Je leest niet goed, het gaat niet alleen over de zomer, ook over de winter. Daar was het werkelijke verbruik ook lager. En zeker geen 300. En al helemaal geen 400 ofzo. Zelfs als ik met de huidige tarieven reken en met verbruik van vorig jaar, dus een gedeelte werkelijk verbruik en gedeelte geschat snap ik het niet.
Hoe moet ik het uitrekenen dan? Heb ik al eerder keurig bijgehouden in excel en alsnog klopte dat niet. Een keer positief dat ik meer terug kreeg en een keer negatief dat ik niks terugkreeg, maar ook niet hoefde te betalen. Ik vind het gewoon veel te onduidelijk waar ze alles op baseren. Vooral ook als mijn jaarafrekening gedeeltelijk geschat en gedeeltelijk afgelezen was vorige keer, vind ik wel apart als ze gewoon kunnen uitlezen. Ik wil een berekening zien waar ze dat termijnbedrag op baseren tussendoor, want ik kom daar niet op, tenzij ik veel meer zou gaan verbruiken. Het gaat dan om die check die je tijdens contract jaar kan doen om te kijken of het termijnbedrag nog klopt.
Verbruik houd ik dus ook al jaren bij en wordt ook elk jaar minder. Dat geven ze zelf ook telkens aan ook qua werkelijke kosten (zelfs met dus hogere tarieven)
Die 1000 euro hoop ik dan wel te kunnen betalen, ja. Door toeslagen en eventueel maar ergens lenen. Alleen is het telkens ene gat dichten om vervolgens een ander te krijgen met alle kosten nu. Nu vind ik het fijn om nog te kunnen eten en naar medische afspraken kunnen. Meer per maand betalen is gewoon niet mogelijk en als ze het verplicht omhoog zouden doen kom ik alsnog in de knoop want dan is er gewoon geen geld voor de afschrijving

Dat is geen kwestie van gewoon wat bezuinigen of niet slim, dat is de harde werkelijkheid voor een groep die geen kant meer op kan. Dat het niet slim weten mensen echt wel, maar je moet het wel kunnen.