Permacultuur

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 12:42

Haha :')
Hij heeft verder niks te klagen gelukkig. En ik mag niet meer mee helpen schoffelen, want overal staan bollen, dat is ook wel fijn :')

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 12:57

Ah joh, schoffelen is toch ook geen permaculture dus dat scheelt al (naast dat ik het energie verspilling vind :+)

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 13:08

Even snel een foto gemaakt van de plantlocatie van de krokussen. Helaas niet zo goed te zien, maar alle groene flufjes op de blote grond zijn krokussen.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik was heel erg blij met mijn zeer lieftallige echtgenoot, hij heeft al het gras afgestoken en 950 van de 1000 bollen erin gedaan.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-22 13:11

Er komt veel omhoog.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 14:21

Wel te vroeg denk ik?
De natuur is zwaar in de war. De bijen zijn al wakker maar er is geen bloem en volgende week komt de winter terug -O-

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-22 14:24

En een hele lieve bokker daar ga ik wat spulletjes van krijgen uit de tuin en ze bestelt de Egyptische ui voor mij zodat we het volledige gewicht benutten. Uiteraard betaal ik alles aan kosten maar ik ben zo blij *\o/* . Duimen jullie mee dat er nog uitjes voor mij op voorraad zijn?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 14:33

Ik heb besteld! En we delen die verzendkosten Pien. Want het was niet lief van je dat je me bij de snoepwinkel iets liet bestellen :')

Sizzle, nee eigenlijk zijn ze veel te laat, bloeien normaal in september oktober maar omdat ik ze laat gekocht heb (koelcel opruiming bij Vreeken) en dus laat in de grond gezet heb, icm met het achterlijk zachte weer (het is nu nog steeds 10-15 graden) zijn ze zo goed als allemaal uitgelopen. Wel een mooie test!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-22 14:38

Prairy wat heb je voor je zelf besteld → ik lig dus helemaal in een deuk achter mijn computer...

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 14:51

Ook die ui (wel de kleine aantallen), Paw paw zaden, pompoen zaden zonder vlies, die zaden kun je goed roosteren), suikerriet, passiebloem zaden, paarse Zuid Afrikaanse look, tamarillo (boomtomaat) en oerprei.

Echt. Slecht voor mijn voornemen, die site :+

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 15:01

Wat mooi Prairy, ook met die uitkijk!
En mag ik die man van jouw niet eens een dagje lenen? :))
Wat een werk moet dat zijn geweest!

Hier merk ik ook dat de natuur nogal in de war is inderdaad. De perzik heeft al knoppen op := Vorig jaar stond hij midden in bloei toen het ineens hard ging vriezen laat in het voorjaar, toen hebben we bijna geen vruchten erop gehad. Hopelijk dit jaar geen herhaling daarvan.

Oh leuke zaden heb je besteld! Suikerriet, gaaf zeg! En passiebloem, die staat ook nog altijd op mijn verlanglijstje!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-22 15:02

Wouw klinkt goed. Ik ben blij dat ik het aan jou heb gevraagd (breng me niet in bekoring.......of zoiets.....). HIer hebben we van de flespompoen de pitten eruit gehaald en gaan we in de grond zetten.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 15:07

Heerlijk, flespompoen <3
Wel even opletten als je zaden uit pompoenen zaait; als er bv sierpompoenen naast hebben gestaan dan kan er een kruising uit zo'n zaden komen, en dan zijn ze niet altijd goed eetbaar.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-22 15:10

OK, bij twijfel ga ik ze hier plaatsen. Doen jullie die zaadjes gewoon in kleine potjes en zo ja wanneer doe je dat dan. Gelijk of over paar weken?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 15:19

Hier doen we ze even voorzaaien, omdat ze pas na ijsheiligen naar buiten kunnen. Geen idee hoe dat in Frankrijk zit, is daar ook een datum die men aanhoudt waarna de kans op vorst minimaal is?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 15:22

Nee sorry, hij is niet te leen :+ Zijn hier nog veel te veel projecten :') Hij is anderhalve dag bezig geweest, ik zou er zeker 2 weken over gedaan hebben...

Pien, het is vrij simpel te proeven als het goed is. Zoet=goed, bitter = fout. Ik heb ze geloof ik in maart gezaaid en in mei uitgeplant. Die op de mesthoop deden het het beste. In de grond bij de fruitbomen heeft niks opgeleverd.

Ik heb ze afgelopen jaar in lege yoghurt emmertjes gezaaid in zand gemengd met compost. Gewoon met dicht deksel, dan kon ik ze namelijk makkelijk stapelen.

Mijn amandel en perzik bloesem is vorig jaar ook bevroren dus ook niks helaas. Hopelijk dit jaar beter inderdaad.

Komend jaar gaan we als het goed is eindelijk de tunnel kas opzetten dus dan kan ik daar mooi dingen in gaan opkweken en stekken etc. Heb er wel weer zin in. Afgelopen jaar had ik nergens zin in, zelfs niet om de vele frambozen te oogsten voor in de vriezer.

Suikerriet hebben we op Cuba een keer versgeperst gehad, mijn man was er gek op. Ik heb nog wat stokken achterop het paard om stekken te proberen (was tijdens een buiten rit) meegenomen maar het paste niet in de koffer :+ Die trip heb ik denk ik zo'n 5 kilo zaad mee naar huis genomen, maar niks gezaaid :')

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 15:25

Gaaf Prairie. Ik heb ze in 2020 op het juiste moment geplant. Ook tegen de zuid kant op de heuvel, bij de vijver. ;) Hier hebben ze helaas niks gedaan.

Over kruisbestuiving tussen pompoenen:
Kruisbestuiving vind alleen plaats tussen directe familieleden van de curcubita familie (pompoen, meloen, courgette). Dus als je een curcubita Maxima hebt staan zal deze alleen door een andere curcubita Maxima en niet door een curcubita pepo bestoven worden etc.

Overigens zijn de vruchten het eerste jaar altijd te eten. De vruchtvlees kwaliteit wordt namelijk bepaald door de moederplant. Je kunt dus gerust verschillende maxima's bij elkaar planten. Je krijgt ras specifieke vruchten. Alleen de zaden die daar in zitten kunnen wel kruisingen zijn. Als je die het tweede jaar dus gaat planten dan kunnen daar veel uiteenlopende vruchten uit komen waaronder vruchten die niet goed eetbaar zijn. Die herken je aan de bittere smaak.

Een vergelijkbaar euvel heb je met F1 planten. Dat zijn met opzet gekruisde soorten (ouders van verschillende rassen). Als je die zichzelf laat bestuiven kunnen de eigenschappen van de voorouders in verschillende samenstellingen tot uiting komen. Je krijgt dan eigenlijk nooit meer dezelfde combinatie aan eigenschappen als de moederplant (die een F1 is).

Zaden die geen F1 zijn zijn al meerdere generaties gekweekt op dezelfde eigenschappen. Hierdoor wijken nakomelingen minder snel af van de moederplant.

Ik hoop dat dit een beetje helder is uitgelegd. Vragen zijn welkom.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 15:26

Dat klinkt herkenbaar, Prairy. Ik had ook echt nergens zin in vorig jaar := Ik heb een hoop druiven geoogst en die zitten nog steeds in de vriezer om wijn er van te maken :+ Verder helemaal niks aan de moestuin gedaan. Maar nu heb ik er echt weer zin in!
De folie voor over de kas is net aangekomen. Nu de ritsen nog.

Interessant, Malenka!

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 15:33

Ik weet niet wat het is Malenka, maar wat ik op het verkeerde moment zaai/plant doet het als een malle en wat ik volgens de gebruiksaanwijzing zaai doet niks :+

Ik heb nu een beetje het motto, bomen etc verplanten tussen september en februari, en de rest wanneer ik er zin in heb en dan zie ik het wel!
Laatst bijgewerkt door Prairy op 04-01-22 15:33, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-22 15:33

8nnemiek schreef:
Hier doen we ze even voorzaaien, omdat ze pas na ijsheiligen naar buiten kunnen. Geen idee hoe dat in Frankrijk zit, is daar ook een datum die men aanhoudt waarna de kans op vorst minimaal is?

Fijne tip en ook fijn dat jullie me niet uitlachen. Ik heb echt nog nooit iets voor gezaaid of uitgeplant. Dus ik weet er niets vanaf. Ben zo groen als gras. Meestal is hier de laatste vorst in maart en soms nog april. Maar ik geloof dat als je 100% Zeker wil zijn dat je ook 13 mei (ijsheiligen moet aan houden hier). Want in begin mei is hier de grote markt waar wij altijd onze tomaten planten kopen.

Wij zagen vandaag dat hier vlakbij een groene tunnel in de aanbieding is van 3 vierkante meter. Die gaan we halen want daar gaan we dan alles in voor zaaien en niet zoals we eerst hadden besloten in de serre van het zwembad, want dat geeft veel extra troep en onderhoud en dat is ook weer niet tof. Ik he b ook bv vroege reuzespinazie besteld en die kan zelfs tegen wat vorst en mag je vroeg planten. Leek me leuk al vroeg van de tuin te kunnen eten.

Morgen is het hier zwaar werken want dan komt het rivier grind voor de parkeer plaats en zal ik foto's van maken. Want nu we hier wonen zijn we toch wel grote veranderingen aan het doorvoeren waaronder de parkeer plaats. Kiezel is niet echt perma cultuur denk ik, maar het moet echt stevig zijn en toch het vocht doorlaten en bij de tuin passen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 15:35

Als de pompoenzaden bitter smaken wil je ze ook niet planten voor eetbare pompoen. Vruchtvlees is dan nog wel gewoon te eten, enkel de volgende generatie niet.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 15:35

Ik had niet vorig jaar maar het jaar daarvoor ook echt enorm veel gezaaid in zo'n groene kas, in potjes.

De muizen vonden me fantastisch. Ik had een all you can eat buffet voor ze gemaakt. Daarom afgelopen jaar binnen in yoghurt potten... Met 4 harige bewakers ~~}>

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 15:51

8nnemiek schreef:

Ik doe ook niets voor ijsheiligen naar buiten, zelfs de pompoen niet.
1x gedaan toen het een heel warm voorjaar was en prompt hadden we eind April nachtvorst :roll:

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 17:00

Zo ziet mijn voorzaai-zooi er meestal uit:
Afbeelding

Met de potjespers maak ik heel veel 'potjes', die zet ik in een wasmachine bak, en als het potje dan helemaal doorgroeid is met worteltjes dan plant ik ze in een grotere pot, of direct in de grond. Werkt fantastisch, het is weinig werk (behalve het maken van de potjes) en geeft geen rotzooi, kost weinig plek..

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-22 17:37

Fijne foto. Kan ik zeker wat mee!

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 18:19

En toen ontdekte ik opeens een cyclaam die ik in 2020 heb geplant en die vorig jaar niet opkwam. Er is dus nog hoop voor planten die ik vorig jaar niet heb gezien!

Afbeelding

En ondertussen de tuin van een laag paardenmest aan het voorzien. Vooral op de plekken waar straks artisjok en courgette gaan komen. Het is fijn om zo gebruik te kunnen maken van deze aanzienlijke reststroom. Zo wordt dan via het hooi toch nog energie de tuin in gebracht.
Afbeelding

Wat er een paar weken terug op is gegaan wordt al hard verwerkt. Dat is wel het voordeel van dit enorm milde weer.

Afbeelding