gewoon een Excel gemaakt met prijzen van verschillende sites, zowel voor potten als voor deksels (verschilt nog wel eens) en daar de goedkoopste van genomen.