Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 14:17

purny schreef:
@Lw: hoe dan? Hoe zo zo'n hoge afrekening?

Al sla je me dood! Qua verwarming valt het sowieso wel mee, hij zit ingesloten tussen andere appartementjes dus pikt daar veel van mee.
Airco heeft hij ook niet, hoogstens een ventilator maar die zal enkel aanstaan als hij thuis is, en als alleenstaande werkt hij heel veel, ook in het weekend, dus dan is hij ook al niet thuis.

Een bad heeft hij niet, dus water verwarmen is enkel onder de douche.
De fontein van de poes zal nu ook weer niet zo veel verbruiken, mag ik hopen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 14:27

Spenk schreef:
MarlindeRooz schreef:
Ik had het toen over wanneer de prijzen 900-1100 euro per maand worden, je moet wel lezen. :P Dat is 3x zoveel als dat we nu betalen. Vind ik nogal een verschil. Maar het is overlegd en hij zei dat het inderdaad korter kon.

Ja dat lijkt me ook. 330 euro voor een tussenwoning is sowieso heel veel :=

Betaal hier 150 voor 2 onder 1 kap.

Ik betaal 150 voor een hoekwoning en moet eigenlijk naar 230. En dat terwijl in vergelijkingen ik zogenaamd minder verbruik als een gemiddelde flat := er is qua termijnbedrag geen touw meer aan vast te knopen, dat kan je echt niet meer vergelijken. Sommige betalen minder met hoger verbruik en andere meer met lager. Dus kan best dat jij met 150 euro meer verbruikt als ik met diezelfde ( die te weinig is)

Heb ook spijt van het bad, maar dat kan niet aangepast worden en ik kan niet staand of zittend douchen. Maar alsnog is het in de zomer nog wel te betalen en in de winter stookte ik al erg weinig. Nu maar proberen om hem helemaal niet aan te zetten deze winter. Dus hopelijk een warme winter :') wordt allemaal maar verdomd lastig. Bad en verwarming beter voor gezondheid, maar niet te betalen.

Moet maandag maar even bellen over cv onderhoud, want geen idee wanneer dat voor het laatst gebeurd is. Ze hebben het iig niet op de kaart opgeschreven. En dan hopen dat dat binnenkort kan en diegene misschien de temperatuur lager wil zetten? Want ik krijg het niet voor elkaar. Kan niet eens zien waar die op staat.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 20-08-22 14:28, in het totaal 1 keer bewerkt

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 14:27

Ik heb ook even ingevuld op ons oude adres, een tussenwoning en daar zou het dan ruim over de 500 euro per maand zijn.

Er is nu natuurlijk overleg in Den Haag, maar vraag me af met welke prijzen zij rekenen. Wat men nu betaald of wat men moet betalen als je een nieuw contract afsluit. Daar zit dus echt honderden euro's verschil in en dat maakt voor heel veel Nederlanders wel echt uit.

Straks hebben heel veel mensen torenhoge schulden en raken hun huis en alles kwijt. Hopelijk kunnen ze dat iig voorkomen.

En je kan van alles aandragen en maatregelen treffen, maar ik vind het nogal wat dat mensen allerlei kleedjes kopen om het in eigen huis warm te hebben. Als mensen nog een paar tientjes overhouden momenteel om dat al te kunnen kopen.

En hoe je huis eruit ziet hebben mensen niet altijd in de hand. Als je huurt kan je niet alles zelf aanpassen en veranderen. Veel mensen betalen al meer dan genoeg huur. Je kan niet zomaar even kleiner gaan wonen. Of noem andere aangedragen oplossingen.

We wonen inderdaad in een modern ontwikkelt land waar de meesten al jaren hard werken en veel belastingen betalen. En waar men betaald en betaald, wil men iets terug.
Nu stijgt de armoede hard in Nederland en ik geloof dat mensen het zich niet kunnen voorstellen dat ze dan gewoon niet eten, kinderen zonder ontbijt naar school gaan, geen lunch bij zich hebben etc.

Soms kunnen mensen nog bezuinigen, maar heel veel mensen kunnen echt geen kant meer op. Men vergeet ook dat alles duurder is en ook veel duurder in 1 keer.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 14:30

Ja superpony, die boodschappen worden ook echt heel veel duurder. Heeft niet iedereen in de gaten of passen zich iets aan qua budget of qua producten. Maar het is lastig als je eigenlijk met budget niet meer uitkomt omdat de hele basic boodschappen al tot 50 cent per product duurder worden. Of wanneer de rest zo duur is dat je ineens zo basic boodschappen moet gaan doen wat je nooit gedaan hebt en je ontdekt hoe weinig je tegenwoordig krijgt voor je geld :+

superpony

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 14:38

Nou dat!

Ik moest opeens bij de kassa veel meer afrekenen. Kwam er dus achter dat ik eigenlijk nooit op de prijzen let en niet eens weet wat iets eerst kostte en wat het nu kost. Niet omdat we zo rijk zijn, maar omdat we normaal kunnen kopen wat we nodig hebben en geen echte gekke dingen doen verder.

En wij zullen het wel gaan redden en kunnen met de verbouwing nog wat doen. Maar zoals mijn moeder; die is van '43 en heeft van haar 15e tot haar 64e elke dag keihard gewerkt. Echt nooit ziek thuis geweest en misschien 3x op vakantie. Is eigen baas geweest het grootste deel en heeft meer dan genoeg ook afgedragen.
Haar inkomen gaat niet meer mee omhoog. Je denkt dat je voldoende hebt voor later.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 14:50

MyWishMax schreef:
Spenk schreef:

Ik betaal 150 voor een hoekwoning en moet eigenlijk naar 230. En dat terwijl in vergelijkingen ik zogenaamd minder verbruik als een gemiddelde flat := er is qua termijnbedrag geen touw meer aan vast te knopen, dat kan je echt niet meer vergelijken. Sommige betalen minder met hoger verbruik en andere meer met lager. Dus kan best dat jij met 150 euro meer verbruikt als ik met diezelfde ( die te weinig is)

Heb ook spijt van het bad, maar dat kan niet aangepast worden en ik kan niet staand of zittend douchen. Maar alsnog is het in de zomer nog wel te betalen en in de winter stookte ik al erg weinig. Nu maar proberen om hem helemaal niet aan te zetten deze winter. Dus hopelijk een warme winter :') wordt allemaal maar verdomd lastig. Bad en verwarming beter voor gezondheid, maar niet te betalen.

Moet maandag maar even bellen over cv onderhoud, want geen idee wanneer dat voor het laatst gebeurd is. Ze hebben het iig niet op de kaart opgeschreven. En dan hopen dat dat binnenkort kan en diegene misschien de temperatuur lager wil zetten? Want ik krijg het niet voor elkaar. Kan niet eens zien waar die op staat.

De 150 is het werkelijke verbruik dat kan je gewoon zien als je inlogt in mijn geval bij Vattenfall :) wij hebben een voorschot van 200 euro. Maar het werkelijke verbruik tot nu toe is gemiddeld 150 in de maand als je over 12 maanden rekent! Dus we krijgen straks een euro of 600 nog terug gelukkig. Het gevaar is nu inderdaad dat mensen het voorschot te laag zetten wat niet slim is want over je eindafrekening mag je dan straks het in één keer ophoesten.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 14:54

Spenk schreef:
MyWishMax schreef:

De 150 is het werkelijke verbruik dat kan je gewoon zien als je inlogt in mijn geval bij Vattenfall :) wij hebben een voorschot van 200 euro. Maar het werkelijke verbruik tot nu toe is gemiddeld 150 in de maand als je over 12 maanden rekent! Dus we krijgen straks een euro of 600 nog terug gelukkig. Het gevaar is nu inderdaad dat mensen het voorschot te laag zetten wat niet slim is want over je eindafrekening mag je dan straks het in één keer ophoesten.

Ik hoop toch echt dat ze gedwongen worden de belastingen zodanig te verlagen dat de jaarafrekening uiteindelijk mee valt. Het is misschien ijdele hoop maar ik hoop dat het steeds meer gaat rommelen in het kabinet en het asociale D66 beleid snel op de schop gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 14:57

De belastingen zijn al verlaagd. Wat denk je wie de rekening betaald als ze nu nog meer verlagen en compenseren? Gewoon de werkende mens hoor := , want het moet links of rechtsom gewoon betaald worden.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-08-22 14:58, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 14:58

Maar mijn verbruik tot nu toe is dan bij lange na niet die 150 euro die ik betaal per maand en toch roepen ze nu al dat ik meer dan 250 euro moet gaan bij betalen. Mijn werkelijke verbruik ligt veel lager. Daar krijg ik juist elke keer meldingen over van vattenfall. Alleen juli was hoger als vorig jaar, 2 euro ofzo.

Ergens klopt er dus iets niet aan de overzichten of de manier waarop ze alles berekenen. Ik hen ook bij oude maatschappijen bijgehouden wat ik verbruik, ook in de winter, en zit daar ook onder. Dus ze geven aan dat ik op 1 maand na minder verbruikt heb als vorig jaar, zowel qua hoeveelheden als qua bedrag.

Niet slim om hem te laag te zetten, maar je moet het wel kunnen betalen. Die 150 euro is mijn max.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 15:00

MyWishMax schreef:
Maar mijn verbruik tot nu toe is dan bij lange na niet die 150 euro die ik betaal per maand en toch roepen ze nu al dat ik meer dan 250 euro moet gaan bij betalen. Mijn werkelijke verbruik ligt veel lager.

Niet slim om hem te laag te zetten, maar je moet het wel kunnen betalen. Die 150 euro is mijn max.

Ja maar in de zomer is je verbruik als het goed is veel lager dan die 150 en in de winter veel meer. Maar dat is per saldo dus 150 per maand. Kan best nu 40 euro in de maand zijn en straks 300. Maar dat kan straks ook niet meer het op 150 zetten terwijl ze 230 zeggen daar zijn de maatschappijen druk mee bezig dat je maximaal 10% ofzo verlagen kan straks.

Je kan het ook gewoon zelf uitrekenen. Wij houden ook een excel bij. En die zijn kloppend met wat ik uit vattenfall systeem kan halen

Ik snap je het moet kunnen betalen maar als je over een poos 1000 euro bij betalen moet heb je dat toch ook niet liggen? Ik zou dan heel kritisch naar je verbruik gaan kijken en dat gemiddelde nemen :)

Daarmee is het hier eigenlijk nooit een verrassing weet altijd precies hoeveel we terug horen te krijgen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 15:15

Je leest niet goed, het gaat niet alleen over de zomer, ook over de winter. Daar was het werkelijke verbruik ook lager. En zeker geen 300. En al helemaal geen 400 ofzo. Zelfs als ik met de huidige tarieven reken en met verbruik van vorig jaar, dus een gedeelte werkelijk verbruik en gedeelte geschat snap ik het niet.

Hoe moet ik het uitrekenen dan? Heb ik al eerder keurig bijgehouden in excel en alsnog klopte dat niet. Een keer positief dat ik meer terug kreeg en een keer negatief dat ik niks terugkreeg, maar ook niet hoefde te betalen. Ik vind het gewoon veel te onduidelijk waar ze alles op baseren. Vooral ook als mijn jaarafrekening gedeeltelijk geschat en gedeeltelijk afgelezen was vorige keer, vind ik wel apart als ze gewoon kunnen uitlezen. Ik wil een berekening zien waar ze dat termijnbedrag op baseren tussendoor, want ik kom daar niet op, tenzij ik veel meer zou gaan verbruiken. Het gaat dan om die check die je tijdens contract jaar kan doen om te kijken of het termijnbedrag nog klopt.

Verbruik houd ik dus ook al jaren bij en wordt ook elk jaar minder. Dat geven ze zelf ook telkens aan ook qua werkelijke kosten (zelfs met dus hogere tarieven)

Die 1000 euro hoop ik dan wel te kunnen betalen, ja. Door toeslagen en eventueel maar ergens lenen. Alleen is het telkens ene gat dichten om vervolgens een ander te krijgen met alle kosten nu. Nu vind ik het fijn om nog te kunnen eten en naar medische afspraken kunnen. Meer per maand betalen is gewoon niet mogelijk en als ze het verplicht omhoog zouden doen kom ik alsnog in de knoop want dan is er gewoon geen geld voor de afschrijving :+ Dat is geen kwestie van gewoon wat bezuinigen of niet slim, dat is de harde werkelijkheid voor een groep die geen kant meer op kan. Dat het niet slim weten mensen echt wel, maar je moet het wel kunnen.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 20-08-22 15:16, in het totaal 1 keer bewerkt

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 15:16

Spenk schreef:
De belastingen zijn al verlaagd. Wat denk je wie de rekening betaald als ze nu nog meer verlagen en compenseren? Gewoon de werkende mens hoor := , want het moet links of rechtsom gewoon betaald worden.

De BTW is verlaagd maar de prijzen zijn ondertussen verdrievoudigd dus de schatkist harkt meer geld binnen met die 9% dan met 21% over het normale bedrag.
Bovendien zitten er heel veel onzinbelastingen op onze energie die niet in het buitenland gelden. Waarom betalen wij hier meer voor ons gas dan onze buurlanden? Lees de link die ik vanochtend plaatste.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 15:20

MyWishMax schreef:
Je leest niet goed, het gaat niet alleen over de zomer, ook over de winter. Daar was het werkelijke verbruik ook lager. En zeker geen 300. En al helemaal geen 400 ofzo. Zelfs als ik met de huidige tarieven reken en met verbruik van vorig jaar, dus een gedeelte werkelijk verbruik en gedeelte geschat snap ik het niet.

Hoe moet ik het uitrekenen dan? Heb ik al eerder keurig bijgehouden in excel en alsnog klopte dat niet. Een keer positief dat ik meer terug kreeg en een keer negatief dat ik niks terugkreeg, maar ook niet hoefde te betalen. Ik vind het gewoon veel te onduidelijk waar ze alles op baseren. Vooral ook als mijn jaarafrekening gedeeltelijk geschat en gedeeltelijk afgelezen was vorige keer, vind ik wel apart als ze gewoon kunnen uitlezen. Ik wil een berekening zien waar ze dat termijnbedrag op baseren tussendoor, want ik kom daar niet op, tenzij ik veel meer zou gaan verbruiken. Het gaat dan om die check die je tijdens contract jaar kan doen om te kijken of het termijnbedrag nog klopt.

Verbruik houd ik dus ook al jaren bij en wordt ook elk jaar minder. Dat geven ze zelf ook telkens aan ook qua werkelijke kosten (zelfs met dus hogere tarieven)

Die 1000 euro hoop ik dan wel te kunnen betalen, ja. Door toeslagen en eventueel maar ergens lenen. Alleen is het telkens ene gat dichten om vervolgens een ander te krijgen met alle kosten nu. Nu vind ik het fijn om nog te kunnen eten en naar medische afspraken kunnen. Meer per maand betalen is gewoon niet mogelijk en als ze het verplicht omhoog zouden doen kom ik alsnog in de knoop want dan is er gewoon geen geld voor de afschrijving :+ Dat is geen kwestie van gewoon wat bezuinigen of niet slim, dat is de harde werkelijkheid voor een groep die geen kant meer op kan. Dat het niet slim weten mensen echt wel, maar je moet het wel kunnen.

Je meterstand elke maand op de zelfde dag noteren zou je kunnen doen en dat vergelijken met de standen van de slimme meter die in mijn vattenfall staan.

Dat vermenigvuldigen met de prijs die je dan betaald. Maar als het bij jou nooit klopt dan gaat er iets niet goed denk ik hoor. Hier klopt het echt tot op de cent nauwkeurig := wij krijgen van vattenfall elke maand bericht dat we teveel betalen en maandbedrag omlaag kan naar 150. En dat klopt met ons verbruik.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-08-22 15:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 15:21

elnienjo schreef:
Spenk schreef:

De BTW is verlaagd maar de prijzen zijn ondertussen verdrievoudigd dus de schatkist harkt meer geld binnen met die 9% dan met 21% over het normale bedrag.
Bovendien zitten er heel veel onzinbelastingen op onze energie die niet in het buitenland gelden. Waarom betalen wij hier meer voor ons gas dan onze buurlanden? Lees de link die ik vanochtend plaatste.

Ook die belastingen zijn al verlaagd.

Als je dit nu drastische verlaagd dan mag de werkende mens het alsnog gewoon bijlappen hoor :+ er is hier in NL geen geld over in de schatkist.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 15:29

MyWishMax schreef:
Maar hoe stel je de temperatuur van een cv ketel in? Geen idee of ik dat überhaupt mag in mijn huurwoning. Minors heefr het over boiler, maar die heb ik niet. Alleen ketel op zolder waar ik nooit naar gekeken heb, onderhoud gebeurt vanuit de verhuurder, als ze komen tenminste

Op YouTube kijken op het merk van je ketel, heb ik ook gedaan.

elnienjo

Spenk schreef:
elnienjo schreef:

Ook die belastingen zijn al verlaagd.

Als je dit nu drastische verlaagd dan mag de werkende mens het alsnog gewoon bijlappen hoor :+ er is hier in NL geen geld over in de schatkist.

Dat komt omdat ze vele miljarden over de balk smijten in het buitenland en voor stikstof ipv prioriteiten te stellen.

nine1987

Spenk schreef:
MarlindeRooz schreef:
Ik had het toen over wanneer de prijzen 900-1100 euro per maand worden, je moet wel lezen. :P Dat is 3x zoveel als dat we nu betalen. Vind ik nogal een verschil. Maar het is overlegd en hij zei dat het inderdaad korter kon.

Wij hebben vandaag de standen doorgegeven en ons wordt vanuit vattenfall aangeraden om 't bedrag op €385 te zetten.. We hebben 't nu dus uit voorzorg op €400 gezet..

Moet ik wel toegeven.. We hebben altijd gewoon uitgebreid geducht, de verwarming ging al aan als we 't ook maar een beetje fris hadden, dus we gaan hier zeker heel goed naar kijken en hier wat aan doen.. We hebben overigens een gezin van drie en een tussenwoning van drie verdiepingen..

Ik las ergens in de eerste pagina's de tip om in de winter een elektrisch dekentje op de bank te leggen.. Dat vind ik een hele goede waar ik zeker gebruik van zal maken..

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 15:35

Samantha89 schreef:
Wij zitten ook te verzinnen om zonnepanelen aan te schaffen. Maar ik ben gaan nadenken nadat iemand tegen ons zei dat je als klein ondernemer wordt gezien door de belastingdienst. Ik heb het opgezocht en nagelezen maar ik snap er nog niet zo heel veel van. Hoe zit dit nou allemaal in elkaar? Je moet het altijd aangeven, en ik snap dat als je terug levert je een “inkomen” hebt en dat je daar belasting over betaald. Maar dan lees ik over de kor maar ik lees ook dat dat maar voor 3 jaar is en dat je na die 3 jaar ieder kwartaal brieven van de belasting krijgt voor je aangifte. En daar zie ik eigenlijk tegen op. Maar misschien maak ik het in mijn hoofd wel moeilijker dan dat het is. Kan iemand mij misschien uitleggen hoe dat het nou precies werkt? We hebben trouwens een koopwoning.

Niemand die hier wat over kan uitleggen? Hoe jullie het doen?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 15:36

Spenk schreef:
Je meterstand elke maand op de zelfde dag noteren zou je kunnen doen en dat vergelijken met de standen van de slimme meter die in mijn vattenfall staan.

Dat vermenigvuldigen met de prijs die je dan betaald. Maar als het bij jou nooit klopt dan gaat er iets niet goed denk ik hoor. Hier klopt het echt tot op de cent nauwkeurig := wij krijgen van vattenfall elke maand bericht dat we teveel betalen en maandbedrag omlaag kan naar 150. En dat klopt met ons verbruik.

Ga ik doen, goede tip!

En ja, daarom is het dus zo raar. :+ Ik had met de tariefverhoging het maandbedrag dus verhoogd, naar wat zij aanraadden daardoor. Maand later wordt er geroepen dat ik hem bijna weer moet verdubbelen,maar krijg wel elke maand berichten dat ik minder verbruikt heb als vorig jaar. Zowel in werkelijk verbruik als dus de kosten. Dat je aan kan klikken en dat de prijzen groen of rood zijn bij welke onderdelen je minder kosten of meer hebt. Snap je welke ik bedoel? En de enige keer dat die rood was was 1 euro meer verbruikt en meer leveringskosten, maar de rest minder.

Maar ik ga dus elke maand het maar dubbel controleren.

Nu staat er al een half jaar op de site van de gemeente dat ze nog moeten nadenken over hoe zij gaan helpen met energie besparingen, terwijl andere gemeentes alleen boxen enzo hebben uitgedeeld met energiebesparende producten :+ dat is ook wel jammer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 15:43

Samantha89 schreef:
Samantha89 schreef:
Wij zitten ook te verzinnen om zonnepanelen aan te schaffen. Maar ik ben gaan nadenken nadat iemand tegen ons zei dat je als klein ondernemer wordt gezien door de belastingdienst. Ik heb het opgezocht en nagelezen maar ik snap er nog niet zo heel veel van. Hoe zit dit nou allemaal in elkaar? Je moet het altijd aangeven, en ik snap dat als je terug levert je een “inkomen” hebt en dat je daar belasting over betaald. Maar dan lees ik over de kor maar ik lees ook dat dat maar voor 3 jaar is en dat je na die 3 jaar ieder kwartaal brieven van de belasting krijgt voor je aangifte. En daar zie ik eigenlijk tegen op. Maar misschien maak ik het in mijn hoofd wel moeilijker dan dat het is. Kan iemand mij misschien uitleggen hoe dat het nou precies werkt? We hebben trouwens een koopwoning.

Niemand die hier wat over kan uitleggen? Hoe jullie het doen?

Juist niet in de KOR dan krijg je je btw niet terug :=

Maar deze regel gaat er af hoor. Er zit straks geen btw meer op zonnepanelen.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 16:20

Bullebeest schreef:
Ik las eerder overdag strijken wassen warm eten alle apparaten opladen zodat je dat ‘s avond niet hoeft te doen. Hoeveel werkgevers gaan daar mee akkoord? Het gros werkt overdag. Dus ook in de winter BUITENSHUIS. Hoe dan?

Dit krijg je inderdaad wel als de saldering er straks af is.
Dan zou je overdag de stroom moeten gebruiken, hoe dan?
Meeste mensen werken overdag.
Zulke dingen als wasmachine en droger aan als je niet thuis, is niet verantwoord ivm brandgevaar.
Heb ik meerdere ervaringen in de omgeving van gezien.
Zelf werk ik onregelmatig, waardoor ik ook vaak overdag thuis ben. En daardoor dan wel de stroom zou kunnen gebruiken.
Maar om dan nu nog zonnepanelen aan te schaffen, is dan afwachten dat ze dan uit kunnen

elnienjo

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 16:25

Waarom gaat die saldering er überhaupt af? Je gaat toch niet gratis energie leveren aan energiemaatschappijen die het weer voor veel geld door mogen verkopen?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 16:28

elnienjo schreef:
Waarom gaat die saldering er überhaupt af? Je gaat toch niet gratis energie leveren aan energiemaatschappijen die het weer voor veel geld door mogen verkopen?

Omdat je de energie die je genereerd niet verbruikt op dat moment. Vraag is groter in de winter als je panelen 1/5e - 1/12e genereren van je zomer productie. De energie die je dan nodig hebt komt dus van een andere energiebron incl. ander kostenplaatje. Opslag van zomeroverschot voor wintergebruik is niet mogelijk.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 16:36

tamary schreef:
elnienjo schreef:

Omdat je de energie die je genereerd niet verbruikt op dat moment. Vraag is groter in de winter als je panelen 1/5e - 1/12e genereren van je zomer productie. De energie die je dan nodig hebt komt dus van een andere energiebron incl. ander kostenplaatje. Opslag van zomeroverschot voor wintergebruik is niet mogelijk.

Ik snap dat opslag niet mogelijk is maar als je in de zomer teruglevert krijg je daar nu in de winter toch energie voor terug? En dat willen ze afschaffen? Dat de energie zomers goedkoper is dan s winters zou dan toch eerlijk verrekend kunnen worden?

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 17:11

Sowieso heeft dat te maken met netcapaciteit. Daar zijn nu al heel veel storingen mee en als iedereen zonnepanelen neemt dan komt dat niet goed. Door de salderingsregeling te stoppen wordt gestimuleerd (bij particulieren maar ook bij bedrijven) om na te denken over andere oplossingen. Zoals dus idd thuisopslag, of een andere vorm van kleinschalige buurt opslag..
Daardoor ben je direct minder afhankelijk van bedrijven en het strijkt ook niet tegen de wens in om van het gas af te gaan