Makkelijke Moestuin topic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JewEmm

Re: Makkelijke Moestuin topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 12:31

Miscshien een korte uitleg bij mijn tuintje.
Ik haal elke 3 dagen zo'n 100 gram pluksla uit een vak. Kan het bijna niet bij houden om te eten. Dat ga ik volgend jaar even anders aan pakken. Ik heb ze dit jaar niet uitgedund. Er komt nu zo veel meer aan, haha.
Peultjes gaan goed. Oogst ik ook redelijk wat door.
Een van m'n snijbiet vakken haal ik vandaag of vrijdag leeg. Die begint te bloeien...
Ik denk dat ik ook een van mijn twee wortel vakken dit weekend leeg haal. Eens zien of dat wat is.
Een paar dingen van twee weken geleden moet ik nu gaan bij zaaien.
Palmkool moet ik ook weer oogsten. Ik haal nu ook weer rupsen en eitjes van de kolen af. Die tijd van het jaar...
Courgette gaat goed door, heb nu twee van mooi formaat geoogst, en 1 kleintje. er zitten nog zeker 5 bloemen of courgettes nu aan de plant.

Buiten mijn twee bakken heb ik nog ene paar potten met uien die ook lekker groeien, een paprika die wel wat harder mag groeien vind ik, een framboos die misschien wat meer in de schaduw moet, en aardbeien die ik ook elke dag snoep.

Ben eigenlijk aan het thuiswerken vandaag. Maar het is wel heel verleidelijk om nu in de moestuin aan het werk te gaan..!

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 22:42

Wanneer zijn jullie begonnen met de courgette dat je er nu al van kan oogsten?
Die van mij hebben al wel een paar knoppen maar dat zijn nog lang geen courgettes.

Mijn (gekochte) tomaat gaat als de brandweer en schiet de lucht in. Eerste groene tomaatje zit eraan en al 4 lagen bloemen.
Mijn eigen kweek is inmiddels ook een plant maar ik hou twijfel over of daar nog een tomaat aan gaat komen deze zomer.

De rucola haal ik binnenkort leeg. Komt bloei in, die ik er wel steeds uit knip. Maar is zo'n beetje over nu. De app zegt ook, beter leeghalen en opnieuw rucola zaaien. Ik heb alleen nog geen vak leeg.

De pluksla en snijbiet wil nog niet lukken. De planten zijn groot genoeg maar het blad wordt zo snel lelijk dat er niets te eten overblijft. En ik heb een mee-eter die ik niet kan vinden maar wel allemaal gaten in het blad.

De sugarsnaps en boontjes doen het goed en staan mooi in bloei.

De gezaaide kruizemunt is ontkiemt en de rozemarijn takjes hebben al worteltjes. Langzaam groeit zo ook de kruidentuin.
Dus als je een bakje rozemarijn hebt gekocht en je hebt een takje over: onderste blaadjes eraf en in een potje water zetten. Heb je zomaar zelf een struikje.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 22:43

Komkommer heb ik hier ook nog lang niet...

Is er in dit topic iemand in de buurt van Dalfsen die nog wat tomaten planten wil? Ik heb een behoorlijk overschot...

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 23:02

Ik heb mijn rucola gewoon kort geknipt en nu kom die gewoon weer opnieuw terug. Heb wel geloof ik een Amerikaans soort.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 23:25

Ik heb toevallig de eerste mini courgettes geoogst, ik oogst de eerste paar heel vroeg omdat het schijnt dat het stimuleert om meer vruchten aan te maken

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 23:34

Marcella schreef:
Ik heb mijn rucola gewoon kort geknipt en nu kom die gewoon weer opnieuw terug. Heb wel geloof ik een Amerikaans soort.

Stille meelezer hier. O:) Onze rucola schiet ook aardig door en wordt dan ook bitter. Nog meer mensen succes met afknippen en weer laten groeien? :)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 07:51

Kan zo wel even foto maken.

Judith_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-22 08:47

Ik heb jullie hulp even nodig:

Ik wil mijn tomaten toppen. Dit omdat ze groot genoeg zijn en er al heel veel trossen aan hangen, met enorm grote tomaten.

Maar ik weet niet precies hoe ik dat doe en ik weet ook niet welke soort tomaten ik heb hangen.

Dit omdat het mijn "kneusjes" waren uit een supermarkt actie.
helemaal van 0 opgekweekt, dus durf ergens ook niet zo goed. Mijn trots dit!

zal wat foto's toevoegen en dan hoop ik dat jullie kunnen zien welke soort het is, en of en waar ik de tomaat moet gaan toppen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Judith_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-22 08:51

Ik zie mijn foto's nu, zal niet zo makkelijk zijn om aan te geven waar denk ik... Gezien de "bossigheid" van mijn tomaat.
heb ergens ook te weinig gediefd denk ik, want veel zijscheuten. Maar durf nu niet zo goed meer wat weg te halen.
Overal zitten al bloemetjes in...

Maar veel hoger kunnen en mogen ze niet worden, want de stok die erbij staat is al eindig en ze worden dan te hoog voor mijzelf...
Plus dat ik de groei naar de tomaten wil en niet naar de plant zelf...

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 09:17

Eh zo te zien ook vergeten te dieven. :+

Judith_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-22 09:20

Dat zeg ik ook.
Ergens in het een keer misgegaan, want alle kleine diefjes heb ik wel weggehaald. Dus ik heb denk een dief aangezien voor een zijtak. Of die was al zo groot dat het een zijtak leek.... nu moet ik zeggen dat ze vanaf het begin al zoveel bladvorming hadden hoor.
Het is nu wel redelijk ontploft, dat geef ik zeker toe :+ :') .

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 09:23

Toppen is gewoon alle toppen eruit. Grote kans dat je niet alles in een keer heb.

Maar toppen stop je ook de productie van tomaten wil je dit echt. Je kan ook een van de dieven eraf knippen en in de grond duwen. Begin je opnieuw.

Judith_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-22 10:07

Willen, willen.. Ik vrees dat ik niet zoveel keus heb.

Ze zijn nu op hun max qua grootte voor mij, als ze nog groter worden kan ik er zelf niet meer bij en ze niet meer ondersteunen.

En met een dief opnieuw beginnen heb ik geen ruimte voor helaas. Deze staan met zijn 2tjes in hun eigen bak, was het allerlaatste plekje in de tuin.

Dus ik zal ergens moeten stoppen. Ergens jammer, maar dat wist ik van te voren. Heb geen eindeloze moestuin, doe dit gewoon in mijn eigen achtertuintje waar ook gewoon geleefd moet worden met 2 kleine kinderen.

Ik hoop heel erg door het toppen dat alle bloemetjes die er nu in zitten, straks tomaten worden. Dan heb ik voor mijn doen al een mega oogst.
Ik begrijp dat het dan ook sneller klaar is, dat is jammer.

Maar ik kan ze nou eenmaal niet eindeloos laten doorgroeien. heb ik gewoon de capaciteit niet voor.

Dus ja, zie zelf weinig keus.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 10:21

Ik wacht tot de eerste tomaten rood zijn en dan top ik af. Je kunt wel ook blad weghalen zodat er meer licht bij komt. Zo staan ze er hier nu bij

Afbeelding

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 10:30

Gewoon aan de onderkant stel bladeren weghalen is ook beter tegen ziekte en dan dief er gewoon erbij steken.

Judith_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-22 13:24

Oke, dat onderste blad heb ik inderdaad nu overal weggehaald. Dat ziet er inderdaad al een heel stuk beter uit. Minder bossig. En inderdaad, beter tegen ziektes. Toppen denk ik nog even over na. Wel nu grondig gediefd ook en alles even goed nagelopen.

Tel nu even grofweg 50 tomaten in de ene plant en 40 in de ander. Dat zijn alleen de tomaten die al echt daadwerkelijk zichtbaar zijn. De bloemetjes en de hele prille tomaatjes niet meegerekend...

Zojuist ook mijn 2e bak aardappels geoogst. De eerste bak bracht 650 gram op. Deze 2e bak 913 gram *\%/* *\%/* <3 <3 .
Zoo leuk!

Die eten we vanavond lekker met worteltjes erbij en een stukje vlees. Wil ze lekker opbakken, dus even receptje zoeken voor kruiden.

lekker paar uurtjes rommelen in de moestuin vandaag, lekker!

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 14:01

Wat leuk! Ik vind aardappelen uitgraven ook zo leuk om te doen :D

Ik heb net peulen erwten geoogst voor volgend jaar die liggen te drogen, staan nog een paar plantjes voor meer erwtjes, op de plekken waar nu niks lijkt heb ik nog bieten en winterwortel gezaaid
Afbeelding

Afbeelding

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 14:30

MarrieLeen schreef:
Stille meelezer hier. O:) Onze rucola schiet ook aardig door en wordt dan ook bitter. Nog meer mensen succes met afknippen en weer laten groeien? :)
Ik heb mijn rucola nagenoeg helemaal afgeknipt. Daar komen wel weer jonge scheuten in. Maar ik ga op advies van de app er toch uit halen dit weekend en waarschijnlijk in een ander vak opnieuw zaaien. Het groeit zo snel dat je beter weer opnieuw kan beginnen en weer frisse jonge rucola hebt.

Ik ga dit weekend even goed aan de slag in mijn "moestuin". Ik ga de mini's met sugarsnaps en bieten leeghalen. Het is mooi geweest, tijd voor wat nieuws. Ik ga ze even helemaal leeg gooien in een kruiwagen, de stof schoonmaken en dan voorzien van een vijvermandje zodat ze een betere vorm krijgen/houden.
Uit de moestuinbak gaat alle sla eruit (3 vakken) en ik heb de basilicum er net uit gehaald. Dat wilde eerst al haast niet ontkiemen en nu niet groeien. Dat zou nu 12-15 cm hoog moeten zijn maar de grootste haalde de 4 cm niet. Ik heb de stukjes net door de sla gedaan, het is wel een hele lekkere basilicum, dus ga denk ik een nieuwe poging wagen. De snijbiet geef ik nog even maar dat wil ook niet lukken. Die haal ik anders ook binnenkort eruit.

En de eerste bloemen in de courgette en pompoen heb ik gesignaleerd *\o/* . En gek genoeg doen de "2e keus courgette en pompoen", die in een aparte bak staan, het beter dan hun soortgenoten in de moestuinbak >;) . De "2e keus" staan in bemeste tuinaarde en niet in moestuingrond. Ik moest toch de tomaat bemesten, dus heb ook maar gelijk de courgette en pompoen meegenomen. Ik wilde het een beetje door de bovenlaag werken, maar ik zat al gelijk in de wortels :oo .

En mijn tweede tomatenplantje, eigen kweek, is ook eindelijk een soort plant geworden en daar zit een eerste takje aan wat bloemetjes moeten gaan worden. Daar zal ik wel niet veel tomaten van krijgen, maar als ik een paar heb dat ik weet hoe groot die worden en hoe die smaakt vind het voor dit jaar voldoende. Dan weet ik ook of het volgend jaar de moeite is om die weer te zaaien.

@Judith: mijn vader heeft altijd gemoestuinierd en daarvan heb ik geleerd tomaten te koppen als je 5 lagen bloei hebt. De dagen worden nu al weer korter en tomaten die later komen krijg je niet meer rijp. Je wil liever dat de plant de energie steekt in de tomaatjes die er nu al zijn.
En ik zou toch kijken of je de planten niet alsnog kan ontdoen van dieven/zijtakken. Die nemen ook energie van de hoofdstam die dan niet naar de tomaten kan gaan. Helemaal als daar ook al bloei in komt (en dus tomaten). Beter 20 goede tomaten dan 40 net niet denk ik dan :o .
En als dit je eerste keer tomaten is begrijp ik dat er zijtakken/dieven aan je oog ontkomen zijn. Die dieven groeien soms ook zo snel! Ik heb al meerdere jaren wel een tomatenplantje gehad, kreeg ik dan van mijn vader, en mijn roma-tomaat had me toch nog bijna voor de gek laatst. Toen ik zag dat een blad ook weer bladeren kreeg heb ik heel snel even de schaar gehaald.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 17:14

Laten tomaten kan je laten afrijpen in een papieren zak met bananen schillen.

Vorig jaar uitgeprobeerd, maar werkt super lagen bij mij wel in donkere kelderkast (niet koel).

Stef_Alinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 20:37

Ik lees al even mee, en zag dat het nu ging over tomaten.
Ik ben eigenlijk voor het eerst begonnen met een moestuin in de achtertuin, ik doe het allemaal alleen net wat anders, ik heb namelijk alles in bakken ipv in de grond.

Nu heb ik dus ook een vleestomaten plant, en die is echt HUGE aan het worden.
Kan ik gewoon takjes/bladeren er af halen zonder dat de plant dood gaat zodat die wat minder groot is.
Er zitten ook al wat bloemetjes in en zag al beginnende tomaatjes.
Maar ik durf er niet zo goed aan te zitten, ik heb wel mijn best gedaan met het dieven maar alsnog is die echt mega aan het worden en hij word alleen maar groter en nu ook breder.

Judith_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-22 20:59

Stef_Alinde schreef:
Ik lees al even mee, en zag dat het nu ging over tomaten.
Ik ben eigenlijk voor het eerst begonnen met een moestuin in de achtertuin, ik doe het allemaal alleen net wat anders, ik heb namelijk alles in bakken ipv in de grond.

Nu heb ik dus ook een vleestomaten plant, en die is echt HUGE aan het worden.
Kan ik gewoon takjes/bladeren er af halen zonder dat de plant dood gaat zodat die wat minder groot is.
Er zitten ook al wat bloemetjes in en zag al beginnende tomaatjes.
Maar ik durf er niet zo goed aan te zitten, ik heb wel mijn best gedaan met het dieven maar alsnog is die echt mega aan het worden en hij word alleen maar groter en nu ook breder.

Vandaag dus geleerd dat je de onderkant sowieso kan ontdoen van bladeren en zijtakken, zolang je de hoofdstam maar met rust last ;)!

Toppen is wat lastiger te zeggen, zit ik zelf ook mee te klooien.

Ik heb ook alles in bakken! Heb geen traditionele moestuin maar een moestuin via de makkelijke moestuin methode.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 21:18

Heb een echte moestuin, maar als ik wat tips en ideeën kan geven alleen maar leuk. Of je er wat mee doe niet mijn zorg. :o ;)

Zal eens kijken om foto te maken van mijn tomaten in de kas morgen.

Plaats hier bewust ook geen foto's, want heb geen makkelijke moestuin.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 21:19

Ik scheur de bladeren gewoon eraf bij de steel, geen enkel probleem, je kunt ze natuurlijk ook afknippen maar ik ben soms te lui om de schaar te pakken en het gaat eigenlijk altijd goed. Ik doe het wel in de ochtend als het droog blijft zodat het mooi dicht kan drogen.

Stef_Alinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 23:24

Ja ik volg dus ook niet echt de makkelijke moestuin manier, ik heb andere bakken en potten.

Maar dus inderdaad onderin kan het er af en dus verder kan het ook geen kwaad als je wat extra bladeren/takjes weg neemt?

@Marcella ik zou heel graag fotos willen zien van jouw tomaten.

Daarnaast lees ik juist heel graag tips en tricks!
Ik volg misschien niet 1 persoon helemaal op maar doe alles samen en probeer dan mijn eigen weg te volgen met alle tips die er zijn.

Nu heb ik ook geleerd dat bijvoorbeeld tomaten meerjarig zijn.
Maar om zo plant of meer naar binnen te gaan verplaatsen zie ik niet zo zitten.
En ze zijn dus niet winter hard.
Dus heb ik mij laten vertellen dat met einde van seizoen het gewoon klaar is voor de plant.
Hoe weet je wanneer het klaar is voor de plant en doe je die dan gewoon weg?
Zie je het bijvoorbeeld gewoon simpel omdat die dood gaat door de kou en regen, of door dat er geen vruchten meer komen?
Zo heb ik ook verschillende peperplanten staan en voor die is het precies hetzelfde verhaal geloof ik.

Hoop beginners vragen en misschien denk ik overal wel te lastig over na haha.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 23:49

Stef_Alinde schreef:
Ja ik volg dus ook niet echt de makkelijke moestuin manier, ik heb andere bakken en potten.

Maar dus inderdaad onderin kan het er af en dus verder kan het ook geen kwaad als je wat extra bladeren/takjes weg neemt?

@Marcella ik zou heel graag fotos willen zien van jouw tomaten.

Daarnaast lees ik juist heel graag tips en tricks!
Ik volg misschien niet 1 persoon helemaal op maar doe alles samen en probeer dan mijn eigen weg te volgen met alle tips die er zijn.

Nu heb ik ook geleerd dat bijvoorbeeld tomaten meerjarig zijn.
Maar om zo plant of meer naar binnen te gaan verplaatsen zie ik niet zo zitten.
En ze zijn dus niet winter hard.
Dus heb ik mij laten vertellen dat met einde van seizoen het gewoon klaar is voor de plant.
Hoe weet je wanneer het klaar is voor de plant en doe je die dan gewoon weg?
Zie je het bijvoorbeeld gewoon simpel omdat die dood gaat door de kou en regen, of door dat er geen vruchten meer komen?
Zo heb ik ook verschillende peperplanten staan en voor die is het precies hetzelfde verhaal geloof ik.

Hoop beginners vragen en misschien denk ik overal wel te lastig over na haha.

Op je vragen van weghalen blad: nee het kan geen kwaad als je maar wel genoeg blad overhoudt. Ik top de tomaten af als de eerste rood worden, meestal krijg ik alles wat er dan aan hangt nog wel rood en als alles geoogst is dan is het klaar.