Onze uitdaging: een plek voor paarden én natuur

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 12:46

Ah, wat gezellig met Solleke op het terras <3 !

luuntje

Re: Onze uitdaging: een plek voor paarden én natuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 14:52

Sol wil ook van een bord eten ipv van de grond.

Wat begint het lekker op te knappen.
Moordwapen, je kan een foto opsturen naar de Quest.
Die hebben een rubriek met 'wat is dit'.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 14:58

Sol voelt zich al helemaal thuis: lekker samen eten.

shetjeIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 19:56

Wij denken dat het moordwapen een oliefiltersleutel is.

Lijkt me een heerlijk uitzicht uit je raam trouwens!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-16 20:39

Haha leuke suggesties voor het moordwapen :D super leuk!

Die oliefiltersleutel (wat is dat in hemelsnaam? :') ) lijkt er wel verdacht hard op : https://static.gamma.nl/mam/celum/celum ... llsize.jpg al is de onze sjieker :P en laat de verkoper nu enorm veel gerief hebben liggen van auto's, allerlei onderdelen enz, dus dat kan best!!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-16 20:56

Vandaag was een super mooie dag dus we hebben ervan geprofiteerd en vooral buiten gewerkt. Mijn schoonmoeder en het neefje van mijn vriend kwamen ook helpen. Doel van de dag: een deel van de oprit onkruid en grasvrij maken! Een hele uitdaging, maar tien (!) kruiwagens onkruid verder mag ik zeggen dat het resultaat geslaagd is :D

Voor

Afbeelding

(het gazon was een beeeetje uitgebreid de oprit op :P )

Afbeelding

En na *\o/*

Afbeelding

Opzich vind 'k die steentjes niet erg mooi, maar het is wel netjes nu en een handige parking voor bezoekers :)

We werden wel goed in de gaten gehouden tijdens het werk _O-

Afbeelding

Daarna hadden we nog een uurtje over dus hebben de slaapkamer al zijn definitieve kleur gegeven. Niet erg duidelijk, maar het is heel zacht geel (hebben veel mensen gemengde gevoelens bij :P maar wij vinden het mooi en zonnig, haha, en past ook wel bij de sfeer van het huis)

Blij mee :D

Afbeelding

En dit kleine kereltje ook nog gevonden :D een coole rups met vier "nep-ogen" om de vijand af te schrikken. De rups van het Groot Avondrood.

Afbeelding

Uit de rups komt deze prachtige nachtvlinder, knapperd he :)

Afbeelding

Het is ook echt heerlijk om de paarden aan huis te hebben. Ze snel even een knuffel gaan geven, emmertje water bij in de drinkbak kappen tussen de klusjes door. Na het middageten een broodje brengen... echt genieten :)

missfalki

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 21:37

Het gaat wel heel hard bij jullie, vooruitgang is goed te zien... :j

En je paardjes zijn aan het bedenken hoe ze straks gezellig bij jullie op het terras kunnen komen
en dan niet telkens even aandacht maar de hele tijd <<)

Groet Karin.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 22:17

Zo die oprit is echt enorm opgeknapt en de slaapkamer kan gewoon al een bed in :D Mooi hoor, leuk om het zo te volgen.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-16 09:28

Ja, is echt heel leuk om het zo vooruit te zien gaan. Al moeten de echt grote werken nog beginnen natuurlijk zoals het graven van de poelen, dat zal wel met de grote machines gaan gebeuren.

Vanaf vandaag moet 'k terug aan het werk helaas, maar mijn vriend heeft nog wel verlof dus hij gaat doorwerken. Benieuwd wat er allemaal gebeurd is als ik vanavond ga kijken :D

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 09:33

Wauw! Jullie gaan goed zeg, echt heel gaaf om dit mee te kunnen volgen.
Mijn vader zegt overigens dat 'het moordwapen' een oliefiltertang is. :)

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 09:35

Wij zijn ook benieuwd hoever je vriend is vanavond :D werk ze!

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 09:43

Heb je hem wel verteld veel voor en na foto's te maken :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 09:44

Ik volg dit topic alweer een poosje. Ik vind het heel leuk om te lezen. Nu weer geleerd dat een rups nepogen kan hebben. :+

Ik heb hier ooit een cursus gedaan over het inrichten van een landschapsvriendelijk, natuurvriendelijk erf. Over houtwallen, poelen, hakhoutbosjes, meidoornhagen, takkenrillen etc. Was verschrikkelijk leuk. Een aantal dingen ook doorgevoerd op mijn eigen erf. Bijvoorbeeld veel vogelvriendelijke struiken, hoogstam-fruitbomen, een vleermuiskast en andere nestkasten, een meidoornhaag en een hakhoutbosje. Probeer ook schuilplaatsen te creëeren voor egels en andere dieren. En ik heb heel erg veel lol van de bijenhotels die ik heb opgehangen.

Ik vind het wel een hele uitdaging om paarden te houden op een landschapsvriendelijke manier. En dan bedoel ik zonder knalwitte linten rond de wei, hoge strakke houten hekken, lichtmasten etc. Ik zou in de winter bijvoorbeeld graag s avonds willen kunnen trainen. Maar dan heb je licht nodig....best een dilemma.

Maar leuk om te lezen wat jij allemaal aan het doen bent! *\o/*

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 10:21

Wat een werk!! _/-\o_
Gezellig hoor dat de paarden er nu staan, die kunnen alles ook goed bekijken zo. :))
Ook ik hou niet van geel maar ik vind het erg netjes geworden. :j
Zat te denken, die eg kun je toch ook gebruiken om de bak te slepen?
Zou 'm nog even bewaren, je hebt toch ruimte zat om hem neer te leggen, wegdoen kan altijd nog.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-16 10:22

Helaas, mijn vriend trekt niet graag foto's, dus het zullen enkel na-foto's worden :P haha misschien zal ik alvast wat voor-foto's trekken van het hele terrein, just in case.

Miranda: haha kan wel ja, maar we hebben niks om de eg te trekken :P we zullen er nog eens over na denken ;)

safina: klinkt als een hele boeiende cursus! Zit er wat in je vleermuiskast? Heb het ook al zien hangen in de winkel maar ben niet 100% ervan overtuigd dat er wel wat inkruipt :o maar proberen waard natuurlijk!

Is inderdaad een uitdaging, ik ben benieuwd waar wij nog tegen aan gaan lopen en hoe we het gaan oplossen. Mijn schoonmoeder opperde zo al heel lief om de oprit te laten betonneren en dan "propere" steentjes erop te laten storten, dan voel 'k me een beetje een zeikerd als ik uitleg over insijpeling van regenwater enzo. Maar we proberen alles wel heel bewust te doen en te kiezen. Soms kan je er niet onder uit, zoals jij bv met verlichting aan je piste. Hier komt sowieso ook een deels verharding voor in de winter voor de paarden.

Echt leuk dat jullie meevolgen :D

Het moordwapen is inderdaad een oliefiltertang/sleutel. Bijna jammer :') we hoopten al op een rare sm-fetish...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 10:50

Momenteel is de vleermuiskast niet bewoond. Maar hij hangt vlakbij een houten betimmering met hele mooie kieren. En we hebben een spouwmuur met ventilatiegaten. Dus wellicht was de kast een goedbedoelde, maar totaal overbodige actie van ons...... :+ Het wemelt hier in ieder geval van de vleermuizen, dus ergens zullen ze wel een plekje hebben gevonden. Ik weet eigenlijk ook niet of ze die kasten in de zomer of juist in de winter gebruiken...

Ook heel leuk: ik zag van de winter iets blauws door de lucht flitsen bij onze beek. Dus een stok in de grond geprikt, boven het water. En daar de wildcamera op gericht. En ja hoor: ijsvogeltje. *\o/*

Ben ook knotwilgen aan het opkweken. Drievoudig voordeel: het versterkt de beekoever, hopelijk komen er steenuilen én ik heb wilgentakken voor de paarden. En het is zo makkelijk: je prikt gewoon een tak in de grond. :D

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-16 10:56

Ijsvogeltje :):) wat leuk, jij hebt wel een prachtig stuk grond zo te horen? :D

Onze knotwilgen zijn al opgekweekt maar hebben last van uitbundige wildgroei :P zullen deze herfst flink teruggesnoeid worden. Met de takken dacht ik misschien een stukje van de paddock omheining te vlechten ipv houten balken te gebruiken. Of met een hele smalle takkenril (dit idee: http://photos1.blogger.com/blogger/3346 ... IM0414.jpg )

Gisteren hebben we 's ochtends nog een vos een haas zien achtervolgen op ons achterste weiland en toen doken ze het bos in. Ging een beetje zo van: *\o/* vos, en dan -O- geen kippen dan maar...

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 11:55

safina schreef:
Ik heb hier ooit een cursus gedaan over het inrichten van een landschapsvriendelijk, natuurvriendelijk erf.

Weet je nog wat voor cursus dat was / waar die gegeven werd? Lijkt me echt super leuk om te doen :j

safina schreef:
Ik zou in de winter bijvoorbeeld graag s avonds willen kunnen trainen. Maar dan heb je licht nodig....best een dilemma.

Op onze vorige pensionstal hadden ze, noodgedwongen want de gemeente stond geen lichtmasten toe, TL verwerkt in de bakrand.

Solleke_Noah schreef:
Onze knotwilgen zijn al opgekweekt maar hebben last van uitbundige wildgroei :P zullen deze herfst flink teruggesnoeid worden. Met de takken dacht ik misschien een stukje van de paddock omheining te vlechten ipv houten balken te gebruiken. Of met een hele smalle takkenril

Je kunt de takken (of een deel ervan) ook prima aan de paarden voeren, de onze vinden het heerlijk.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-16 18:37

Ja, wilgentakken vinden ze inderdaad heerlijk :)

Er is goed opgeschoten vandaag :D Het ronde terras is verder afgewerkt, ziet er super netjes uit.

Voor

Afbeelding

En na :) met lief detail, het bloemetje laten staan :D

Afbeelding

Afbeelding

Mijn vriend heeft ook alle radiatoren (7 stuks) eraf gehaald voor de laatste stukjes behang en het schilderen. Nog wat dingetjes erachter gevonden, oa een Winnie the Pooh kader :P Nu laatste stukjes behang verwijderen en dan kunnen we morgen de andere kamers schilderen. We gaan ons nu wat op het huis zelf concentreren want volgende week is de verhuis al :D

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 18:51

Wow dat knapt op ! , maar wat snoezig dat ene bloempje

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-16 19:12

Lief he <3 (mijn vriend had onthouden dat 'k de bloemetjes schattig vond :o )

Tijdens mijn zoektocht naar andere ervaringen met paarden & natuur, kreeg ik dit boek getipt:

https://www.knhs.nl/webshop/boeken/insp ... landschap/

Is een boek vanuit Nederland (knhs), dus misschien wel interessant voor iemand hier? Ik ga het wel bestellen denk ik.

edit, vond ook nog deze pdf, weet niet of jullie hem kunnen openen? Een initiatief van hier in Belgisch Limburg! Ook vol tips om paard & natuur naast elkaar te laten bestaan (moet hem zelf nog wel eens goed lezen) http://www.limburg.be/webfiles/limburg/ ... aarden.pdf

missfalki

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 20:07

Het blijft hard gaan maar het is zo volgende week, spannend om te verhuizen..... :):)
Succes met de klussen in huis!

Leuk bloemetje op het ronde terras, onbekende voor mij :?

bestand lukte wel om te openen van Belgisch Limburg. +:)+

Groet Karin.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-16 21:12

Het is een soort geranium-achtige denk ik :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 21:14

Hilary schreef:
safina schreef:
Ik heb hier ooit een cursus gedaan over het inrichten van een landschapsvriendelijk, natuurvriendelijk erf.

Weet je nog wat voor cursus dat was / waar die gegeven werd? Lijkt me echt super leuk om te doen :j

safina schreef:
Ik zou in de winter bijvoorbeeld graag s avonds willen kunnen trainen. Maar dan heb je licht nodig....best een dilemma.

Op onze vorige pensionstal hadden ze, noodgedwongen want de gemeente stond geen lichtmasten toe, TL verwerkt in de bakrand.

Solleke_Noah schreef:
Onze knotwilgen zijn al opgekweekt maar hebben last van uitbundige wildgroei :P zullen deze herfst flink teruggesnoeid worden. Met de takken dacht ik misschien een stukje van de paddock omheining te vlechten ipv houten balken te gebruiken. Of met een hele smalle takkenril

Je kunt de takken (of een deel ervan) ook prima aan de paarden voeren, de onze vinden het heerlijk.

De cursus wordt niet meer gegeven geloof ik. Maar dit was m: http://www.destentor.nl/regio/landschap ... -1.2590879
Was inderdaad superleuk!

Qua verlichting: ik heb geen bakrand. Dat is een van de dingen die ik niet wil: massieve omheining. Voorlopig doe ik het maar zonder licht....

Wilgentakken vinden paarden inderdaad heerlijk. En de dierenarts/paardentandarts zei dat het ook goed is voor het gebit.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 21:48

Jij kan bijna een museum beginnen met al dat oude materiaal wat jullie vinden :=
Het knap alweer lekker op zo!
En heerlijk, dat uitzicht op je paarden.

Ik volg nog steeds hoor, maar reageer niet overal op :P