Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
MarrieLeen schreef:Ik heb mijn rucola nagenoeg helemaal afgeknipt. Daar komen wel weer jonge scheuten in. Maar ik ga op advies van de app er toch uit halen dit weekend en waarschijnlijk in een ander vak opnieuw zaaien. Het groeit zo snel dat je beter weer opnieuw kan beginnen en weer frisse jonge rucola hebt.Stille meelezer hier.Onze rucola schiet ook aardig door en wordt dan ook bitter. Nog meer mensen succes met afknippen en weer laten groeien?
Stef_Alinde schreef:Ik lees al even mee, en zag dat het nu ging over tomaten.
Ik ben eigenlijk voor het eerst begonnen met een moestuin in de achtertuin, ik doe het allemaal alleen net wat anders, ik heb namelijk alles in bakken ipv in de grond.
Nu heb ik dus ook een vleestomaten plant, en die is echt HUGE aan het worden.
Kan ik gewoon takjes/bladeren er af halen zonder dat de plant dood gaat zodat die wat minder groot is.
Er zitten ook al wat bloemetjes in en zag al beginnende tomaatjes.
Maar ik durf er niet zo goed aan te zitten, ik heb wel mijn best gedaan met het dieven maar alsnog is die echt mega aan het worden en hij word alleen maar groter en nu ook breder.
Stef_Alinde schreef:Ja ik volg dus ook niet echt de makkelijke moestuin manier, ik heb andere bakken en potten.
Maar dus inderdaad onderin kan het er af en dus verder kan het ook geen kwaad als je wat extra bladeren/takjes weg neemt?
@Marcella ik zou heel graag fotos willen zien van jouw tomaten.
Daarnaast lees ik juist heel graag tips en tricks!
Ik volg misschien niet 1 persoon helemaal op maar doe alles samen en probeer dan mijn eigen weg te volgen met alle tips die er zijn.
Nu heb ik ook geleerd dat bijvoorbeeld tomaten meerjarig zijn.
Maar om zo plant of meer naar binnen te gaan verplaatsen zie ik niet zo zitten.
En ze zijn dus niet winter hard.
Dus heb ik mij laten vertellen dat met einde van seizoen het gewoon klaar is voor de plant.
Hoe weet je wanneer het klaar is voor de plant en doe je die dan gewoon weg?
Zie je het bijvoorbeeld gewoon simpel omdat die dood gaat door de kou en regen, of door dat er geen vruchten meer komen?
Zo heb ik ook verschillende peperplanten staan en voor die is het precies hetzelfde verhaal geloof ik.
Hoop beginners vragen en misschien denk ik overal wel te lastig over na haha.