Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 16:54

horsii schreef:
Hadden een bezichtiging aangevraagd. Makelaar klonk aan de telefoon echt al eens een arrogante botte banketstaaf..
Kregen de mail voor de bezichtiging.
Je mag pas bieden vanaf 550000, ehm waarom doe je de vraagprijzen dan niet bieden vanaf 550000..
Vraagprijs is 475000
Aan de telefoon zijn die ik kan je alleen inplannen als je boven de 600000 bied.
Hebben vriendelijk bedankt.
Succes met je flinke klus huis.

Ongekend dit joh :wow:

Charlotte446

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 16:57

Het zit jullie echt niet mee horsii...

Ben heel benieuwd waar het huis waar ik vorige week heb gekeken met een vriend voor weg gaat. Vraagprijs €225.000 makelaar gaf aan het op €250.000 te willen zetten en had al veel blinde biedingen ver boven de vraagprijs ontvangen. Vriend gaat €255.000 bieden.

Zo zien wij het ook Marjan :j
Wij hebben de 3 ton overwaarde in de hypotheek gestoken. Dus mochten de huizenprijzen ineens gaan zakken zitten wij nog een tijdje goed.

horsii

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-22 16:58

Te gek voor woorden toch.
Ik stuurde het naar de aankoopmakelaar die stond ook met z'n mond vol tanden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 17:03

Wat voor idioterie is dat dan? _O-

Stampeltje

horsii schreef:
Hadden een bezichtiging aangevraagd. Makelaar klonk aan de telefoon echt al eens een arrogante botte banketstaaf..
Je mag pas bieden vanaf 550000, ehm waarom doe je de vraagprijzen dan niet bieden vanaf 550000..
Vraagprijs is 475000
Aan de telefoon zijn die ik kan je alleen inplannen als je boven de 600000 bied.

Toch te idioot voor worden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

horsii schreef:
Vraagprijs is 475000

Ik moest even drie keer lezen. Is dit serieus :wow: ...

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 17:04

Belachelijk, wat een arrogantie.

anca

Wat een arrogante hork

xLoki

Horsii wat idioot!!!

Mijn moeder (= makelaar) vertelde me net dat ze vanochtend al plat werd gebeld door mensen die hun biedingen verlaagden of introkken... Door de situatie in Rusland/Oekraïne. Ze zei dat de meeste mensen het deden, gezien de gasprijzen zo omhoog vliegen en mensen (met het bod wat ze wilden uitbrengen) hun vaste lasten dan niet meer kunnen betalen. Echt bizar!

Charlotte446

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 17:06

Echt niet normaal...

Spraken pas vrienden die in Leiden een koophuis hebben en groter willen gaan wonen. Zaten vorig jaar nog te kijken voor huizen van €500.000-€600.000 wat ze al belachelijk veel geld vonden. Nu staan diezelfde huizen (zelfde straat/wijk/eigenschappen) voor €700.000. Laatst hebben ze €120.000 overboden uit wanhoop en ze waren nog niet de hoogste bieder :=

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 17:10

xLoki schreef:
Horsii wat idioot!!!

Mijn moeder (= makelaar) vertelde me net dat ze vanochtend al plat werd gebeld door mensen die hun biedingen verlaagden of introkken... Door de situatie in Rusland/Oekraïne. Ze zei dat de meeste mensen het deden, gezien de gasprijzen zo omhoog vliegen en mensen (met het bod wat ze wilden uitbrengen) hun vaste lasten dan niet meer kunnen betalen. Echt bizar!

Maar moet je nagaan hoe krap en dus hoe risicovol mensen zitten met zo’n hoge hypotheek. Dat moet je niet willen toch? Dat je zo snel al je vaste lasten niet meer kan betalen?
Daarom verwacht ik ook binnen enkele jaren een crisis. Prijzen stijgen en mensen kunnen hun hoge lasten niet meer betalen en moeten gedwongen verkopen. Of worden ontslagen vanwege bezuinigingen bij bedrijven. Waar nu een personeelstekort is, wordt dat ook weer anders.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-22 17:13

Xloki, echt joh.
Had ik toch niet verwacht.

Ja ik ben echt serieus, aankoopmakelaar zei al zo'n arrogante hork is dalijk als eerste zijn bedrijf kwijt als de markt keldert.
Nou ik hoop het, ze denken letterlijk dat ze alles kunnen maken.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 17:15

Wat een gedoe Horsii, ongelooflijk.

Van een afremmende markt hier totaal nog geen sprake, krijg al biedingen heeeeel ruim boven de vraagprijs, deadline is volgende week donderdag.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-22 17:17

Fijn zulke hoge biedingen gaucho.

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 17:27

xLoki schreef:
Horsii wat idioot!!!

Dan kijken ze naar huizen die sowieso al te duur zijn voor ze.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 17:35

Horsii, echt wel raar, ik vraag me wel af of de mensen voor wie die makelaar werkt, weten dat hij dat doet.

Idd, als mensen hun biedingen gaan intrekken vanwege de gasprijzen, maar waarschijnlijk eerder vanwege een gehele crisis en de prijzen voor verbouwingen, wat ik me wel kan voorstellen.

Tegenwoordig is iedereen spekkoper, alle huizen gaan nu voor veel meer weg, 100.000 meer is heel normaal of zelfs aan de lage kant.
Meestal investeren mensen wel in verbetering dus het stijgt normaal ook vaak wel wat.
Maar omdat alles duurder is, je meestal een nieuw huis gaat kopen of huren heb je er niet echt veel aan.

Als vorig jaar een vergelijkbare woning voor 290 is weggegaan verwacht ik dat het ook voor meer dan 300 gaat, een bod van 330 is het minste wat ik persoonlijk zou bieden.

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 17:40

Wat *piep* makelaar.
Snap dat bieden vanaf ook nooit zo goed. Kijkt ook zo lastig op funda vind ik. De ene keer is het bieden van af en dan weer een vraagprijs.

Gaucho, dat klinkt goed. Hopelijk zit er een bod tussen wat fijn voelt!

Chawi, als ik de kans krijg om hier iets te kopen dat word het ook met max hypotheek en spaargeld erbij. Anders heb je gewoon niks. Kom daar wel mee uit denk ik. Spaar nu ook meer dan m'n vaste lasten zouden zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 17:42

Maar een vraagprijs is toch eigenlijk ook gewoon bieden vanaf in deze markt? :o

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 17:43

Ik vind spekkoper in sommige gevallen ook nog geen gekke manier om het aan te duiden.

Ik zou willen dat ik, net zoals een goede vriend van mij, in de jaren 2017/2018 een eenvoudig appartementje had gekocht. Goed om te weten wij verdienen gelijkwaardig.

Hij heeft dat appartementje in 2021 met 120k overwaarde verkocht en in zijn eentje een moderne ruime tussenwoning teruggekocht. Dat vind ik wel een upgrade!

Terwijl ik en mijn vriend nu dus dubbel verdienen wat hij in een maand binnen harkt en de vraagprijs van die tussenwoning dus prima zouden kunnen financieren, maar ja zie er maar eens tussen te komen en dan heb ik het nog niet over het overbod wat je uit eigen spaargeld moet ophoesten als starter ;(

In mijn eentje zou ik op dit moment daarnaast zowel voor het appartementje als de tussenwoning kansloos zijn.

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 17:53

kosseh schreef:
Chawi, als ik de kans krijg om hier iets te kopen dat word het ook met max hypotheek en spaargeld erbij. Anders heb je gewoon niks. Kom daar wel mee uit denk ik. Spaar nu ook meer dan m'n vaste lasten zouden zijn.

Ik vind dat wel echt tricky hoor, maar ik speel wat dat aangaat wel altijd heel erg op safe. Heb denk ik alles wel 3x door laten rekenen in verschillende scenario's voordat ik de rust had gevonden met welk bedrag aan hypotheek ik comfortabel was qua maandelijkse lasten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 18:04

horsii schreef:
Xloki, echt joh.
Had ik toch niet verwacht.

Ja ik ben echt serieus, aankoopmakelaar zei al zo'n arrogante hork is dalijk als eerste zijn bedrijf kwijt als de markt keldert.
Nou ik hoop het, ze denken letterlijk dat ze alles kunnen maken.

Nou inderdaad. Ik snap dat ook niet. Had gisteren dus 3 makelaars. En wat een verschil in benadering :+
Je wil toch ook gewoon een reputatie opbouwen? Overigens kreeg ik vandaag een mailtje van de meest afstandelijke makelaar (die zei dat alles met een likje verf wel op te lossen was. Ja vast) dat ze de vraagprijs van het huis ook maar 10.000 euro naar beneden hadden gedaan. Dus .1 het kan nog :P .2 de tactiek van de makelaar werkte toch niet echt. .3 Het was ook gewoon niet zo'n leuk huis..

@stitchlover. Dat is ook zo. Hier hetzelfde hoor. Bevriend stel dat in in 2016 een appartementje voor 130.000 ofzo gekocht en zit er nu ook royaal bij. Terwijl mijn vriend en ik (denk ik) meer verdienen en niet eens meer aan een huis kunnen komen :+ Nu gun ik het ze wel hoor... Maarja, denk dat iedere starter nu had gewild dat ze eerder waren ingestapt.

Overigens kwam ik net mijn eigen auto inclusief kenteken tegen op een funda advertentie :+ Dat was dan wel weer grappig.

Citaat:
Als vorig jaar een vergelijkbare woning voor 290 is weggegaan verwacht ik dat het ook voor meer dan 300 gaat, een bod van 330 is het minste wat ik persoonlijk zou bieden.

330 %) Je zal misschien gelijk hebben maar 45.000 euro boven de vraagprijs. Als dat er op geboden wordt.... Dan kijken we nog even verder :P

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 18:12

stitchlover schreef:
Ik vind spekkoper in sommige gevallen ook nog geen gekke manier om het aan te duiden.

Ik zou willen dat ik, net zoals een goede vriend van mij, in de jaren 2017/2018 een eenvoudig appartementje had gekocht. Goed om te weten wij verdienen gelijkwaardig.

Hij heeft dat appartementje in 2021 met 120k overwaarde verkocht en in zijn eentje een moderne ruime tussenwoning teruggekocht. Dat vind ik wel een upgrade!

Terwijl ik en mijn vriend nu dus dubbel verdienen wat hij in een maand binnen harkt en de vraagprijs van die tussenwoning dus prima zouden kunnen financieren, maar ja zie er maar eens tussen te komen en dan heb ik het nog niet over het overbod wat je uit eigen spaargeld moet ophoesten als starter ;(

In mijn eentje zou ik op dit moment daarnaast zowel voor het appartementje als de tussenwoning kansloos zijn.

Je vriend betaald waarschijnlijk wel meer hypotheek voor de upgrade dus mi blijft het dan hetzelfde toch, of was de nieuwe woning dezelfde prijs als de oude?

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 18:21

Merino wij hebben veel meer overboden bij koop en ook meer gekregen voor ons huis wat een veel lagere vraagprijs had dus das niet vreemd hoor, ik verwacht dat dat minstens wordt geboden als je naar de huidige markt kijkt.

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 18:23

MirandaMalik schreef:
stitchlover schreef:

Je vriend betaald waarschijnlijk wel meer hypotheek voor de upgrade dus mi blijft het dan hetzelfde toch, of was de nieuwe woning dezelfde prijs als de oude?

Verschil van 40k, dus dat vind ik best verwaarloosbaar.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 18:43

horsii schreef:
Vraagprijs is 475000

Wacht even >;) wat een heel aparte procedure. Misschien een melding maken bij de nvm. Ik kan me niet voorstellen dat dit is toegestaan namelijk. :n