Ontzettend hoge gas/electra jaar afrekening oxxio

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

elenaMM77

Re: Ontzettend hoge gas/electra jaar afrekening oxxio

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 21:43

je kunt het beter niet per dag en van minuut tot minuut bekijken..
maar over een wat langere periode..

anders krijg je hetzelfde effect als iedere dag op de weegschaal gaan staan..
zit er dan een keer een piek in.. dan lig je de halve nacht wakker om het uit te zoeken.

in principe kun je uitgaan van normaal verbruik inclusief wasgoed (droger niet meegeteld) en keuken apparaten in het redelijke (dus iedere dag driemaal smoothies maken en de keukenmachine gebruiken voor maaltijd voorbereiding + altijd ovenschotels en magnetron maaltijden.. dat valt niet onder 'normaal' patroon) kun je uitgaan van zo'n 750-1000 kWh op jaar basis, daarbovenop komen de luxe artikelen en energievreters.

de waterkoker een keertje aan en koffiezetten maakt nauwelijks iets uit op je totale verbruik en zou ik ook niet laten om te 'besparen'.. of je moet een fluitketel romantisch vinden.

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 21:46

Ik snap je frustratie helemaal.
Ben alleen dagelijks getuige van telefoontjes met klanten (werk voor een energiemaatschappij en zit vaak even naast de afdelingen die de 'speciale gevallen' behandelt) die er echt voor de volle 100% van overtuigd zijn dat er een fout is gemaakt en dat het berekende verbruik niet terecht is. In echt heeeeeel veel van de gevallen blijkt er toch uiteindelijk een verklaring te zijn (en is er dus echt verbruikt).

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 21:47

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-15 21:47

Het zijn dus inderdaad gewoon normale dingen die ik doe. Ja soms TV en computer tegelijk aan, dan heb ik muziek of mijn tv aan staan (heb geen boxen bij mijn pc) maar daar blijft het bij. Vaak genoeg doe ik ook enkel de muziek aan op mijn ipad als ik achter de computer zit. Ik doe geen gekke dingen verder. Laten we zeggen dat ik gemiddeld rond de 12 uur per week mijn TV aan heb staan, hoeft niet altijd, soms ook dagen niet, dan weer dagen wel. Het wisselt. Computer staat vrijwel altijd op slaapstand, verder gebruik ik hem niet heel vaak, alleen voor foto's bewerken en dat soort dingen. Ik gebruik voornamelijk mijn laptop (die ik dan ook aansluit op de TV om te streamen) en ipad. Thats it.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-15 21:49

turtlelito schreef:
Ik snap je frustratie helemaal.
Ben alleen dagelijks getuige van telefoontjes met klanten (werk voor een energiemaatschappij en zit vaak even naast de afdelingen die de 'speciale gevallen' behandelt) die er echt voor de volle 100% van overtuigd zijn dat er een fout is gemaakt en dat het berekende verbruik niet terecht is. In echt heeeeeel veel van de gevallen blijkt er toch uiteindelijk een verklaring te zijn (en is er dus echt verbruikt).

Hoe kan ik in godsnaam 12000 kWh verbruiken? Dat is gewoonweg niet eens realiseerbaar :+ Zelfs als ik ontzettend hard mijn best zou doen om zoveel mogelijk te verbruiken met de apparaten die ik heb :+

We spreken hier niet over een kleine verhoging van verbruik, maar een verbruik wat 4 gezinswoningen in 1 jaar samen verbruiken maar dan op schaal van een 1 persoonswoning. Dit is gewoonweg niet logisch...

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 21:52

Doordat de beginstanden toch niet klopten (en je dus voor je voorganger betaalt), een 'lek' (aftappen, kortsluiting, iets technisch dus). Zeker niet door apparaten die jijzelf gebruikt hebt, iedereen is er al lang van overtuigd dat je zelfs met een gezin met 5 kinderen die de ene helft van de dag in de jacuzzi zitten en de andere helft van de dag in het binnenzwembad liggen dat lastig voor elkaar zou krijgen :D

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-15 21:54

turtlelito schreef:
Doordat de beginstanden toch niet klopten (en je dus voor je voorganger betaalt), een 'lek' (aftappen, kortsluiting, iets technisch dus). Zeker niet door apparaten die jijzelf gebruikt hebt, iedereen is er al lang van overtuigd dat je zelfs met een gezin met 5 kinderen die de ene helft van de dag in de jacuzzi zitten en de andere helft van de dag in het binnenzwembad liggen dat lastig voor elkaar zou krijgen :D

Ja inderdaad haha. Ik vind het dus ook behoorlijk spijtig dat Liander meteen zegt "ja, wij kunnen wel laten ijken, maar dat is alleen op basis van wie gelijk heeft betaald niet" en "ja mevrouw misschien heeft u gewoon apparaten die dit toch verklaren" ... Ja wat dan? :+

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 22:01

Liander kan natuurlijk niet zoveel anders.

In de meeste gevallen zullen het inderdaad apparaten zijn die het verbruik veroorzaken, in een heel klein percentage is het de meter die stuk is (en daar kom je alleen achter door te ijken) en dan heb je nog de categorie 'overig' (wel verbruik, maar niet door de bewoner), maar daar zijn ze niet voor verantwoordelijk (omdat het verbruik dan wel door hun goed werkende meter is geregistreerd).

Ik zou voor nu even stoppen met naar de meter kijken en wachten op het mailtje van Oxxio en vanuit daar verder controleren/deduceren........

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 23:18

Vertelde mijn man daarnet.
Een oude buurman van hun (toen hij nog thuis woonde) had een sterke magneet op z'n meter gehouden om de meter terug te laten lopen. Dit lukte idd, maar daarna was wel z'n meter stuk en liep die sneller dan normaal

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-15 23:31

Inmiddels weer een kWh gestegen, het is nu 60. Ik heb enkel op de PC gezeten gedurende die tijd, geen andere apparaten die aan stonden, behalve de standaard dingen als koelkast en internet. Omdat ik er de laatste dagen heel erg op let doe ik onbewust wel een stuk zuiniger en ik denk als ik nu weer een avond tv had gekeken het nog meer was gestegen... Wat in mijn ogen gewoon echt veel is voor alleen maar normale apparaten.

Mja, het word hopelijk zo snel mogelijk uitgezocht. Ik ga niet stoppen met mijn series omdat ik opeens een giga rekening heb gekregen :+ Ik weet van mijzelf dat ik gewoon zuinig aan deed, lichten en alles uit als ik van huis ben, TV nooit op standby, PC altijd op slaapstand en ik stop ook nooit warme dingen in mijn koelkast/vriezer etc.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 23:34

Hoeveel omwentelingen was 1 kwh bij jou?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-15 23:35

600 :)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 23:36

lifaya schreef:
600 :)

Oke. Ja dat heb ik hier ook
en hij deed 1.5 keer rond in 1 minuut vanmiddag

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-15 23:38

En wat voor apparaten had je op dat moment allemaal in de stekker zitten?
Op het moment dat ik er vrijwel niks in heb zitten doet die volgens mij wel normaal, maar als ik iets gebruik, al is het maar klein, dan stijgt die behoorlijk. Ook met koffiezetten ging die een stuk sneller.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 06:37

Net eens even voor de grap bij ons gekeken meter uit 1963 ,heb nu verder niks aan enkel ijskast en grote oude diepvrieskist en internet,tv staat op standbi geloof ik.en nu draait hij bijna niet rond.
net had ik de waterkoker er bij aangezet whaaaaa dan gaat hij als een dolle tekeer.
en we gebruiken heelvaak de waterkoker.
we hebben ook een wasmachine en een droger die ook regelmatig gebruikt worden.
wij zijn met 2 personen in vrijstaand huis.
ik betaal aan gas en electrische 170,- voorschot en eind van jaar krijg ik nog wat terug.ons huis heeft dubbele beglazing oud type geen verdere isolatie.

dus ook al gebruik je vaak je apparatuur dan nog kan het niet ik denk dat je word afgetapt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 06:45

@keona: Hoeveel omwentelingen is een kilowattuur bij jou?

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 06:52

Ik heb bij mij even gekeken en ik heb sinds juni 2014 een kleine 1500 kwh verbruikt. Nu ben ik absoluut niet zuinig :o Heb een groot ligbad waar ik regelmatig in lig, een vaatwasser, wasmachine, droger, krul/stijltangen, electrische deken en ben een koukleum. Dus de verwarming staat ook nog eens altijd op 21 graden als ik thuis ben. Verder natuurlijk ook de standaard dingen zoals vriezer, koelkast tv, laptop e.d.

Ben heel erg benieuwd wat er bij jou uit gaat komen, er MOET ergens iets mis zijn, zelfs een kapot apparaat kan imo niet zoveel verbuiken

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 07:51

Anoniem schreef:
@keona: Hoeveel omwentelingen is een kilowattuur bij jou?

De wat hoe kan ik dat zien

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 07:57

lifaya schreef:
En wat voor apparaten had je op dat moment allemaal in de stekker zitten?
Op het moment dat ik er vrijwel niks in heb zitten doet die volgens mij wel normaal, maar als ik iets gebruik, al is het maar klein, dan stijgt die behoorlijk. Ook met koffiezetten ging die een stuk sneller.

Koelvriescombi. Vriezer. Grote tv.
En de internetkast.

Heb een meter uit 1961.

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 08:03

Wat naar dat je rekening zo hoog is. En erg opvallend dat die wietplantage opgedoekt is... Ik zou er toch eens achteraan gaan en misschien zelfs contact opnemen met de politie.

Toch heeft je topic mij aan het denken gezet en ben ik mijn standen ook gaan checken. Ik heb sinds half januari de sleutel van mijn huis en ben er eind januari gaan wonen.

Dit is mijn verbruik tussen 13 januari en 28 april:

Afbeelding
Ik vind zelf mijn gasverbruik erg hoog. Maar ik heb geen vergelijkingsmateriaal. Ik woon in een eengezinswoning (tussenwoning) uit de jaren 60. Geïsoleerd en dubbel glas, al tocht het wel wat in huis (vermoedelijk komt dat bij de voordeur vandaan). Ik woon alleen. Verwarming staat meestal op een graad of 18 a 19. Als mn vriend hier is soms op 20 want dat is een koukleum. Verder kook ik op gas. Douchen doe ik niet zo lang. Iemand die wat vergelijkingsmateriaal heeft? :+

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 08:22

Heb je in de tijd de start meterstanden gecontroleerd? Zie alleen maar staan dat je de meterstanden van het formulier van de woningbouw hebt doorgegeven, misschien hadden zij het verkeerd genoteerd en moet het eerste cijfer een 8 zijn....

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 08:30

Bij Essent kan je eens per zoveel maanden kijken of je met verbruik nog goed zit. Ik ben altijd wel zuinig vind ik. Als ik mijn koffiezetapparaat of Senseo niet gebruik is de stekker uit het stopcontact. Computer heb ik niet. Doe alles met me iPhone. Ga het trouwens ook bijhouden per week.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 08:52

Ons verbruik is wel hoog. Overigens lang niet zo hoog als het jouwe. (ca. 5000 kWh/jaar). Maar al zoekende ontdekten wij dat onze staande halogeen kamerlamp een 400 W lamp is, dus vergelijkbaar met een bouwlamp. Verder ontdekten we dat onze stokoude tl-armaturen (2 x 32 watt lampen) aanzienlijk meer dan de 64 watt verbruikten, ruim 100 W per armatuur. Zo hebben we diverse dingen ontdekt en gemeten. Ik las ergens dat bijvoorbeeld een printer die niet kan printen (door papierstoring of bufferproblemen) enorm veel stroom kan gaan gebruiken.

In elk geval succes met vinden!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 09:20

milatje schreef:
Wat naar dat je rekening zo hoog is. En erg opvallend dat die wietplantage opgedoekt is... Ik zou er toch eens achteraan gaan en misschien zelfs contact opnemen met de politie.

Toch heeft je topic mij aan het denken gezet en ben ik mijn standen ook gaan checken. Ik heb sinds half januari de sleutel van mijn huis en ben er eind januari gaan wonen.

Dit is mijn verbruik tussen 13 januari en 28 april:

[ [url=m/JL8PrG.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ik vind zelf mijn gasverbruik erg hoog. Maar ik heb geen vergelijkingsmateriaal. Ik woon in een eengezinswoning (tussenwoning) uit de jaren 60. Geïsoleerd en dubbel glas, al tocht het wel wat in huis (vermoedelijk komt dat bij de voordeur vandaan). Ik woon alleen. Verwarming staat meestal op een graad of 18 a 19. Als mn vriend hier is soms op 20 want dat is een koukleum. Verder kook ik op gas. Douchen doe ik niet zo lang. Iemand die wat vergelijkingsmateriaal heeft? :+

Gasverbruik is niet echt hoog, tochtend huis zorgt wel voor meer gasverbruik omdat je voeten koud blijven. Je zou tochtstrips op de plekken waar het tocht kunnen plakken en eens even onder de vloer kijken, voor een paar cent kun je daar isolatiefolie onder nieten, scheelt veel kou. En als je een cv ketel hebt dan even kijken wanneer hij voor het laatst is schoongemaakt.
Ook opletten dat je je nachttemperatuur niet te laag zet, je kunt het beter continue op 17 of 18 hebben staan dan dat je van 10 naar 18 moet verwarmen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 09:23

Ondanks dat ik het voor TS op z'n zachtst gezegd een baggersituatie vind, vind ik dit topic wel ontzettend leerzaam! :)
TS, ik hoop dat je snel wat wijzer bent!