Auto gekocht, niet naar verwachting.. rechten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-16 10:12

@ Lara_Silver:
Dit soort garages/dealers verpesten het inderdaad voor de bedrijven die zich wél inzetten voor hun klanten. Het betreft een officiële merkdealer. Een aangetekende brief naar de landelijke organisatie is nog niet eens zo'n slecht idee.

@ anneliesdj:
Ik ben het zeker met je eens dat ik wat harder moet worden wat dat betreft hoor. :j Ik zou mij zelf rot schamen als een klant tot 3x toe terug zou komen met klachten en problemen. Ze zijn erg nalatig geweest. Helaas heb ik pas de mogelijkheid om na half 11 te bellen, maar ik hang zeker straks weer aan de telefoon. (Al vind ik het belachelijk dat ik er achteraan moet!)

@ BelleFleur:
Het is inderdaad een dealer van een bepaald merk, maar mijn auto is niet van hetzelfde merk. De auto die ik heb gekocht is gewoon een inruilauto geweest.

anneliesdj

Re: Auto gekocht, niet naar verwachting.. rechten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 11:59

Dat is ook belachelijk, ik zou het er ook bij zeggen, voor mij zou de maat echt vol zijn nu :+ (ik wordt al boos van je verhaal hahaha)
Heb je al contact gehad?

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-16 12:24

anneliesdj schreef:
Dat is ook belachelijk, ik zou het er ook bij zeggen, voor mij zou de maat echt vol zijn nu :+ (ik wordt al boos van je verhaal hahaha)
Heb je al contact gehad?

Ik heb zojuist gebeld. De koppakking is wederom lek. Mijn geluk is dat dit binnen de garantie valt en dat ik dus niets hoef te betalen. Ze zijn nu opzoek naar een hele nieuwe motor om er in te zetten en houden mij op de hoogte. Hopelijk duurt het niet te lang allemaal, want ik zit wel mooi zonder auto. Het is wel een hele opluchting dat het mij niks gaat kosten. :)

droomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 12:36

Respect voor je geduld TS, hopelijk heb je snel je auto terug en kan je eindelijk zorgeloos de weg op!

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 13:01

Zo'n hele nieuwe motor hoeven ze vast niet te zoeken..., bedoelen ze niet te zeggen dat ze op zoek zijn naar een gebruikte waar hopelijk de eerste maanden niets mee gaat gebeuren...?

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-16 13:04

droomy schreef:
Respect voor je geduld TS, hopelijk heb je snel je auto terug en kan je eindelijk zorgeloos de weg op!

Mijn geduld begint inmiddels wel aardig op te raken hoor. :o

luxje schreef:
Zo'n hele nieuwe motor hoeven ze vast niet te zoeken..., bedoelen ze niet te zeggen dat ze op zoek zijn naar een gebruikte waar hopelijk de eerste maanden niets mee gaat gebeuren...?

Ik heb het een beetje verkeerd verwoord. Ik bedoel niet een hele nieuwe motor, maar een nieuwe motor voor in mijn auto. Ik denk dat ze inderdaad opzoek gaan naar een tweedehandse motor. Ik vraag mij wel af hoe het dan zit met de kilometerstand als ze een andere motor gaan gebruiken..

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 13:44

Km stand en onderhoud.
Want wie zegt dat die grapje met je "nieuwe" motor als eens is gebeurd, wie zegt dat daar de kleppen etc niet van gevlakt zijn?

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 13:57

Ik geloof dat ik hier niet mee akkoord zou zijn gegaan.... het feit dat er een andere motor in moet, betekend simpelweg dat ze je een ondeugdelijk product hebben verkocht. Volgens mij ben jij echt veel te lief voor die garage!

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-16 14:06

Lalidan schreef:
Ik geloof dat ik hier niet mee akkoord zou zijn gegaan.... het feit dat er een andere motor in moet, betekend simpelweg dat ze je een ondeugdelijk product hebben verkocht. Volgens mij ben jij echt veel te lief voor die garage!

Ik twijfel ook echt wel of ik hier allemaal goed aan doe. Ik vind het moeilijk om er tegen in te gaan. Anderzijds vraag ik mij ook wel af hoe ze dit allemaal willen gaan doen. De monteur zegt via internet (via een onderdelensite) een soort advertentie uit te hebben gezet voor een nieuwe (tweedehands) motor. Maar de vraag is wel; hoe lang gaat het duren voordat ze een geschikte motor hebben gevonden? De kilometerstand moet wel ongeveer gelijk zijn lijkt mij en de motor moet nog in goede staat zijn.. En in de tussentijd zit ik zonder auto en dat is echt wel een issue helaas.

En wat Liezel1 ook al zegt, wie weet is dit al wel eens eerder gebeurd. Ik weet het echt even niet meer op dit moment. Het liefst wil ik gewoon mijn autootje weer terug, gerepareerd en wel, maar ik ben bang dat ik binnen de kortste keren wéér problemen ermee heb. Mijn vader vind het overigens een mooie oplossing (mits ze een goede motor er voor terug plaatsen met een soortgelijke kmstand), maar mijn vriend twijfelt net als ik of dit wel de juiste oplossing is. Ze hebben ook niet met mij besproken wat ze gingen doen, er is mij enkel medegedeeld dat ze gisteren al opzoek zijn gegaan naar een nieuwe motor. Vind het ook maar raar dat ik er zelf steeds achteraan moet bellen, terwijl ze duidelijk al meer wisten.

Dionnetjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 14:13

Heel mooi dat ze een advertentie hebben geplaatst, maar ik zal toch eens met je baas (de advocaat) rond de tafel gaan zitten en bespreken wat hier nou van gevonden moet worden. Want, zoals al gezegd, ze hebben je een ondeugdelijk product verkocht. Binnen een jaar is de motor oververhit geraakt (2x) is er dit gebeurt, en dat en zus en zo. Maak eens een waslijst van wat er vanaf het begin tot en met nu allemaal gerepareerd en vervangen is. Ik ben van mening dat het voor deze relatief korte periode véél te veel is om daar je spaargeld aan kwijt te raken.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 14:22

Ohh aan mij zouden ze zo'n verkeerde hebben in zo'n geval! Ik denk dat ze alleen nog maar durven te zeggen ja mevrouw..

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-16 14:43

Dionnetjuuh schreef:
Heel mooi dat ze een advertentie hebben geplaatst, maar ik zal toch eens met je baas (de advocaat) rond de tafel gaan zitten en bespreken wat hier nou van gevonden moet worden. Want, zoals al gezegd, ze hebben je een ondeugdelijk product verkocht. Binnen een jaar is de motor oververhit geraakt (2x) is er dit gebeurt, en dat en zus en zo. Maak eens een waslijst van wat er vanaf het begin tot en met nu allemaal gerepareerd en vervangen is. Ik ben van mening dat het voor deze relatief korte periode véél te veel is om daar je spaargeld aan kwijt te raken.

Met mijn baas ga ik inderdaad nog even om te tafel vandaag, als ze terug op kantoor is. :j Ik vraag me ook af hoe de koppakking zo snel lek kan zijn, terwijl hij nog geen maand geleden is vervangen. De vraag die bij mij dan rijst is; hebben ze hem wel écht vervangen? Of hebben ze misschien wel een tweedehands onderdeel erin gepropt, op hoop van zegen.. Ik heb immers ook nooit zwart op wit gekregen wát ze nou precies hebben gedaan aan de auto.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 14:59

Koppakking zelf kost niet zo heel veel meestal, meer de arbeid. Ik heb het idee dat het gewoon prutsers zijn.. die heb je ook. Denken toch niks te verdienen aan zo'n tweedehands bakkie dus doen het maar half en wie weet hebben ze geluk.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 15:39

Lalidan schreef:

Eens. Ik zou het de andere kant op spelen, dus er moet een nieuwe motor in? Maw, hij was al niet goed en is na 2x repareren nog niet goed en zelfs niet meer te redden? Geld terug graag en hou die auto maar.
Ts, je bent echt veel te lief, ga nu eens op je strepen staan.

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-16 18:09

Ik heb vanmiddag nogmaals geprobeerd te bellen naar de dealer, omdat ik wat meer wil weten over de tweedehands motor en over eventueel vervangend vervoer. Ze hebben me toegezegd terug te bellen, maar tot op heden nog niks gehoord en inmiddels zijn ze niet meer telefonisch bereikbaar. Ben nu toch wel echt boos. :(

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 18:45

Lalidan schreef:

Nee, hier heeft TS dan even geen poot om op te staan. Als die garage een andere motor wil plaatsen, is dat hun goed recht, zolang ze TS geen rekening sturen.
De garage is wel verplicht om deugdelijk werk te leveren en daar hun verantwoording voor te nemen.

Andere situatie: je koopt een auto met een half jaar volledige garantie. Na een week hoor je een vervelend bijgeluid en gaat ermee naar de garage.
Wat zou die garage dan moeten doen volgens jou??

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 18:48

Jemig nog steeds ellende met dat wrak. Ik zou toch echt nu met je baas heel hard gaan spelen. Dit wordt een gebed zonder einde, wat is het volgende dat fout gaat. En zo snel weer kapot.

Enige andere optie misschien nog al zal garage daar niet blij mee zijn. Breng auto naar een merkdealer, laat deze hem volledig en goed repareren op kosten van de verkopende prutsers. Anders ik blijf erbij, auto terug geld terug. Ze hebben nu lang genoeg de kans gehad ding te maken en het gaat steeds weer stuk.

Ruil motor weet je niet wat je krijgt. Is die wel goed onderhouden, kilometerstand enz,

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-16 18:57

ikke schreef:
Lalidan schreef:

Nee, hier heeft TS dan even geen poot om op te staan. Als die garage een andere motor wil plaatsen, is dat hun goed recht, zolang ze TS geen rekening sturen.
De garage is wel verplicht om deugdelijk werk te leveren en daar hun verantwoording voor te nemen.

Andere situatie: je koopt een auto met een half jaar volledige garantie. Na een week hoor je een vervelend bijgeluid en gaat ermee naar de garage.
Wat zou die garage dan moeten doen volgens jou??

Dit is ook wat mijn baas helaas gezegd heeft. Zolang hun voldoen aan hun plicht (in dit geval dus het kosteloos repareren van de auto), kan ik de koop niet zomaar terugdraaien. De koop is al gedaan, daar kom ik niet meer onderuit. Hun lossen het in principe redelijkerwijs op.

Ik heb net nog een keer geprobeerd te bellen naar de showroom (die tot 6 uur open moet zijn) en ook daar nemen ze niet op. Het lijkt wel alsof ze zien dat ik bel en bewust niet opnemen. :n Morgen ochtend er maar wéér achteraan.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 19:01

Samen met je baas morgen die kant op rijden en niet eerder weggaan voor het naar tevredenheid is geregeld? Is dat een optie?

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-16 19:06

karuna schreef:
Samen met je baas morgen die kant op rijden en niet eerder weggaan voor het naar tevredenheid is geregeld? Is dat een optie?

Ben bang dat dat niet gaat lukken. Ik werk niet op vrijdag en haar agenda zit propvol helaas. Ik zal het morgen zelf moeten gaan regelen, dus ik hang morgen ochtend maar weer aan de telefoon. Vind het vreselijk om er zo achter aan te moeten bellen, voel me een zeurpiet :o, maar hun moeten dit gewoon op gaan lossen en snel ook.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 19:16

Is dit nou nog steeds niet opgelost?? :oo
Meid.. wat heb jij een engelen geduld zeg!
Voel je vooral geen zeurpiet.. sterker nog.. ik zou elke dag aan de telefoon hangen.. :x

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 19:17

Ik krijg bijna de neiging om met je mee te gaan naar de garage. ~~}> eens zien hoe ze daarna reageren. Ik ben er ook zo een dat ze beginnen met ja maar mevrouwtje en daarna vaak idd ja mevrouw. }>

Ook als je niet werkt kun je misschien iemand van je werk meenemen die juridisch onderlegt is,

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 21:24

GrumpyCat schreef:
Dit is ook wat mijn baas helaas gezegd heeft. Zolang hun voldoen aan hun plicht (in dit geval dus het kosteloos repareren van de auto), kan ik de koop niet zomaar terugdraaien. De koop is al gedaan, daar kom ik niet meer onderuit. Hun lossen het in principe redelijkerwijs op.

Ik heb net nog een keer geprobeerd te bellen naar de showroom (die tot 6 uur open moet zijn) en ook daar nemen ze niet op. Het lijkt wel alsof ze zien dat ik bel en bewust niet opnemen. :n Morgen ochtend er maar wéér achteraan.

Je hebt ze al een paar keer de kans gegeven de auto duidelijk te repareren toch? Volgens mij moeten ze dan wel degelijk het product terug nemen.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 22:12

GrumpyCat waar woon je ongeveer? Misschien is er wel een bokker die met je mee wilt gaan.

Maar wat ik me afvraag, geen idee hoe dat wettelijk zit.
Deels fictief voorbeeld.
Je hebt bv de auto gekocht vanwege de lage km stand.
In jouw geval word de auto nu gemaakt/andere motor ingezet.
Ik snap dat je de garage in gelegenheid moet stellen om het probleem te verhelpen.
Ze zoeken nu een andere motor voor je (ik vermoed via de onderdelen lijn).
Nu heeft het nieuw te plaatsen motorblok opeens 100.000 km meer op de teller staan.
Moet je hier mee akkoord gaan? Want wellicht had je dan die auto toen met de km stand niet gekocht.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 22:37

Diablo schreef:
GrumpyCat schreef:

Je hebt ze al een paar keer de kans gegeven de auto duidelijk te repareren toch? Volgens mij moeten ze dan wel degelijk het product terug nemen.

Dat is ook zo. Dat zij blijven repareren wil niet zeggen dat je daarmee accoord moet blijven gaan.
Daarbij hebben ze het ook niet kosteloos gerepareerd de vorige keer.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -ontbinden

Als je eens kijkt bij redenen om de koop te ontbinden zijn er zowieso al 2 van de 4 redenen waar jouw situatie aan voldoet.

https://www.consuwijzer.nl/vervoer/onte ... hands-auto