De moestuin
De zon scheen vanmorgen al vroeg door de gordijnen naar binnen. Vlug kleedde ik mij aan en na het ontbijt was het tijd voor de was. Het had vannacht gevroren en in de schaduw was alles nog wit. In de emmer op de put zat een dikke laag ijs. Na een paar flinke tikken was het gebroken en kon ik het water in de emmer gieten. Met twee handen doe ik het zware houten deksel open. De blauwe lucht weerspiegeld in het heldere water. De emmer valt naar beneden en vol met water heis ik hem weer omhoog.
Met de teil gewassen was op mijn heup, loop ik naar de schuur om het door de wringer te halen. Even later wappert de was lekker aan de lijn.
De temperatuur is inmiddels ook wat opgelopen en de grond ontdooit. Sander is alvast weer verder gegaan met het hakken in de tuin. Hakken gaat een stuk lichter als spitten en het schiet al mooi op. Afgelopen najaar hebben we onze moestuin nog weer een stukje uitgebreid. Al met al is het nu zo´n 500m2 incl. alle paden en stenen.

Na het hakken maak ik er bedden in van 120 breed met paadjes ertussen van 50cm. Zo kan ik er van alle kanten goed bij. In een van de bedden heb ik afgelopen najaar knoflook geplant en die steken nu al mooi door de mulchlaag heen.

Het is nu tijd om de pootuien in de grond te stoppen. Het soort wat ik gebruik is van het sjalotten type. Potatislök (een Zweeds erfgoed) oftwel aardappelui, zoals hij genoemd word, heeft zijn naam gekregen omdat hij zich net als aardappels vermeerderd onder de grond. Het worden niet de grootste uien maar hebben een heerlijke smaak en groeien geweldig onder alle weersomstandigheden. Dit soort is goed voor 1/3 van mijn uien. De rest worden gezaaid uit zaad. Dat heb ik onlangs gedaan in mijn kweekbak.

Daarnaast verbouwen we wortels, pastinaken, bieten, komkomers, courgettes, augurken, sla, andijvie,snijbiet, boerenkool, spruiten, witte kool, broccoli, heel veel bonen, groene erwten, grauwe erwten, mais en aardappels, Ik ben vast nog wel iets vergeten:)

In de polytunnel verbouwen we tomaten. Elk jaar in ieder geval tijgertomaten, deze doen het goed in het koude korte seizoen en hebben een goed aroma. Als je ze zo van de plant eet dan prikt de sterke smaak gewoon in je mond! Heerlijk! Deze laten zich ook goed wecken.
een schets van de tuin, van het huis naar de schuur is ruim 30 meter en van de oprit naar de erfgrens is ongeveer 50meter

1. tuin bedden groente
2. tuinbedden aardappels
3. kruidentuin
4. rode en zwarte aalbessen
5. kruisbessen rood en groen
6. gele pruimenboom
7. appelbomen
8. nieuw ontgonnen stuk moestuin
9. perenboom
10. wilde bloemen gazon
11. polytunnel
12. schuur
13. buitentoilet
14. waterput
15. heg van rozenbottel
16. huis
17. kippenhok
De aardappels planten we altijd zo ver mogelijk van de put af. Want zo dicht bij de put wil je geen mest in de grond werken, dit kan invloed hebben op het grondwater en dus op het water in onze put.
Afgelopen jaar hadden we een goede aardappel oogst, ongeveer 180kg en nu hebben we nog 50 kg over plus nog genoeg kleintjes om te poten rond 1 mei.
Zo, dat was weer genoeg gedaan in de tuin voor vandaag. De hak, hark en al het andere gereedschap neem ik mee naar de schuur om het op hun plek te hangen.