Dank allen 
Kuggur schreef:Begrijp ik het goed dat je dus willens en wetens een woonhuis bouwt op een plek waar je géén vergunning voor hebt?
Dat hoef je hier niet te proberen, je eindigt dan zonder huis en een flinke financiele strop.
Ik hoop voor je dat dat dáár anders is. Ik zou me kunnen voorstellen dat juist gezien de vulkaanuitbarsting de regels en de controle daarvan aangescherpt zijn (ik heb begrepen dat vele vernietigde woningen ookk illegaal gebouwd waren...).
Succes ermee.
Ik heb landbouwgrond gekocht waar ik een schuur van 25m² op mag bouwen, als ik daar een vergunning voor zou vragen.
Ik laat een tinyhouse neerzetten van 22m². Zonder vergunning dus.
Het is dus niet verboden iets neer te zetten, ik hanteer ook alle regels mbt afstand naar afscheiding, hwk 3 meter van de straat, etc, etc
Enige overtreding die ik maak is dat het geen schuur is. En dat ik de vergunning ben vergeten.
Júist vanwege de vulkaanuitbraak weten ze niet waar ze al die mensen moeten laten. Ik heb geen alternatief. Ze mogen me niet op straat gooien.
Een woning is niet snel illegaal hier. Je hebt pas een echt probleem als je bv een grot gaat zitten uithouwen in natuurgebied.
Dit kan mij een hooguit een boete opleveren en verplichtte legalisatie van het huis. Maar waarschjnlijk zonder boete. In NL zou dit echt niet durven.