Dilemma: Code oranje/rood, wel of niet naar je werk?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Re: Dilemma: Code oranje/rood, wel of niet naar je werk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 10:57

dat is denk ik ook van belang :j
Toen ik nog een paard had, móest ik wel op weg kunnen, en met de winterbanden ging dat super :j
Nu heb ik geen winterbanden maar ik hoef ook nergens meer persé naar toe met mn autootje.. Als je wel echt onderweg moet, zijn winterbanden echt geen overbodige luxe inderdaad!

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 11:01

jeannaa schreef:
Iemand die weet hoe het op de weg is Overijssel en Utrecht? Ik heb in principe al afgezegd, maar ik twijfel nog (moet 160 km rijden)

https://rijkswaterstaatstrooit.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 11:02

Voor mij zijn winterbanden (en zomerbanden ook trouwens) zo'n 150 euro per stuk. Dus ik heb voor vier seizoenen gekozen (ook 150 per stuk). Vond ik dan ene mooi compromis. :)

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 11:04

KimD schreef:
xJitskee schreef:

Nou inderdaad, en niet alleen voor je eigen veiligheid, maar ook voor die van een ander. Fijn als je je auto bij mij achterin parkeert omdat jij geen winterbanden kan/wil kopen en wel de weg op gaat :roll:
Of je koopt goede allseasons, geen gedoe met wisselen en veel veiliger dan zomerbanden.

Dit, als je een beetje goed zoekt en de winterbanden aan het eind van de zomer aanschaft hoeft het niet duur te zijn. Met €150,- kun je al vier nieuwe winterbanden en stalen velgen hebben...

Ik vind het verschil overigens ook wel merkbaar. :j

Het is sowieso onhandig als je hier in de regio geen winterbanden hebt, dan kun je de grens niet over. -O-

Nou opzich, als je niet de grens over moet..
Bedoel ik heb ze nu wel, maar vergeet niet dat je tegenwoordig bij nieuwere auto's niet meeer even snel een paar winterbanden van marktplaats kan plukken. Met TPMS zijn ze namelijk een stuk duurder en die zijn verplicht bij voertuigen vanaf 1-11-2014 :j

Neemt niet weg dat ik het ook veiliger vind, maar goed, zo goedkoop als het voorgeschetst is is het dus ook niet altijd

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 11:08

Zit enorm te twijfelen of ik de scooter moet pakken, moet om 11:45 op mijn werk zijn en de bus gaat net op een rot tijd waardoor ik er of om 11 uur of om 12 uur ben.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 11:08

De prijzen die ik noemde betreffen nieuwe banden. :j Mbt Tpms dat is absurd. Daardoor gaan mensen juist weer zonder winterbanden rijden. Een regelgeving die dus het tegenovergestelde bereikt. 200 tot 400 extra voor de sensoren op winterbanden. Bizar. Maar ja....mijn gedachte....als je een jonge auto kunt betalen kan dat er ook nog wel bij.

En verder bekeren zich ineens heel veel mensen... :') https://www.telegraaf.nl/nieuws/1419852/plots-run-op-winterbanden

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 11:23

Ik was er simpelweg nog niet aan toegekomen om de banden te laten wisselen. Groot deel van oktober en november was het nog boven de 10 graden en dan zijn winterbanden juist niet veiliger.
Toen ik me 3 weken terug bedacht had om de banden maar wel te gaan laten wisselen, kon ik pas aanstaande maandag terecht voor de wissel bij niet eens mijn eigen filiaal van de bandenboer, maar eentje verderop, mijn eigen filiaal kon pas volgende week vrijdag.
Nu staat mijn auto ondertussen al vanaf afgelopen vrijdag bij de garage en rijd ik in een vervangende auto en heb eerlijk gezegd geen idee of daar wel of geen winterbanden onder zitten.
Dat ben ik vergeten te vragen.
Ik heb gewoon voorzichtig gereden, zaterdag toen ik in de sneeuwbui naar mijn werk moest en gisteren en vanmorgen.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 11:28

Bravura schreef:
Winterbanden van 185/65 R14 zijn gemiddeld 30 euro per stuk. Je rijd er meerdere winters mee. Opslag kost hier voor de zomer/winterset 15 euro per jaar en wisselen is iets van 20 euro per keer. Dat is 175 euro het eerste jaar en dan 55 euro dus per jaar. Zo duur is dat toch niet voor veiligheid???

Nou, ik weet niet waar jij in rijdt, maar voor mijn auto is 1 winterband al 90 euro. Als daar ook nog een stalen velg (75 euro) bij moet dan is dat al 165 euro. Dus voor een setje banden+velgen zit je aan 660 euro.

Ik doe ook niet aan winterbanden. Ik laat er goede all-season (M+S) onder leggen, die komen ook in het zomerseizoen van pas bij parkeren op modderige weilanden (iets met een paardenhobby ;) ). In combinatie met mijn AWD ben ik daamee op sneeuw beter uit dan de gemiddelde “gewone” auto op winterbanden.

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 11:41

Hier sneeuwt het alweer aardig in Hengelo..

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 11:58

Bravura schreef:
Winterbanden van 185/65 R14 zijn gemiddeld 30 euro per stuk. Je rijd er meerdere winters mee. Opslag kost hier voor de zomer/winterset 15 euro per jaar en wisselen is iets van 20 euro per keer. Dat is 175 euro het eerste jaar en dan 55 euro dus per jaar. Zo duur is dat toch niet voor veiligheid???

Winterbanden voor mijn auto zijn echt geen 30 euro per stuk. Was het maar zo'n feest.
Maak er maar 190 euro per stuk van. Dus 760 euro rondom. En dan de velgen nog niet meegerekend.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 12:03

volgens mij was de goedkoopste band voor een pixo 60euro, met een velg van 50 euro, is 90 per band.. is 360 euro voor een auto, geen idee maar als ik er 3 jaar mee kan rijden is het toch een 10tje per maand..Oh iets meer, ik heb de wisselkosten niet meegerekend..

Maar goed, veiligheid hoort niet over kosten te gaan :j met is gewoon veel fijner rijden.
Hoewel ik wel zag dat nogal wat mensen een soort bravoure kregen met winterbanden en als een idioot bleven gassen...
Gelukkig is alles bijna weg hier :j

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 12:16

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 12:44

Mijn auto zijn niet eens winterbanden waard als ik de prijzen zo lees :+ en ja, ik heb geld over voor veiligheid maar ik ben een student en voor mijn kleine autootje die het geen 5 jaar meer vol gaat houden ga ik voor die paar keer geen winterbanden aanschaffen.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 12:46

Je kunt natuurlijk ook voor weinig een tweedehands setje aanschaffen. Ik heb dat al 2x gedaan. Staat genoeg te koop waar misschien maar 1 seizoen mee gereden is en dan ben je voor 200 klaar incl velg

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 12:49

Winterbanden zijn niet zaligmakend.
Vooral je rijstijl aanpassen is het belangrijkste.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 12:54

Electra63 schreef:

Uiteraard, maar het helpt wel een stukje mee.

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 12:54

Best sneeuwbuitje nog in het Noorden, maar verder prima te doen op de weg! mooi rustig ook :+

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 13:04

Electra63 schreef:

Dat is het allerbelangrijkste! En een beetje snappen wat er kan gebeuren en anticiperen op acties van anderen. Het kan ook geen kwaad om een keer een grip en slip cursus te doen, dan leer je op een veilige manier omgaan met dit soort situaties. Soms hebben verzekeraars leuke acties voor zo'n cursus.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 13:08

Roodvos schreef:
Bravura schreef:

Nou, ik weet niet waar jij in rijdt, maar voor mijn auto is 1 winterband al 90 euro. Als daar ook nog een stalen velg (75 euro) bij moet dan is dat al 165 euro. Dus voor een setje banden+velgen zit je aan 660 euro.

Ik doe ook niet aan winterbanden. Ik laat er goede all-season (M+S) onder leggen, die komen ook in het zomerseizoen van pas bij parkeren op modderige weilanden (iets met een paardenhobby ;) ). In combinatie met mijn AWD ben ik daamee op sneeuw beter uit dan de gemiddelde “gewone” auto op winterbanden.

Mijn banden waren ook duurder aangezien ik banden heb die als 1 vd beste getest werden. Maar een gewone simpele winterband is stukken goedkoper. En qua ligging zijn ze beter dan zomerbanden, ook als ze goedkoper zijn. Wat ik bedoelde te zeggen is dat men als excuus geen opmerkingen hoeft te maken dat er geldboompjes moeten staan om ze te kunnen aanschaffen.

Bandenmaat en merken verschillen dag en nacht bij aanschaf. Ligt er aan wat voor bandenmaat je hebt en welk merk je veilig genoeg vind om te rijden.

Ik kocht mijn auto in de winter met winterbanden en heb er deze zomer sportvelgen met zomerbanden op laten leggen.
Laatst bijgewerkt door Bravura op 12-12-17 13:11, in het totaal 1 keer bewerkt

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 13:09

Dat ligt er maar net aan wat voor auto je hebt. Wij hebben een auto waar alleen dure banden onder passen helaas. Gelukkig heeft de lease auto van mijn man wel winterbanden. Dus pakken we die auto als er sneeuw ligt.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 13:19

edit. Klopt niet :+
Laatst bijgewerkt door HorseTopShop op 12-12-17 13:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 13:23

Interessant dit topic! Ik ben gister thuisgebleven, had eigenlijk een afspraak in Lelystad maar wist dat ik op de terugweg in een sneeuwbui terecht zou komen en heb hem dus verzet naar vanmorgen. Was nog wel even spannend want het parkeerplein hier is echt een gigantische ijsbaan en de binnenwegen hier zijn ook slecht gestrooid. Ik heb mijn rijbewijs pas sinds mei dus had nog nooit met gladheid gereden, vond het even spannend maar rustig aan gedaan en het was geen enkel probleem uiteindelijk.

Onder mijn auto zitten overigens ook zomerbanden. Ik woon in een regio waar het OV goed is dus als het echt te glad is om de weg op te gaan met mijn zomerbandjes kan ik gewoon met het OV. Voor de paar dagen per jaar dat het hier echt nodig zou zijn vind ik het zonde om 2 setjes banden te kopen. M'n wagen moet vanavond wel voor de APK en we hebben al een beetje gezegd dat als de banden vervangen moeten worden het misschien handig is als we voor seizoensbanden gaan ipv simpele zomerbanden.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 13:46

Ik rij gewoon met zomerbanden . Heb geen woon werk verkeer, en probeer het zo te plannen dat ik niet hoef te rijden als het te erg weer is. Boodschappen heb ik voor het weekend al gehaald zag de voorspelling en al. Dat doe ik vaak.

Als ik toch rij rij ik voorzichtig. Ik heb een oude auto daar ga ik het zeker niet onder doen. Enige is dat ik niet via Duitsland kan rijden sommige routes.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 13:50

Ik heb van die all weather banden eronder, toevallig net vorige week de voorbanden nieuwe opgekregen.
Wel is het altijd zo’n gedoe ivm dat het formaat band wat wij willen niet meer standaard gemaakt wordt en dus op bestelling moet worden gemaakt in de fabriek.
Hebben bijna een maand moeten wachten op deze twee :=
Maar net op tijd, ik kan redelijk veilig te weg op nu

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 14:47

amado7 schreef:
Mijn auto zijn niet eens winterbanden waard als ik de prijzen zo lees :+ en ja, ik heb geld over voor veiligheid maar ik ben een student en voor mijn kleine autootje die het geen 5 jaar meer vol gaat houden ga ik voor die paar keer geen winterbanden aanschaffen.

Het gaat er niet om of je aut het waard is, maar of je zelf het waard bent. Daarbij in acht nemend datje uiteraard ook kijkt hoe zeer je de weg op moet met dit weer.
Je kan je auto ook zonder winterbanden weer verkopen/laten slopen over een paar jaar en de winterbanden weer op marktplaats zetten.