Een boot....

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

gohya

Re: Een boot....

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 19:59

Ik vind een goede electronica en aansluitingen ook erg belangrijk,en daarom hebben we álles laten vernieuwen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 20:01

Maar laten die mensen dan de stroom erop staan als ze niet op de boot zijn, of gebeurt zo'n brand terwijl ze aan het varen zijn? Want wij hebben gewoon een schakelaar erop waarmee alle elektra helemaal uit kan worden gezet zodra we weg gaan.

Stuurautomaat lijkt me idd handig voor bv op vakantie op t ijsselmeer of de noordzee, zodat je even je handen vrij hebt om de zeilen bij te stellen of even wat te eten enzo :)
Wij zouden het ook gaaf vinden om over een aantal jaren verder te kunnen gaan, richting Engeland, Frankrijk of Noorwegen/Denemarken :j

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 20:21

Dit is helaas door een slechte verbinding op de motor, tijdens het varen gebeurd. Behoorlijk wat schade...

Helemaal gelijk Goyha, je ziet t niet, maar t is wel de ader van t schip, en die wil je overal goed hebben.

En als de schade niet door de chloordampen ontstaat, dan wel door de poederblusser, alleen die schade komt later pas aan t licht..zorg er in zo'n geval altijd voor dat je een suppletie bij je verzekeringsmaatschappij kunt laten maken, dan wordt gevolgschade achteraf wel vergoed.

Oh, dat is wel spannend 8nnemieke.. Op het water zijn is zo lekker... Hopelijk krijgen we nog een paar mooie weekenden, zodat we nog weg kunnen voor t bootje uit t water gaat. :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 22:25

Yavanna schreef:
Dit is helaas door een slechte verbinding op de motor, tijdens het varen gebeurd. Behoorlijk wat schade...

Helemaal gelijk Goyha, je ziet t niet, maar t is wel de ader van t schip, en die wil je overal goed hebben.

En als de schade niet door de chloordampen ontstaat, dan wel door de poederblusser, alleen die schade komt later pas aan t licht..zorg er in zo'n geval altijd voor dat je een suppletie bij je verzekeringsmaatschappij kunt laten maken, dan wordt gevolgschade achteraf wel vergoed.

Oh, dat is wel spannend 8nnemieke.. Op het water zijn is zo lekker... Hopelijk krijgen we nog een paar mooie weekenden, zodat we nog weg kunnen voor t bootje uit t water gaat. :)

Oh jee, blussen met een poederblusser is dan zo ongeveer het ergste!
NEEM GEEN POEDERBLUSSER!!!

Nee, echt, neem een schuimblusser; dat geeft tenminste geen noemenswaardige gevolgschade, zoals Yavanna beschrijft.

Ik ga binnenkort ook nog varen op de noordzee, alleen is dat bootje iets groter dan wat er meestal in particulier bezit is:

Afbeelding

:D :D

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 07:57

Helaas hadden zij alleen een poederblusser aan boord. Wij hebben ze allebei, maar hopen ze nooit te gebruiken.

Heb jij helemaal geen boot dan Ikke?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 08:37

Goed om te weten dat we dus geen poeder brandblusser moeten kopen,maar een schuimblusser.We hebben nog geen brandblusser aan boord en gaan er 1 kopen.Of is 2 stuks beter?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 09:42

Yavanna schreef:
Helaas hadden zij alleen een poederblusser aan boord. Wij hebben ze allebei, maar hopen ze nooit te gebruiken.

Heb jij helemaal geen boot dan Ikke?

Nope, maar dat wil niet zeggen dat ik er geen interesse in heb.
Daarnaast is elektriciteit mijn vak, zoals wel duidelijk mag zijn, en of je nu een boot, een auto of een chemische plant moet installeren, je basisprincipes blijven hetzelfde: een goed doordacht ontwerp is de sleutel tot een goed werkende installatie.

Achteraf ben je dan niet blij, maar poeder is waarschijnlijk toch verstandiger dan niet blussen.......
De gevolgschade bij een brand is echter bijna nog groter dan de brandschade zelf.
Als je een motorbrand op een aluminium motorblok blust met poeder, kun je je motor in ieder geval weggooien; het alu blok overleeft dat namelijk niet!
Ik weet niet hoe gebruikelijk alu motorblokken in schepen zijn, maar de V8 motoren van Land Rover zijn aluminium, dus voor mij geen poederblussers.......

gohya schreef:
Goed om te weten dat we dus geen poeder brandblusser moeten kopen,maar een schuimblusser.We hebben nog geen brandblusser aan boord en gaan er 1 kopen.Of is 2 stuks beter?

Ligt ook aan de maat van je boot en hoe compact alles gebouwd is. Beetje plat door de bocht zou ik een wat grotere blusser nemen voor het motorcompartiment (let op de juiste brandklasses) en eventueel iets kleins in de kajuit met name als je een gaskookset hebt. In de keukenhoek zou een blusdeken ook nog een zinvol alternatief kunnen zijn.

Wat echter zeker zo belangrijk is: weet hoe je met dat spul om moet gaan zodat je ook daadwerkelijk een calamiteit effectief kunt bestrijden. Echt moeilijk is het niet, maar af en toe je handigheid oefenen is wel zinvol.

Je kunt bij een gesloten motorcompartiment ook een vaste blusinstallatie overwegen. Geen idee of dat betaalbaar is maar het bestaat wel.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 11:10

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 14:58

ikke schreef:
Daarnaast is elektriciteit mijn vak, zoals wel duidelijk mag zijn, en of je nu een boot, een auto of een chemische plant moet installeren, je basisprincipes blijven hetzelfde: een goed doordacht ontwerp is de sleutel tot een goed werkende installatie

Nee, dat zeg ik ook niet :) maar dacht echt dat jij ook een boot had. Duidelijk wel een landrover ;) wie weet ga je nog overstag :D en zien we je binnenkort op t water *\o/*

Wat betreft koken op gas of electrisch. Als je de mogelijkheid voor electrisch hebt, doen.. De verzekeringsmaatschappijen gaan op boten steeds strengere eisen stellen mbt koken op gas. Daarnaast kan er veel mee fout gaan. Wij gaan ook over van gas naar electrisch, dit moet ook voor t cvo. En we willen niet dat de gasleidingen zichtbaar gemonteerd zijn en dat is een vereiste tegenwoordig.
Zie je t voor je, een gasleiding van 15 meter door je gangboord 8)7

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 17:06

Yavanna schreef:
ikke schreef:
Daarnaast is elektriciteit mijn vak, zoals wel duidelijk mag zijn, en of je nu een boot, een auto of een chemische plant moet installeren, je basisprincipes blijven hetzelfde: een goed doordacht ontwerp is de sleutel tot een goed werkende installatie

Nee, dat zeg ik ook niet :) maar dacht echt dat jij ook een boot had. Duidelijk wel een landrover ;) wie weet ga je nog overstag :D en zien we je binnenkort op t water *\o/*

Wat betreft koken op gas of electrisch. Als je de mogelijkheid voor electrisch hebt, doen.. De verzekeringsmaatschappijen gaan op boten steeds strengere eisen stellen mbt koken op gas. Daarnaast kan er veel mee fout gaan. Wij gaan ook over van gas naar electrisch, dit moet ook voor t cvo. En we willen niet dat de gasleidingen zichtbaar gemonteerd zijn en dat is een vereiste tegenwoordig.
Zie je t voor je, een gasleiding van 15 meter door je gangboord 8)7

Ja, ik heb beeld bij die gasleiding, in RAL-geel natuurlijk :j Ik snap dat je om gaat op elektrisch. Ik neem aan dat je op inductie gaat koken?

Ik sluit niks uit. Wie weet wat er nog eens op mijn pad komt dat ik inderdaad een boot op de kop tik. Geheel in mijn stijl: een wrak waar niemand wat in ziet en dan lekker knutselen tot iets moois.
Moet ik me wel eerst even verdiepen in alle voorschriften want anders ga je op je plaat......

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 19:07

Wij hebben een gasstel in de boot en de gasleiding loopt onder de bank door.Dus dat mag niet meer?
Er komt sowieso iemand het gas gedoe keuren,en daarbij hebben we liever geen gasfles aan boord,mja soms moet je toch iets warm kunnen maken.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 20:27

Bij ons kan het helemaal niet anders.. Onze gasfles zit helemaal achterin in een speciale ruimte en de slang loopt onder de kuip door naar de kajuit.. Maar we hebben wel gewoon een kraantje bij de gasfles die altijd dicht is als we hem niet gebruiken.. Leiding of slang, het kan allemaal gaan lekken. Een slang lijkt me zelfs veiliger eigenlijk..

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 21:48

Ohh, zo blij dat ik daar geen last van heb he! (toch geen ruimte om te koken aan "boord", hooguit ruimte voor een musliereep in een vakje van mijn zwemvest).

Wel raar, is het tegenwoordig niet meer voldoende om zo'n sensor te hebben die meet of je vlam het wel doet nog en anders het gas afsluit? Kan niet zo gigantisch veel mee mis gaan lijkt me. Duidelijk wel regelmatig je slangen vervangen, maar dat is sowiso.

Helaas is voor mij het vaarseizoen wel een beetje over, of het moet de komende tijd nog erg goed weer worden. Ik hoop dat jullie nog van het laatste beetje kunnen genieten!

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 09:42

Dat heeft niet zo heel veel zin volgens mij, dat heeft meer met je motor compartiment te maken geloof ik, daar hebben we er wel een in, in de speedcruiser dan..
Wel die hards he.. We zijn er gewoon weer van tussen.. Half oktober en niet warm, maar wel lekker met t bootje weg..

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 10:10

Wij gaan morgen een paar uurtjes varen,naar het Piereiland toe op het Veluwemeer.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 17:57

Het is ook niet dat ik niet jaloers ben op jullie hoor ;)
Ik zou graag ook het water op gaan, maar heb een 1-mans "dinghy" tot mijn beschikking. Oftewel open bootje, wetsuit aan, zwemvest erover en hopen dat je niet teveel om slaat.
Gezien de dikte van mijn wetsuit is dit geen weer om nog uit te proberen hoe vaak je om gaat slaan.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 23:47

Het was prachtig weer,geen eens wind op het water en heel de dag droog en de zon erbij.
Iets klopt er niet met de stroom,of we doen iets niet goed.We wilde koffie maken met de Senseo,maar als ik die aan zette,viel de stroom weg en hoorde we een raar geluid vanuit de ruimte komen waar de motor zit.Lampen konden wel gewoon aan,radio deed het ook niet.Net of er niet genoeg stroom was.Morgen gaan we langs bij de haven,even vragen hoe dat kan.We hadden de grote zwarte knop op 'both' gezet,maar ook geprobeerd als die op 1 of op 2 stond.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 08:02

gohya schreef:
Het was prachtig weer,geen eens wind op het water en heel de dag droog en de zon erbij.
Iets klopt er niet met de stroom,of we doen iets niet goed.We wilde koffie maken met de Senseo,maar als ik die aan zette,viel de stroom weg en hoorde we een raar geluid vanuit de ruimte komen waar de motor zit.Lampen konden wel gewoon aan,radio deed het ook niet.Net of er niet genoeg stroom was.Morgen gaan we langs bij de haven,even vragen hoe dat kan.We hadden de grote zwarte knop op 'both' gezet,maar ook geprobeerd als die op 1 of op 2 stond.

Oeps, dat klinkt niet zo gezond. Lijkt erop dat je 230V eruit ligt. Hopelijk kost het je niet je omvormer.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 08:07

Ze hadden álles gemaakt,de omvormer hadden ze zelfs verplaatst.Lijkt me dat die goed moet zijn?
Miss. een zekering die gesprongen is?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 08:17

gohya schreef:
Ze hadden álles gemaakt,de omvormer hadden ze zelfs verplaatst.Lijkt me dat die goed moet zijn?
Miss. een zekering die gesprongen is?

Springende zekeringen geven geen rare geluiden.

Wat wel kan zijn: je hebt de omvormer overbelast en dat trekt zo'n omvormer er zelf de stekker uit (electronische beveiliging). Dan kun je inderdaad vreemde geluiden krijgen. Even kijken of die omvormer zichzelf reset of dat je dat handmatig moet doen.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 08:18

Oke! dat zou idd. kunnen,dat die overbelast is geweest.We hebben zelf weinig verstand van stroom,dus we laten de mensen met verstand ervan naar kijken.Jullie horen vandaag wat het is met die stroom.
Die Senseo is 1450 Watt.

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 08:31

Zaterdag is hij de kant weer opgegaan tot eind april.
Afbeelding

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 20:14

Goyha, hoeveel Watt is je omvormer? Senseo's zijn vaak te zwaar voor veel omvormers. Vaak zijn deze 1000 Watt en dan is een Senseo te zwaar. Het staat er voor op als t goed is. Welk merk is de omvormer?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 20:22

Het merk is Solartronics,1000 Watt.
Dan zit daar idd. het probleem.Is de omvormer nu kapot dan?

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 20:59

Ja, dat kan, dan is t wijs om m even te testen.. Enne voortaan eerst kijken wat de verbruiker vraagt.. Veel "normale" huishoudelijke apparaten zijn te zwaar. Ik moet bij ons aan boord ook altijd rekenen. Wij kunnen 2500 Watt belasten, dus kan nooit de waterkoker en afwasmachine of stofzuiger samen laten werken, dan vliegt de omvormer eruit.
En ook is t, afhankelijk van t merk, zo, dat veel omvormers net op of onder de capaciteit werken. Kijk eens op Google wat je erover terug vind.