Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Melia schreef:Ik ben eigenlijk wel benieuwd waarom de banden nog niet liggen en de tegels al wel?
Citaat:een korte zoektocht levert mij de volgende informatie op:
https://www.hoogeveen.nl/bis/dsresource ... a764e30a2c
Burgerlijk Wetboek
Boek 6, titel 3 van het Burgerlijk Wetboek bevat artikelen over onrechtmatige daad. Vanuit deze wetgeving komt ook de zorgplicht voor boombeheerders voort. Op basis van deze wetgeving heeft bijvoorbeeld de rechtbank van Roermond een uitspraak gedaan over het beheersen van overlast van eikenprocessierupsen. In een vonnis uit 2008 op een geschil tussen een paardenhouder en een gemeente stelt de rechtbank dat:
• De eigenaar en beheerder van eikenbomen een zorgplicht heeft;
• Onder deze zorgplicht ook het voorkomen en beperken van overlast van processierupsen hoort;
• Beheerders en eigenaren hiervoor voorzorgmaatregelen moeten treffen;
• Beheerders en eigenaren in beginsel zelf bepalen welke voorzorgsmaatregelen ingezet worden;
• Indien er verhoogd gevaar is, gestreefd moet worden naar afdoende preventieve maatregelen ter voorkoming van gevaar;
• Indien beheersen van overlast niet mogelijk is, voldoende effectief voor het gevaar wordt gewaarschuwd.
Het vonnis is weliswaar een vonnis van een paardenhouder en een gemeente, maar de artikelen waarop de uitspraak is gebaseerd maken geen onderscheid tussen overheid en particulier.
Het vonnis betekent overigens ook niet dat er verplicht bestreden moet worden:
Eigenaren van eikenbomen waar de eikenprocessierups in voorkomt zijn zelf verantwoordelijk voor de bestrijding. De bestrijding is geen verplichting, de zorgplicht is wèl een verplichting, wat inhoud dat een beheerder dat moet doen wat redelijk en billijk is. Indien er gezondheidsklachten zijn en een beheerder onderneemt geen actie is dit niet redelijk; indien een bosgebied aangetast is en de nesten worden nabij de wandelroute niet verwijderd maar het publiek wordt gewaarschuwd door middel van borden, dan is dit billijk. Het wordt wel aangeraden om op plaatsen waar overlast te verwachten valt, aan bestrijding te doen dan wel hiervoor te waarschuwen.
Lynn_Nikita schreef:Dus eigenlijk hoeft hij niks te doen behalve waarschuwen? De nesten zitten vrij hoog en 1 buurman heeft zijn best gedaan maar komt er verder niet aan. ook staat er 5 meter verderop een boom in het bos die bomvol zit. De andere buurman is nog ouder en ziek en ik vraag mij af of die er überhaupt weet van heeft dat er zoveel rupsen zitten. De volgende keer dat ik hem zie ga ik het wel melden want de jeuk is deze week begonnen en ik ben op het gedeelte met bomen ( achterste 80? meter) eigenlijk amper geweest. Overlast zou tot halverwege juli duren, die 2 weken trek ik nog wel maar volgend jaar wil ik niet dat mijn paarden er 3/ 4 mnd last van hebben en hun op die 300m2 houden terwijl ik meer ruimte voor ze ter beschikking heb
Zouden vliegendekens helpen?