Algemeen bezuinigen in en om het huis

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 19:32

En dames, nog een beetje goed bezig?? :D

Dit stukje stond in de consumentengids:

Sluipverbruik:
een huishouden is per jaar zo'n 450 kW kwijt aan standby verbruik van apparaten.
Per jaar zijn tientallen euro's te besparen door elektrische apparaten volledig uit te schakelen. (zie Milieucentraal.nl, zoek op 'sluipverbruik')
Grootste sluipverbruikers zijn de apparaten bij de t.v., zoals de decoder.
En ook de computer met randapparatuur, koffiemachines, audio apparatuur en magnetrons of ovens met een display zorgen voor aardig wat verbruik.

Nu wil ik best op de centen letten, maar dingen als magnetron, oven en decoder ga ik de stekker er niet van uit halen

Eleionomae

Re: Algemeen bezuinigen in en om het huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 19:36

Wij hebben 151,- terug gekregen aan gas en licht :)

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 19:41

Dat is altijd lekker! :D

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 19:48

Er zijn ook schakelaars voor in je stopcontact. Stekker daar in en dan kan het apparaat ook geheel uit zonder dat de stekker er uit hoeft. Kan alleen nu geen plaatje vinden.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 19:52

Bedoel je deze toevallig??

Afbeelding

Ik wilde er zo een voor de laptop stekker (gaat moeilijk en 'knetterd' dus zou hem het liefst laten zitten), maar vroeg me af of die echt af sluit?!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 20:02

Die inderdaad

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 20:12

Waarom zou je daar de stekker er niet vanuit halen? Is toch een kleine moeite of gebruik je het apparaat ook als klok? Ik haal bijna overal de stekker er uit. Alleen de koelkast/diepvries eigenlijk niet.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 20:28

De oven en magnetron zijn inbouw, dus zo makkelijk kom je niet bij de stekkers :P
De stekker van de laptop geeft iedere keer een geknetter als je hem in het stopcontact doet, dus zou zo'n schakelaar wel een uitkomst zijn (als het ook hetzelfde effect geeft als stekker eruit?!)

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 20:51

Ik ben heel bang dat als ik iedere avond dingen als de modem/router/decoder uit het stopcontact ga halen, ik binnen de kortste keren alles opnieuw kan aanschaffen. Die dingen zijn daar echt niet voor geschikt (iig volgens de gebruiksaanwijzing niet).

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 20:58

@yessy, dat moet je ook niet doen. Mijn broer deed dat wel en in no time was zn upc kastje en router stuk. Upc raad dat ook echt af.

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 07:54

Ik kreeg ook geld terug van het gasgebruik. Iets van 68 eruo. Electrisch moesten we bijbetalen en ook water kregen we geld terug. Nu nog wat beter op het electrisch letten want dat wi ik ook naar beneden zien te krijgen. Heb al wat verbeterpunten gevonden

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 11:20

Ik heb vorige maand een apparaatje gekocht die de pomp voor de verwarming uit zet als de verwarming niet draait :) Dat ding loopt dag en nacht te draaien met 80 Watt.. zo'n apparaat heb je binnen een jaar eruit :)
http://www.vloerverwarming-direct.nl/sp ... schakelaar

Standby-apparaten uit het stopcontact halen doe ik niet. Zo'n display gebruikt bijna niks, dat kan zelfs op batterijen lopen, net zoals een led-lampje, dus die tientallen euro's per jaar daar geloof ik niet in.
Een goede manier om te zien of een apparaat stroom verbruikt is door te voelen of het warm is. Zo zijn er opladers die, zodra je niks meer aan het opladen bent en de stekker erin laat zitten, toch warm blijven. Dan weet je dat ze nog steeds stroom verbruiken.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 11:22

Wij hebben hem ook! Scheelt zeker een hoop!

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 11:57

Ik haal in principe ook bijna overal de stekkers uit als ik het niet gebruik! Alleen inderdaad van de oven, koelkast en vriezer niet. Verder overal wel van! Laptop opgeladen? Stekker eruit!

Wij kregen 79 euro terug van het water, ook lekker! Ik wacht nog steeds op m'n afrekening van de Eneco.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 11:59

Ik moest 350 euro bijbetalen, maar ik had ook maar een maandbedrag van 60 euro :D

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 12:02

Yessy schreef:
Ik ben heel bang dat als ik iedere avond dingen als de modem/router/decoder uit het stopcontact ga halen, ik binnen de kortste keren alles opnieuw kan aanschaffen. Die dingen zijn daar echt niet voor geschikt (iig volgens de gebruiksaanwijzing niet).

Die dingen gebruiken ook zo weinig dat dat eigenlijk geen nut heeft. Daarnaast, als je ADSL of VDSL hebt, NOOIT je modem van de stroom gooien tenzij strikt noodzakelijk. Daar zit een systeem op die dat ziet als een storing en dan wordt je internet steeds een beetje langzamer :)

Overigens worden adapters ook steeds zuiniger. Mijn MacBook Pro uit 2011, dus niet eens de nieuwste, gebruikt als ie in standby staat en aan de adapter maar 0,3 watt uit 't stopcontact. Als de accu vol is en hij staat uit is dat 0,004 watt. Als er helemaal geen laptop aan hangt gebruikt ie helemaal niets. Als alle adapters dat nou zouden doen ;)

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 12:07

Wij kregen bijna 300 euro terug van Essent, maandbedrag ook gewoon hoog gelaten.
Van het water kregen we 60 euro terug wat is verrekend, waardoor ons voorschot voor het komende half jaar maar 15 euro was.

Verder bezuinigen wij echt niet op verwarming enz. hij staat hier vanaf 7 uur 's ochtend op 19.5 graden en als het nodig is gaat hij in de avond naar 20.5.
We douchen beide zo goed als dagelijks en dan kan ik er wel 20 minuten onder staan.
Stekkers laat ik ook zitten maar vooral omdat ik bij de meest gebruikte heel slecht bij de schakelaar kan, we hebben namelijk wel van die verlengsnoeren met zo'n knopje erop.

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 12:16

Ik ben overgestapt van Eneco naar Nuon. We kregen in juni nog bedrag terug van Eneco en hopen nu dus weer een bedrag terug te krijgen. Neem aan van wel, we betaalden 189 euro met z'n tweetjes. Als ik niets terug krijg, ga ik toch hard achter m'n oren krabben :+
Nuon had ons geschat op 85 euro per maand, heb dat omhoog gegooid. We hebben hier niet een heel jaar gewoond. Zelfde als met water, zette ze ons ook lager, terwijl we hier nog geen jaar hebben gewoond (nieuwbouwhuis, dus stond vrijwel op 0 toen we in maart hier in trokken). Dus dat ga ik ook weer hoger zetten.
Heb een hekel aan bij betalen :+

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 12:18

Lekker al die afrekeningen zo aan het begin van het jaar :)
Wij kregen 660 euro terug van de eneco dit jaar en 111 van het water :D Echt heel fijn! Heb gelijk mijn voorschotten voor dit jaar weer verhoogd, maar wel wat minder hoog gezet dan vorig jaar :)
We zijn nu toch gewend een hoger bedrag te betalen, dus dat houd ik er liever even in :)

Wij hebben klokthermostaat, dus die gaat aan op tijd. Bij opstaan naar 18,5 verder overdag/snachts naar 15,5 en savonds naar 19,5. Ik heb het zelf altijd koud en vriendlief warm :+ Dus ik heb altijd een dekentje :)

Stekkers halen wij er eigenlijk niet uit, alleen van de laptop, maar niet van de senseo/waterkoker..

Ook wij douchen elke dag, maar meestal niet lang. Ik ben in een kleine 10 minuten klaar en vriendlief in 5 minuutjes. Die doucht trouwens 3x per week bij de voetbal :+

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 12:19

Ik heb er juist een hekel aan om teveel te betalen... Ik zet het liever zelf op en spaarrekening dan dat iemand anders dat met mijn geld doet :+

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 12:49

Vriendlief doucht bijna nooit thuis. Hij doucht al 3 keer op de voetbal en 2 keer op z'n werk.
Ik daarintegen douche veel te lang en iedere dag :+ Dat kan echt wel wat minder vaak en minder lang! Maar de tijd gaat zo snel onder de douche :')
Toch valt het me alles mee! We betaalden maar 25 euro per maand en kregen alsnog 79 euro terug waarvan dan het voorschot vanaf gehaald was. Dus eigenlijk kregen we 104 euro terug. En ik vind 25 euro niet veel geld om te betalen iedere maand :)

Kachel staat hier overdag op 18 graden en 's nachts op 16. Wij kregen het advies om niet meer dan 2 graden verschil te doen ivm onze vloerverwarming.

Mootje, daar heb je wel een punt, maar ik heb er een vreselijke hekel aan als ik dan aan het eind van het jaar paar honderd euro van de spaarrekening af moet halen :+ Ik kom alleen aan de spaarrekening met grote bedragen, zoals nieuwe auto enzo. Of vriendjes vliegreis en vakantie naar Curacao :+
En dan nog kom ik liever niet aan m'n spaarrekening :')

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 12:56

Voor een paar honderd euro ga ik ook geen geld van mijn spaarrekening afhalen hoor ;)
Mijn buren betalen elk 160 euro in de maand... Afzetters :') Dan had ik 850 euro teruggekregen!

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 12:58

Ah oke :) Nee, paar honderd euro halen wij ook niet van de spaarrekening. Maar dacht dat jij dat wel deed :)
Wij zorgen dat wij altijd rekeningen kunnen betalen van onze lopende rekening :j Zoals auto keuren, kapotte auto, zieke hond (en die van ons is ècht vaak ziek :+ ).

Ik heb m'n maandbedrag op 150 euro gezet. We wonen nog geen jaar samen, dus vind het erg moeilijk om te beslissen hoe veel we verbruiken.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 13:04

Hier ook een belachelijk hoog maandbedrag maar ik krijg ze niet aan hun verstand dat het naar beneden moet, heel irritant! Net als Mootje zet ik het liever op de spaarrekening, dan krijg ik er nog rente over.

Wij verbruiken schijnbaar 50% minder stroom dan een gemiddeld huishouden van 2 personen, terwijl vriendlief thuis werkt en er dus de hele dag vanalles aan staan inclusief een stroom vretende computer. We doen de lampen meestal netjes uit in kamers waar we niet zijn en hebben ongeveer 50% spaarlampen maar ook een hoop apparatuur dus ik snap echt niet hoe mensen nog eens zoveel meer kunnen verbruiken dan wij!

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 13:09

Mootje, dat bijbetalen vind ik altijd zo zuur :')

Volgend jaar iig van 183 euro per maand naar 150 euro per maand! En dan maar eens kijken wat we volgend jaar terug krijgen! (Dit was trouwens ons eerste volle jaar in ons huis dus dan vond ik ietsje hoger inschatten beter :) )

Yessy, de rente tegenwoordig is ook niet echt om over naar huis te schrijven :x
Maar je hebt wel gelijk, dan levert het misschien een paar euro op :+
Hoe weet jij dat je 50% minder verbruikt?

Qua rekeningen betalen van de lopende rekening, dat doen wij ook met bijna alles, kleine vakanties, rekeningen, reparaties etc en dan kunnen we vaak daarnaast alsnog sparen.
Vond het toch wel heel leuk om deze maand zo'n heel hoog bedrag over te kunnen maken naar mijn spaarrekening hoor :)) Naast ons normale salaris nog een bonus, afrekening overwerk 2012, eneco én water :))