Studieschuld versneld aflossen, wie ook?!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 13:36

Suzanne F. schreef:
Liselot schreef:
Je hebt toch een gezamenlijk leven en huishouden? Logisch toch dat je daar samen voor betaald. Grote uitgaven overleggen we gewoon even en etentjes en (heel sporadisch) stappen hebben we het niet eens over.
Nu moet ik zeggen dat we ook niet krap bij kas zitten, dus er kan ook gewoon vrij veel zonder zorgen

Ja maar wat als het nou de studieschuld van de ene is? Moet de partner daar ook aan mee betalen dan?

Ja die gaat ook gewoon van onze gezamenlijke rekening af, gewoon alles. Alleen uitgaven voor mijn bedrijf niet.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 13:38

idinn schreef:
Tja aan de andere kant.. leen je volle bak voor een vervolgstudie en dan maak je die niet af op je scriptie. Dan snap ik wel dat je die schuld heel vervelend vindt. Want eigenlijk heb je die voor niks opgebouwd :o

Ik wist echt prima hoe mijn schuld opliep, daar ben je gewoon bij. Dat is niet na je studie opeens een verrassing. Mijn master heb ik langer over gedaan, wegens een periode overspannen zijn en letterlijk niks kunnen. Maar ik wist toen wel: dat diploma komt er. Ga geen bakken met geld terug betalen, terwijl het me uiteindelijk niks heeft opgeleverd.

Ik snap het ook niet, je kan dit gewoon zien als je op DUO inlogt, dan weet je toch ook wat je schuld is?

Ik vind persoonlijk de beredenering achter eigen rekeningen heel onlogisch. Je bent toch net zo goed niet het geld van een ander aan het uitgeven als je het wel van een gezamenlijke rekening haalt? Je hebt het er immers zelf op gestort, dus hoezo zou je dan het geld van een ander aan het uitgeven zijn? Of mag je partner niet weten van je dure uitgaven aan kleding/paarden etc.?

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 13:54

Badeendje schreef:
Ik vind persoonlijk de beredenering achter eigen rekeningen heel onlogisch. Je bent toch net zo goed niet het geld van een ander aan het uitgeven als je het wel van een gezamenlijke rekening haalt? Je hebt het er immers zelf op gestort, dus hoezo zou je dan het geld van een ander aan het uitgeven zijn? Of mag je partner niet weten van je dure uitgaven aan kleding/paarden etc.?

Ik vind het juist logisch :P
Wij hebben gezamenlijke uitgaven en ik vind het heerlijk om mijn deel uit te geven zoals ik wil. Vriend geeft in mijn ogen soms ‘onnozel’ geld uit (en ik in zijn ogen), maar het is zijn/mijn geld dus geen punt van discussie. Het gezamenlijke deel is namelijk al betaald/gespaard. Daarnaast heeft hij een eigen bedrijf. Dat speelt misschien mee. Ik wil echt niet dat die gelden door elkaar gaan lopen.

Pantykous

Re: Studieschuld versneld aflossen, wie ook?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 14:41

Ik wil geen discussies over waar ik mijn geld aan uit geef. Mijn vriend heeft niks met kleding of paarden dus dat is makkelijker als dat van m’n eigen rekening gaat. Alle andere dingen doen we gezamenlijk en we sparen ook samen.

Ook als je geen scriptie hebt is je opleiding nog wel wat waard hoor. Die kennis heb je toch, dan heb je niet voor jan banketstaaf zitten studeren.

Zijn overigens veel mensen die struisvogelpolitiek toepassen mbt het opbouwen van hun studieschuld. Zonder de situatie te kennen kun je daar weinig van zeggen. De overheid verstrekt ontzettend makkelijk leningen, een bank hoeft zulke praktijken niet toe te passen :n

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 15:17

Het is inderdaad vrij bijzonder hoe makkelijk en op jonge(re) leeftijd je een lening bij de DUO aanvraagt. Het is zó makkelijk, het is bijna uitnodigend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 20:59

Mijn vriend weet prima wat ik uitgeef, maak daar geen geheim van. Maar ik heb geen zin als er €600 op de rekening staat voor de rest van de maand, om dan te vragen of ik daar €500 van mag uitgeven. Of dat dan past in zijn planning voor de rest van de maand. Door alle overige/persoonlijke uitgaven apart te houden heb ik dat gedoe niet.

Daarbij, zo valt een verrassingsweekendje weg ook niet op 8-)

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 21:20

Het maakt hier ook niet uit wie wat uitgeeft, maar vind het wel lekker eigen beheer te hebben.

Ik geef, naar mijn mening, veel te veel geld uit aan de paarden. Hij geeft veel te veel geld uit aan schoenen. Ook mijn mening haha.

Mijn God, welke kerel koopt er nu 2 paar schoenen per maand ?!?

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-21 22:35

Hahaha ja dat is wel aardig wat! Kan hij beter in zn studieschuld steken :P

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 22:50

denice schreef:
Hahaha ja dat is wel aardig wat! Kan hij beter in zn studieschuld steken :P

Gelukkig kan hij het beide, maar hij heeft (veel meer) schoenen dan ik heb haha.

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 13:07

Hier hadden wij ook beide een studieschuld. Maar ik werd de afschrijvingen zo zat zat we ook alles alvast hebben afbetaald. Dus ik snap je helemaal, ts. Vond het gewoon rot en wilde het afbetaald hebben voordat ik een huis koop. Dit met oog op het feit dat je een stuk minder kunt lenen met een studieschuld.

Hier vertelden mensen mij ook dat het zonde was, want ik betaal geen rente. Zelf vond ik dat echt niet logisch, want ik zat wel met enkele nullen schulden. Afbetalen van schulden is nooit een slecht idee naar mijn idee.

Op de eerste pagina las ik ook e.e.a. over verzwijgen van studieschulden. Dat is gewoon niet voldoen aan zorgplicht van de adviseur en is niet aan te raden. Als je bank daar achter komt zit je ook.

Edit: en antwoord op je 2e vraag. Verlagen van lasten hebben wij gedaan door:
- switchen verzekeringen
- goedkope auto en belasting
- zorgverzekering vooraf betalen
- kredieten aflossen
- weekbudget voor eten en af en toe to good to go halen

We kunnen nu 450 euro per maand meer sparen dan in November.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 00:03

Voor degene die snel af willen lossen: fiets op Instagram. Heel inspirerend.

Als ik dat lees, dan wil alleen nog maar meer gas geven haha.

LienC

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 00:09

Ja, die is leuk! Goede motivatie om dat soort accounts te volgen

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 00:24

LienC schreef:
Ja, die is leuk! Goede motivatie om dat soort accounts te volgen

Idd. Het aflossen gaat hier echt super goed. Als alles wil lopen zoals ik gepland heb dan zijn we er over een jaar echt vanaf! Daar ga ik bijna een dansje van doen.

LienC

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 01:03

Wat knap zeg! Hoe lang ben je er dan bezig mee geweest?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 01:17

PSvanLot schreef:

Ik las haar laatst in een interview en vond het toch voornamelijk open deuren hoor :o maar goed misschien heeft ze op instagram leukere posts.

LienC

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 07:36

Ik denk dat het ook vooral open deuren zijn, maar je moet het wel doen ;) en hoe zij dat doet, alleen met een kind, vind ik echt wel knap!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 09:42

Ik lees alleen fiets hierboven. Dat is iets met F u c k dus?

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 10:34

LienC schreef:

Heb het even opgezocht.

Beginnen met aflossen op 31 mei 2016

Ik.
€15.000,00 met 200,00 pm.
Op een gegeven moment ben ik sneller gaar aflossen en op 1-11-2020 was ik klaar.
Partner.
€30.000 met €190,00 pm.

Op 24 december 2020 stond er bij partner nog €21.000,01 en nu lossen we af met €1150 pm en alle extra's (13e maand, vakantiegeld, bindingstoelage etc) gaan er naartoe.
Laatst bijgewerkt door PSvanLot op 09-01-21 10:35, in het totaal 1 keer bewerkt

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 10:35

Magrathea schreef:
PSvanLot schreef:

Ik las haar laatst in een interview en vond het toch voornamelijk open deuren hoor :o maar goed misschien heeft ze op instagram leukere posts.

Zeer zeker open deuren, maar voor heel veel mensen zijn deze nog niet zo open.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 10:35

Suzanne F. schreef:

Klopt idd.

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 11:14

Suzanne F. schreef:

Ja, het is f u c k die studieschuld, ze heeft ook een website!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 11:18

NoorW schreef:
Suzanne F. schreef:

Ja, het is f u c k die studieschuld, ze heeft ook een website!

Oké thanks!

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 12:56

Magrathea schreef:
PSvanLot schreef:

Ik had me aangemeld voor haar nieuwsbrief, maar er ging niet echt een wereld voor me open ofzo.

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 13:03

PSvanLot schreef:
LienC schreef:

Heb het even opgezocht.

Beginnen met aflossen op 31 mei 2016

Ik.
€15.000,00 met 200,00 pm.
Op een gegeven moment ben ik sneller gaar aflossen en op 1-11-2020 was ik klaar.
Partner.
€30.000 met €190,00 pm.

Op 24 december 2020 stond er bij partner nog €21.000,01 en nu lossen we af met €1150 pm en alle extra's (13e maand, vakantiegeld, bindingstoelage etc) gaan er naartoe.

Ik vind dit dus serieus zonde van je geld. Ik zou mijn studieschuld in 1 keer kunnen aflossen, maar ik heb het geïnvesteerd en verdien er gemiddeld zo’n 12% rente op. Rente van de schuld is 0%. Financieel gezien is het helemaal niet slim dus om het versneld af te lossen, want ik verdien letterlijk meer aan het geleende geld dan dat langzaam aflossen me kost. Ik heb trouwens wel al een koophuis, dus daar belemmerd de schuld mij ook niet in.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 13:13

Zonde van je geld? Het is toch ook mijn schuld. Het zal links of rechtsom terugbetaald moeten worden.

De aflossing belemmert ons niet in het dagelijks leven en wij zijn heel blij als het weg is.

Investeren heb ik geen verstand van, daar wil ik me misschien nog wel eens in verdiepen, maar eerst de studieschuld weg.