Bezuinigen op boodschappen - deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 12:28

Bbq! Daar heb ik zin in. Denk dat we dit jaar weer een winterbbq doen met de vriendengroep. Zo leuk!

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 12:30

Als je je vlees nou 's avonds al uit de vriezer gooit en in de koelkast ontdooit, scheelt het weer stroom omdat je vlees de koelkast al van binnen uit kouder houdt

En van bruine bananen kan je heerlijk bananenbrood maken :9 (wel een calorieeen bom)

SAKKIA

Re: Bezuinigen op boodschappen - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 12:34

Maar bananen moet je niet in de koelkast bewaren he ;) Dan worden ze veel sneller bruin :j

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 12:40

SAKKIA schreef:
Maar bananen moet je niet in de koelkast bewaren he ;) Dan worden ze veel sneller bruin :j

Oh wat apart! De bananen van de jumbo bleven toen juist heel lang mooi. Nu weet ik t ook niet meer :')

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 12:45

Maar uit de koelkast is toch alleen de schil bruin en het binnenste gewoon goed?? Of ook niet meer

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 12:54

lieke2 schreef:
Maar uit de koelkast is toch alleen de schil bruin en het binnenste gewoon goed?? Of ook niet meer

Nee dat is ook beurs/smurrie... -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 13:53

veel fruit/groente hoort niet in de koelkast. Ik kijk meestal hoe het in de winkel bewaard wordt en ik doe dat idem. Behalve in de winter als de verwarming 'hoog' staat, dan gaat veel in de koelkast kwa groente. fruit eigenlijk nooit

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 14:00

Is dat zo? In de supermarkt worden de bananen in de koeling bewaard zodat ze langer groen blijven?

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 14:01

Wij zijn deze week weinig kwijt, flink voorraad opgemaakt.

zo: andijvie met aardappelpuree (gekocht) en speklapje / rookworst (beide nog in huis, vriend vindt rookworst lekkerder en ik speklapje)
ma: broccoli (gekocht) met visschnitzel (in huis)
di: boontjes (gekocht) gewokt met uitje/knoflook en ketjap met kip (in huis)
wo: broodjes (gekocht) met beleg (in huis)
do: verse pasta met room, knoflook en kip (in huis) en broccoli of spinazie (gekocht)
vr: bij schoonouders eten
za: weet ik nog niet
zo: bij mijn vader eten

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 14:02

Citaat:
Bananen kunnen niet tegen kou want dan stopt hun narijping en ontstaat direct bederf. Bewaar ze dus niet in de koelkast, maar op een koele plaats (12-15 C). Dan zijn ze ca. 2-6 dagen houdbaar. Onrijpe bananen rijpen op de fruitschaal na. Afhankelijk van de soort duurt dit 1 tot 4 dagen. Tijdens de rijping wordt zetmeel omgezet in suiker. In onrijpe bananen zit 20 keer zoveel zetmeel als dan suiker en aan het eind van de rijping is dat omgekeerd waardoor de banaan een zoetere smaak krijgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 14:02

Zodat ze langer groen blijven idd, maar zodra het rijpingsproces in werking is gegaan kun je dat niet meer tegengaan.

Ik heb overigens nog nooit bananen in een koeling zien liggen. noch bij de groentewinkel noch bij de supermarkt

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 14:04

Ik ben nog nooit in een supermarkt geweest waar de bananen in de koeling lagen. Sterker nog, ze liggen vaak een stukje van het andere fruit omdat ze ook sneller bruin worden van de aanraking met ander fruit (zinnige dingen hoor die bananen :') )

Heb net kattengrit gekocht 12 kilo voor 8 euro. Ben alleen wel even vergeten hoe het heet. Ik ga het even opzoeken, maar heb dus nog geen ervaring.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 14:07

Sakkia, ligt eraan bij welke andere fruitsoorten.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 14:07

Nee niet in de koeling in de schappen, maar in de koeling achter de schermen zeg maar :')
Als de bananen binnenkwamen in de supermarkt waar ik werkte gingen ze gelijk de koelcel in en vanuit daar werden ze bijgevuld in de schappen.
Maar als je dus bananen in de koelkast legt als je ze groen koopt dan blijven ze wel goed?

LynnDenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 14:10

Bij Lidl mag al het fruit juist niet gekoeld worden, komt ook niet in een koelwagen binnen :)

Las ik nou hier ergens dat je appels niet bij het andere fruit moet bewaren of las ik dat in een boekje? Aangezien appels een stofje afscheiden dat het andere fruit sneller rijp maakt. Dus appels bewaren in de koeling en de rest op de fruitschaal :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 14:11

Destino schreef:
Nee niet in de koeling in de schappen, maar in de koeling achter de schermen zeg maar :')
Als de bananen binnenkwamen in de supermarkt waar ik werkte gingen ze gelijk de koelcel in en vanuit daar werden ze bijgevuld in de schappen.
Maar als je dus bananen in de koelkast legt als je ze groen koopt dan blijven ze wel goed?

Dan ga je de rijping tegen. Maar dat gaat niet als de bananen al geel aan het worden zijn.
Bananen worden ook koel getransporteerd omdat ze anders rot zijn voor ze in de winkel zijn

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 14:27

Nou kan de naam van de vulling nergens op het internet vinden. Weet het gewoon ook echt niet meer dus misschien ben ik het al wel 100x tegengekomen.
Maar ik ga zo even achterin de auto kijken.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 14:39

Haha dan leg ik het maar weer in de keukenkastjes :P

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 14:53

Al mijn fruit ligt bij elkaar op de schaal... Ik bewaar alleen druiven in de koelkast. Aardappels, uien en knoflook in een kast (donker en koel) en alle andere groentes in de groentelades van de koelkast.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 15:03

Ik bewaar eigenlijk alles qua fruit in de koelkast behalve bananen en leg er dan steeds een aantal op de fruitschaal. In de koelkast blijven ze langer goed :j
Wij eten wel veel fruit, ik eet zelf vaak wel 3 a 4 stuks fruit per dag :j
Aardappels, en uien in de voorraadkast, daar is het ook donker.
En groenten ook in de koelkast net waar er plek is. Groentenlades liggen soms al vol met fruit :+

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 15:13

Ander fruit wordt rijp van heel rijpe bananen.
Maar dan moet je dat fruit wel samen met de rijpe bananen in een zakje doen, anders werkt het nog niet. :)
Je kunt dus rustig al het fruit bij elkaar op de fruitschaal leggen.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 15:19

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 15:22

Mootje schreef:
Al mijn fruit ligt bij elkaar op de schaal... Ik bewaar alleen druiven in de koelkast. Aardappels, uien en knoflook in een kast (donker en koel) en alle andere groentes in de groentelades van de koelkast.

Zo heb ik het ook. In de zomer aardbeien ed ook in de koeling

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 15:23

Ik eet nooit fruit. Ook besparend :+

(ik lees sinds deel 1 mee haha, maar ben dusdanig aan het WOG-gen dat ik me maar ff meld :+ )

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 15:27

Haha Manz :')