Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 23:29

Het is een beetje een ver van mijn bed show, maar vind het wel echt super leuk om zo een kijkje te nemen in jullie leven.
Wat een harmonie stralen jouw foto’s, heel bijzonder om te zien en ook erg passend bij jouw schrijfwijze. Het neemt je echt even mee, alsof ik naast je sta en live meekijk. Complimenten.
Mag ik vragen wat voor filter jij toepast op de foto’s?

MirandaMalik

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 23:46

Het heeft zo'n heerlijk sfeertje. <3
Hebben jullie wel genoeg hout in de toekomst?

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 04:25

[***] schreef:
Het is een beetje een ver van mijn bed show, maar vind het wel echt super leuk om zo een kijkje te nemen in jullie leven.
Wat een harmonie stralen jouw foto’s, heel bijzonder om te zien en ook erg passend bij jouw schrijfwijze. Het neemt je echt even mee, alsof ik naast je sta en live meekijk. Complimenten.
Mag ik vragen wat voor filter jij toepast op de foto’s?

Niet de TS maar dat is een vignette

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 08:48

Heerlijk om je blog te lezen, en geniet van de sfeervolle foto’s <3 .

Ook leuk om te lezen over de taakverdeling.
Iedereen verdeeld de taken op een manier die het beste past en dat het bij de TS en de meesten toch vrij traditioneel is komt denk ik toch gewoon doordat een man sterker is. Hier doet mijn man ook voornamelijk de buiten taken en het klussen en ik meer het huishouden, moestuin en verzorging van de dieren. Voor ons voelt het als verspilling om bijvoorbeeld een kloofmachine te kopen zodat ik het hout kan hakken terwijl mijn man dat gewoon met de bijl kan. Maar dat is natuurlijk een persoonlijke keuze en mening.

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 10:40

Ik haak even in op de taakverdeling.

Ik kom oorspronkelijk van een binnenvaartschip. Mijn ouders waren schippers. Mijn vader komt niet van oorsprong uit zo'n gezin. Hij begon jaren geleden alleen op zijn schip. Toen mijn moeder erbij kwam werd hij op een gegeven moment door andere schippers op zijn vingers getikt bij aanleggen. Wat zijn vrouw op het voordek deed en hij aan het roer. Hij hoorde het zware werk met de trossen te doen aan dek! Je vrouw kon het sturen en motorbediening beter doen. Vanaf dat moment tot hun pensioen is die verdeling zo geweest.

En waarschijnlijk is dit in heel veel van dit soort beroepen gewoon zo gegroeid.

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 15:21

Hier was het van de week ook al zo lekker weer. Fijne schrijfwijze heb je (heb ik misschien al gezegd). Maar door de manier waarop je schrijft (en de foto’s natuurlijk ook) zie ik het helemaal voor mij.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 15:35

Ik word heel rustig en zen van je verhalen.
Mooi om te lezen dat het gejaagde leven niet bij iedereen het geval is!

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 16:32

zalig. leest als een roman.

roekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 16:51

Ga vooral door met posten! Ik volg je topic met veel plezier vanaf dag 1. Lijkt me heerlijk om zo te kunnen leven.

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 18:07

Hoi TS, wat schrijf je fijn en wat een prachtige foto's maak je! Ik geniet ervan en hoop telkens weer op een nieuwe "aflevering" :D

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 18:08

Eigenlijk willen we gewoon Binge-watching :D

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 21:24

+:)+ _/-\o_

TheaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-20 21:31

Ik vind het zo leuk en lief dat er zoveel mensen volgen en reageren! <3 Ik ben er gewoon nog overompeld van...

Ethelate: Dank je wel :) We hebben 5 tunnland of +- 2,5 ha.

[***]: Bedankt voor je lieve compliment <3 Ik bewerk de foto´s in het programma ¨foto´s¨ op mijn laptop

MirandaFuego: Dank je wel :) Voor de komende jaren hebben we nog hout genoeg.

Sharani: Bedankt :)

jeetje77: Dank je wel voor het delen van jouw ervaring :)

Daantj_: Bedankt voor je compliment <3

Cayenne: Ik had nooit gedacht dat mijn verhalen dit teweeg zouden brengen. <3

Sevke:Dank je wel :)

roekes: bedankt <3

Ilsiie:Bedankt voor je compliment <3

_penotti: Geen idee wat dat is.... maar toch bedankt denk ik :) .....

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 08:44

:D
Binge-Watching is wanneer men tv-shows, films of iets anders voor een lange tijd non-stop kijkt.

TheaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-20 22:04

It was one of those March days when the sun shines hot and the wind blows cold; when it is summer in the light and winter in the shade.
Charles Dickens
Great expectations

Met mijn ogen half dichtgeknepen tegen het felle licht kijk ik omhoog naar waar het geluid vandaan komt. Daar is het geluid nog een keer! Opeens valt mijn oog erop. Hoog in de lucht zweeft een roofvogel. Het is het geschreeuw van een havik. Rond en rond zweeft hij op de termiek, hoger en hoger, tot ik hem niet meer kan zien. Als ik weer voor me uitkijk zie ik even alleen maar oranje vlekken.

Ik doe de achterdeur van de schuur open. Helemaal achter in de weide staan een zwarte en een witte vlek. Ik fluit en gelijk gaan er een paar oortjes omhoog. Beide kijken ze naar de schuur. Is dit voor ons bedoeld? Bij de tweede keer fluiten komt er beweging in. In volle galop komen ze aangestormd. De kluiten bagger vliegen omhoog. Een grote sprong over een steen. Met wijd opengesperde neusgaten komen ze binnen. Na een luide bries stappen ze ieder naar hun voerbak.
Het halster schuif ik om Brommy´s neus, de gesp vast achter zijn oren. Aan een los touwtje loopt hij braaf achter mij aan.

Afbeelding

Het is alweer 5 jaar geleden dat we Brommy hebben opgehaald als klein hummeltje van 8 maanden oud. In de nazomer van 2014 was mijn oude shetlander overleden. Vanaf dat ik 4 jaar oud was, was Ronny, zo heette hij, mijn grootste vriend. Samen beleefden we de grootste avonturen, niets was hem te gek. Lief en leed deelden we samen. Trouw wachte hij op mij bij het hek als ik uit school kwam. Hij was en echte ouderwetse stevige shetlander, met een grof hoofd en iets overbouwd en oersterk! Eigenwijs als hij was, lag ik er net zo vaak naast als dat ik erop zat. Ik ben zo dankbaar dat de vorige eigenaar hem aan mij schonk als huwelijks kado en dat hij na 14 jaar als verzorgpony nu echt van mij was. Maar helaas komt aan al het goede een einde en was zijn leven hier op aarde voorbij na 35 jaar.

Afbeelding
helaas heb ik na een computer crash alleen deze foto over ;(

Hoewel ik mij hier op had voorbereid, voor zover dat kan, liet hij een grote leegte achter. Maar dankzij Ronny is mijn voorliefde voor de shetlander ontstaan en dus zijn we na verloop van tijd opzoek gegaan naar een nieuwe pony en een maatje voor Bella, de Welsh. Hem vervangen kan nooit maar Brommy heeft een goede plaats ingenomen. De zelfde eigenwijse shetlanderstreken en een hart van goud.

Afbeelding

Klak, klak. daar gaan we. Brommy is fris en met zijn oortjes naar voren dribbelt hij lekker voor mij uit. De zweng met de kettingen ratelen over de grond. Gehoorzaam blijft hij staan bij het aankoppelen van de stammetjes. In een gelijkmatig tempo sleept hij ze naar huis. Als ik hem na een uurtje werken weer loslaat in de wei, laat hij zich gelijk door de pootjes zakken voor een heerlijk modderbad.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 22:37

Hoe groot zijn de stammetjes die hij sleept?

Erg interessant allemaal :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 06:28

Wat leuk dat Brommy dat doet! Lijkt mij geweldig om te doen. Wat zijn het toch sterke dieren.

TheaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-20 20:23

De moestuin

De zon scheen vanmorgen al vroeg door de gordijnen naar binnen. Vlug kleedde ik mij aan en na het ontbijt was het tijd voor de was. Het had vannacht gevroren en in de schaduw was alles nog wit. In de emmer op de put zat een dikke laag ijs. Na een paar flinke tikken was het gebroken en kon ik het water in de emmer gieten. Met twee handen doe ik het zware houten deksel open. De blauwe lucht weerspiegeld in het heldere water. De emmer valt naar beneden en vol met water heis ik hem weer omhoog.

Met de teil gewassen was op mijn heup, loop ik naar de schuur om het door de wringer te halen. Even later wappert de was lekker aan de lijn.

De temperatuur is inmiddels ook wat opgelopen en de grond ontdooit. Sander is alvast weer verder gegaan met het hakken in de tuin. Hakken gaat een stuk lichter als spitten en het schiet al mooi op. Afgelopen najaar hebben we onze moestuin nog weer een stukje uitgebreid. Al met al is het nu zo´n 500m2 incl. alle paden en stenen.

Afbeelding

Na het hakken maak ik er bedden in van 120 breed met paadjes ertussen van 50cm. Zo kan ik er van alle kanten goed bij. In een van de bedden heb ik afgelopen najaar knoflook geplant en die steken nu al mooi door de mulchlaag heen.

Afbeelding

Het is nu tijd om de pootuien in de grond te stoppen. Het soort wat ik gebruik is van het sjalotten type. Potatislök (een Zweeds erfgoed) oftwel aardappelui, zoals hij genoemd word, heeft zijn naam gekregen omdat hij zich net als aardappels vermeerderd onder de grond. Het worden niet de grootste uien maar hebben een heerlijke smaak en groeien geweldig onder alle weersomstandigheden. Dit soort is goed voor 1/3 van mijn uien. De rest worden gezaaid uit zaad. Dat heb ik onlangs gedaan in mijn kweekbak.

Afbeelding

Daarnaast verbouwen we wortels, pastinaken, bieten, komkomers, courgettes, augurken, sla, andijvie,snijbiet, boerenkool, spruiten, witte kool, broccoli, heel veel bonen, groene erwten, grauwe erwten, mais en aardappels, Ik ben vast nog wel iets vergeten:)

Afbeelding

In de polytunnel verbouwen we tomaten. Elk jaar in ieder geval tijgertomaten, deze doen het goed in het koude korte seizoen en hebben een goed aroma. Als je ze zo van de plant eet dan prikt de sterke smaak gewoon in je mond! Heerlijk! Deze laten zich ook goed wecken.

een schets van de tuin, van het huis naar de schuur is ruim 30 meter en van de oprit naar de erfgrens is ongeveer 50meter

Afbeelding
1. tuin bedden groente
2. tuinbedden aardappels
3. kruidentuin
4. rode en zwarte aalbessen
5. kruisbessen rood en groen
6. gele pruimenboom
7. appelbomen
8. nieuw ontgonnen stuk moestuin
9. perenboom
10. wilde bloemen gazon
11. polytunnel
12. schuur
13. buitentoilet
14. waterput
15. heg van rozenbottel
16. huis
17. kippenhok

De aardappels planten we altijd zo ver mogelijk van de put af. Want zo dicht bij de put wil je geen mest in de grond werken, dit kan invloed hebben op het grondwater en dus op het water in onze put.
Afgelopen jaar hadden we een goede aardappel oogst, ongeveer 180kg en nu hebben we nog 50 kg over plus nog genoeg kleintjes om te poten rond 1 mei.

Zo, dat was weer genoeg gedaan in de tuin voor vandaag. De hak, hark en al het andere gereedschap neem ik mee naar de schuur om het op hun plek te hangen.

Afbeelding

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 06:40

Wat heerlijk om met deze mooie verhalen wakker te worden in deze tijden.
Dank je wel.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 07:18

Wat leuk dat je er een indeling van je tuin bij hebt gedaan. Was de indeling al (ongeveer) zo of hebben jullie er nog veel aan veranderd?

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 08:08

Helemaal eens met Mando, zo fijn om met je verhalen de dag te beginnen. En leuk die platte grond, geeft echt een mooi overzicht. Wat voor aardappelen telen jullie?

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 17:32

Heerlijke update weer!

Emj_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 19:28

Weer een heel leuk verhaal!

TheaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-20 21:26

Dank jullie wel allemaal :) Ik hoop dat jullie allemaal gezond en wel zijn en dat jullie ook allemaal een beetje kunnen genieten van het mooie lente weer.

Sharani: Ik ben een aantal jaar geleden met aardappels uit de supermarkt begonnen en bewaar ieder jaar pootgoed. Ik heb zowel een rode als een gele soort maar namen zou ik niet weten :)

Prairy: Toen we het kochten was tussen het huis en de schuur een soort wildernis met jonge boompjes, frambozenstruiken en prikkeldraad. We zijn toen begonnen met het stukje moestuin te maken op het stuk het dichtst bij de put en hebben het daarna elk jaar een stukje groter gemaakt. Ik vond het wel leuk om te horen dat de vorige bewoners ook hier hun moestuin hadden in de jaren 50, volgens een oud buurman:)

JudithO:Het verschilt per houtsoort en de hoeveelheid stopels die er aan zitten maar de diameter varieerd tussen de 5 en 20 cm en een lengte tot 3meter.

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 23:27

Leuk hoor, blijf vooral verslag doen. Kunnen we even wegdromen :j